loading
در حال بررسی درخواست شما
مصاحبه مفصل آرسن ونگر
مصاحبه مفصل آرسن ونگر

مصاحبه مفصل آرسن ونگر

🔸آرسن، راجع به دوران جوانی ات بگو، و چطوری به فوتبال علاقه پیدا کردی...
من در یک روستای کوچک بدنیا آمدم، نزدیک به یک باشگاه فوتبال محلی و زندگی من با دو چیز احاطه شده بود، باید به کلیسا میرفتم، و البته هر هفته راجع به فوتبال می‌شنیدم. و خیلی سریع با تماشا این تیم متوجه شدم، برای پیروزی به در بازی های فوتبال به مذهب نیاز است!پس تصمیم گرفتم در مورد این موضوع کاری انجام دهم و متوجه شدم کیش و مذهب من فوتبال است، و این موضوع تغییر نکرد.


🔸فوتبال تا حدودی یک مذهب است، اما همینطور یک تجارت نیز محسوب می‌شود، خصلت شما به عنوان یک سرمربی چیست؟
من تلاش میکنم این ارزش ها را با هم ترکیب کنم که در یک تیم فوتبال بسیار مهم است، زیرا این یک تیم ورزشی است و اضافه کردن چیزی به تیمتان شما را بهتر می‌کند.فهمیدن این موضوع وقتی تنها ٢٠ ساله هستید آسان نیست، زیرا بیشتر با عملکرد فردی خودتان مشغول هستید، و با ضمیر خود و عطشتان خواهان تبدیل شدن به یک ستاره هستید. پس حالا تلاش میکنم بازیکنانم را متقاعد کنم که مفهوم تیم، افراد را هم تقویت خواهد کرد.ما در باشگاه ارزش هایی را داریم، و تلاش میکنیم آنچه در زمین بازی انجام می‌دهیم را به هنر تبدیل کنیم.ما میخواهیم تمام هواداران وقتی صبح روزی که مسابقه داریم از خواب بیدار می‌شوند به این فکر کنند که "شاید امروز بتوانم با تماشا این تیم تجربه بزرگی را کسب کنم" و این در مورد این است که به آنها چیزی بزرگتر اهدا کنیم، چیزی خاص که برای تماشا بسیار زیباست.باید بگویم، این آسان نیست، اما به عنوان یک باشگاه فوتبال شما نیاز دارید حداقل جاه طلب باشید.


🔸امروزه پول زیادی در فوتبال است، که می‌تواند برای مربیان چالش برانگیز باشد. چگونه بازیکنان را مجاب میکنید که برای تیم و هواداران بازی کنند؟
پول پیامد کیفیت عملکرد شماست، یا حداقل باید چنین باشد. تلاش میکنم به بازیکنان اولویت هایشان را یادآور شوم، بنده‌ی پول نباشید، بر روی کیفیت عملکردتان تمرکز کنید، اگر کیفیت عملکردتان بالا باشد، با وجود اینکه در ورزشی حضور داریم که پول زیادی در آن وجود دارد، فکر نمیکنم کسی را بشناسم که کیفیت بالایی از خود به نمایش بگذارد و او را پولدار خطاب نکنیم.پس فکر میکنم آنها از تمرکز بر کیفیت بازی خود لذت فروانی میبرند، زیرکی در زندگی یعنی تمرکز بر روی چیزی که اهمیت دارد.


🔸تجربه تان راجع به فوتبالیست‌ها چه چیزی به شما یاد داده است؟
من تجارب بسیاری دارم. ٣۵ سال است مشغول به کار هستم و بازیکنانی را دیده ام که فوق‌العاده با استعداد بوده اند، اما همچنین بازیکنان متوسط زیادی را هم دیده ام که دوران حرفه ای فوق‌العاده ای داشته اند و این تجربه به من کمک کرد تا به بازیکنان کمک کنم.در پایان روز باشگاه فوتبال اینجاست تا به بازیکنان کمک کند که دوران حرفه ای بزرگی داشته باشند، میتوانم پیش‌بینی کنم، در سن ٢۴ یا ٢۵ زندگی یک بازیکن چگونه است، زیرا بازیکنان زیادی را دیده ام.باید بگویم بعد از دوران حرفه‌ایتان خوشحالی وجود ندارد زیرا بعد از گذر ٣۴ سال از سنتان شما اشتیاقتان را از دست می‌دهید، همینطور شهرت و درآمدتان را.مردم تصور نمیکنند که این چقدر مشکل است وقتی در اوج باشید که در ادامه زندگیتان را با قبول اینکه دیگر در اوج نیستید سپری کنید، و اهمیتی ندارد بعد از آن چه می‌شود. شما میتوانید در تلویزیون صحبت کنید اما نمی‌توانید در زمین مسابقه باشید یا در رختکن تیم تا حس کنید با یکدیگر چیزی را بدست آورده اید و تا پایان عمر دلتان برای این موضوع تنگ خواهد شد.


🔸به منظور جذب استعداد، چگونه چنین بازیکنانی را در این فوتبال بدون مرز و جهانی شده که رقابت در آن بسیار تنگاتنگ است، پیدا می‌کنید؟
موفقیت در شغل ما به معنی جذب افراد درست و مناسب است، مانند هر مجموعه دیگری.سه قدم اول استعداد یابی، اول از همه پیدا کردن افراد مناسب، دوم ارائه برنامه تمرینی مناسب که باعث پیشرفتشان شود و آخرین قدم آماده سازی کامل برای ورودشان به تیم اصلی که برنامه اصلی اش پیروزی باشد است.اگر قدم اول را اشتباه بردارید به ناکجاآباد خواهید رفت. ما در تمام نقاط دنیا استعداد یاب داریم، همینطور تجزیه و تحلیل و استعداد یابی از طریق ویدیو، تحلیلگرانی که هر آخر هفته این ویدیو ها را تماشا می‌کنند و از کامپیوتر میتوانید مشاهده کنید هر بازیکنی در جهان چه می‌کند، این کار تصمیم گیری را آسان نمی‌کند زیرا شما همچنان نیاز دارید باریکنانی را انتخاب کنید که با شرایط تیم همخوانی داشته باشند.
 

🔸چگونه اهدافتان را مشخص میکنید؟
هدف ما پیروزی در تمام رقابت هاست. اگر شما یک سرمربی فوتبال باشید و بگویید نمی‌خواهید در این رقابت پیروز شوید کارتان تمام است!اما هدف گذاری همیشه ترکیبی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت است: بردن بازی بعدی، بردن بازی بعدی، بردن بازی بعدی و استخراج حداکثر ظرفیت مجموعه، اینکه چگونه اندازه‌گیری اش کنید را، کسی نمی‌داند.من چندین بار در لیگ جزیره و جام حذفی قهرمان شدم اما بار ها بوده است که فصل را در رتبه سوم به پایان رسانده ایم اما حس کرده ام نسبت به فصل های قهرمانی از ظرفیتمان بهتر استفاده کرده ایم. اما البته که ابتدا هر فصل هدف پیروزی در تمام رقابت هاست. اگرچه آسان نیست. شما ۲۰ میلیاردر در لیگ برتر دارید و در پایان تنها یکی از آنها خوشحال خواهد بود!


🔸شما برای مدت بسیار طولانی ای سرمربی بوده اید و طبیعتا در این مسیر پستی و بلندی هایی وجود داشته است، در مورد آینده تان در این فصل در رسانه ها شک و تردید های وجود داشت، بنابراین چگونه خودتان و مجموعه تان را بازیابی کردید وقتی بطور مداوم زیر ذره بین هستید؟
این سوال بسیار جذابی است، زیرا پرسش اینجاست که چگونه زمانی که تحت فشار و سوالات مردم قرار دارید یا زمانی که فکر میکنند اشتباه میکنید، میتوانید نجات پیدا کنید؟فکر میکنم این موضوع بر میگردد به ارزش ها. اول از همه به علاقه شما بر میگردد، به اینکه به چه چیزی عشق میورزید و چه چیزی به نظرتان درست است.باید کاری که به آن ایمان دارید را انجام دهید. این یکی از نقاط قوت من است و تا به امروز به اندازه کافی تجربه کسب کرده ام که بتوانم مسیری را با تکیه بر تفکراتم طی کنم.وقتی مردم میگویند من بزرگترین هستم به این امر واقف هستم که چنین چیزی حقیقت ندارد، و وقتی مردم میگویند من بدترین هستم به اندازه کافی با تجربه ام که بدانم این هم درست نیست.من یک تحلیل منصفانه از کاری که انجام میدهم دارم، و کاری که به درست یا به اشتباه انجام میدهم.این بدین معنی نیست که دچار تردید نمیشوم، یا از خودم سوال نمیکنم، اما به حرف های دیگران به اندازه نظرات و ایده های خودم اعتبار نمیدهم، همانطور که ۲۰ سال پیش این را گفتم.


🔸توصیه شما به مشتاقان مربی‌گری و سرمربی‌گری چیست؟
شما نیاز دارید آنچه در بازی به آن علاقمند هستید و برایتان اهمیت دارد را شناسایی کنید. شما به یک ایده مشخص نسبت به اینکه چگونه میخواهید بازی کنید نیاز دارید و باید دارای آمادگی ذهنی مناسب برای عملی کردن ایده هایتان باشید.من افراد منحصر به فرد بسیاری در زندگی ام دیده ام اما تعداد کمی از آنها شهامت این را داشته اند که بگویند "من ایمان دارم که این نظر من درست است و در زمین مسابقه این را ثابت میکنم" و به همین خاطر است که عاشق شغلم هستم. این فقط صحبت نیست، باید بتوانید چیزی که فکر میکنید درست است را عملی کنید، و شما همیشه در پایان بازی نتیجه ایده هایتان را خواهید دید.گاهی اوقات اشتباه کرده اید، اما حداقل میدانید که اشتباه کردید. در پایان روز باید به اندازه کافی شجاع باشید تا بتوانید ایده هایتان را عملی کنید. این شخصیت شما را دچار تغییر می‌کند. شما در زندگی به نگرش سرسختانه ای نیازمند هستید، تا بتوانید به ایده هایتان جامه عمل بپوشانید.


🔸موفقیت شامل مدیریت تغییرات نیز می‌شود. بزرگ ترین تغییر در فوتبال در دوره حرفه ای شما چه بوده است؟
برای اینکه موضوع واضح تر بشود باید بگویم که من در سن ۳۳ سالگی جوان ترین سرمربی در بالاترین سطح لیگ فرانسه بودم. امروز ۶۷ سال دارم، هیچ‌وقت متوقف نشده ام.وقتی کارم را آغاز کردم با تیمم تنها بودم. به دنبال مربی گشتم، هزینه رستوران را پرداخت کردم، و امروز توسط یک تیم احاطه شده ام.پرسش های بوجود آمده از دل تمرینات دشوار بودند و من غرق در اطلاعات میشدم: یک بازیکن چند قدم طی میکند، چند استارت انفجاری میزند، چند متر در ثانیه طی میکند، ضربان قلبش چگونه است، چند مرتبه به ۹۰ درصد حداکثر ضربان قلبش میرسد، چند بار به ۹۵ درصد؟ که صد البته امروزه تمام این ها تجزیه و تحلیل می‌شوند.پس من از یک دوره مبتنی بر ادراک فردی، به روش تماما تحلیلی در دوران کاری ام گذر کرده ام.
 

 

🔸چه مقدار به اعداد و ارقام توجه میکنید؟ آیا همچنان اتاقی برای تصمیم گیری وجود دارد؟
شما امروزه بازیکنان را بطور فردی بهتر میتوانید مدیریت کنید، اما فریب دادنشان مشکل تر شده است. دیگر نمیتوانید پشت درخت پنهان شوید! بیشتر تحت فشار هستید تا تصمیم درستی بگیرید، اما همچنان باید تصمیم گیری کنید.


🔸برای دانشجویان توصیه ای دارید که چگونه میتوانند مشغول به کار شوند؟ و آنها چگونه میتوانند در آرسنال مشغول به کار شوند؟
بسیار خب، این پرسش بسیار دشواری است! یک چیز که باید از خودتان بپرسید این است که "از زندگی ام واقعا چه میخواهم؟ رویایی من چیست؟" رویای شما شاید سرمربی گری فوتبال نباشد. شاید بخواهید یک هنرمند، یک نویسنده یا یک فروشنده ملک شوید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که از خودتان این سوال را بپرسید و صادقانه به آن پاسخ دهید. و سپس آنقدر شجاع و قوی باشید که تلاش کنید انجامش دهید.در مورد خودم باید بگویم که تنها علاقه دوران کودکی ام زندگی در فوتبال بود...


🔸 سپس در رشته اقتصاد تحصیل کردید!
من اقتصاد خواندم زیرا در مدرسه خیلی بد نبودم و همینطور اینکه مطمئن نبودم که بتوانم زندگی ام را صرف فوتبال کنم. اما قلبم آنجا بود. چگونه میتوانم وارد فوتبال شوم؟ نمی‌دانستم. و افرادی را ملاقات کردم که می‌گفتند "دوست من، من به تو ایمان دارم."یک رویای موفق یعنی بخواهید کاری را انجام دهید و در ادامه شخصی را ملاقات کنید که بگوید "من به تو ایمان دارم و یک شانس به تو می هم." اگر به زندگی هم نگاه کنید همیشه اینگونه است، یک فرد به شما شانسی اعطا می‌کند. اما شاید این شانس بخاطر نگرشی که دارید به شما داده شود. شما باید آن احساس را برانگیخته کنید.


🔸سرمربی بودن شامل اینکه کاری کنید که دیگران به خودشان اعتقاد داشته باشند هم می‌شود. شما چگونه آمادگی ذهنی بازیکنانتان را افزایش می‌دهید؟
معتقدم موفقیت در زندگی، و خصوصا در فوتبال، بستگی به عطش شما به این دارد که بتوانید به بهترین شکل ممکن فعالیت کنید.

اما همچنین دو لازمه مهم در هر فوتبالیستی که در بالاترین سطح بازی میکند، وجود دارد. اول اینکه عملکردش را به خوبی تحلیل کند و میتواند این کار را از یک روش عینی محقق سازد. قسمت دوم، که بسیار مهم است، این است که بتواند تمرکزش را در بازه زمانی بیشتری حفظ کند.این بدین معنی است که در انگیزه اش استقامت مناسبی دارد. افرادی که در زندگیشان موفق هستند آنهایی هستند که وقتی میخواهند از نقطه "الف" به نقطه "ب" بروند، توانایی این را دارند که تمرکز خود را حفظ کنند و با اولین اتفاق تسلیم نشوند.

بازیکنان وارد دوره های دشواری می‌شوند، آنها باید برای رسیدن به تیم وارد رقابت شوند و تمرکز خود را حفظ کنند. تعداد افراد زیادی وجود ندارند که بتوانند چنین کاری انجام دهند. آمادگی ذهنی از کجا میآید؟ آمادگی ذهنی از خواسته های درونی حاصل می‌شود، و همینطور از فشار بیرونی محل زندگی و فشاری که امروزه از محیط زندگی حاصل میشود بسیار بالاست زیرا فوتبال یک ورزش جهانی شده است و تقاضا رسانه ها و مردم بالاست و استرسی که با آن روبه‌رو میشوید بسیار زیاد است.اما من همیشه میگویم چیزی که اهمیت دارد این است که یک روز شما برمیگردید و به دوران حرفه ای خود نگاه میکنید و فکر میکنید "من تمام تلاشم را کردم." و این چیزی است که اهمیت دارد!

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۶/۴
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: مصاحبه رئیس
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱,۲۵۵ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
ولوز
ولوز
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - مولینکس
۱۴۰۳/۲/۱ ۲۲:۰۰
بازی قبلی آرسنال
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ
1 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا - آلیانز آرنا
۱۴۰۳/۱/۲۹ ۲۲:۳۰