loading
در حال بررسی درخواست شما
هرآنچه که لازم است درمورد زاها بدانید
هرآنچه که لازم است درمورد زاها بدانید

هرآنچه که لازم است درمورد زاها بدانید

ویلفرد زاها ویژگی برهم زدن نظم دفاعی حریف که آرسنال فاقد آن است را به تیم باز می‌گرداند، هرچند کریستال پالاس دربرابر این انتقال مقاومت خواهد کرد. این درحالیست که آرسنال پیشنهاد اولیه ۴٠ میلیون پوندی را برای زاها ارسال کرده است.
 
آرسنال برای متقاعد کردن پالاس جهت فروختن زاها راه دشواری را پیش روی خود می‌بیند، اما آمار گویای این ماجراست که او قطعه گم‌شده پازل توپچی‌هاست.
 
اگر واقعا رؤیای زاها بازی کردن با پیراهن آرسنال باشد، احتمالا اینکه چرا دو مورد از بهترین بازی‌های فصل گذشته‌اش را مقابل توپچی‌ها کنار گذاشته بود، قابل توجیه خواهد شد.
 
در تساوی ٢-٢ ماه اکتبر در سلهورست پارک، این مهاجم ساحل عاجی کاملا دفاع چهار نفره آرسنال را به‌هم ریخته بود و در لحظات پایانی بازی موفق به کسب یک پنالتی شد تا بازی به تساوی کشانده شود. شش ماه بعد در استادیوم امارات، عملکردی بهتر از آنچه در استادیوم خانگی انجام داده بود به نمایش گذاشت و در یک صحنه شدیدا خط دفاعی آرسنال را تحقیر کرد تا آن بازی ٣-٢ به سود پالاس به پایان برسد.
 
 
دقیقا همان بازی بود که آرسنال در سراشیبی از دست رفتن جایگاه چهارمی خود قرار گرفت. در پایان هم با یک اختلاف امتیاز این جایگاه از دست رفت. شاید همین اتفاق ناگوار توجیه مناسبی برای علاقه آرسنال به جذب زاها باشد. اتفاقاتی که در این دو تقابل با کریستال پالاس افتاد به آرسنال فهماند که او چه بازیکن خطرناکی است.
 
البته که زاها برای اثبات کیفیت خود نیازی به این دو بازی نداشت؛ از زمان بازگشتش به پالاس پس از دوران مأیوس کننده‌اش در منچستریونایتد، زاها آنقدر پخته شده است که حالا یکی از زهرآلودترین مهاجمین لیگ برتر باشد. فصل گذشته، زاها به جز عملکرد چشمگیر خود مقابل توپچی‌ها، دو تیم مدعی لیگ یعنی سیتی و لیورپول را هم آسوده نگذاشت. یورگن کلوپ پس از تقابل ماه ژانویه و کسب پیروزی دشوار مقابل پالاس که هفت گل در آن بازی رد و بدل شد، او را یک مهاجم کلاس جهانی توصیف کرد.
 
این لقبی است که اکثر هواداران پالاس به ستاره تیم خود می‌دهند، و به همین دلیل است که مبلغ ۴٠ میلیون پوندی پیشنهادی آرسنال بسیار کمتر از آن رقمی است که آنها را قانع کند. عملکرد زاها در طول چند فصل اخیر سیری صعودی را تجربه کرده و فصل پیش هم تاکنون بهترین فصل او بوده است. او به غیر از به ثمر رساندن ۱۰ گل و ۵ پاس گل، موفق به گرفتن ۶ پنالتی هم شده است، بیش از هر بازیکن دیگری در فصل گذشته.
 
آرسنال برای وسوسه کردن پالاس برای فروش زاها باید بیشتر از این‌ها تلاش کند. اما این موضوع که زاها به هدف اصلی نقل و انتقالات آرسنال تبدیل شده است سوپرایز بزرگی است.
 
آرسنال در حال حاضر از دو مهاجم طراز اول در ترکیب خود بهره می‌برد، اوبامیانگ و لاکازت؛ این دو مجموعا در تمام رقابت‌ها ۵٠ گل به ثمر رسانده‌اند. اما هیچ بازیکن دیگری در ترکیب بیش از ۶ گل نزده است. آمار گلزنی آرسنال در فصل گذشته نسبت به دو فصل گذشته یکسان است، اما میانگین ١۵.۶ شوت‌زنی در هر بازی در فصل ٢٠١٧/١٨ تبدیل به ١٢.٣ شوت در فصل ٢٠١٨/١٩ شده است.
 
این افت آماری زنگ خطری برای خط تهاجمی آرسنال است، هرچند که در زیر سایه ضعف چشمگیر خط دفاعی تیم آنچنان به چشم نمی‌اید. آرسنال فصل گذشته رتبه دهم را در میانگین شوت‌زنی در هر بازی به خود اختصاص داد و برای بهبود این وضعیت باید خط تهاجمی خود را تقویت کند.
 
زاها مهره مناسبی برای این کار است. ویژگی اصلی که او را برای آرسنال ایده‌آل کرده است، خاصیت غیرقابل پیش‌بینی بودن اوست. توانایی این مهاجم ٢۶ ساله در دستپاچه کردن دفاع حریف و ایجاد موقعیت از فضاها و لحظات مرده‌ی بازی، دقیقا همان چیزی است که توپچی‌ها از فقدانش رنج می‌برند.
 
آمار دریبل زدن توپچی‌ها حتی از شوت‌هایشان هم افت بیشتری را تجربه کرده است. نسبت به فصل ٢٠١۵/١۶ که توپچی‌ها بین تمام تیم‌های لیگ بیشترین اقدام به دریبل را داشته‌اند، فصل پیش آرسنال در این زمینه رتبه ناامیدکننده دوازدهم را به خود اختصاص داده است.
 
در نتیجه، علیرغم عملکرد بسیار مناسب در زمان ضد حملات، شاگردان امری بسیاری از مواقع در زمان مالکیت توپ دچار مشکل می‌شوند. ضد حملاتی که در پیروزی‌های مقابل تاتنهام، چلسی و منچستریونایتد برگ برنده آرسنال بود، در مقابل تیم‌های کوچکتر کمک زیادی به آن‌ها نکرده است و عدم وجود بازیکنی که قدرت نفوذ و شکستن سازمان دفاعی تیم‌های پایین جدولی را داشته باشد در آرسنال احساس می‌شود.
 
دقیقا همان مشکلی که از ١٨ ماه پیش با جدایی الکسیس سانچز، گریبان‌گیر آرسنال بوده، هرچند که این جدایی بیشتر به ضرر این مهاجم شیلیایی شد که دوران بسیار ناموفقی را در جمع شیاطین سرخ سپری می‌کند. اما در دوران اوجش برگ برنده و ناجی آرسنال بود. حتی اگر گلزنی هم نمی‌کرد، با سبک بازی خود دفاع حریف را به‌هم می‌ریخت و برای هم‌تیمی‌هایش فضاسازی می‌کرد.
 
همان کاری که زاها در آن استاد است؛ ایجاد هرج و مرج در خط دفاعی تیم حریف. او در زمان بازگشتش به پالاس در ابتدای فصل ٢٠١۴/١۵، بین تمام بازیکنان لیگ برتری در آمار اقدام به دریبل رتبه اول را به خود اختصاص داده و در زمینه ثبت دریبل موفق و همچنین پیروزی در دوئل‌ها رتبه‌ی دوم. تنها رحیم استرلینگ، ادن هازارد، سرخیو آگوئرو و محمد صلاح آمار لمس توپ در محوطه جریمه بیشتری نسبت به زاها داشته‌اند.
 
 
غیرقابل پیش‌بینی بودن او موجب شده است که مدافع راست جوان لیورپول، الکساندر آرنولد، او را حریف به مراتب دشوارتری نسبت به رونالدو و نیمار بداند! او در این باره گفت: "نمیشه توپو ازش گرفت!" البته مدافع لیورپول تنها کسی نیست که تقابل با زاها برایش دردسرساز می‌شود.
 
 
آرسنال هیچ راهی به جز جذب او ندارد. توپچی‌ها به خوبی از این قابلیت او آگاه هستند و در دو تقابل فصل گذشته مقابل پالاس ١٢ بار مرتکب خطا بر روی او شدند. اما بهترین رویکرد برای مهار زاها توسط کاپیتان واتفورد، تروی دینی گفته شد: "به نوبت باید او را زد. می‌دانم که هیچکس نمی‌خواهد این را بشنود، اما همینطور است: 'اول تو بزنش، دفعه بعد هم تو.'"
 
 
زاها هنوز باید بر روی واکنش‌هایش بعد از چنین اتفاقاتی تمرکز کنم و صبر بیشتری به خرج بدهد. وقتی که در ماه ژانویه مقابل ساوتمپتون اخراج شد، حسابی از کوره در رفت. اما او حالا فاصله زیادی با نوجوانی که در منچستریونایتد دچار مشکل شده بود، گرفته است. هرچند اگر این از کوره در رفتن‌ها کنترل شده باشند، الزاماً مورد بدی نیستند.
 
گرایش او به جنگیدن و رقابت کردن، و اینکه در هر نبردی شرکت می‌کند و وضعیت را به نفع تیم خود در می‌آورد، همان چیزی است که آرسنال فاقد آن است. امری از زمانی که روی نیمکت تیم نشسته است به آمادگی جسمانی و وضعیت بدنی بازیکنان بهبود بخشیده و توپچی‌ها در مقايسه با دو فصل قبل مسافت بیشتری را دویده‌اند. اما مشکل اینجاست که همچنان در نبردهای تن به تن ضعیف عمل می‌کنند و از نبود چنین بازیکنی که نبردهای تن به تن را به سود خود تمام کند، رنج می‌برند.
 
چه کسی بهتر از ویلفرد زاها؟ این هم یکی از دیگر دلایلی است که آرسنال به دنبال جذب اوست. البته که مشکل اصلی اینجاست که پالاس به‌راحتی راضی به فروش او نخواهد بود.

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۴/۱۴
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: نقل و انتقالات
منبع : Sky Sports
بازدید: ۲,۲۹۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰