loading
در حال بررسی درخواست شما
مقاله تاریخچه فوتبال بانوان جهان
مقاله تاریخچه فوتبال بانوان جهان

مقاله تاریخچه فوتبال بانوان جهان

 

آمریکا کشوری که شاید قدمتش خیلی کمتر از دیگر کشورهای پرمدعای جهان است اما سرعت پیشرفتش قدمت کم اش را از یادها می برد .

فوتبال زنان در آمریکا کاملا وضعیت متفاوتی با فوتبال مردان دارد .تا سال 1970 فوتبال بانوان در امریکا بصورت کاملا محدود برگزار میشد.

تیم ملی امریکا پر افتخارترین تیم در جام جهانی و المپیک است .اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث شد بانوان امریکایی گوی سبقت را از دستان  المانی ها و انگلیسی ها رها کنند؟

 

اولین لیگ سازماندهی شده در امریکا با نام لیگ بانوان کریگ د در سال 1950 با حضور 4 تیم در سنت لوییس برگزار شد.

 

در تاریخ فوتبال بانوان امریکا ذکر شده است که شناخته شدن فوتبال برای زنان در امریکا از قرن 20 شروع شد یعنی زمانی که در اروپا هنوز زنان با فوتبال اشنا نشده بودند .در صورتی که اگر مقاله فوتبال بانوان را دنبال کرده باشید متوجه میشوید این حرف امریکایی ها به نوعی دارای تناقض است

 

در سال 1970 طبق اصل تساوی جنسیتی در اموزش و پرورش که در قانون اساسی به تصویب رسید ورزش های دانشگاهی از جمله فوتبال برای بانوان در امریکا شروع به پیشرفت کرد.

فوتبال دانشگاهی در سال 1980 شروع به ترقی کرد.

اما تاسیس لیگ بانوان در امریکا در سال 1995 اغاز شد.

نقطه قابل توجه در لیگ بانوان امریکا،این است که این کشور درست همان مشکلاتی را در حوزه بانوان دارد که بقیه کشورها هم سالهاست با انها مواجه اند.

 

 هزینه های عملیاتی و مسافرت بالا، فقدان حقوق تلویزیون و موافقت نامه های حمایت مالی و فقدان منابع مالی برای حقوق و امکانات آموزشی و توسعه و فقدان وابستگی به باشگاه های حرفه ای مردانه، مانع رشد لیگ های حرفه ای زنان در ایالات متحده شده است

لیگ بانوان امریکا از طولانی ترین لیگ های ورزشی این کشور است اما حقوق بسیار پایین اش که حدود 7هزار و 200 دلار در سال است بسیار قابل توجه است این میزان حقوق در امریکا زیر خطر فقر قرار دارد.

فوتبال ملی بانوان آمریکا در سال 1985 به صورت جدی کار خود را آغاز کرد.

این تیم اولین بازی خود را در مسابقات Mundialito در 18 اوت 1985 انجام داد، با مربی گری مایک رایان، که در آن 1-0 به ایتالیا.باختند.

 در مارس 2004، آمریکا تنها دو ستاره داشت، میا هام (که بعد از المپیک از ایالات متحده آمریکا بازنشسته شد) و میشل آکرز (که در حال حاضر بازنشسته است) آنها تنها امریکایی هایی بودند که نامشان در فیفا 100 بود. و همچنین این دو به انتخاب پله در لیست 125 نفره  بزرگترین بازیکنان فوتبال زنده  دنیا در مراسم سالگرد فیفا خوانده شد.

این دو زن همراه با جولی فودی، کریستین لیلی، و تیم 1999، انقلاب عظیمی را در ورزش زنان در آمریکا آغاز کردند.

 تیم بانوان امریکا همه بازی های خود در این تورنمنت را، برنده شد.

در مرحله گروهی آنها 3-0 دناندونگ را در استادیوم Giants در خارج از شهر نیویورک شکست دادند و سپس ، نیجریه را 7-1 شکست دادند و سرانجام  کره شمالی را 3-0 در ورزشگاه فاکس بورو در نزدیکی بوستون شکست دادند

با رفتن به مرحله حذفی،  آلمان را  2-3 در ورزشگاه Jack Kent Cooke  در خارج از پایتخت آمریکا، واشنگتن دی سی  شکست دادند و سپس USWNT در منطقه خلیج سان فرانسیسکو برزیل را 2-0 در ورزشگاه استنفورد در پالو آلتو شکست داد  پس از آن آنها به لس آنجلس رفتند تا بازی فینال را در برابر چین قدرتمند برگزار کنند.

فینال  جام جهانی 1999  بانوان به طور قابل توجهی تحت تاثیر پیروزی های مهم و قابل توجه ایالات متحده آمریکا بود.

آنها در فینال در وقت قانونی در مقابل چین به تساوی 0-0 رسیدند و در ضربات پنااتی 5-4 انها را شکست دادند. با این پیروزی، آنها در صحنه جهانی ظهور کردند و توجه رسانه های برجسته به فوتبال و ورزش زنان را به خود جلب کردند.

تیم ملی فوتبال آمریکا با تمام پستی و بلندی ها در جام جهانی 1999 قدرت خود در فوتبال ملی را نشان داد و ثابت کرد قانون ملی برابری جنسیتی در مدارس بسیار کارآمد و مهم بوده است.


پایان قسمت سوم

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۵/۱۵
به قلم مریم تجدد
دسته‌بندی: بانوان
منبع : کانون هواداران تیم بانوان ارسنال در ایران
بازدید: ۷۳۶ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰