loading
در حال بررسی درخواست شما
سهام باشگاه روی میز
سهام باشگاه روی میز

سهام باشگاه روی میز


در حالی که در یکی دو سال گذشته هواداران آرسنال منتظر شنیدن خبر یک تسلط جدید بر باشگاه خود از سوی علیشر ازبک و یا کرونکه آمریکایی بودند، اما حالا نوبت به افزایش سهام هواداران رسیده است؛ "Take over" در کار نیست!
در حالی که چیزی در حدود 88 درصد از سهام باشگاه در میان چهار عضو یاد شده از سهامداران باشگاه آرسنال تقسیم شده است، حمایت آن ها از این طرح نشان دهنده ی آن است که نباید منتظر تغییر مالکیت غریب الوقوعی در تنها عضو با مالکیت انگلیسی بیگ فور باشیم.
در حال حاضر هر سهم قیمتی بالغ بر £9,500 دارد و با این حساب ارزش کلی باشگاه به رقمی بیش از 600 میلیون پوند می رسد. البته بدیهی است که خرید حتی یک سهم با چنین مبلغی برای هواداران عادی کار آسانی نخواهد بود و به همین منظور در طرح ارائه شده هر نفر می تواند با کسری یک درصدی از این مبلغ سهام بخرد تا در نهایت هر صد خرید منجر به تغییر یک سهم در هیئت رئیسه ی باشگاه شود.
هدف کوتاه مدت از چنین طرحی، نمایش حمایت و تاثیر هواداران در تثبیت ارزش مالی باشگاه و شرکت مستقیم آن ها در فعالیت های مالی آن است. البته در دیدی وسیع تر چنین حرکتی در صورت اقبال عمومی می تواند سهم هواداران را از 25 درصد عبور دهد و سهمی دست نیافتنی برای تغییر مالکیت های بزرگ در باشگاه شود، چیزی مثل هر تغییر مالکیت خصوصی و خرید باشگاه. البته هدف در این کار یک تسلط کامل برای هواداران یا در اصطلاح"take over" برای آن ها نیست ولی چنین سهمی به نحوی آن ها را بیش از پیش در آینده ی باشگاه محبوبشان سهیم می کند.
تیم پیتون از اعضای مدیریتی در این طرح می گوید:«با رشد بییشتر و بیشتر فوتبال به عنوان یک تجارت، به سویی پیش می رویم که هواداران کمتری قادر به خرید سهام در باشگاه محبوب می شوند. این بدین معناست که روز به روز صدای هواداران در تصمیم گیری ها و آینده ی باشگاه ها کمتر شنیده خواهد شد. ولی ماجرای تولیت و سرپرستی باشگاه در آرسنال به شکلی مرکزی و متناسب با شخصیت باشگاه به طرز دیگری در حال پیش روی و مدیریت است. هدف ما در سرپرستی کلی باشگاه، جوابگویی به نیازهای هواداران پیرامون ارزش های باشگاه و روحیه ی موجود و تضمین این هواداران برای آینده ی باشگاه است.»
ایوان گازیدیس، مدیر اجرایی باشگاه نیز در این مورد می افزاید:«من هیچ اتفاق هیجان آوری در مالکیت باشگاه نمی بینم ولی این موضوع می تواند تغییر کند.
ما در باشگاه چهار سهامدار عمده و صدها سهامدار کوچک داریم و من خوشحال خواهم بود که این سهامداران نیز مشارکت بیشتری، مثل سهامداران اصلی، داشته باشند. حس نمی کنم تغییرات مهیجی در حال آمدن باشد.»
چهار سهامدار اصلی آرسنال را استن کرونکه با 29.9 درصد از کل سهام باشگاه، علیشر عثمانوف با 26 درصد، دنی فیزمن با 16.1 درصد و خانم بریث ول-اسمیت با 15.9 درصد تشکیل می دهند. تغییرات مهیجی که گازیدیس از آن صحبت می کند مربوط به تمایل خانم بریث ول-اسمیت برای فروش سهام خود به صورت یک بلوک کامل است، اتفاقی که می تواند باشگاه را به دوره ای جدید در کادر مدیریتی اش وارد کند ولی هنوز خریداری وجود نداشته و شاید با وضع موجود این سهام هم چنان در دستان وی باقی بماند.
طرح آرسنال در شروع کار خود با هجوم غیرقابل انتظار هواداران برای عضویت در سایت رسمی طرح(www.arsenalfanshare.com) و کسب اطلاعات بیشتر از آن رو به رو شده است و از شواهد اولیه به نظر می رسد پاسخ هواداران بتواند انتظار مدیران طرح را برآورده سازد.
میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه ی فوتبال اروپا نیز با حمایت از این طرح، آن را یک خبر خوب برای فوتبال اروپا دانسته و می گوید:«افزایش تاثیر هواداران فوتبال در بریتانیای کبیر، به خصوص در طرح جدید باشگاه فوتبال آرسنال با عنوان "سهم هواداران"، خبری خوب برای فوتبال اروپاست و مفهوم انصاف مالی* را بیش از پیش تقویت می کند. با بحران مالی موجود که مشکلاتی را برای بسیاری از باشگاه ها بوجود آورده است، یوفا از هرگونه طرح شبیه به این طرح استقبال می کند.»
گفتنی است این طرح در داخل انگلستان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی وزیر ورزش انگلستان نیز با ابراز رضایت از آن، خواستار انجام آن در دیگر باشگاه های کشورش شده است.

*انصاف مالی: طرح موسوم به "Financial FAIR PLAY" که از سوی یوفا در حال اجراست. این طرح بر مبنای ترغیب باشگاه ها به منظور خرج کردن پول متناسب با درآمدهایشان است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۸۹/۵/۲۸
به قلم علی کرمی
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : telegraph.co.uk
بازدید: ۸۵۰ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
ولوز
ولوز
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - مولینکس
۱۴۰۳/۲/۱ ۲۲:۰۰
بازی قبلی آرسنال
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ
1 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا - آلیانز آرنا
۱۴۰۳/۱/۲۹ ۲۲:۳۰