loading
در حال بررسی درخواست شما
آرسنال به دست امریکایی ها میافتد ...
آرسنال به دست امریکایی ها میافتد ...

آرسنال به دست امریکایی ها میافتد ...


در هفته قبل میلیاردر آمریکایی،استن کروئنکه برای پنجمین بار طی یکماه گذشته میزان سهامش را افزایش داد و آنرا به 29.9 درصد رسانید یعنی فراتر از حد لازم برای ارائه پیشنهاد جهت خرید سهام باقی مانده باشگاه.
این چرخش مالی و خرید و فروش سهام برای کنترل باشگاه،درست از زمانی شروع شد که در آگوست سال 2007 نائب رئیس سابق باشگاه دیوید دین،تمام سهامش به ارزش 75 میلیون پوند را به علیشیر عثمانوف واگذار کرد.
اگرچه آرسنال از سال 2005 به این طرف جامی برنده نشده اما طرح های هیئت مدیره باشگاه به نظر نمی رسد که هیچ تأثیر زیان آوری برای آرسنال به همراه داشته باشد و با وجود ناکامی های اخیر،به ونگر اجازه داده شده تا با پرورش تیمی هیجان آور،آنچنان عملکردی از خود نشان دهد که تیمش در بازی های اخیر چه در لیگ و چه در لیگ قهرمانان خوش بدرخشد و به همه نشان دهد که تا رسیدن به افتخارات جدید راه زیادی نمانده است.
رئیس فعلی آرسنال پیتر هیلوود،آخرین متصدی باشگاه بعد از پدر و پدربزرگش به حساب می آید و به این ترتیب خانواده هیلوودها بیشترین سابقه فعالیت را در باشگاه دارند و پس از هیلوودها،خانواده مدیر بانو برسول-اسمیت قرار دارند که دارای 15.9 درصد از سهام باشگاه هستند و سابقه حضوری 70 ساله را در آرسنال دارند.
هیلوود با وجود ایفای نقش در مرکز تصمیمات هیئت مدیره،به دفعات بصورت غیر مستقیم از تملک باشگاه توسط این میلیاردر آمریکایی حمایت کرده و به عثمانوف اُزبک روی خوشی نشان نداده است. علیشیر عثمانوف دارای 25.5 درصد از سهام باشگاه و مالک شرکت نفتی red & with است.
به سختی می توان گفت که سابقه استن در مدیریت و تیم داری چیزی بیشتر از هیلوود باشد،اما در صورتیکه این تاجر آمریکایی 62 ساله -که به « اِستن ساکت* » معروف است- کنترل کامل باشگاه را به دست بگیرد،بسیار بعید به نظر می رسد که بخواهد تغییرات گسترده ای را در باشگاه بوجود بیاورد.
از تیم هایی که تحت مالکیت کروئنکه قرار دارند می توان تیم فوتبال سنت لوئیس،تیم بسکتبال دنور ناگتس در ان.بی.ای،تیم هاکی کلرادو آوالانچه در ان.اچ.ال و تیم فوتبال کلرادو رپید که در ام.ال.اس بازی می کند،را نام برد.
در حال حاضر ثروت استن چیزی حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است.
استن ممکن است آخرین آمریکایی ای باشد که کنترل یک باشگاه لیگ برتری را به دست می گیرد و به نظر می رسد وی وجوه مشترک زیادی هم با خانواده گلیزرها(مالکان آمریکایی منچستر یونایتد)و تام هیکس و جورج ژیلت(مالکان آمریکایی لیورپول)داشته باشد.
در عوض او به احتمال زیاد نقشی شبیه به آنچه رندی لیرنر آمریکایی در استون ویلا انجام می دهد را،در آینده ایفا خواهد کرد.
رندی لیرنر مالک استون ویلا به مارتین اونیل مربی تیمش این اجازه را داده تا با وجود عدم دستیابی به پیشرفت آشکار همچنان در تیم باقی بماند.
یا همانند کاری که الین شورت،سهامدار اکثریت در ساندرلند انجام می دهد،وی به استیو بروس این اختیار را داده تا با اداره و به پیش بردن امور مهم،تیم را بسوی تحولی آشکار به پیش ببرد.
بدیهی است که اگر استن بخواهد در اختیارات ونگر دخالت کند با عکس العمل منفی و سخت هواداران مواجه می شود وی باید با این موضوع کنار بیاید که ونگر موفق ترین و تأثیر گذارترین مربی آرسنال در تاریخ باشگاه از زمان مربیگری هربرت چاپمن در سال 1930 است و کسی نیست که به راحتی بتوان در کارش دخالت کرد و اختیاراتش را محدود کرد.
اما فعلآ همانند هر کس دیگری،ونگر چیزی در مورد برنامه های استن و اینکه آیا او چه بودجه ای را برای نقل وانتقالات در نظر می گیرد و... نمی داند.اوایل این هفته ونگر به خبرگزاری ها گفت:
من با استن و سایر سهامداران صحبت کردم ولی هرگز در مورد برنامه های آنها چیزی نپرسیدم.من بیشتر نگران و در اندیشه برنامه های خودم هستم تا سهامداران باشگاه.درست است آنها در طبقه بالای من هستند،ولی من به پایین یعنی به تیمم نگاه میکنم.
با اینکه زمانی به خریدن سهام باشگاه فکر می کردم اما هیچگونه سهامی در آرسنال ندارم،همیشه احساس می کنم که باید کاری را بصورت درست واخلاقی به بهترین نحو انجام بدهم تا اینکه بخواهم به خاطر تصمیماتی که بر اساس میل شخصی گرفته می شود،متهم شوم و مورد سؤال قرار بگیرم.
تصمیم گرفتم تحت هیچ شرایطی خود را گرفتار چنین مسائل و مشکلاتی نکنم.
در هر صورت بسیار دور از انتظار است که استن بخواهد در اختیارات آرسن دخالت کند و طرح های او را برای آینده آرسنال،خنثی کند.
*دلیل گذاشتن این لقب برای استن برمی گردد به جلسه سالانه AGM باشگاه که چندی پیش برگزار شد.در آن جلسه هنگامی که یکی از حضار درباره برنامه های استن از وی سؤال کرد،مدیر آمریکایی ترجیح داد که به سؤال پاسخ ندهد و سکوت پیشه کند،و وقتی آن شخص دوباره سؤالش را تکرار کرد باز هم با سکوت استن مواجه شد تا اینکه هیلوود به کمک کروئنکه آمد و با بیان برنامه های آینده باشگاه طوری وانمود کرد که شیوه سنتی مدیریتی تغییری نمی کند و خبری از فروش باشگاه نیست.
البته درست چند هفته بعد از این جلسه و صحبت های هیلوود،سهام کروئنکه به 29.9 درصد افزایش یافت و جالب تر آنکه از 200 سهم خریداری شده توسط استن در بار آخر،100 سهم آن به هیلوود تعلق داشت.
شاید او توانسته تا الان با کمک هیلوود از پاسخگویی طفره برود اما بالاخره آن روز خواهد رسید که وی با شکستن سکوتش،علاوه بر تشریح کامل اهداف و برنامه های خود،آینده آرسنال را هم از این ابهام خارج کند.

نویسنده » dream

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۸۸/۸/۱۸
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : newyork times
بازدید: ۶۶۱ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰