loading
در حال بررسی درخواست شما
حرکت بسوی موقعیت های سبز!
حرکت بسوی موقعیت های سبز!

حرکت بسوی موقعیت های سبز!

سرمربی توپچیها طی یک مصاحبه کامل و خواندنی با رادیو فرانسه از راز سبک و بازی زیبای تیمش پرده برداشت.
بازی ترکیبی و تماشایی که بر پایه حرکت های سریع و قدرت فکری توپچیها همراه با قدرت و تکنیک بالا شکل میگیرد، شمال لندنی ها را مبدل به دومین تیم پرطرفدار جزیره کرده است.
این فصل و بیشتر از هر فصل دیگری و مانند فصل 04-2003 شاگردان جوان ونگر کیفیت لازم برای کسب عنوان قهرمانی را به نمایش گذاشته اند.
با به ثمر رساندن 36 گل در 11 بازی توپچیها 7 گل بیشتر از چلسی و 13 گل بیشتر از منچستر یونایتد به ثمر رسانده اند. و مهمتر از آن بازیی خاص را ارائه میدهند.
طرح و برنامه ونگر بر اساس کلاس فنی، تکنیک و توانایی بدنی بنا شده است. ولی کلید اصلی بازی زیبای آرسنال، اعتماد به نفس بازیکنان است که باعث راحتی آنها در زمان در اختیار داشتن توپ میشود.
بازیکنان جوان ونگر همیشه باید به نحوی بازی کنند که بهترین "راه حل" و تصمیم را داشته باشند.
ونگر از زمانی که 13 سال پیش از ژاپن به انگلستان آمده فوتبال این کشور را دگرگون کرده است. برنامه های غذایی و تمرینی که ونگر با دانش خود به فوتبال جزیره آورد چیزی فراتر از کلمه "حرفه ای" را شامل میشود.
با این حال سبک بازی آرسنال بزرگترین و مهمترین دستاورد ونگر به شمار میرود.
سبک بازیی که بر اساس حرکت های بدون توپ و قرار دادن فرد صاحب توپ در بهترین موقعیت ممکن بنا شده است.
ونگر بازیکنانش را بر اساس ایجاد "موقعیت های سبز" و جلوگیر از به وقوع پیوستن "موقعیت های قرمز" آموزش میدهد. و شاگردانش را برای ایجاد هرچه بیشتر موقعیت های سبز آموزش میدهد و به آنها یاد میدهد تا از به وجود آوردن موقعیت های قرمز دوری کنند.
زمانی که یکی از بازیکنان آرسنال صاحب توپ میشود، باید 2حالت برای پاس دادن برای بازیکن صاحب توپ بوجود بیاید که ونگر به آنها موقعیت های سبز میگوید.

مربی افسانه ای توپچیها میگوید:"زمان زیادی را برای افزایش پتانسیل کار گروهی صرف کردیم. ما این پتانسیل را در زمین به نمایش میگذاریم. زمانی که بازیکنی توپ را در اختیار دارد، در آن حالت 2 حالت سبز و قرمز وجود دارد.
"برای به ثمر رساندن یک گل با کار گروهی باید مجموعه ای از موقعیت های سبز صورت بگیرد.
"یعنی اینکه تصمیم گیری را به عهده فرد صاحب توپ بگذارید و مسئولیت این کار را به او واگذار کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشد و به تیم اجازه بدهد موقعیت خود را حفظ کند و در عین حال در صورت امکان روند تیمی را رو به حمله قرار بدهد.
"بنابراین شما همیشه گرفتن بهترین تصمیم را به عهده فرد صاحب توپ میگذارید و اجازه میدهید تا به بهترین روش هوش خود را در بازی به کار ببرد."
رئیس قبول دارد که مهمترین و سخترین کار او آماده کردن تیمش برای ارائه "ونگربال"، از لحاظ فکری است.
با این وجود طی سالهای گذشته نمونه های زیادی از عدم تمرکز فکری در توپچیها دیده شده است.
منتقدان تیم ونگر میگویند در عین حال که آرسنال بسیار قوی بازی میکند، به همان اندازه شکننده هم هست و شکست برابر منچستر در بازی برگشت لیگ قهرمانان نمونه بارز این موضوع بوده است. بازی که در آن تمرکز تیمی آرسنال پس از دریافت دو گل در 10 دقیقه به کل از بین رفت و باعث شد معدود بازیهایی شکل بگیرد که در آن منچستر توانست برابر آرسنال منظم بازی کند.
ونگر در گفتگو با رادیو فرانسه ادامه داد:"برای شکل گرفتن این روش، بازیکنان باید در بهترین موقعیت قرار بگیرند و ما در تمرینات بر روی آن کار میکنیم.
"و بازی جذاب در بالاترین سطح فوتبال در زمانی صورت میگیرد که بازیکنان برای تصمیم گیری در بهترین حالت از لحاظ روانی قرار بگیرند.
"اگر تیم از لحاظ روانی آماده نباشد و شک در تیم وجود داشته باشد، موقعیت های سبز تبدیل به موقعیت های قرمز میشوند.
"در این حالت ابتکار عمل بازیکنان کم میشود و ناگهان به صورت غیرقابل باوری و به سرعت تمام حالت های سبز به حالت های قرمز تبدیل میشوند.
"شک، دشمن اصلی تیم ماست و سرانجام ما باید حس مقبولیت را برای تیم خود به وجود بیاوریم و آن را القا کنیم.
"و در ضمینه روانی، ما باید بازیکنان را در موقعیت جسارت قرار بدهیم و ارتباط میان آنها را گسترش بدهیم."
ونگر میگوید برای کنترل و اداره کیفیت تیمش، او به سادگی نمیتواند در تیم خود تغییر ایجاد کند و به یکباره بازیکنان جدیدی را به تیم اضافه کند.
در تابستان گذشته تنها توماس ورمالن به ترکیب اصلی توپچیها اضافه شده است.
"زمانی که شما در هر بازی بیش از 3 تغییر ایجاد میکنید، مرتکب ریسک تاکتیکی شده اید.
"بالانس تیم تنها به یک بازیکن بستگی ندارد ولی اگر شما 3 بازیکن را تغییر دهید، ریسک بزرگی انجام داده اید نه تنها در بازی بلکه در امضا قرارداد با بازیکنان جدید.
"اگر شما هر فصل 3 یا 4 بازیکن را از بفروشید و 3 بازیکن جدید به تیم اضافه کنید که هیچ چیز از فلسفه تیمی شما نمیداند باعث آسیب خوردن تیم شما، کاملا مانند آنفولانزا میشود.
"گاهی اوقات اگر بازیکنی دارای هوش بالایی باشد خیلی زود با دیگر بازیکنان هماهنگ میشود و خیلی زود این اتفاق رخ میدهد. ولی اینگونه نمونه ها نادر هستند."

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۸۸/۸/۲۸
به قلم اشکان
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : اسکای اسپورت
بازدید: ۸۵۷ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
ولوز
ولوز
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - مولینکس
۱۴۰۳/۲/۱ ۲۲:۰۰
بازی قبلی آرسنال
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ
1 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا - آلیانز آرنا
۱۴۰۳/۱/۲۹ ۲۲:۳۰