loading
در حال بررسی درخواست شما
چلسی - آرسنال به روایت تاریخ
چلسی - آرسنال به روایت تاریخ

چلسی - آرسنال به روایت تاریخ

با ورود آبراموویچ به چلسی و تزریق سرمایه ی بالای خود به این تیم ، چلسی را از تیمی متوسط به یکی از قدرت های انگلستان تبدیل کرد و باعث شد که در چند سال گذشته دربی آرسنال چلسی به مهمترین دربی لندن تبدیل شود حال آنکه همچنان بسیاری از هواداران بازی آرسنال تاتنهام را مهم تر میدانند !

اما جدای از برخورد طرفداران این دو تیم با یکدیگر و دشمنی به ظاهری که با یکدیگر دارند در سال های گذشته همواره این دوتیم بازیکن ، مدیر و مربی را با یکدیگر مبادله کرده اند .

در اینجا سعی میشود بهترین بازیکنانی که بین دو تیم رد و بدل شده است مورد بررسی قرار گیرد "

 1) جورج گراهام
چلسی ( 1964-1966 72 بازی ، 35 گل زده )
آرسنال( 1966-1972 308بازی ، 72 گل زده )

اسکاتلندیه خوش استیل بعد از بازی های خوبش برای استون ویلا به استمفوربریج رفت و در تفکر تامی دوچری و چلسیه جوان آن روزها نقش یک تمام کننده را اجرا کرد . در سال 1966 برتی میی بعد از ارتقايش به عنوان مدیر باشگاه به بازی وی علاقه مند شد و او را به جمع توپچی ها اضافه کرد . گراهامی که به ازای مبلغ 55 هزار پاند به علاوه دادن تامی بالدوین به چلسی به آرسنال آمده بود  در همان ابتدا بهترین گل زن باشگاه شد.
اما قدرت کنترل توپ ، نبردهای هوایی فوق العاده و شمع گل زنی بالا باعث پنهان شدن ضعف وی در سرعت و جنب و جوش نمیشد . همین امر باعث شد تا از او به عنوان هافبک در ترکیب تیم استفاده شود ، جایی که توانایی بازی سازی خود را در تیم بیی به نمایش بگذارد و باعث قهرمانی آرسنال در مسابقات اروپایی 70 و در سال 71 جام حذفی و لیگ دسته اول (نام قبلی لیگ برتر) شود تا اولین دوگانه تاریخ آرسنال رقم بخورد .
اما در سال 72 به طور شگفت انگیزی به منچستر یونایتد ، رقیب آن روزهای آرسنال پیوست . اما سرنوشت طوری رقم خورده بود که او باید دوران خوش خود را در آرسنال دوباره تکرار میکرد ، گراهام بار دیگر ، و این بار به عنوان سر مربی به قرمزهای لندن پیوست . او نه سال دیگر در آرسنال کار کرد و با دو عنوان لیگ ، یک جام حذفی ، دو جام اتحادیه ، یک جام خیریه ، یک قهرمانی در جام باشگاه های اروپا و 48.9 درصد پیروزی از 460 بازی که روی نیمکت آرسنال بود ، خاطرات بسیار خوبی برای آرسنالی ها به جای گذاشت .

 

2) تامی بالدوین


آرسنال (1962-1966 ، 20 بازی 11 گل زده )

چلسی (1966-1974 ، 187 بازی 74 گل زده )

 

بازیکنی از شمال شرق انگلستان ، که محصول آکادمی بازیکن سازیه آرسنال بود . او بازیکن خوبی بود اما پیشرفتش آنطور که باید نبود اما با سه گلی که در بازیه ابتدایه جام حذفی برای آرسنال به ثمر رساند، قبل از معاوضه اش با گزاهام کار خود را برای آرسنال انجام داد .

او پس از جدایی از آرسنال به مدت هشت سال در چلسی بازی کرد و در 2 جامی که این تیم در این سال ها به دست آورد به چلسی کمک کرد .

 

3) آلان هادسون


چلسی (1968-74 ، 145 بازی 10 گل زده )

آرسنال (1976-78 ، 48 بازی )

 

استعداد آن روز های استمفوربریج ، که با اس های فوق العاده و کنترل خوبش روی توپ جزو جوانهای تاثیر گذار آن روز های انگلستان به شمار میرفت ، از سال 69 به ترکیب اصلی چلسی راه یافت .  اما متاسفانه استعدادش هیچگاه کامل نشد و در بهترین فصل دوران بازیگریش 69-70 بعد از مصدومیت محروم ماندن از همراهیه تیمش در فینال جام حذفی مقابل لیدز که چلسی آن بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت دیگر نتوانست آن بازیکن سابق شود . مشاجره اش با دیو سک+ستون اورا مجبور به ترک استمفوربریج به مقصد استوک کرد . دو سال ح.ب را با آن تیم سپری کرد اما باشگاه به علت مشکلات مالی مجبور به فروش وی به آرسنال شد .

او در طی دو سال نمایش راضی کننده ای از خود به جای گذاشت اما بعد از آمدن تری نیل با وی نیز مشاجراتی داشت که باعث شد او راهی سیاتل آمریکا شود . اما دوران فوتبالش با حادثه ای تلخ به پایان رسید ، ماشین یک دزد بانک مست او را زیر گرفت و جراحات وارده آنقدر زیاد بود که او نتوانست به مستطیل سبز بازگردد تا بعث شود او برای همیشه رفتار چلسی با خود را به یاد داشته باشد !!!

 

4) جان هالینز

 

چلسی(1963-1975 ، 592 بازی 69 گل زده )

آرسنال (1979-83 ، 172 بازی 19 گل زده )

چلسی(1983-84 ، 30 بازی 1گل زده )

 

فرزند خانواده ای کاملا فوتبالی که پدر ، پدر بزرگ و سه برادرش فوتبالیست های حرفه ای بودند در همان جوانی به چلسی پیوست . و به عنوان هافبک نقطه اتکایی در دو تیم دوچرتی و سک+ستون تبدیل شد تا رکورد 167 بازی پیاپی را در یک فصل برای خودش در این دو تیم ضبط کند !!! بازیکنی که دو سال نیز به عنوان بهترین بازیکن باشگها نیز انتخاب شد .

 

او با آبی ها یک جام حذفی ، یک کاپ لیگ و جام اروپا را قبل از پیوستن به کوینز پارک به دست آورد . در 1975 چلسی را به مقصد رنجرز ترک کرد و در 33 سالگی به آرسنال پیوست و به عنوان بازیکنی ثابت برای آرسنال به بازی گرفته شد .  و حال بیشتر در نقش یک مدافع ، بهترین بازیکن سال آرسنال شد .

وی بعد از 4 سال بازی در آرسنال به عنوان بازیکنی آزاد به چلسی پیوست تا به عنوان بازیکن مربی به صعود چلسی از لیگ دو به یک کمک کند و بعد از جدا شدن نیل از چلسی جایگزین وی به عنوان سر مربی شود .

 

5) دوید روکستل

 

آرسنال ( 1983-92 ، 275 بازی 34 گل زده )

چلسی ( 1994-98 40 بازی 3 گل زده )

 

روکستل دوران فوتبالش برای آرسنال را بازی مقابل نیوکستل در سال 1985 شروع کرد . نمایش او برای توپچی ها آنقدر خوب بود که سال بعد توسط هواداران به عنوان بهترین بازیکن تیم شناخته شد . او دو سال ÷یل÷ی هیچ کدام از بازی های تیم گراهام را از دست نداد و در تمام بازی ها به عنوان شروع کننده به میدان رفت اما مصدومیت های منوالی در آن زمان نیز گریبان گیر بازیکنان آرسنال میشد و باعث شد او قدری از فرم ایده آل خود خارج شود . با اینکه سال 91-92 در پست هافبک وسط او به دوران درخشش بازگشت اما فروشش توسط گراهام به لیدز هواداران را مایوس کرد .

 

دو سال بعد به چلسی رفت و تنها توانست یک فصل با این تیم همراه باشد ، مصدومیت های قدیمی به سراغش بازگشتند و باعث شدند تا چلسی او را به نورویچ و سپس هال سیتی قرض دهد تا سال 98 که قرار دادش با این باشگاه به پایان رسید .

 

سه سال بعد او فاش کرد که در تمام این سال ها از سرطانی بدخیم رنج میبرده است و همیشه در درد به سر میبرده است ، او شروع به شیمی درمانی کرد و در حالی که همگان امید به بهبود او داشتند متاسفانه در سن 33 سالگی از دنیا رفت . 6 هفته بعد تولد پسرش ریان برای آرسنال در فینال حذفی خوش شانسی آورد و باعث پیروزی توپچی ها شد .

 

6) امانوئل پتیت

 

آرسنال ( 1997-2000 ، 116 بازی 11 گل زده )

چلسی ( 2001-04 ، 55 بازی 2 گل زده )

زمانی که ونگر سر مربی موناکو بود پتیت 18 ساله را به عنوان مدافع وسط به خدمت گرفت ، 9 سال بعد زمانی که ونگر به آرسنال آمد پتیت را به جمع توپچی ها اضافه کرد و این بار با گذاشتن وی در کنار ویرا خط هافبک نفوذ ناپذیر آرسنال را بوجود آورد که در اولین فصل حضور او باعث دوبل کردن آرسنال شد (وی همچنین گل سوم تیم ملی فرانسه در مقابل برزیل در فینال جام جهانیه 98 را نیر به ثمر رساند). خط هافبکی که به خاطر تکل های صحیح ، درک متقابل فوق العاده ، قدرت بدنی بالا ، پاس های هوشمندانه مثال زدنی بود . آن دو دو فصل دیگر را در کنار دیگر ماندند اما امانوئل در انتقالی بسیار بد به بارسا پیوست ولی نتوانست موفقیتی که در آرسنال داشت را به دست آورد و در همان سال به لندن بازگشت ، اما این بار به چلسی . او در فینال جام حذفی سال 2002 میان آرسنال و چلسی جزو یاران چلسی بود که آن بازی را چلسی شکست و خورد . متاسفانه مصدومیت زانویه او باعث شد تا در سال 2005 از فوتبال خداحافظی کند .

 

7) اشلی کل !

 

آرسنال (-2006 ، 228 بازی 9 گل زده )

چلسی ( 2006- ، 156 بازی 5 گل زده )

 

محصول کامل آکادمی آرسنال ، در سن 12 سالگی به عنوان مهاجم شروع به کار کرد . اما دیری نپایید که به یک بال و سپس یک بک چپ تبدیل شد . او اولین بازیش برای آرسنال را در سال 99 در بازی حذفی انجام داد و بعد از مدتی جانشین کامل سیلوینیویه برزیلی شد . و جزو عناصر کلیدی آرسنال در به دست آوردن 2 لیگ و 3 حذفی بین سال های 2001 تا 2005 بود .

 

اما وقتی مذاکرات پنهانیش با چلسی آشکار شد و کتابش انتشار پیدا کرد ، دیگر جایی در آرسنال نداشت و سال 2006 آرسنال او را به ازای 5 میلیون پاند + ویلی گالاس به چلسی واگذار کرد . وی در آرسنال دستمزدی برابر با آنری میخواست !!!!

 

او در چلسی به بازیکنی دوست داشتنی تبدیل شد و توانست با این تیم 2 جام حذفی ویک لیگ به دست آورد .

 

8) ویلیام گالاس

 

چلسی ( 2001-06 ، 230 بازی 14 گل زده )

آرسنال ( 2006 - ، 139 بازی 17 گل زده )

 

مدافع مستحکم فرانسوی در سال 2001 با مبلغ 602 میلیون پاند توسط رانیری به چلسی پیوست تا خط دفاعی مستحکمی با مارسل دزایی ایجاد کند . و سپس با قرار گرفتن در کناره تری رکورد 16 بازی بدون گل خورده را به جای بگذارند . اما همیشه به عنوان بازیکنی که میل زیادی به بازی ندارد از او یاد میشد و مشکلاتش با مورینیو باعث شد تا جایگاهش را در چلسی از دست بدهد . او که باشگاه را به گل زدن به تیم خود تهدید کرده بود بالاخره در سال 2006 توانست از چلسی جدا شود و با اشلی کول معاوضه شود به آرسنال بیاید . او که کاپیتانیه آرسنال را نیز به دست آورده بود فصل گذشته طی حرکات و صحبت هایی مبتدیانه بازوبند را جادوگر اسپانیایی واگذار کرد و تا مرز جدایی پیرفت . اما امسال با زوج جدیدش ورمائلن در قلب خط دفاعی ، دیوار مستحکمی ایجاد کرده اند و گالاس زننده گل فرانسه در تساوی مقابل ایرلند روی پاس با دست تیری آنری بود .

 

9) لاسانا دیارا

 

چلسی ( 2005-07 ، 30 بازی )

آرسنال ( 2007-08 ، 13 بازی )

 

لاس بازیکن اهل پاریس است که هر دو تیم لندنی را ترک کرده است . زمانی که او توسط آبی ها با مبلغ 1 میلیون پاند خریداری شد ، به عنوان ماکلله ای جدید از او یاد میشد . در حالی که بازی های زیادی برای چلسی انجام نداد به عنوان بازیکن جوان فصل 2005-06 چلسی انتخاب شد و بعد از آن بیشتر یه عنوان هافبک راست از او بازی گرفته میشد. در پایان سال 2007 او برای تمدید قرار دادش کاری انجام نداد و به آرسنال پیوست . اما به ترکیب آرسنال رسیدن در زمانی که هلب ، سسک ، فلامینی و گیلبرتو در آرسنال هستند به قدری مشکل بود که او مجبور به ترک تیم به مقصد پورت موث شد .

 

با قهرمانی در جام حذفی به همراه پورتموث او جایگاهش در تیم ملی را بدست آورد و سپس با مبلغی معادل 18.8 میلیون پاند به رئال مادرید رفت .

 

10) نیکلاس آنلکا

 

آرسنال ( 1997-99 ، 90 بازی 28 گل زده )

چلسی ( 2008 - ، 98 بازی 39 گل زده )

 

آکادمی استعداد یابی آرسنال نیکلاس 17 ساله را در سال 97 از پاریسن ژرمن به خدمت گرفت و او به سرعت در آرسنال پیشرفت کرد . و در سالی که آرسنال دوبل کرد او یکی از گلهای تیم را در فینال حذفی به ثمر رساند ، فصل بعدی غریضه گل زنیش بیشتر شد و نمایش بهتری داشت اما همچنان از هواداران راضی نبود و سرانجام در سال 99 در انتقالی پر سود برای آرسنال به رئال پیوست . او بعدا دلیل رفتنش را سر لج آوردن هواداران آرسنال ذکر کرد . او در رئال تا قبل از کم محبوب شدنش توانست قهرمان اروپا شود و سپس دوباره با پاریسن ژرمن بازگردد .

سپس به صورت قرضی به لیورپول رفت و بعد در من سیتی ، فنرباغچه و بولتون بازی کرد . اما همچنان ونگر جزء هواداران او بود و درباره جدایی او همیشه تاسف میخورد و آنلکا را جانشین بعدی آنری در آرسنال میدانست .

 

در سال 2008 بعد از پیوستن به چلسی آنلکا توانست دوباره فرم خودش را بدست آورد و گل زیبایش مقابل آرسنال در امارات در فصل گذشته باعث شد تا چلسی بازی را 4-1 پیروز شود .

 



مانند بازیکنانی که میان دو باشگاه رد و بدل شده است مربیانی نیز بوده اند که در هر دو سمت لندن کار کرده باشند "

 

1) لسلی نایتون

 

آرسنال (1919 – 1925 )

چلسی ( 1933 – 1939 )

 

2) تد دریک

 

آرسنال ( 1934 – 1945 به عنوان بازیکن )

چلسی ( 1952 – 1961 )

 

تد اولین مربی تاریخ چلسی بود که باعث قهرمانی این تیم در لیگ دسته اول انگلیس شد .

 

3 ) رون گرینوود

 

یکی از بازیکنان زمان مربیگری تد دریک بود . که بعدا به عنوان دستیار در آرسنال خدمت کرد .

 

4) تامی دوچرتی

 

آرسنال (1958-61 به عنوان بازیکن )

او سپس آرسنال را به مقصد چلسی تحت عنوان بازیکن مربی ترک کرد .

چلسی ( 1961-1967 )

 

5) دیو سک+ستون

 

آرسنال (1966)

چلسی ( 1967 – 1974 )

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۸۸/۱۱/۱۶
به قلم کنعان
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : goal
بازدید: ۱,۷۵۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰
بازی قبلی آرسنال
ولوز
ولوز
0 - 2
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - مولینکس
۱۴۰۳/۲/۱ ۲۲:۰۰