loading
در حال بررسی درخواست شما
به یاد فصل درخشان امانوئل پتی در آرسنال
به یاد فصل درخشان امانوئل پتی در آرسنال

به یاد فصل درخشان امانوئل پتی در آرسنال

برخی از زوجین چنان در ذهن نقش می‌بندند که نام‌هایشان با هم گره می‌خورد و به تنهایی ناقص به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، آدم و حوا را در نظر بگیرید. یا بانی و کلاید. یا پاتریک ویرا و امانوئل پتی.

هیچکس، قبل و بعد از پتی، نتوانسته ترکیب ذهنی و فیزیکی ویرا را به همان شکلی که پتی انجام می‌داد، به تصویر بکشد.

این زوج هافبک در اواخر دهه ۹۰ چنان هماهنگ عمل می‌کردند که آرسنال از آن زمان تاکنون نتوانسته شیمی و هماهنگی این زوج را تکرار کند.

در حالی که ویرا توسط بسیاری به عنوان بهترین هافبک تاریخ آرسنال شناخته می‌شود، با آن پاهای دراز و شوت های قدرتمندش، کمی فراموش شده است که پتی در اولین فصل حضورش در فوتبال انگلیس چقدر موثر بود.

این ملی‌پوش فرانسوی با پشت سر گذاشتن یک تراژدی شخصی، موفق شد در فصل ۹۸-۱۹۹۷ هم قهرمان لیگ برتر و هم قهرمان جام حذفی شود، و قهرمانی جام جهانی در خانه نیز مانند گیلاسی روی کیک خوشمزه این فصل بود.

پتی در سال ۱۹۹۷ در بهترین شرایط روحی نبود. او در ۱۸ سالگی پس از مرگ برادرش که در اثر ضربه سر در یک بازی آماتوری دچار لخته خون مغزی شد، تقریباً به طور کلی فوتبال را کنار گذاشت.

پتی که از آکادمی موناکو آمده بود، در غم فرو رفته بود. بسیاری از فوتبالیست های آشفته به دنبال فرار در زمین فوتبال بوده‌اند، اما برای پتی، چمن سبز تنها یادآوری پوچی زندگی بود.

خوشبختانه، خانواده‌اش او را تشویق کردند که به یاد برادرش به بازی ادامه دهد و پتی به بازیکنی برجسته برای موناکو تبدیل شد، با قهرمانی در جام حذفی فرانسه و کاپیتانی این تیم در کسب عنوان قهرمانی لیگ.

آرسنال در ژوئن ۱۹۹۷ مبلغ ۳.۵ میلیون پوند برای جذب او پرداخت کرد و پتی با سرمربی سابق موناکو، آرسن ونگر، که برنامه‌های بزرگی برای هموطنش داشت، دوباره متحد شد. پتی بخش زیادی از دوران حضورش در فرانسه را در پست دفاع چپ بازی کرده بود، اما ونگر او را به هافبک عقب زمین در کنار ویرا تبدیل کرد.

این تصمیم یک شاهکار بود. پتی، که به طور طبیعی ذهنیت دفاعی بیشتری داشت، علاوه بر قدرت، انرژی و استقامت قابل توجه، دارای وقاری بود که تعداد کمی در لیگ انگلیس می‌توانستند با آن برابری کنند. او به سادگی اقتدار و اعتماد به نفس فرانسوی را از خود ساطع می‌کرد.

پتی در هایبری احساس خانه بودن کرد. او در سال ۲۰۱۵ به پادکست هفتگی آرسنال گفت: ''تیم پر از شخصیت‌های بزرگ و آدم‌های دیوانه بود.''

''فرهنگ و سبک بازی کاملاً متفاوت [از فرانسه] بود و ما با موسیقی رپ برای بازی‌ها آماده می‌شدیم. به یاد دارم یان رایت با هیجان وارد رختکن هایبری شد و لرزش دیوارها را از صدای هواداران احساس کردم.''

اما او بلافاصله از حضور در انگلیس لذت نبرد و وفق پیدا کردن با فوتبال انگلیس برایش دشوار بود، به خصوص بازی مقابل ساوتهمپتون که بسیار چالش برانگیز بود.

''به یاد دارم که در آن بازی از یکی از مدافعان میانی آنها ضربه‌ای به زانویم وارد شد''، پتی در سال ۲۰۲۰ گفت: ''او ضربه شدیدی به من زد و مجبور شدم پنج یا شش بخیه بزنم – و بعد از بازی خیلی ناراحت بودم.

بله، بازی را بردیم، اما واقعاً احساس نمی‌کردم که اصلاً یک بازی فوتبال انجام داده باشیم. فقط احساس می‌کردم که بیشتر بازی را صرف تماشای توپ در هوا کرده‌ایم و توپ به سختی روی زمین بود. به یاد دارم که با آرسن ونگر صحبت کردم چون او می‌دید که ناراحتم. بازی را بردیم ولی ناامید شدم.

آرسن به من گفت: ''گوش کن، این فوتبال انگلیس است. این همان روش بازی آنهاست. ما سعی می‌کنیم توپ را روی زمین نگه داریم و بازی کنیم، اما گاهی اوقات با حریفانی روبرو می‌شوید که به این شکل بازی نمی‌کنند؛ آنها فقط می‌خواهند شما را از زمین بیرون کنند.''

''باید قبول کنید که این سنت آنهاست. اما ما باید سبک متفاوتی از فوتبال بازی کنیم. ما باید به این تیم ها نشان دهیم که حتی با دریافت ضربات، با بازی خوب فوتبال برنده بازی‌ها خواهیم شد. این اتفاق خواهد افتاد.

از آن لحظه به خودم گفتم دهانم را ببندم، سرم را پایین بیاورم و دو برابر برای مربی‌ام سخت کار کنم. حتی به توصیه هم تیمی هایم برای تمرین بدون ساق بند برای قوی‌تر شدن خودم عمل کردم.''

و این توصیه جواب داد. پتی به زودی به یکی از عملکردهای تاثیرگذار آرسنال تبدیل شد و به عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ برتر در آوریل انتخاب شد.

اما این پیروزی در ماه مارس بود که برای هافبک فرانسوی ماندگار شد. پتی در سال ۲۰۱۸ به ما گفت: ''بازی بین منچستر یونایتد و آرسنال در رقابت قهرمانی ۱۹۹۸ بسیار مهم بود.''

''ما با فاصله زیادی از یونایتد از تعطیلات کریسمس خارج شدیم و به دلیل شرایط سخت بازی‌های زیادی را در دست داشتیم و قبل از ورود به این بازی در اولدترافورد به پیروزی‌های زیادی نیاز داشتیم.

وقتی به آنجا رسیدیم، در موقعیتی بودیم که آنها را جلوی خود ببینیم. اگر این بازی را می‌بردیم، قهرمانی در دستان ما بود و مارک اورمارس گلی را به ثمر رساند که همه چیز را برای ما تغییر داد زیرا با نتیجه ۱-۰ پیروز شدیم.''

این پیروزی مقابل یونایتد دومین پیروزی متوالی از ۱۰ پیروزی پیاپی بود که قهرمانی غیرقابل باوری را برای توپچی‌ها به ارمغان آورد. یونایتد آنقدر جلو بود که برخی از بنگاه های شرط‌بندی در فوریه دیگر روی حفظ عنوان قهرمانی آنها شرط‌بندی نمی‌کردند.

پتی در ترکیب اصلی آرسنال در فینال جام حذفی مقابل نیوکاسل با نتیجه ۲-۰ به میدان رفت، قبل از اینکه به طور مشهوری سومین گل فرانسه را در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ با نتیجه ۳-۰ مقابل برزیل به ثمر برساند.

محور هافبک ویرا-پتی به درستی به عنوان یکی از قدرتمندترین‌ها در تاریخ فوتبال انگلیس به یادگار مانده است، اما بیایید سهم پتی را به تنهایی جشن بگیریم.

زیرا بازیکنان زیادی نیستند که بر چنین سختی‌هایی غلبه کنند و به اندازه او در فصل ۱۹۹۷/۹۸ جام ببرند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ۱۹:۳۱
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Planet Football
بازدید: ۸۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰