loading
در حال بررسی درخواست شما
روایتی از 10,000 گل تاریخ آرسنال
روایتی از 10,000 گل تاریخ آرسنال

روایتی از ۱۰,۰۰۰ گل تاریخ آرسنال

در پیروزی پرگل مقابل شفیلد یونایتد در روز چهارم مارس، باشگاه به یک رکورد قابل توجه دست پیدا کرد - گل بن وایت در نیمه دوم، ده‌هزارمین گلی بود که تیم اصلی مردان ما در طول تاریخ خود در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند.

ما با ۸۷ گل فاصله تا رسیدن به این نقطه عطف مهم وارد این فصل شدیم، اما به لطف بالاترین نرخ گلزنی فصلی‌مان در بیش از ۷۰ سال اخیر، شاگردان میکل آرتتا تا اوایل مارس به این رقم رسیدند.

در واقع، تنها با انجام شش بازی، برای رسیدن به ۲۴ گل نهایی مورد نیاز کافی بود، در حالی که در این مسیر رکوردهای جدیدی را در فوتبال لیگ انگلیس به ثبت رساندیم.

در تاریخ ۱۱ فوریه، با پیروزی ۶-۰ مقابل وستهام در خارج از خانه، رکورد باشگاه خود را برای پرگل‌ترین پیروزی خارج از خانه در لیگ برتر به ثبت رساندیم و شش روز بعد با برتری ۵-۰ مقابل برنلی آن را دنبال کردیم.

در بازی بعدی در امارات، نیوکاسل را با نتیجه ۴-۱ شکست دادیم و سپس در تاریخ ۴ مارس، زمانی که در نیمه اول با نتیجه ۵-۰ مقابل شفیلد یونایتد پیش افتادیم، به اولین تیمی در تاریخ لیگ برتر تبدیل شدیم که در هشت نیمه متوالی فوتبال حداقل دو گل به ثمر رساندیم.

با این حال، این به معنی رسیدن به مجموع 9,999 گل بود و این بن وایت بود که با ضربه‌ای تاریخی – دقیقاً یک سال پس از به ثمر رساندن اولین گل خود برای باشگاه – نام خود را در کتاب‌های تاریخ ثبت کرد. درست پیش از دقیقه ۶۰، او پاس کای هاورتز را دریافت کرد و با پای چپ، از داخل محوطه جریمه، توپ را به گوشه پایین دروازه فرستاد.

وایت بعداً گفت: "واقعاً مطمئن نبودم که گل شده باشد!" "واضح است که ضربه زدم، به جایی که ضربه می‌زنم نگاه نکردم و کمی چرخیدم، بنابراین واقعاً توپ را ندیدم که وارد دروازه شود، اما بعد صدای تماشاگرها را شنیدم. من زیاد گل نمی‌زنم، بنابراین (رسیدن به گل ده‌هزارم) واقعاً لذت‌بخش است."

گل وایت همچنین از این جهت قابل توجه بود که مهر تاییدی بر رکورد دیگری زد - ما به اولین تیم در تاریخ لیگ انگلیس در تمام سطوح تبدیل شدیم که سه بازی خارج از خانه متوالی را با اختلاف حداقل پنج گل به برتری رسیدیم.

این اتفاق، ما را در مسیر ثبت بالاترین تعداد گل زده در یک فصل از لیگ برتر تا به امروز قرار می‌دهد، رکوردی که... سال گذشته به دست آمد. شاگردان آرتتا در فصل گذشته ۸۸ گل در لیگ به ثمر رساندند و از رکورد قبلی خود که ۸۷ گل در فصل ۲۰۰۴/۰۵ بود، عبور کردند.

رکورد گلزنی کل باشگاه به اولین بازی ما در فوتبال رده بزرگسالان در سطح کشوری – یک بازی مقدماتی جام حذفی در سال ۱۸۸۹ – برمی‌گردد و هر گلی که از آن زمان به بعد در لیگ فوتبال، جام حذفی، جام اتحادیه، سوپر جام و رقابت‌های اروپایی به ثمر رسانده‌ایم، محاسبه شده است – و مجموع آن اکنون به پنج رقمی رسیده است.

برای رسیدن به این تعداد به ۵۸۳۹ بازی با میانگین ۱.۷۱ گل در هر بازی نیاز داشتیم و 10,000 گل توسط ۵۳۵ بازیکن مختلف (به غیر از گل های به خودی) به ثمر رسیده است. در صدر این لیست تیری آنری با ۲۲۸ گل قرار دارد - سهم آقای گل ما تنها ۲.۲۸ درصد از کل گل‌ها را تشکیل می‌دهد - او یکی از 19 بازیکنی است که حداقل ۱۰۰ گل به ثمر رسانده است. میانگین گلزنان ما به ازای هر بازیکن ۱۸.۳ گل بوده است – ۸۵ بازیکن فقط یک بار گلزنی کرده‌اند، در حالی که ۳۶۷ نفر از ۹۰۲ بازیکن ما در تیم اصلی حضور داشته‌اند بدون اینکه هرگز دروازه حریف را باز کنند.

اکثر قریب به اتفاق گل‌ها در لیگ به ثمر رسیده است، با ۸۲۴ گل در دسته دوم و ۷۱۹۳ گل در سطح اول (۲۱۷۳ گل در دوران لیگ برتر به ثمر رسیده است).

۶۰۷ گل در رقابت‌های مختلف اروپایی (از جمله ۳۲۷ گل در لیگ قهرمانان) و ۸۸۸ گل در جام حذفی (از جمله بازی‌های مقدماتی) به ثمر رسیده است.

در جام اتحادیه که اولین بار در سال ۱۹۶۶ در آن شرکت کردیم، ۴۴۸ گل به ثمر رسانده‌ایم و ۴۰ گل باقی‌مانده از ۲۴ بازی سوپرجام به دست آمده است.

این تیم تاکنون با هدایت میکل آرتتا ۴۰۶ گل به ثمر رسانده است که او را به هشتمین سرمربی پرگل تاریخ باشگاه تبدیل می‌کند. آرسن ونگر در صدر این لیست قرار دارد، با نزدیک به یک چهارم از کل گل‌های ما که زیر نظر او به ثمر رسیده است.

این فصل در حال تبدیل شدن به یکی از پرگل‌ترین دوره‌های ما در تاریخ باشگاه است. ما هنوز می‌توانیم رکورد گلزنی باشگاه را که در فصل ۱۹۳۰/۳۱ با ۱۳۵ گل به دست آمد، بشکنیم و در صورت ادامه روند فعلی با میانگین ۲.۲۹ گل در هر بازی، رکورد بعد از جنگ با ۱۲۱ گل که در فصل ۲۰۱۶/۱۷ به دست آمد، در دسترس ماست.

10,000 گل ما در طول ۱۳۵ سال گذشته مقابل ۲۱۹ تیم مختلف به ثمر رسیده است، در حالی که شش تیم از این تیم‌ها بیش از ۳۰۰ گل از ما دریافت کرده‌اند. اورتون با ۳۶۷ گل خورده در ۲۲۱ دیداری که تاکنون مقابل هم داشته‌ایم، بیشترین قربانی ما بوده است.

با زدن 10,000 گل، تفاضل گل کلی ما در طول تاریخ ۲۹۳۹+ است، زیرا در ۵۸۳۹ بازی خود ۷۰۶۱ گل دریافت کرده‌ایم.

دو باشگاه انگلیسی دیگر قبلاً به 10,000 گل رسیده‌اند - تنها دو تیم بالاتر از ما در جدول تاریخی لیگ برتر انگلیس. منچستر یونایتد در سپتامبر ۲۰۲۰ با ضربه مارکوس رشفورد در جریان پیروزی ۳-۲ مقابل برایتون به این رکورد دست پیدا کرد، در حالی که لیورپول در ماه بعد به 10,000مین گل خود رسید (دیوگو ژوتا با گلزنی در لیگ قهرمانان مقابل میتلند دانمارک این رکورد را ثبت کرد).

به طور اتفاقی، آرسنال هم طعم تلخ خوردن گل ده‌هزارم را چشیده است. لیونل مسی در دیدار لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه امارات در فوریه ۲۰۱۶، پنالتی‌ای را مقابل ما تبدیل به گل کرد تا این رکورد را برای بارسلونا به ارمغان بیاورد. مسی همچنین تنها شش سال قبل، گل ۹۰۰۰ آنها را نیز به ثمر رسانده بود.

در اینجا نگاهی عمیق به تک تک گل‌های مهم ما در طول دهه‌ها خواهیم داشت.

گل شماره 1

هوپ رابرتسون

رویال آرسنال 11

لیندهرست 0

دور اول مقدماتی جام حذفی - 5 اکتبر 1889

همه گل‌های رسمی بزرگسالان باشگاه، از اولین بازی جام حذفی ما که چهار سال قبل از پیوستن به لیگ فوتبال برگزار شد، محاسبه شده‌اند.

این بازی در تاریخ ۵ اکتبر ۱۸۸۹ در مرحله اول مقدماتی مقابل تیم لیندهرست انجام شد. تا آن زمان، تمام بازی‌های باشگاه دوستانه بود یا در مسابقات فرعی مانند جام بزرگسالان لندن و جام بزرگسالان کنت برگزار می‌شد.

بنابراین رویال آرسنال - همانطور که در آن زمان شناخته می‌شدیم - سه سال پس از تأسیس در سال ۱۸۸۶، برای اولین بار در مسابقات ملی فوتبال شرکت کرد و در منور فیلد، پلامستد، با نتیجه ۱۱-۰ به پیروزی رسید.

مردی که اولین گل مهم را به ثمر رساند و جرقه‌ی هزاران گل دیگر را زد، چه کسی بود؟ هوپ رابرتسون.

گل او در آن روز دروازه حریف را به طوفان درآورد و ما با حضور حدود ۲۵۰۰ هوادار در ورزشگاه به عدد دو رقمی در گلزنی رسیدیم. رابرتسون، یک وینگر چپ، در آن روز دو گل به ثمر رساند و دو گل دیگر در پیروزی مرحله سوم مقدماتی مقابل کروسادرز زد، قبل از اینکه تیم سوییفتز در مرحله چهارم مقدماتی (آخرین مرحله قبل از شروع اصلی مسابقات) ما را با نتیجه ۵-۱ شکست دهد.

در فصل بعد، با صف کشیدن باشگاه‌های لیگ برای حرفه‌ای کردن بازیکنان ما، رابرتسون که در گلاسکو به دنیا آمده بود، با اورتون قرارداد امضا کرد که در آن سال قهرمان شد. او بعداً برای والسال بازی کرد.

۱۱ بازی رسمی بزرگسالان اول ما همگی در جام حذفی بودند تا اینکه در ۳۱ مه ۱۸۹۳ به لیگ فوتبال راه یافتیم. در آن ۱۱ مسابقه ۴۰ گل به ثمر رساندیم.

گل شماره 1000

برتی فریمن

وولویچ آرسنال 2

بیرمنگام 1

مسابقات لیگ - 13 آوریل 1907

تقریبا ۲۸ سال طول کشید تا باشگاه به عدد ۱۰۰۰ گل برسد. هزارمین گل ما در خانه مقابل برنلی به ثمر رسید، که شش سال قبل از انتقال باشگاه به هایبری بود.

در طول این مدت از زمان تاسیس، باشگاه نام خود را به وولویچ آرسنال تغییر داد، بیش از ۵۰۰ بازی انجام داد، از نزدیک به ۲۰۰ بازیکن مختلف استفاده کرد، چهار مدیر تمام وقت داشت، به زمین مانور گراوند نقل مکان کرد و به دسته اول (در سال ۱۹۰۴) صعود کرد.

بنابراین، این سومین فصل ما به عنوان یک تیم سطح بالا بود، با فیل کلزو که به عنوان سرمربی گماشته شد، کمی قبل از صعود قطعی ما. پس از کسب مقام دهم و دوازدهم در دو فصل اول حضورمان در لیگ، در فصل ۱۹۰۶/۰۷ به مقام هفتم رسیدیم، در حالی که در اوایل فصل به طور خلاصه در صدر جدول قرار داشتیم.

این پیروزی ۲-۱ مقابل بیرمنگام، یکی از آخرین بازی‌های خانگی ما در فصل بود، که چند هفته پس از باخت به شفیلدونزدی در نیمه نهایی جام حذفی به دست آمد.

گل برتی فریمن در دقیقه ۷۰، به عنوان گل برتری ما مقابل تیم هم‌رده خود، بیرمنگام، امتیاز کامل را برای ما به ارمغان آورد.

فریمن، مهاجم مرکزی که در نوامبر ۱۹۰۵ از استون ویلا به ما پیوست، در ۴۹ بازی برای تیم اصلی ما ۲۴ گل به ثمر رساند، قبل از اینکه در پایان فصل ۱۹۰۷/۰۸ به اورتون برود. او علاوه بر اینکه رکورد زدن هزارمین گل ما را در اختیار دارد، یک بار در یک بازی برای تیم ذخیره ما هفت گل به ثمر رساند. او پس از ترک وولویچ آرسنال در سن ۲۲ سالگی، از دوران حرفه‌ای بسیار موفقی برخوردار شد.

او در اولین فصل حضور خود در اورتون در ۳۷ بازی لیگ ۳۸ گل به ثمر رساند و به آنها کمک کرد تا به مقام دوم در دسته اول برسند و او را به عنوان بهترین گلزن لیگ در آن سال معرفی کند. او که مهاجمی ماهر با ضرباتی قدرتمند بود، برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت و پس از ترک اورتون به برنلی پیوست و در سال ۱۹۱۴ قهرمان جام حذفی شد. او در هر دو فصل ۱۹۱۱/۱۲ و ۱۹۱۲/۱۳ به عنوان بهترین گلزن دسته دوم شناخته شد. پس از بازنشستگی در سال ۱۹۲۴، او یک تجارت نقره فروشی راه اندازی کرد و در سال ۱۹۵۵ در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

گل شماره 2000

سیدنی هوار

آرسنال 3

بلکبرن 2

مسابقات لیگ - 17 مارس 1928

بیست و یک سال بعد (و با وقفه جنگ جهانی اول)، ما به دوهزارمین گل خود رسیدیم.

اگرچه فوتبال انگلیس در سال‌های جنگ به عنوان سرگرمی ادامه داشت، اما به صورت رقابتی برگزار نمی‌شد. ما عمدتاً بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۹ در لیگ ترکیبی لندن شرکت کردیم و در آن مسابقات بیش از ۲۵۰ گل به ثمر رساندیم - اما این گل‌ها در آمار 10,000 گل ما لحاظ نشده‌اند.

با از سرگیری فوتبال پس از جنگ، به دلیل دریافت بیشترین آراء از بین هفت تیمی که برای جایگاه نهایی در لیگ برتر بازسازی شده پس از جنگ درخواست داده بودند، به دسته اول صعود کردیم. تا سال ۱۹۲۸ ما به یک تیم تثبیت شده در لیگ دسته اول تبدیل شده بودیم و دو سال قبل از آن، در اولین فصل حضور هربرت چاپمن به عنوان سرمربی، به مقام نایب قهرمانی دست یافته بودیم.

سیدنی هوار گل شماره ۲۰۰۰ را در دقیقه ۳۰ بازی خانگی با نتیجه ۳-۲ مقابل بلکبرن در هایبری به ثمر رساند.

هوار (۳۱۵مین بازیون تاریخ آرسنال) پنج فصل در این باشگاه بازی کرد و در ۱۱۷ بازی، عمدتاً در وینگر راست، ۱۸ گل به ثمر رساند. او بخشی از اولین تیم توپچی‌ها بود که در فینال جام حذفی در سال ۱۹۲۷ بازی کرد، که با شکست ۲-۰ مقابل کاردیف سیتی همراه بود.

بازی‌ای که او در آن دو هزارمین گل ما را به ثمر رساند، سی و یکمین مسابقه لیگ ما در فصلی بود که قرار بود دهم شویم، بنابراین شاید بازیکنان بیش از نیمی از تمرکز خود را روی بازی آخر هفته بعد مقابل همین حریف – این بار در نیمه نهایی جام حذفی – گذاشته بودند.

با این حال، ما آن بازی را ۱-۰ باختیم و دو سال دیگر طول کشید تا بالاخره در سال ۱۹۳۰ اولین جام مهم خود را به دست آوردیم – قهرمانی در جام حذفی. تیم چاپمن در آن فینال با گل‌های ۲۱۸۸ و ۲۱۸۹ خود در طول تاریخ، هادرزفیلد را ۲-۰ شکست داد.

در این زمان هوار آرسنال را به مقصد کلتون اورینت ترک کرده بود، هرچند پس از یک فصل حضور در آنجا بازنشسته شد تا مغازه‌دار شود. او کار خود را به عنوان یک کلاه حصیری‌ساز شروع کرده بود و بعدها به یک فوتبالیست حرفه‌ای تبدیل شد. وی در سال ۱۹۶۷ در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

گل شماره 3000

جکی میلن

آرسنال 2

پرستون 0

مسابقات لیگ - 11 دسامبر 1937

در زمان رسیدن به سه‌هزارمین گل خود، ما بدون شک برترین باشگاه کشور بودیم. کمتر از ده سال طول کشید تا به ۳۰۰۰مین گل خود برسیم، زیرا جورج آلیسون روند درخشان سلف خود، چاپمن، را ادامه داد و آرسنال "تیم دهه ۳۰" را ساخت.

در اوایل دهه، چهار بار از پنج بار از سد ۱۰۰ گل در یک فصل عبور کردیم، از جمله پربارترین فصل خود - ۱۹۳۰/۳۱ که در ۴۶ بازی با میانگین ۲.۹۳ گل در هر بازی، ۱۳۵ گل به ثمر رساندیم. در واقع، سه مورد از ۱۴ فصل برتر ما از نظر گلزنی در این دوره به دست آمد (۱۱ مورد دیگر همگی در دوران آرسن ونگر ثبت شد).

۳۰۰۰مین گل ما در فصل قهرمانی ۱۹۳۷/۳۸ به ثمر رسید - پنجمین قهرمانی لیگ برتر ما در مدت هشت سال. در نوامبر در رتبه یازدهم قرار داشتیم، اما با یک روند بی‌امان به صدر جدول رسیدیم - این پیروزی مقابل پرستون چهارمین برد متوالی ما بود. جکی میلن (بازیکن شماره ۳۷۸ آرسنال) با این گل در دقیقه ۶۰ ما را پیش انداخت و کلیف باستین، که اکنون رکورددار گلزنی ما بود، گل دوم را در اواخر بازی به ثمر رساند.

در مورد میلن، این گل به منزله آخرین حضور او در پیراهن آرسنال بود. تنها سه روز بعد، این ملی پوش اسکاتلندی به میدلزبورو پیوست. این گل نوزدهمین گل او از ۵۴ بازی او بود - پس از اولین حضور او در ابتدای فصل ۱۹۳۵/۳۶ - اما او به اندازه کافی در این فصل بازی کرد تا مدال قهرمانی لیگ را کسب کند. او پس از جنگ جهانی دوم برای بازنشستگی به مکزیک رفت و در آگوست ۱۹۵۹ در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

ما دو بازی بعدی خود را پس از انتقال میلن به میدلزبورو باختیم اما با پیروزی ۵-۰ مقابل بولتون در روز پایانی، توانستیم پنجمین قهرمانی خود را در هشت سال کسب کنیم.

در این دوران، گل‌ها و جام‌ها به طور قطع سرازیر می‌شدند و هواداران به طور سلطنتی سرگرم می‌شدند. بنابراین جای تعجب ندارد که در هر فصل بین ۱۹۳۰/۳۱ و ۱۹۳۷/۳۸ بالاترین میانگین حضور تماشاگران را در فوتبال انگلیس داشته باشیم.

گل شماره 4000

درک تاپ اسکات

وست بروم 0

آرسنال 2

مسابقات لیگ - 29 دسامبر 1956

کمتر از دو سال پس از به ثمر رساندن سه‌هزارمین گل آرسنال توسط میلن، وقوع جنگ جهانی دوم، بار دیگر باعث توقف لیگ فوتبال شد. در ابتدای فصل ۱۹۳۹/۴۰، سه بازی لیگ انجام دادیم اما آن بازی‌ها و گل‌ها بعداً باطل شدند.

با وجود برگزاری دو بازی جام حذفی در فصل قبل، لیگ فوتبال در ۱۹۴۶/۴۷ از سر گرفته شد و تنها گلی که در دیدار رفت و برگشت منحصر به فرد مرحله سوم جام حذفی مقابل وستهام به ثمر رساندیم، جزو ۱۰ هزار گل ما به حساب می‌آید. جرج آلیسون در سال ۱۹۴۷ جای خود را به تام ویتاکر به عنوان سرمربی داد و ما در سال ۱۹۴۸ دوباره قهرمان لیگ شدیم. 

با این حال، رسیدن به گل شماره ۴۰۰۰ هنوز ۹ سال زمان می‌برد. این اتفاق در اواسط فصل ۱۹۵۶/۵۷ رخ داد، درست یک هفته پس از اینکه جک کریستون پس از دوران سرپرستی موقت، به عنوان سرمربی دائمی منصوب شد. کریستون جانشین ویتاکر شد که در اکتبر ۱۹۵۶ در حین کار درگذشت. درک «تپی» تاپ اسکات، مهاجم ولزی و بازیکن شماره ۴۵۱ آرسنال، کسی بود که این گل به یاد ماندنی را به ثمر رساند. این گل، دومین گل ما در پیروزی ۲-۰ مقابل وست بروم در لیگ بود.

تپی در اولین بازی خود برای آرسنال در سال ۱۹۵۴ (پس از امضای قرارداد از بری تاون) نیز گلزنی کرده بود و تا زمان انتقال به کاردیف در سپتامبر ۱۹۵۸، گلزن قهاری باقی ماند. او در ۱۶۲ بازی، ۶۸ گل به ثمر رساند. او در فصل ۱۹۵۶/۵۷ با ۲۵ گل در لیگ، بهترین گلزن ما بود و به ما کمک کرد تا با شروع دوران پس از ویتاکر، به مقام پنجمی برسیم.

پس از بازنشستگی، تپی اسکات به عنوان نماینده برندهای ورزشی گلا و دیادورا فعالیت کرد. او در ژوئن ۲۰۰۸ در سن ۷۵ سالگی در کاردیف درگذشت.

گل شماره 5000

بیل استیونسون (گل به خودی)

استوک 1

آرسنال 3

مسابقات لیگ - 19 آوریل 1969

نقطه عطف لیست ۱۰ هزار گل ما، تنها گل به خودی این لیست است. از مجموع ۱۰ هزار گل تاریخ باشگاه، ۲۰۸ گل به طور رسمی به عنوان گل به خودی ثبت شده است و این اولین گل به خودی، در جریان پیروزی ۳-۱ خارج از خانه مقابل استوک سیتی به ثمر رسید.

جرج آرمسترانگ گل ۵۰۰۱ و دیوید کورت گل ۵۰۰۲ را به ثمر رساندند تا برد در ورزشگاه ویکتوریا گراوند را قطعی کنند.

استیونسون، مدافع اسکاتلندی‌تبار، پس از کسب دو قهرمانی لیگ با لیورپول، به استوک پیوست و شش فصل را با "گلزن‌ها" گذراند.

دوازده و نیم سالی که از گل چهار هزارمین می‌گذشت، عمدتاً سال‌های کم‌بازده‌ای برای باشگاه بود، با کسب تنها یک مقام سومی در لیگ دسته اول به عنوان بهترین دستاورد. اما برای اولین بار در فصل ۱۹۶۳/۶۴ وارد رقابت‌های اروپایی شدیم و در چهار بازی ۱۱ گل به ثمر رساندیم.

همچنین برای اولین بار در فصل ۱۹۶۶/۶۷ در جام اتحادیه شرکت کردیم – این رقابت اکنون ۴۴۸ گل از ۱۰ هزار گل ما را شامل می‌شود.

در سال ۱۹۶۸ با هدایت برتی می به فینال رسیدیم و باشگاه تا فصل ۱۹۶۸/۶۹ نشانه‌های قطعی از پیشرفت را نشان می‌داد. این پیروزی مقابل استوک، سومین بازی آخر ما در فصلی بود که در آن دوباره به فینال جام اتحادیه می‌رسیدیم و در لیگ به مقام چهارمی دست می‌یافتیم. حضور در رقابت‌های اروپایی قطعی شده بود و بازگشت به روزهای درخشان، نزدیک بود…

گل شماره 6000

گراهام ریکس

آرسنال 2

ناتس کانتی 0

مسابقات لیگ - 18 سپتامبر 1982

گل ری کنی برای قهرمانی لیگ در وایت هارت لین در سال ۱۹۷۱، گل شماره ۵۱۸۶ بود و ضربه دیدنی چارلی جورج مقابل لیورپول در ومبلی برای تکمیل دبل پنج روز بعد، گل شماره ۵۱۸۸ شد.

سایر گل‌های مهم در این هزار گل شامل گل دقایق پایانی و دراماتیک آلن ساندرلند برای شکست دادن منچستر یونایتد در فینال جام حذفی ۱۹۷۹ (گل ۵۷۷۱) می‌شود.

دستاورد بعدی در زمینه گلزنی، در پیروزی خانگی در اوایل فصل ۱۹۸۲ مقابل ناتس کانتی در هایبری رقم خورد. این گل توسط گراهام ریکس (بازیکن شماره ۵۶۱ آرسنال) به ثمر رسید که تنها پس از ۱۹ دقیقه قفل دروازه حریف را باز کرد. جان هولینز نیز با یک ضربه پنالتی در دقیقه آخر، پیروزی را قطعی کرد.

ریکس، محصول آکادمی خودمان، در اولین بازی خود به عنوان یک نوجوان در سال ۱۹۷۷ گلزنی کرد و قبل از بازی در فرانسه، ۵۱ گل از ۴۶۴ بازی در تیم اصلی برای ما به ثمر رساند.

این فصل (که در آن تیم با پیراهن سبز رنگ خارج از خانه آزمایش کرد) برای تیم تحت هدایت تری نیل، ناامید کننده بود.

ما لیگ دسته اول را در رده دهم به پایان رسیدیم (با رکوردی تقریباً متقارن ۱۶ بازی، ۱۰ تساوی، ۱۶ باخت، ۵۸ گل زده، ۵۶ گل خورده و ۵۸ امتیاز) و در هر دو جام داخلی در مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفتیم – هر دو بار به دست منچستر یونایتد. نیل اوایل فصل بعد از سمت سرمربیگری برکنار شد.

گل شماره 7000

یان رایت

آرسنال 2

بروندبی 2

دور دوم جام برندگان جام اروپا - 3 نوامبر 1994

کسی که هفت هزارمین گل ما را به ثمر رساند، کمتر از چهار سال بعد رکورد گلزنی باشگاه را شکست.

یان رایت (بازیکن شماره ۶۲۸ آرسنال) در دیداری خانگی مقابل بروندبی که با نتیجه ۲-۲ مساوی به پایان رسید، از روی نقطه پنالتی گل اول ما را به ثمر رساند تا صعودمان به مرحله یک چهارم نهایی جام برندگان جام اروپا قطعی شود. نکته جالب‌تر اینکه این مهاجم فوق‌العاده، در روز تولد ۳۱ سالگی‌اش به این رکورد دست پیدا کرد.

بنابراین، او در دقیقه ۲۶ بازی دو دلیل برای جشن گرفتن داشت. تونی آدامز در محوطه جریمه سرنگون شد و رایت با خونسردی پنالتی را به گل تبدیل کرد تا بازی را در آن شب به تساوی ۱-۱ بکشاند و با توجه به برد ۲-۱ در بازی رفت در دانمارک، در مجموع پیش بیفتیم.

پیش از شروع بازی، دیوید اولری و جان ردفورد به پاس شکستن رکورد ۶۰ ساله گلزنی در ۱۰ بازی متوالی توسط دیوید جک، یک جام یادبود به رایت اهدا کردند.

این گل، یازدهمین بازی متوالی بود که رایت در آن گلزنی می‌کرد و او سه روز بعد در برتری ۲-۰ خانگی مقابل کاونتری در لیگ، دو گل دیگر به ثمر رساند.

در سال‌های آینده، درخشش گلزنی رایت ادامه داشت و او اوایل فصل ۱۹۹۷/۹۸ رکورد دیرینه‌ی ۱۷۸ گل کلیف باستین را شکست. صد و هفتاد و نهمین گل تاریخی او - در پیروزی ۴-۲ خانگی مقابل بولتون - گل شماره ۷۲۰۳ در تاریخ باشگاه ما بود.

گل شماره ۷۰۰۰ در جریان تلاش ما برای حفظ عنوان قهرمانی جام برندگان جام اروپا در ۱۹۹۴/۹۵ که با شکست مقابل رئال ساراگوسا در فینال به پایان رسید، بسیار حیاتی بود.

ضربه فوق العاده آلن اسمیت برای شکست دادن پارما در فینال جام برندگان جام اروپا ۱۹۹۴، گل شماره ۶۹۶۷ بود و بین گل‌های ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ گل‌های مهم دیگری توسط توپچی‌های تحت هدایت جرج گراهام به ثمر رسید.

گل دقیقه آخری مایکل توماس که منجر به قهرمانی لیگ در آنفیلد در سال ۱۹۸۹ شد، گل شماره ۶۵۵۸ بود و ضربه سر حتی دیرتر اندی لینیگان برای قهرمانی جام حذفی در سال ۱۹۹۳، گل شماره ۶۸۸۲ بود.

گل شماره 8000

خوزه آنتونیو ریس

آرسنال 2

استوک 1

دور سوم جام حذفی - 9 ژانویه 2005

بین به ثمر رساندن گل‌های هفت هزارم و هشت هزارم، باشگاه ما موفق به کسب حداقل ۱۰ جام داخلی شد.

و این هشت هزارمین گل، سفری را آغاز کرد که با کسب جام قهرمانی دیگر چهار ماه بعد به پایان رسید. از زمان گل یان رایت مقابل بروندبی، ما سه قهرمانی لیگ (یکی از آنها بدون شکست)، چهار سوپرجام و سه قهرمانی جام حذفی کسب کرده بودیم.

همه این افتخارات تحت مدیریت آرسن ونگر به دست آمد که پس از به ثمر رسیدن ۷۱۳۶ گل توسط تیم، در اوایل فصل ۱۹۹۶/۹۷ هدایت تیم را برعهده گرفت. تا زمان جدایی او در سال ۲۰۱۸، تیم ۲۲۹۸ گل دیگر به ثمر رساند - به این معنی که او مسئول ۲۳ درصد از کل گل‌های به ثمر رسیده ما بود.

ضربه تونی آدامز مقابل اورتون در هایبری برای قطعی کردن قهرمانی در سال ۱۹۹۸، گل شماره ۷۲۷۹ بود، گل سرنوشت‌ساز سیلوین ویلتورد در اولدترافورد در سال ۲۰۰۲، گل شماره ۷۶۹۱ و گل پاتریک ویرا که فصل بدون شکست را در خانه مقابل لستر سیتی در سال ۲۰۰۴ کامل کرد، گل شماره ۷۹۲۸ بود.

گل شماره ۸۰۰۰، اولین گل ما در مسیر قهرمانی با شکوه در جام حذفی ۲۰۰۵ بود که توسط مهاجم اسپانیایی، خوزه آنتونیو ریس (بازیکن شماره ۷۲۸ آرسنال) به ثمر رسید. با قهرمانی در جام حذفی در دو فصل از سه فصل گذشته که وارد این بازی می‌شدیم، باز هم انتظارات بالا بود، اما استوک، تیم چمپیونشیپی، درست قبل از پایان نیمه اول با گل وین توماس، در هایبری پیش افتاد.

با این حال، چهار دقیقه پس از شروع نیمه دوم، ریس گل تساوی را زد - او از لبه محوطه ضربه والی زد که به گوشه پایین سمت چپ دروازه رفت تا نهمین گل خود در آن فصل را به ثمر برساند. رابین فن پرسی ۲۰ دقیقه مانده به پایان، گل برتری را به ثمر رساند.

ما در آن سال هم در این رقابت‌ها قهرمان شدیم و پس از تساوی بدون گل در فینال مقابل منچستر یونایتد در ورزشگاه میلینیوم، با ضربات پنالتی به برتری رسیدیم. ضربه پنالتی سرنوشت‌ساز ویرا در ضربات پنالتی، آخرین ضربه او با پیراهن آرسنال بود.

اما گل‌های زده شده در ضربات پنالتی جزء ۱۰ هزار گل به حساب نمی‌آیند -  باید گفت که تا به امروز در ۲۴ بازی که به ضربات پنالتی کشیده شده، ۹۵ گل زده‌ایم.

برای ریس، این یکی از ۲۳ گلی بود که او پس از امضای قرارداد با سویا در اواسط فصل ۲۰۰۳/۰۴، فصل شکست ناپذیران، برای ما به ثمر رساند. او پس از ۱۱۰ بازی به اسپانیا بازگشت، اما در ژوئن ۲۰۱۹ در سن ۳۵ سالگی درگذشت.

گل شماره 9000

آرون رمزی

آرسنال 3

هال سیتی 2

فینال جام حذفی - 17 می 2014

نقطه عطف ۹۰۰۰مین گل ما، اتفاقاً همان گلی بود که در نهایت به ۹ سال انتظار برای کسب جام پایان داد. ما در فینال جام حذفی ۲۰۱۴ با اقتدار به مصاف هال سیتی رفتیم، اما ظرف ۸ دقیقه در ورزشگاه ومبلی با نتیجه ۲-۰ عقب افتادیم.

سانتی کازورلا با یک ضربه ایستگاهی مستقیم، گل ۸۹۹۸ و لورن کوشیلنی با ضربه سر گل ۸۹۹۹ را به ثمر رساندند تا ما را به بازی برگردانند. گل به یاد ماندنی و قهرمانی در جام حذفی ۱۹ دقیقه بعد از شروع وقت‌های اضافه به دست آمد. آرون رمزی (بازیکن شماره ۷۶۴ آرسنال) پاس اولیویه ژیرو را با یک ضربه چیپ وارد دروازه کرد تا شانزدهمین گل خود را در یک فصل به یاد ماندنی به ثمر برساند.

این گل، یازدهمین قهرمانی ما در جام حذفی و پنجمین قهرمانی با آرسن ونگر را مسجل کرد. رمزی در مجموع ۶۴ گل برای ما به ثمر رساند (از جمله یک قهرمانی دیگر در جام حذفی در ۲۰۱۷)، در ۳۶۹ بازی، پس از اینکه در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک بازیکن ۱۷ ساله از کاردیف سیتی به ما پیوست.

او در سال ۲۰۱۹ به یوونتوس رفت و موفق به کسب عنوان قهرمانی سری آ شد. او در حال حاضر به باشگاه اول خود کاردیف بازگشته است.

مسیر رسیدن از ۸۰۰۰ به ۹۰۰۰ گل برای باشگاه نیز شامل انتقال به ورزشگاه امارات در سال ۲۰۰۶ بود. گیلبرتو اولین گل ما را در این ورزشگاه، در یک بازی با نتیجه ۱-۱ مقابل استون ویلا به ثمر رساند. این گل، شماره ۸۱۴۵ آرسنال بود.

در مجموع ۴۰۳۸ گل از ۲۰۱۰ بازی در هایبری به ثمر رساندیم و تاکنون با میانگین گلزنی کمی بالاتر (۲.۱۲ در مقایسه با ۲.۰۱ در هایبری) از ۴۸۲ بازی، ۱.۰۲۴ گل در امارات به ثمر رساندیم.

گل شماره 10000

بن وایت

شفیلد یونایتد 0

آرسنال 6

لیگ برتر - 4 مارس 2024

ده سال فاصله بین گل‌های ۹۰۰۰ و ۱۰۰۰۰، شاهد تغییرات زیادی در باشگاه بود.

حکومت رکوردشکن ۲۲ ساله آرسن ونگر در سال ۲۰۱۸ پس از کسب جام‌های حذفی بیشتری در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به پایان رسید. ما برای حفظ قهرمانی در سال ۲۰۱۵، استون ویلا را ۴-۰ در ومبلی شکست دادیم و دو سال بعد چلسی را ۲-۱ مغلوب کردیم - گل برتری آرون رمزی، گل ۹۳۲۱ بود.

اونای امری قبل از فصل ۲۰۱۸/۱۹ جانشین ونگر به عنوان سرمربی توپچی‌ها شد و ما به سرعت کفش‌های گلزنی خود را پیدا کردیم و در ۲۰ بازی لیگ به طور متوالی بین آگوست و ژانویه گلزنی کردیم.

با این حال، دوران حضور او در نوامبر ۲۰۱۹ پس از ۷۸ بازی به پایان رسید. هرچند، نرخ گلزنی ما تحت هدایت این سرمربی اسپانیایی بسیار چشمگیر بود. ما ۱۵۲ گل با میانگین ۱.۹۵ گل در هر بازی به ثمر رساندیم، که بالاتر از هر سرمربی دائمی دیگری در تاریخ باشگاه از ابتدای قرن بیستم است.

فردی لیونبرگ (بازیکن شماره ۶۷۰ آرسنال) سپس به مدت ۶ بازی به طور موقت سرمربی شد که در این مدت ۸ گل به ثمر رساندیم، قبل از اینکه میکل آرتتا در دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی بازگردد.

از آن زمان، آرسنالِ آرتتا ۴۰۶ گل از ۲۱۸ بازی با میانگین ۱.۸۶ گل در هر بازی به ثمر رسانده است - همان نرخ گلزنی تیم آرسن ونگر.

بن وایت (بازیکن شماره ۸۸۲ آرسنال) تنها چهار گل از این تعداد را به ثمر رسانده است، اما این مدافع کسی بود که گل مهم شماره ۱۰۰۰۰ را به ثمر رساند. وایت با پیوستن از برایتون در جولای ۲۰۲۱، نهمین خرید آرتتا شد.

او اکنون بیش از ۱۰۰ بازی برای ما انجام داده است و علیرغم بازی‌های اولیه به عنوان مدافع میانی، خود را به عنوان یکی از برترین مدافعان راست کشور معرفی کرده است.

شاید مهم ترین گل دوران آرتتا تا به امروز، گل پیروزی بخش پیر امریک اوبامیانگ در فینال جام حذفی ۲۰۲۰ (گل شماره ۹۶۳۹) باشد.

این گل، چهاردهمین قهرمانی ما در جام حذفی را به ارمغان آورد که به دلیل محدودیت‌های قرنطینه اعمال شده در طول همه‌گیری کووید، در ومبلی خالی از تماشاگر برگزار شد.

ضربه لئاندرو تروسارد برای بردن سوپرجام در ضربات پنالتی در ماه آگوست، گل شماره ۹۹۱۴ بود.

لازم به ذکر است، آخرین گل آرتتا (بازیکن شماره ۷۹۵) به عنوان بازیکن برای ما در ۴ نوامبر ۲۰۱۴ به ثمر رسید - گل شماره ۹۰۳۰.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ۱۴:۵۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱۰۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰