loading
در حال بررسی درخواست شما
فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا: همه چیزهایی که باید بدانید
فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا: همه چیزهایی که باید بدانید

فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا: همه چیزهایی که باید بدانید

نسخه ۲۰۲۴/۲۵ لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدیدی برگزار خواهد شد. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که چه تغییراتی رخ خواهد داد، چه چیزی ثابت می‌ماند، این تغییرات چه معنایی برای هواداران دارد و چگونه بر سایر مسابقات باشگاهی یوفا تأثیر می‌گذارد.

دلیلی وجود دارد که فوتبال اروپا یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین ورزش‌های جهان است. این ورزش هرگز راکد نمی‌ماند. از زمان آغاز مسابقات افتتاحیه، که با نام جام باشگاه‌های قهرمان اروپا در سال ۱۹۵۵ شناخته می‌شد، یوفا به طور مداوم لیگ قهرمانان اروپا را برای همگام شدن با تغییرات گسترده‌تر در بازی تغییر و تطبیق داده است.

برای اطمینان از اینکه فرمت جدید ۲۰۲۴/۲۵ بهترین عملکرد را برای باشگاه‌ها، بازیکنان و هواداران ارائه دهد، یوفا طراحی خود را بر اساس مشورت‌های گسترده با ذینفعان کلیدی در جامعه فوتبال اروپا بنا کرد. فرمت نهایی، لیست دسترسی و تقویم برای مسابقات باشگاهی اروپا در تاریخ ۱۰ مه ۲۰۲۲، پس از تصمیم یوفا در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ برای معرفی یک سیستم مسابقات جدید، تأیید شد.

الکساندر چفرین، رئیس یوفا، گفت: "یوفا به طور واضح نشان داده است که ما کاملاً متعهد به احترام به ارزش‌های اساسی ورزش و دفاع از اصل کلیدی مسابقات آزاد هستیم، با کسب سهمیه بر اساس شایستگی ورزشی، کاملاً مطابق با ارزش‌ها و مدل ورزشی اروپایی مبتنی بر همبستگی." "من واقعاً خوشحالم که این یک تصمیم اتفاقی از کمیته اجرایی یوفا بود، با موافقت انجمن باشگاه‌های اروپا، لیگ‌های اروپا و انجمن‌های ملی با پیشنهاد ارائه شده. این بار دیگر ثابت می‌کند که فوتبال اروپا متحدتر از همیشه است."

لیگ قهرمانان اروپا از فصل ۲۰۲۴/۲۵ چگونه تغییر خواهد کرد؟

مهمترین تغییر در اصلاحات اعلام شده توسط کمیته اجرایی یوفا، حذف مرحله گروهی با فرمت فعلی است. در حال حاضر، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا شامل ۳۲ تیم است که در هشت گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند. از فصل ۲۰۲۴/۲۵، ۳۶ باشگاه در مرحله لیگ قهرمانان (مرحله گروهی سابق) شرکت خواهند کرد و به چهار تیم دیگر فرصت رقابت با بهترین های اروپا را می‌دهد. این ۳۶ باشگاه در یک لیگ واحد شرکت خواهند کرد که در آن تمامی تیم های شرکت کننده با هم رتبه بندی می‌شوند.

با توجه به فرمت جدید، تیم‌ها در مرحله لیگ جدید (مرحله گروهی سابق) هشت بازی انجام خواهند داد. دیگر با سه حریف به صورت رفت و برگشت بازی نمی‌کنند، بلکه با هشت تیم مختلف بازی خواهند کرد که نیمی از این بازی ها در خانه و نیمی از آنها خارج از خانه برگزار می‌شود. برای تعیین هشت حریف مختلف، تیم‌ها ابتدا در چهار سید قرار خواهند گرفت. سپس هر تیم به گونه‌ای قرعه کشی می‌شود که با دو حریف از هر یک از این سیدها بازی کند، به طوری که یک بازی خانگی و یک بازی خارج از خانه با هر تیمی از هر سید انجام دهد.

این فرصت به باشگاه‌ها داده می‌شود تا خود را مقابل طیف وسیع تری از حریفان محک بزنند و باعث می‌شود هواداران شاهد رویارویی تیم های برتر در مراحل ابتدایی و به دفعات بیشتری باشند. همچنین این تغییر منجر به بازی های رقابتی بیشتری برای تمام باشگاه‌ها در کل مسابقات خواهد شد.

چهار سهمیه اضافی مرحله گروهی لیگ قهرمانان چگونه توزیع می‌شود؟

راهیابی به لیگ قهرمانان همچنان بر اساس عملکرد باشگاه در لیگ داخلی فصل گذشته و همچنین جایگاه آن کشور در رنکینگ ضرایب باشگاهی یوفا صورت می‌گیرد. مبنای لیست دسترسی همانند فصل جاری باقی خواهد ماند و چهار سهمیه اضافی در نظر گرفته شده برای فصل ۲۰۲۴/۲۵ به شرح زیر اختصاص داده می‌شود:

*سهمیه اول: این سهمیه به باشگاهی تعلق می‌گیرد که در لیگ کشوری که در جایگاه پنجم لیست دسترسی قرار دارد، رتبه سوم را کسب کند. این لیست بر اساس رنکینگ ضرایب باشگاهی یوفا تعیین می شود.

*سهمیه دوم: این سهمیه با افزایش تعداد تیم‌های صعود کننده از طریق مسیر قهرمانی از چهار تیم به پنج تیم، به قهرمان یک لیگ داخلی تعلق خواهد گرفت. فرآیند مقدماتی این رقابت شامل چهار مرحله خواهد بود.

*سهمیه های سوم و چهارم: این سهمیه ها به دو کشوری تعلق می‌گیرد که بهترین عملکرد کلی را توسط باشگاه های خود در فصل گذشته داشته باشند (یعنی ضریب باشگاهی آن کشور در فصل گذشته که بر اساس مجموع امتیازات ضریب باشگاهی به دست آمده توسط هر باشگاه از آن کشور تقسیم بر تعداد کل باشگاه های شرکت کننده از آن کشور محاسبه می‌شود). هر یک از این دو کشور یک سهمیه مستقیم در مرحله گروهی ("سهمیه عملکرد اروپایی") برای باشگاهی که پس از تیم هایی که قبلاً به طور مستقیم به مرحله گروهی راه یافته‌اند، در لیگ داخلی خود در رتبه بعدی قرار گرفته است، دریافت خواهند کرد.

چگونه تیم‌ها به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا می‌کنند و آیا فرمت این مرحله تغییر خواهد کرد؟

نتایج هر بازی در جدول رده بندی جدید تاثیرگذار خواهد بود، همانند گذشته برای برد سه امتیاز و برای تساوی یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

هشت تیم برتر جدول به طور مستقیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند، در حالی که تیم‌های نهم تا بیست و چهارم در پلی‌آف دو بازی رفت و برگشت برای رسیدن به جمع شانزده تیم برتر به رقابت می‌پردازند. تیم‌هایی که در رتبه بیست و پنجم یا پایین‌تر قرار بگیرند، از دور مسابقات حذف شده و به لیگ اروپا راه نخواهند یافت.

فرمت جدید که در آن تمامی تیم‌ها در یک لیگ واحد با هم رقابت می‌کنند، به این معنی است که تا آخرین شب مرحله گروهی، انگیزه برای کسب امتیاز و صعود وجود خواهد داشت.

در مرحله حذفی، تیم‌های نهم تا شانزدهم در قرعه‌کشی پلی‌آف سیدبندی خواهند شد، به این معنی که با تیمی از رتبه هفدهم تا بیست و چهارم به رقابت خواهند پرداخت – که به طور معمول بازی برگشت در خانه آن‌ها برگزار می‌شود. هشت باشگاهی که از پلی آف مرحله حذفی صعود کنند، به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا می‌کنند و در آنجا با یکی از هشت تیم برتر جدول که سیدبندی شده‌اند، روبرو خواهند شد.

برای تقویت ارتباط بین مرحله لیگ و مرحله حذفی و ایجاد انگیزه بیشتر در طول مرحله لیگ، قرعه‌کشی مرحله حذفی نیز تا حدودی بر اساس رتبه‌بندی مرحله لیگ تعیین خواهد شد و مسیر رسیدن تیم‌ها به فینال مشخص می‌شود.

از مرحله یک هشتم نهایی به بعد، مسابقات با همان فرمت فعلی حذفی با برگزاری فینال در زمین بی‌طرف انتخابی یوفا ادامه خواهد یافت.

با در نظر گرفتن اهمیت تقویم بازی‌های داخلی در سراسر اروپا، همچنان تمامی بازی‌های قبل از فینال در اواسط هفته برگزار می‌شود، در حالی که فینال همچنان در روز شنبه برگزار خواهد شد.

آیا فرمت لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا نیز از فصل ۲۰۲۴/۲۵ تغییر خواهد کرد؟

بله. تغییرات مشابهی در فرمت لیگ اروپا (هشت بازی و بنابراین هشت حریف مختلف در مرحله گروهی) و لیگ کنفرانس اروپا (شش بازی و بنابراین شش حریف مختلف در مرحله گروهی) اعمال خواهد شد. هر دو رقابت همچنین با حضور ۳۶ تیم در مرحله گروهی برگزار خواهند شد.

تقویم مسابقات با فرمت جدید سه رقابت چگونه خواهد بود؟

مسابقات لیگ قهرمانان و لیگ اروپا بین سپتامبر و ژانویه برگزار می‌شود، در حالی که مسابقات لیگ کنفرانس اروپا بین سپتامبر و دسامبر برگزار خواهد شد. هر یک از سه رقابت باشگاهی یوفا یک هفته اختصاصی خواهند داشت و در آن هفته بازی های دو رقابت دیگر برگزار نمی‌شود.

در هفته های عادی، مسابقات لیگ قهرمانان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود، در حالی که مسابقات لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود. در هفته اختصاصی لیگ قهرمانان، بازی های این رقابت سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد. در هفته اختصاصی لیگ اروپا، بازی های این رقابت چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود. در هفته اختصاصی لیگ کنفرانس اروپا، بازی های این رقابت پنجشنبه برگزار خواهد شد.

در آخرین روز مرحله گروهی هر یک از مسابقات، تمامی بازی‌ها به طور همزمان برگزار می‌شود.

چگونه فرمت جدید لیگ قهرمانان به هواداران سود خواهد رساند؟

فرمت جدید لیگ، شامل تیم‌های اروپایی بیشتری در هر رقابت خواهد بود و به هواداران این امکان را می‌دهد که نه تنها شاهد بازی‌های بیشتر تیم‌های برتر اروپا باشند، بلکه این بازی‌ها را در مراحل ابتدایی‌تر رقابت‌ها نیز تماشا کنند.

این فرمت جدید، با امکان بازی هر تیم با حریفانی در سطحی مشابه در طول مرحله لیگ، توازن رقابتی بهتری را بین تمام تیم‌ها ایجاد خواهد کرد.

هر بازی مهم است. فرمت جدید لیگ اطمینان می‌دهد که هر نتیجه‌ای می‌تواند به طور چشمگیری جایگاه یک تیم را تغییر دهد، از ابتدای لیگ تا آخرین روز. برد یا باخت در آخرین بازی مرحله لیگ می‌تواند به معنای صعود مستقیم به مرحله یک هشتم، ورود به پلی‌آف یا حذف کامل از رقابت‌ها باشد.

چگونه فرمت جدید لیگ قهرمانان به فوتبال اروپا کمک خواهد کرد؟

تغییرات ایجاد شده، برای تضمین آینده‌ای مثبت برای فوتبال اروپا در تمام سطوح و پاسخگویی به نیازهای در حال تحول همه ذینفعان آن طراحی شده است. با تأیید قاطعانه تعهد مشترک به اصل رقابت آزاد و شایستگی ورزشی در سراسر قاره، هدف مشترک همچنین حفظ و تقویت لیگ‌های داخلی بوده است. همانطور که در بالا ذکر شد، چشم‌انداز جدید رقابت‌های باشگاهی یوفا به تیم‌های بیشتری و در نتیجه مربیان و بازیکنان بیشتری اجازه می‌دهد تا در بازی‌های رقابتی‌تر در سطح اروپا به رقابت بپردازند.

یوفا همچنین تعهد مالی قوی خود را نسبت به کل فوتبال اروپا تأیید کرده است و اقداماتی را برای اطمینان از تضمین همبستگی با باشگاه‌هایی که در رقابت‌های باشگاهی یوفا شرکت نمی‌کنند، آغاز خواهد کرد. این امر پایه و اساس محکمی را که بازی در اروپا بر آن بنا شده است، تقویت خواهد کرد.

لیگ قهرمانان در طول سال‌ها چگونه تغییر کرده است؟

خطوط زمانی ما برای لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، با جزئیات بیشتری نشان می‌دهند که چگونه هر مسابقه از زمان آغاز جام باشگاه‌های قهرمان اروپا در سال ۱۹۵۵، تا جام یوفا و جام برندگان جام یوفا و به تازگی فرمت‌های فعلی مسابقات باشگاهی مردان یوفا، تکامل یافته است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ۱۱:۳۷
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Uefa
بازدید: ۳۹۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰