loading
در حال بررسی درخواست شما
نزدیک‌ترین کورس قهرمانی لیگ برتر در یک دهه اخیر
نزدیک‌ترین کورس قهرمانی لیگ برتر در یک دهه اخیر

نزدیک‌ترین کورس قهرمانی لیگ برتر در یک دهه اخیر

بعد از ۲۷ بازی، تنها دو امتیاز سه تیم برتر لیگ برتر را از هم جدا می‌کند. ما در تاریخ لیگ برتر به گذشته نگاه می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق قبلاً رخ داده است یا خیر، و همچنین سعی می‌کنیم درس‌هایی از کورس‌های قهرمانی سه تیمی قبلی بیاموزیم.

در سال ۲۰۲۴، سه تیم برتر لیگ برتر تعداد امتیاز زیر را کسب کرده‌اند:

لیورپول: ۲۱ امتیاز از ۲۴ امتیاز ممکن
منچستر سیتی: ۲۲ امتیاز از ۲۴ امتیاز ممکن
آرسنال: ۲۱ امتیاز از ۲۱ امتیاز ممکن

فرمی که لیورپول، منچستر سیتی و آرسنال در حال حاضر به نمایش می‌گذارند، نفس‌گیر و در عین حال مسخره است.

علاوه بر جدول لیگ، داده‌های عملکردی زیربنایی نشان می‌دهد که یورگن کلوپ، پپ گواردیولا و میکل آرتتا سرمربی تیم‌هایی هستند که در دنیایی کاملاً به خودشان قرار دارند.

تنها سه تیم اختلاف گل مورد انتظار (xGD) در هر بازی بالای ۱.۰ دارند. به ترتیب، آنها آرسنال (+۱.۴)، منچستر سیتی (+۱.۱) و لیورپول (+۱.۰) هستند. استون ویلا با +۰.۵، نزدیکترین تیم به این سه تیم است. ویلا در حال حاضر در مسیر کسب بهترین نتیجه خود در سطح اول از اواخر دهه ۱۹۹۰ است، اما همچنان از نظر xGD نیم گل در هر بازی از لیورپول عقب است.

فاصله بین سه تیم برتر و سایر تیم های لیگ، عظیم است.

لیورپول، سیتی و آرسنال تاکنون مجموعاً ۱۸۶ امتیاز کسب کرده‌اند که این عدد، دومین مجموع امتیاز مشترک برای سه تیم برتر بعد از ۲۷ بازی در یک فصل لیگ برتر است. در فصل ۲۰۱۸/۱۹، لیورپول ۶۶ امتیاز، منچستر سیتی ۶۵ امتیاز و تاتنهام ۶۰ امتیاز (۱۹۱ امتیاز) کسب کردند، در حالی که در ۲۰۱۹/۲۰، لیورپول ۷۹ امتیاز، منچستر سیتی ۵۷ امتیاز و لستر ۵۰ امتیاز (۱۸۶ امتیاز) کسب کردند.

اما با وجود تفاوت قابل توجه بین سه تیم برتر فعلی و سایر تیم های لیگ، اختلاف بین هر یک از این سه تیم ناچیز است. و همین موضوع می‌تواند این فصل را به یکی از مهیج‌ترین کورس‌های قهرمانی در تاریخ لیگ برتر تبدیل کند.

بعد از ۲۷ بازی از فصل، تنها دو امتیاز لیورپول صدرنشین را از آرسنال در جایگاه سوم جدا می‌کند.

تنها در چهار فصل از تاریخ لیگ برتر که با ۲۰ تیم برگزار می‌شود، سه تیم برتر جدول بعد از ۲۷ بازی با اختلاف کمتر از دو امتیاز از هم جدا شده‌اند: ۱۹۹۸/۹۹، ۲۰۰۱/۰۲، ۲۰۰۹/۱۰ و ۲۰۱۳/۱۴، که در آن‌ها اختلاف بین سه تیم برتر تنها یک امتیاز بود.

با ۲۷ بازی انجام شده در این فصل، فصل ۲۰۲۳/۲۴ کمترین اختلاف امتیاز بین تیم اول و سوم را در این مرحله از رقابت یا بعد از آن از ۴ می ۲۰۱۴، تقریباً یک دهه پیش، دارد.

البته، اوج فصل ۲۰۱۳/۱۴ به ما لغزش بدنام استیون جرارد مقابل چلسی و تسلیم متعاقب آن لیورپول در برابر کریستال پالاس را هدیه داد. با این حال، این منچستر سیتی بود، نه چلسی، که توانست از این فرصت استفاده کند، زیرا شاگردان مانوئل پلگرینی با کسب پنج پیروزی متوالی، دومین قهرمانی خود در لیگ برتر را جشن گرفتند.

یکی (یا دو) از این تیم‌ها می‌توانند به طور تاریخی بدشانس باشند.

چلسی در آن سال با ۸۲ امتیاز در جایگاه سوم به کار خود پایان داد. این امتیاز، دومین امتیاز بالایی است که یک تیم سوم لیگ برتر در پایان یک فصل به دست آورده است (مشترک با لیورپول در ۲۰۰۵/۰۶).

رکورد بیشترین امتیاز کسب شده توسط تیمی که در نهایت در جایگاه سوم لیگ برتر به پایان می‌رسد، به طور مشترک توسط آرسنال (۲۰۰۷/۰۸) و چلسی (۲۰۰۸/۰۹) – هر دو با ۸۳ امتیاز – در اختیار است.

اگر تیم فعلی رده سوم، آرسنال، میانگین امتیاز خود در هر بازی در فصل ۲۰۲۳/۲۴ را ۲.۲۶ حفظ کند، در پایان فصل تقریباً به ۸۶ امتیاز خواهد رسید.

این کار رکورد لیگ برتر را خواهد شکست و آنها را بدشانس‌ترین تیم سوم تاریخ می‌کند. در واقع، مجموع ۸۶ امتیاز برای قهرمانی در لیگ در ۷ فصل از ۲۸ فصل (۲۵٪) که با ۲۰ تیم برگزار می‌شود، کافی بوده است. امسال، این تعداد امتیاز ممکن است فقط برای کسب مقام سومی کافی باشد.

دو تیم از این سه تیم علی‌رغم داشتن فصل‌هایی به طور عینی فوق‌العاده، از کسب جام باز خواهند ماند. البته لیورپول با کسب امتیازهای کلان در ۲۰۱۸/۱۹ (۹۷) و ۲۰۲۱/۲۲ (۹۲) و هر دو بار به عنوان نایب قهرمان در مقابل سیتی، این موضوع را به خوبی درک می‌کند.

آیا این رقابت نزدیک باقی خواهد ماند؟

همانطور که می‌بینیم، وجود سه مدعی جدی در این مرحله از فصل، اتفاقی نسبتاً نادر است. اما آیا تاریخ می‌تواند چیزی در مورد اینکه آیا این رقابت تا این حد نزدیک باقی خواهد ماند به ما بگوید؟

اول از همه، گفتن این نکته مهم است که بعید است این رقابت تا انتهای فصل بین هر سه تیم به همین نزدیکی باقی بماند. با توجه به سوابق، هیچ فصلی در لیگ برتر وجود نداشته است که در آخرین هفته، سه تیم شانس قهرمانی داشته باشند.

در واقع، آخرین باری که سه تیم با یک بازی باقی مانده، شانس قهرمانی داشتند، به فصل ۱۹۷۱/۷۲ برمی‌گردد، زمانی که لیدز یونایتد، دربی کانتی و لیورپول تنها با یک امتیاز با یک بازی باقی مانده از هم جدا شدند. در نهایت، دربی با شکست دادن قرمزها در بازی آخر، قهرمان شد.

اما می‌توانیم به نزدیک‌ترین فصل‌های جدول بالا نگاهی بیندازیم تا ببینیم در نهایت هر کدام از آنها چقدر نزدیک به هم باقی ماندند.

فصل ۱۹۹۸/۹۹: این فصل، بدون شک هیجان‌انگیزترین فصل لیگ برتر بود که تنها دومین فصلی لقب گرفت که قهرمان آن در روز پایانی مشخص شد. در این فصل، منچستر یونایتد و آرسنال تنها با یک امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار داشتند.

در نهایت، یونایتد از شکست ۱-۰ آرسنال مقابل لیدز در بازی ماقبل پایانی فصل نهایت استفاده را برد و با وجود اینکه در بازی پایانی مقابل تاتنهام با نتیجه ۱-۰ عقب افتاد، توانست با نتیجه ۲-۱ به برتری برسد و عنوان قهرمانی را کسب کند.

چلسی از نظر فنی بعد از ۳۶ بازی همچنان در کورس قهرمانی بود، اما با تساوی ۲-۲ مقابل تاتنهام در هفته ۳۷، امیدهای آنها به پایان رسید.

فصل ۲۰۰۱/۰۲: پیروزی ۱-۰ آرسنال در اولدترافورد در هفته ماقبل پایانی فصل، به طرز چشمگیری با روایت عجین شده است. توپچی‌ها در آن فصل ۱۳ بازی پایانی خود را با برد پشت سر گذاشتند، به این معنی که قهرمانی همیشه در دستان آنها بود.

فصل ۲۰۰۹/۱۰: آرسنال پس از متحمل شدن دو شکست متوالی مقابل دیگر مدعیان قهرمانی، منچستر یونایتد و چلسی در ژانویه-فوریه، با کسب شش برد متوالی، کورس قهرمانی را زنده نگه داشت. اما تیم آرسن ونگر تنها دو بازی از هفت بازی باقی مانده را برد و این باعث شد منچستر یونایتد و چلسی برای قهرمانی با هم مبارزه کنند.

قهرمانی در آخرین روز فصل رقم خورد، جایی که پیروزی قاطع ۸-۰ چلسی مقابل ویگان، قهرمانی آنها را تایید کرد. مهم‌ترین نتیجه در این رقابت نزدیک، پیروزی ۲-۱ آبی ها در اولدترافورد در آوریل بود که با آن، تیم کارلو آنچلوتی به صدر جدول رفت. این موقعیتی بود که آنها دیگر آن را از دست ندادند.

فصل ۲۰۱۳/۱۴: یکی از هیجان‌انگیزترین و آخرین باری – و شاید تنها باری – که شاهد یک کورس واقعی سه اسبی تا مراحل پایانی رقابت بودیم. منچستر سیتی، لیورپول و چلسی با اختلاف تنها دو امتیاز، هر سه شانس واقعی برای کسب عنوان قهرمانی را داشتند، آن هم با تنها دو بازی باقی مانده.

این فصل، یکی دیگر از فصل‌هایی بود که در روز آخر مشخص شد. سیتی با پیروزی ۲-۰ مقابل وستهام، قهرمانی را به خود اختصاص داد. لیورپول دو هفته مانده به پایان، در مسیر قهرمانی به نظر می‌رسید، اما باخت و تساوی در دو بازی از سه بازی آخر آنها، به همراه پیروزی سیتی در پنج بازی نهایی لیگ، سرنوشت‌ساز شد.

با سفر منچستر سیتی به لیورپول در این هفته، سفر آرسنال به اتحاد در پایان ماه و تیم‌هایی مانند تاتنهام - که هنوز باید با هر سه مدعی قهرمانی بازی کنند - که توانایی کسب نتیجه در برابر هر کدام از آنها را دارند، این احتمال کم است که رقابت در صدر جدول برای مدت طولانی به همین نزدیکی باقی بماند. تاریخ نیز همین را به ما می‌گوید، زیرا معمولا یک تیم با ورود به ماه آوریل و می از کورس قهرمانی خارج می‌شود.

اما تا زمانی که این اتفاق بیفتد، کاش هواداران بی‌طرف ما برای تساوی بین سه تیم دعا کنند تا بتوانیم از بهترین کورس سه اسبی قهرمانی در ۱۰ سال گذشته لذت ببریم.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۱۹:۳۰
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۲۳۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰