loading
در حال بررسی درخواست شما
آرسنال بی‌باک و تازه‌نفس
آرسنال بی‌باک و تازه‌نفس

آرسنال بی‌باک و تازه‌نفس

دو تن از اعضای اصلی کادر مدیریتی آرسنال درباره تحولات ساختاری باشگاه در فصل جدید صحبت کرده‌اند.
وینای ونکاتشام و ادو که هر دو از اصلی ترین ارکان تیم در بازسازی آرسنال هستند، توضیحاتی پیرامون اداره باشگاه و خواسته های تیم داده‌اند.
آن‌ها به همراه میکل آرتتا و پر مرتساکر که میانگین سنی ۳۸ سال را دارند، هسته مرکزی آرسنال را تشکیل می‌دهند و تمامی تصمیمات باشگاه برعهده آن‌هاست. این شجاعانه است و چالشی بزرگ برای تمام افراد مسئول را به همراه دارد.
ونکاتشام و ادو درمورد مسئولیت‌های خود، اعتقاد راسخ‌شان به آرتتا، نحوه عملکردشان در نقل و انتقالات، روابط با مدیربرنامه‌ها، و دیگر موارد صحبت کرده‌اند. پلتفرم اتلتیک به تحلیل صحبت‌های این دو مدیر باشگاه آرسنال پرداخته که ترجمه کامل را از کانون رسمی هواداران آرسنال در ایران مطالعه خواهید کرد...
 
اهمیت تغییر سِمَت آرتتا از سرمربی به مدیر تیم به چه میزان خواهد بود؟
در بازگشت به مدلی که نفوذ مربی را در تصمیات تیم افزایش می‌دهد، مانند دوران آرسن ونگر، درحال حاضر آرسنال به ایده‌ها و تخصص آرتتا حساب ویژه‌ای باز کرده است. دوران اونای امری، که او را به‌عنوان «سرمربی» خطاب می‌کردند، به‌شکلی حرکت کرد که مدیران باشگاه درحال حاضر آن مدل را مناسب آینده‌ی باشگاه نمی‌دانند. آرسنال با حضور مربی‌ای که بتوان به ایده‌ها و توانایی‌هایش تکیه کرد احساس راحتی بیشتری می‌کند.
تغییر سمت آرتتا به مدیر تیم اصلی، الگو برداری از شیوه هدایت باشگاه در زمان آرسن ونگر است با این تفاوت که آرتتا با مدیر فنی تیم یعنی ادو نیز همکاری دارد. وینای در این باره گفته است: «رابطه‌ی آنها بسیار خاص است: جوری که آنها فوتبال را نگاه می‌کنند و جوری که به زندگی می‌نگرند.»
آرسنال آماده است تا هدایت باشگاه را به سرمربی‌ای که اعتماد دارد بسپارد و از تجربه‌های بد گذشته درس بگیرد. آرتتا روحیه تمام اعضای تیم را متحول کرده است و باشگاه را از وضعیت بد پیش از شیوع ویروس کرونا به سمت موفقیت هدایت کرده است.
 
 
ونکاتشام معتقد است که آرتتا از همان روز اول کامل تر از یک سرمربی بود: «میکل به عنوان سرمربی [head coach]  وارد باشگاه شد اما از همان روز اول که از در وارد شد تنها یک سرمربی نبود و بیشتر از آن عملکرد کرد. بنابراین ما او را مدیر تیم اصلی کردیم و این کاری است که او انجام خواهد داد. او در سخت ترین ۹ ماه تاریخ ۱۳۴ ساله باشگاه آرسنال قدم گذاشت. او در این مدت روحیه تیم و اعضا و هوادارن را عوض کرد و تیم را به سمت قهرمانی جام حذفی و کسب جام و پیروزی در سوپرجام هدایت کرد و ما متوجه این شدیم که توانایی‌های او بیشتر برازنده‌ی مدیر [‌manager] تیم است.»
 
اما نقش ادو گاسپار در آرسنال چیست؟
پیش از این ابهامات زیادی در رابطه با وظایف او در سایه سانلهی و مربیان تیم وجود داشت اما حالا به‌طور شفاف مشخص شده که او اولین نفر برای برقراری ارتباط برای قراردادها و صحبت در رابطه با تیم و ترکیب است: «این مهم است که شفاف باشیم. کاری که من در تیم می‌کنم این است: هر چیزی که مربوط به فوتبال است به من مربوط می شود. قراردادها، ایجنت‌ها و افراد داخل و خارج باشگاه باید من را ملاقات کنند و اولین نفر برای برقراری ارتباط با باشگاه خواهم بود. پیش از این، این موضوع تا حدی نامشخص بود اما حالا همه چیز واضح است.»
او درباره احساس بودن در پست مدیر فنی گفت: «صادقانه بگویم، این جایگاه بسیار بزرگ است. هر اتفاق مربوط به فوتبالی به من می‌رسد و من باید آن را با میکل و وینای و سپس مدیران مطرح کنم. هر چیز مربوط به بازیکنان بین من و میکل است. بخش‌های زیادی در باشگاه مربوط به فوتبال است. چه کسی باید به این بخش‌ها توجه کند؟ به نظر من این وظیفه مدیر فنی در ارتباط با سرمربی است. هر چند این تقریبا غیر ممکن است که کسی تنهایی در آن موفق شود ولی من آماده و مطمئن هستم تا آرسنال را در این راه هدایت کنم.»
 
وینای خوشبین است که این ارتباط بین او و میکل و ادو و همکاری نزدیک آنها مفید خواهد بود: «ما ۳ نفر در کنار هم تمام بخش‌های تیم مردان را پیش می‌بریم. از مسائل فنی و پزشکی گرفته تا عملکرد. ما برای تصمیمات فنی مسئول خواهیم بود. همچنین درباره خرید بازیکنان و فروش و قرض دادن آنها و سایر موارد که با کار کردن من با مدیران و صاحبان تیم انجام می شود. ادو و میکل دائما درحال صحبت درباره نقاط قوت و ضعف تیم هستند. من هم در صحبت های آنها حاضرم و با مدیران باشگاه در ارتباط هستیم و آنها از وضعیت خبر دارند.»
 
آیا آرسنال نسبت به توصیه واسطه‌ها و حضور پررنگ آن‌ها در نقل و انتقالات اخیر خود حساسیتی دارد؟
ونکاتشام نسبت به چنین مواردی آگاهی کامل داشته و به‌صراحت در این زمینه صحبت کرده است: «من اخبار و مطالبی که درمورد نحوه همکاری ما با مدیران برنامه‌های بازیکنان منتشر می‌شوند را می‌خوانم و از آن‌ها آگاه هستم. ما بازیکنان را براساس آنکه مدیر برنامه‌های‌ آن‌ها کیست انتخاب نمی‌کنیم. ما بازیکن را بر اساس پستش و آن‌که چه کیفیت و شخصیتی به تیم ما می‌افزاید مد نظر می‌گیریم. این‌که مدیربرنامه‌های بازیکن کیست در آخر کار اهمیت پیدا می‌کند. هویت این مدیر برنامه‌ها به استراتژی نقل و انتقالاتی ما ارتباطی ندارد. چنین رویکردی احمقانه خواهد بود.»
 
دپارتمان استعدادیابی باشگاه یکی از قسمت‌هایی است که بعد از تحولات اخیر بیش از همه دستخوش تغییرات شد. حالا برنامه باشگاه چه خواهد بود؟
آرسنال می‌خواهد که زیر نظر ادو، سیستم استعدادیابی بهینه‌تر، داده‌محورتر و شخصی‌سازی‌شده‌تری داشته باشد. این قسمت به‌جای فعالیت نامتمرکز و با دقت کمتر، حول محور مرکزی با حضور متخصصان این امر در داخل باشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بدین معنی که تمرکز بیشتری رو روی StatDNA خواهد بود، که یک سیستم داخلی آمارگیری است که در دسامبر ٢٠١٢ از یک شرکت آمریکایی خریداری شد. ادو در این مورد می‌گوید: «علت تغییر دادن زیرساخت واضح است. می‌خواهم با افراد کمتری کار کنم. می‌خواهم زمان بیشتری را به StatDNA که در باشگاه در اختیار داریم اختصاص دهم. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌خواهم افرادی که خواهان همکاری با آن‌ها هستم نزدیکم باشند. علاقه‌ای به کار کردن با افرادی که جداگانه در یک محدوده یا کشور مشخص کار می‌کنند ندارم. به یک گروه که با یکدیگر همکاری می‌کنند احتیاج دارم. افراد کمتر با مسئولیت‌های بیشتر. دورنمای من چنین چیزی است.»
برنامه باشگاه برای زمان باقی‌مانده تا پایان پنجره نقل و انتقالات چیست؟ آیا خریدهای بیشتر در گرو فروش بازیکنان هستند؟ بر کسی پوشیده نیست که ترکیب تیم نیاز به تحول دارد. برنامه اصلی چیست؟
آرسنال مسیر طولانی‌ای پیش‌روی خود می‌بیند. ادو درباره این موضوع می‌گوید: «همانطور که می‌دانید، بازار چالش‌برانگیزی پیش‌روی ماست. همه دست نگه داشته‌اند، بسیاری به دنبال مبادله بازیکن و یا انتقال قرضی هستند. چیزی که اهمیت دارد این است که برای بازیکنانی که به‌دنبال حفظ، فروش یا انتقال قرضی آن‌ها هستیم برنامه شفافی داریم. بعد از آن‌ باید صبور بوده و به نحوه عملکرد بازار واقف باشیم، و سپس تصمیم درست را اتخاذ کنیم.»
 
 
چه کسی مسئولیت مذاکرات را در این پنجره نقل و انتقالاتی برعهده خواهد داشت؟
اگرچه گروهی از افراد در سیاست‌های نقل و انتقالاتی آرسنال سهیم هستند، هیچ‌کدام به‌عنوان مسئول مذاکرات شناخته نمی‌شوند. ادو در گذشته چنین فعالیتی نداشته است. تخصص ونکاتشام هم در امور بازرگانی است. حوس فهمی که فعالیت تمدید قراردادها را برعهده دارد یک فرد فوتبالی به‌شمار نمی‌رود. آرتتا هم بیش‌از اندازه مسئولیت دارد. با این تفاسیر ونکاتشام درمورد این مسأله می‌گوید: «در نهایت ادو و حوس مذاکره با باشگاه‌ها، مدیربرنامه‌ها و بازیکنان را بر عهده دارند. منتها این مسأله به شرایط این دو بستگی دارد. چارچوب سفت و سختی وجود ندارد. در شرایط به‌خصوصی ممکن است من نیز وارد فرآیند مذاکره شوم. اما در مجموع این وظیفه برعهده ادو و حوس خواهد بود.»
 
 
ساختار مدیریتی تیم در چه وضعیتی است و به چه دلیل دستخوش چنین تغییراتی شد؟
ساختار مدیریتی باشگاه ساده‌سازی شد و تلاش بر آن است که بیش از پیش بهینه شود. درحال حاضر ونکاتشام مدیر عامل بوده و سکان مدیریت را در اختیار دارد و قسمت‌های مختلف را در داخل و خارج زمین، از استادیوم امارات گرفته تا لندن کالونی، تیم مدیریتی و مالکان آمریکایی باشگاه را به یکدیگر متصل می‌کند. آرسنال به چیزی مشابه‌تر به ساختار پیشین باشگاه در زمان آرسن ونگر بازگشته، که سرمربی در بسیاری از زمینه‌ها نقش پررنگ داشت و ایوان گازیدیس به‌عنوان مديرعامل فعالیت می‌کرد. بسیاری از تغییراتی که گازیدیس در ماه‌های پایانی دوران خود اعمال کرده بود کم و بیش کنار گذاشته شده‌اند. ونکاتشام معتقد است که ساختار جدید بهترین روش برای حرکت رو به جلو خواهد بود. درعین‌حال که نباید از زحمات سانلهی که حالا از باشگاه جدا شده غافل شویم، که بسیار باهوش و محکم به مسئولیت خود پایبند بود. ونکاتشام معتقد است در تغییرات این چند سال درس‌های زیادی آموخته‌ایم، و در این زمینه می‌گوید: «باشگاه برای حرکت رو به جلو به ثبات احتیاج دارد. به همین خاطر است که می‌خواهم درمورد نقش پِر، ادو و میکل شفاف باشیم و بدانیم نقش و جایگاه هرکس در باشگاه چیست. اعتقاد راسخ دارم که ساختار مناسب برای پیشرفت و توسعه باشگاه همین است. این ساختار به ما تعادل لازم را اضافه می‌کند.
 
«اگر به نقطه‌ای برسید که دست به تغییر سرمربی بزنید، آیا همه‌چیز تغییر خواهد کرد؟ پاسخ منفی است، چرا که مدیر ورزشی در باشگاه وجود دارد. موضوعی که در مجموعه بارها درموردش صحبت کرده‌ام این است که چنین ساختاری به ما کمک می‌کند تا سریعتر و بهینه‌تر فعالیت کنیم. من حالا مدیرعامل باشگاه و مسئول‌ اتفاقات داخل و خارج باشگاه هستم و بصورت نزدیک با مدیریت و مالک باشگاه در ارتباطم. در بخش فوتبال، سه پست بسیار مهم داریم، پر که مسئولیت آکادمی را برعهده دارد، و میکل و ادو که در کنار یکدیگر تیم بزرگسال را مدیریت می‌کنند. همکاری تیمی آن‌ها عالی است. افراد برنده و خوش انرژی که ما را به شما موفقیت هدایت خواهند کرد. آن‌ها از صمیم قلب این باشگاه را دوست دارند. دو نفرشان قبلا کاپیتان تیم و یکی از آن‌ها نیز عضو تیم شکست‌ناپذیران بوده است. آن‌ها روی هم بیش‌از ۵٠٠ مرتبه با پیراهن آرسنال به میدان رفته‌اند و ترکیب بسیار مناسبی درکنار هم به‌شمار می‌روند.»
 
آیا ونکاتشام سابقه‌ای در حوزه مدیریت داشته که بتواند نظارت باشگاهی همچون آرسنال را برعهده بگیرد؟
باوجودیکه حضور او به‌عنوان مدیرعامل آرسنال اولین تجربه مدیریتی اوست، در گذشته فعالیت‌های بسیاری داشته و در سلسله مراتب باشگاه آرسنال پیشرفت کرده است. هوش، آرامش و تمایل او به مشورت کردن پیش‌از تصمیم‌گیری، از ویژگی‌های ارزشمند یک مدیر موفق است. او در تعیین اهداف باشگاه قاطع است و منفعل عمل نمی‌کند. خودش در این مورد می‌گوید: «ما باید آرسنال را به لیگ قهرمانان اروپا بازگردانیم. باشگاه ما به آن‌جا تعلق دارد. ما برای لیگ اروپا احترام قائلیم، اما در فضایی رقابت می‌کنیم که تمایلی به حضور در آن نداریم. می‌خواهیم به لیگ قهرمانان اروپا بازگردیم. هدف ما این است.»
 
نویسنده: ایمی لاورنس
برگردان: سپهر بهارلوئی و پارسا

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۷
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : theathletic.com
بازدید: ۱,۸۸۵ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰