loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 1998/99
مروری بر فصل 1998/99

مروری بر فصل ۱۹۹۸/۹۹

فصل 1998/99
 
 
فصل 1998/99 صد و یکمین فصل فوتبالی بود که توسط آرسنال انجام شد. این باشگاه به مدیریت آرسن ونگر به عنوان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی وارد رقابت‌ها شد. آن‌ها این رقابت را به عنوان نایب قهرمان لیگ به پایان رساندند، یک امتیاز کمتر از منچستریونایتد که در آخرین روز فصل عنوان قهرمانی را به دست آورد. یونایتد همچنین آرسنال را در یک بازی تکراری نیمه نهایی جام حذفی حذف کرد. رایان گیگز در دقیقه 109 وقت اضافه گل برتری را به ثمر رساند. آرسنال برای اولین بار از زمان تغییر نام خود در سال 1992 در رقابت های باشگاهی برتر اروپا (لیگ قهرمانان اروپا) شرکت کرد، اما نتوانست از مرحله گروهی عبور کند.
 
آرسنال با 4 تساوی متوالی از 5 بازی اول خود شروعی بی تفاوت در رقابت های لیگ داشت. پس از شکست برابر استون ویلا در دسامبر 1998، این تیم 19 بازی بدون شکست را آغاز کرد تا به طور پیوسته در جدول لیگ صعود کند. پیروزی 6-1 مقابل میدلزبورو در آوریل 1999، آرسنال را برای اولین بار در فصل به صدر جدول رساند و پیروزی مقابل تاتنهام باعث شد تا تیم سه امتیاز از رقیبش پیش بیفتد، زیرا یونایتد مقابل لیورپول مساوی کرد.
 
هم آرسنال و هم منچستریونایتد در دو بازی پایانی فصل با تعداد امتیاز یکسانی پیش رفتند، اما شکست آرسنال مقابل لیدز یونایتد به شانس آنها برای حفظ عنوان پایان داد.
 
 
ورودی ها :
 
نوانکو کانو - اینترمیلان
فردی لیونبرگ - هالمشتاد
کابا دیاوارا - بوردو
نلسون ویواس - لوگانو
دیوید گروندین - سنت اتین
فابین کابایرو - سروپورتنو - قرضی
 
خروجی ها :
یان رایت - وستهم
کریستوفر ره - آاک آتن - قرضی
دیوید پلات - خداحافظی از دنیای فوتبال
 
 
سوپر کاپ
 
آرسنال فصل را با پیروزی 3-0 در چریتی شیلد مقابل منچستریونایتد، نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر آغاز کرد. گل های اورمارس در نیمه اول، کریستوفر ره ​​در دقیقه 61 و نیکلاس آنلکا در 11 دقیقه بعد از آن به ثمر رسید. این اولین باری بود که یک باشگاه از جنوب انگلستان پس از تاتنهام در سال 1962، در این جام قهرمان می‌شد.
 
 
لیگ برتر
 
آگوست - سپتامبر - اکتبر
 
آرسنال در 17 آگوست 1998 دفاع از عنوان قهرمانی لیگ را در برابر تیم تازه صعود کرده ناتینگهام فارست آغاز کرد. گل اورمارس، یازده دقیقه مانده به پایان بازی، آرسنال را پیش انداخت. جف توماس گل تساوی را به ثمر رساند. تساوی بدون گل مقابل لیورپول با تساوی 0-0 متوالی در خانه مقابل چارلتون و خارج از خانه مقابل چلسی دنبال شد. گل دقایق پایانی استفن هیوز در 12 سپتامبر باعث شد تا چهارمین تساوی متوالی این بار مقابل لسترسیتی رقم بخورد.
 
 پس از بازی، ونگر اعتراف کرد که باشگاه به دنبال مهاجم جدیدی برای جایگزینی یان رایت است و تحت تاثیر امیل هسکی، گلزن لسترسیتی است: "ما همچنان در حال خرید یک مهاجم خواهیم بود، اما متأسفانه لستر نمی‌خواهد هسکی را بفروشد، بنابراین باید این کار را انجام دهیم. من تحت تأثیر هسکی هستم. امروز او در امور تهاجمی بسیار خوب عمل کرد و دیوانه وار تلاش کرد."
 
لیونبرگ به آرسنال کمک کرد تا با نتیجه 3-0 مقابل منچستریونایتد پیروز شوند؛ سومین پیروزی متوالی ونگر بر رقیبش الکس فرگوسن. با این حال، در بازی بعدی، آرسنال برای اولین بار در فصل، مقابل شفیلدونزدی شکست خورد. پس از اخراج پائولو دی کانیو، مهاجم شفیلد ونزدی، بریسکو، بازیکن تعویضی، در دقیقه 89 گلزنی کرد.
 
در 4 اکتبر 1998، آرسنال در هایبوری میزبان نیوکاسل بود. دنیس برکمپ اولین گل خود در لیگ را در برد 3-0 به ثمر رساند. این تیم نتوانست چندین موقعیت مقابل ساوتهمپتون را به گل تبدیل کند و بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید. این ماه با پیروزی 1-0 خارج از خانه مقابل کاونتری به پایان رسید. آنلکا پنجمین گل فصل خود را در لیگ به ثمر رساند.
 
 
نوامبر - دسامبر
 
یک برد 1-0 دیگر، این بار در خانه اورتون، با تساوی بدون گل مقابل تاتنهام دنبال شد. پس از شکست در اواسط هفته در لیگ قهرمانان اروپا، آرسنال در سلهرست پارک به مصاف ویمبلدون رفت. افان اکوکو گل پیروزی را به ثمر رساند تا آرسنال را به دومین باخت متوالی محکوم کند. پاتریک ویرا در این مسابقه از ناحیه همسترینگ آسیب دید. دو تساوی دیگر، مقابل میدلزبورو و دربی کانتی، آرسنال را در رده چهارم قرار داد. دو گل از برکمپ باعث نشد تا آرسنال مقابل استون ویلا شکست نخورد زیرا در نیمه دوم 3 گل دریافت کردند. آرسنال به سومین شکست خود در فصل پاسخ داد و با سه برد متوالی در کریسمس (مقابل لیدز، وستهم و چارلتون) پاسخ داد. این تیم سال تقویمی را با دو امتیاز کمتر از چلسی در رده چهارم به پایان رساند.
 
ژانویه - فوریه
 
در 9 ژانویه 1999، آرسنال توسط لیورپول به بن بست کشیده شد. ونگر با اظهار نظر درباره عملکرد، از رویکرد لیورپول ناامید شد و افزود: "معمولا ما موقعیت ایجاد می کنیم و گل نمی زنیم، اما امروز فقط موقعیت ایجاد نکردیم." آرسنال در هفته بعد در خارج از خانه مقابل ناتینگهام فارست 1-0 پیروز شد. مقابل چلسی در روز پایانی ژانویه، آرسنال 1-0 در هایبوری پیروز شد تا به 21 بازی بدون شکست چلسی در بازی های خارج از خانه در لیگ برتر پایان دهد. ونگر این عملکرد را تحسین کرد و گفت: "می‌دانستم بازیکنانم آماده هستند.''
 
عملکرد الهام‌بخش برکمپ به آرسنال کمک کرد تا در اولین بازی ماه فوریه 0-4 مقابل وستهم پیروز شوند. او اما بازی بعدی خارج از خانه مقابل منچستریونایتد را به دلیل محرومیت همراه با پتی از دست داد و کیون هم به دلیل آسیب دیدگی همسترینگ غایب بود. منچستریونایتد در نیمه اول یک ضربه پنالتی را توسط دوایت یورک از دست داد و توپ را از بالای تیرک سمت راست به بیرون زد و مجبور شد تاوانش را در اوایل نیمه دوم بپردازد، زیرا نوانکو کانو، خرید جدید آرسنال، آنلکا را در موقعیت گلزنی پیدا کرد. اندی کول لحظاتی بعد گل تساوی را به ثمر رساند؛ اولین گل دریافتی آرسنال پس از دو ماه. در حالی که هر دو تیم فرصت‌هایی را برای برنده شدن در مسابقه ایجاد کردند، بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید. سه روز بعد، آنلکا اولین هت تریک دوران حرفه‌ای خود را در برابر لسترسیتی انجام داد. برکمپ پس از بازی احساس کرد که آرسنال اکنون مجهز شده است تا مانند فصل گذشته برای یک چالش قهرمانی تلاش کند: "همه چیز در حال بازگشت است. من آن را برای خودم و برای تیم احساس می کنم."
 
 
مارس - آوریل - می
 
آرسنال با پیروزی 3-0 مقابل شفیلدونزدی در 9 مارس 1999 به رده دوم رسید. دو گل از برکمپ و اولین گلی که کانو به ثمر رساند. آرسنال در حال حاضر 27 امتیاز از 33 امتیاز ممکن را به دست آورده بود. پیروزی 2-0 مقابل اورتون، با پیروزی 2-0 دیگری در خانه کاونتری همراه شد. آرسنال در 3 آوریل 1999 با ساوتهمپتون به تساوی 0-0 رسید که باعث شد تیم چهار امتیاز از منچستریونایتد، صدرنشین لیگ عقب بیفتد. پیروزی 1-0 مقابل بلکبرن، به آن‌ها کمک کرد تا یک امتیاز عقب تر از صدرنشین حرکت کنند. این تیم در مقابل ویمبلدون پنج گل به ثمر رساند و هفته بعد شش گل به میدلزبورو زد. اولین گل کانو (گل سوم آرسنال) به عنوان "نمونه ای از ظرافت فریبنده آفریقایی" توصیف شد. این نتیجه، آرسنال را برای اولین بار در فصل به بالای جدول رساند، هرچند که یک بازی بیشتر از منچستریونایتد انجام داده بود.
 
در ماه می، آرسنال دربی کانتی را 1-0 شکست داد تا به جایگاه اول بازگردد، پس از اینکه منچستریونایتد سه امتیاز مقابل استون ویلا به دست آورد. پیروزی 3-1 خارج از خانه مقابل تاتنهام و تساوی لیورپول مقابل منچستریونایتد، فاصله آن‌ها با رقیب را سه امتیاز بیشتر کرد. گل دیرهنگام جیمی فلوید هاسلبنک برای لیدز یونایتد در برابر آرسنال، همه شانس آرسنال برای حفظ عنوان قهرمانی در لیگ را پایان داد. اگرچه منچستریونایتد در دیدار ماقبل آخر خود در خارج از خانه برابر بلکبرن مساوی کرد، اما در نهایت با پیروزی 2-1 در خانه مقابل تاتنهام، عنوان قهرمانی را تثبیت کرد. آرسنال با یک امتیاز کمتر، در جایگاه دوم لیگ فصل را به پایان رساند.
 
 
جام حذفی
 
آرسنال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی از دور سوم مسابقات کار را شروع کرد، که در آن به مصاف پرستون نورث اند از دسته دوم انگلستان رفت. علیرغم شکست 2-0 در نیمه اول، آرسنال در پایان با نتیجه 4-2 پیروز شد. در دور چهارم، آرسنال به مصاف ولورهمپتون رفت - تکرار نیمه نهایی سال گذشته. گل های اورمارس و برکمپ به پیروزی 2-1 آرسنال کمک کرد. بازی با اخراج هافبک پتی تحت الشعاع قرار گرفت. تساوی دور پنجم مقابل شفیلد یونایتد در 23 فوریه 1999 به پیشنهاد ونگر تکرار شد. گل پیروزی که اورمارس به ثمر رساند، به دلیل عدم بازگشت توپ به حریف، به ثمر رسید تا مدافع لی موریس از زمین خارج شود. آرسنال در ادامه بازی را با نتیجه 2-1 برد و پیروزی 1–0 مقابل دربی کانتی به معنای رسیدن این تیم به نیمه نهایی برای دومین فصل متوالی بود.
 
آرسنال در 11 آوریل 1999 با منچستریونایتد رقیب اصلی‌اش در لیگ بازی کرد. دیوید بکهام با یک شوت از راه دور دروازه آرسنال را باز کرد، اما برکمپ با ضربه ای که با برخورد به یاپ استام منحرف شد، بازی را به تساوی کشاند. روی کین، کاپیتان یونایتد، به دلیل دریافت دو کارت زرد، از زمین بازی اخراج شد، در حالی که تیمش سی دقیقه آخر زمان عادی را با یک بازیکن کمتر بازی کرد. در وقت های تلف شده نیمه دوم، فیل نویل در محوطه جریمه بر روی پارلور خطایی را انجام داد. پیتر اشمایکل ضربه پنالتی برکمپ را دفع کرد و بازی به وقت اضافه کشیده شد. گیگز در نیمه دوم وقت اضافه گلزنی کرد. گیگز برای جشن گرفتن به سمت هواداران یونایتد دوید و تیم با نتیجه 2-1 پیروز شد. این گل آخرین گلی بود که در یک بازی تکراری نیمه نهایی جام حذفی به ثمر رسید. اتفاقی که قرار بود از فصل بعد لغو شود.
 
 
جام اتحادیه
 
آرسنال در دور سوم جام اتحادیه در پارک پراید به مصاف دربی کانتی رفت. ونگر چندین تغییر در تیم اصلی انجام داد تا به بازیکنان جوانش بازی دهد. آرسنال 2-1 برنده شد، با این حال، این تیم در دور بعد در هایبری با نتیجه 0-5 مقابل شکست خورد. این نتیجه بزرگترین شکست را برای آرسنال در بیش از 8 سال به بار آورد و ونگر از تیم خود که عملا از بازیکنان ذخیره تشکیل شده بود دفاع کرد: "قبل از بازی می‌دانستم که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. شما فقط باید به برگه های تیم نگاه کنید. اگر پیروز شده بودم، همچنان به بازی کردن در همان سمت ادامه می دادم، زیرا بازیکنان به تجربه نیاز دارند.'' برکمپ اظهارات سرمربی خود را تکرار کرد: «ما بازیکنان جوان زیادی در زمین مقابل چلسی داشتیم. و اگر چه آنها پس از باخت بسیار احساس ناراحتی می‌کردند، اما از آن درس خواهند گرفت. آنها می‌دانند که شنبه یک بازی متفاوت (در خانه تاتنهام) خواهد بود."
 
لیگ قهرمانان
 
قهرمانی در لیگ برتر در فصل قبل، جواز حضور آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا را تضمین کرد. آنها آخرین بار هفت سال پیش در رقابت های برتر اروپا شرکت کردند و در دور دوم مقابل بنفیکا شکست خوردند. رقابت‌ها از آن زمان تغییر نام داد. به منظور افزایش آمار تماشاگران، یوفا و اتحادیه فوتبال به آرسنال اجازه دادند تا مسابقات خانگی خود در لیگ قهرمانان را در ورزشگاه ومبلی میزبانی کنند. سخنگوی ومبلی افزود: "ما خوشحال خواهیم شد که آرسنال از ورزشگاه ما استفاده کند."
 
این باشگاه در گروه E، همراه با لنس قهرمان فرانسه، دیناموکیف اوکراین و پاناتینایکوس یونان قرار گرفت. در بازی افتتاحیه مقابل لنس، آرسنال با مالکیت توپ و موقعیت‌های برتر، گل تساوی دیرهنگام را دریافت کرد. پیروزی مقابل پاناتینایکوس با تساوی خانگی مقابل دیناموکیف دنبال شد. سرگی ربروف گل تساوی را در وقت های تلف شده به ثمر رساند. در بازی معکوس، آرسنال با نتیجه 3-1 شکست خورد و یک شکست دیگر در خانه مقابل لنس به این معنی بود که تیم عملاً از این رقابت‌ها خارج شد. آرسنال در آخرین بازی گروهی خود در خارج از خانه مقابل پاناتینایکوس پیروز شد اما در گروه B سوم شد. ونگر پس از بازی تاکید کرد که هدف اصلی او لیگ برتر است و گروه را "بسیار متوسط" توصیف کرد.
 
 
آرسنال در طول فصل 1998/99 در مجموع از 30 بازیکن استفاده کرد و 14 گلزن مختلف وجود داشت. همچنین سه نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. اورمارس در 49 بازی به میدان رفت - بیشترین تعداد بازی در بین بازیکنان آرسنال در این دوره. ویواس با 18 بازی بیشترین بازی را به عنوان بازیکن تعویضی انجام داد.
 
این تیم در مجموع 82 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند. بهترین گلزن آنلکا با 19 گل بود و برکمپ با 16 گل در رتبه بعدی قرار گرفت. سه بازیکن آرسنال در طول فصل اخراج شدند: لی دیکسون، مارتین کیون و امانوئل پتی (دوبار).
 
در لیگ برتر هم آنلکا با 17 گل در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفت و برکمپ با 13 پاس گل، بهترین پاسور لیگ شد.
 
آنلکا و پارلر در ماه های فوریه و مارس به عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ برتر شناخته شدند.
 
آنلکا بهترین بازیکن جوان سال انتخاب شد.
 
امانوئل پتی، پت ویرا و آنلکا هم در تیم منتخب فصل لیگ برتر قرار گرفتند.
 
عملکرد کلی آرسنال در فصل 1998/99:
53 بازی، 30 پیروزی، 15 تساوی، 8 شکست

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۳:۵۹
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Wikipedia
بازدید: ۳۶۶ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰