loading
در حال بررسی درخواست شما
کانترپرس قدرتمند، کلید آرسنال در مسیر قهرمانی
کانترپرس قدرتمند، کلید آرسنال در مسیر قهرمانی

کانترپرس قدرتمند، کلید آرسنال در مسیر قهرمانی

در دهه ١٨٩٠، یک نشریه فکاهی آلمانی برای نخستین بار یکی از مشهورترین تصاویر خطای دید تاریخ را منتشر کرد. توهم خرگوش-اردک.
 
در عنوان این عکس نوشته بود: «کدام حیوانات بیش از همه به یکدیگر شباهت دارند؟ خرگوش و اردک.»
 
این تصویر توسط لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف اتریشی-انگلیسی به شهرت رسید، کسی که در پژوهش‌های فلسفی‌اش به مفهوم دوگانه دیدن پرداخت؛ ویتگنشتاین از این تصویر به‌عنوان مثالی برای ابژه‌هایی استفاده کرد که می‌توان از دو زاویه گوناگون تماشایشان کرد. می‌توانید خرگوشی را در این تصویر ببینید، همانطور که می‌توانید آن را یک اردک هم ببینید.
 
گاهی اوقات می‌شود یک بازی فوتبال را از زوایای مختلفی مشاهده کرد تا به رویکردهای گوناگونی دست یافت.
 
تساوی بدون گل آرسنال مقابل نیوکاسل موجب شد که روند پنج پیروزی پیاپی توپچی‌ها متوقف شود. پس از ده دقیقه ابتدایی مسابقه که آرسنال خطرناک ظاهر شد، سازماندهی دفاعی مستحکم نیوکاسل توانست موقعیت‌های خطرناک میزبان در جریان بازی را به حداقل برساند. اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آرسنال بازی ضعیفی داشت، اما فوتبال سیاه و سفید نیست.
 
عملکرد بدون توپ آرسنال در مقابل یکی از بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر موجب شد که زهر ضدحمله‌های نیوکاسل خنثی شده و آرسنال کنترل بازی را حفظ کند. تنها نقطه آسیب‌پذیری آرسنال روی ضربات آزاد بود، جایی که نیوکاسل در این فصل فوق‌العاده بوده است، همچنین یک اشتباه عجیب از آرون رمزدیل در اوایل نیمه اول. درغیراین‌صورت، هر بار که نیوکاسل صاحب توپ می‌شد، آرسنال به‌سرعت مالکیت را پس می‌گرفت.
 
کانترپرسینگ آرسنال در این فصل پیشرفت به‌سزایی داشته است، و در زمان مالکیت توپ با اضافه شدن الکساندر زینچنکو به مرکز و قرار گرفتنش در کنار توماس پارتی کنترل آرسنال بر میدان بیشتر می‌شود.
 
 
اضافه شدن زینچنکو به مرکز و ساختن مثلث‌های ترکیبی در سمت چپ زمین نه‌تنها به آرسنال در زمان مالکیت توپ کمک می‌کند، بلکه به تیم آرتتا اجازه می‌دهد تا در صورت از دست دادن مالکیت فشرده‌تر شود. در مثال پایین، بوکایو ساکا پاس ناموفقی ارسال می‌کند، و نزدیک‌ترین بازیکنی که توپ را می‌رباید شان لانگ‌استف است. اما به واسطه جای‌گیری مناسب زینچنکو...
 
 
... او به‌محض از دست دادن مالکیت اقدام به پرس کردن لانگ‌استف می‌کند...
 
 
... و لانگ‌استف را مجبور به ارسال توپ برای کالوم ویلسون می‌کند، که ویلیام سالیبا موفق به بازپس‌گیری مالکیت می‌شود.
 
 
در مثالی دیگر، گرانيت ژاکا توپ را در میانه میدان از دست می‌دهد و جیکوب مورفی توپ را می‌گیرد...
 
 
... اما بلافاصه توسط زینچنکو پرس می‌شود، و مارتین اودگارد به کمک او می‌آید.
 
 
 
نتیجه‌ چه می‌شود؟ آرسنال بار دیگر مالکیت را پس گرفته و مانع نیوکاسل برای آغاز انتقال از دفاع به حمله می‌شود.
 
 
 
در حین بازی، زینچنکو و پارتی همواره آماده کانترپرس بودندو این موجب به حداقل رسیدن قدرت نیوکاسل در انتقال‌ها می‌شد.
 
وقتی عملکرد فعلی را با فصل گذشته مقایسه می‌کنیم، متوجه پیشرفت چشمگیر آرسنال در کانترپرسینگ می‌شویم، که به آن‌ها کمک می‌کند جلوی آغاز ضدحملات حریف را در بالای زمین بگیرند.
 
 
به‌علاوه، این ویژگی برای آرسنال اسلحه تهاجمی دیگری فراهم می‌کند که کلوپ از آن به‌عنوان بهترین بازی‌ساز یاد کرده بود: «هیچ هافبک خلاقی در دنیا نمی‌تواند به‌اندازه بازپس‌گیری توپ در مقابل دروازه حریف موقعیت ایجاد کند.»
 
و در چند بازی گذشته، کانترپرسینگ آرسنال نقش به‌سزایی در پیروزی‌های آن‌ها ایجاد کرده است. در بازی خارج از خانه مقابل برایتون، جای‌گیری پارتی و زینچنکو در زمان هجوم اودگارد به سمت مدافعان برایتون را مشاهده می‌کنیم.
 
 
وقتی پاس کاپیتان آرسنال توسط لمپتی قطع می‌شود، زینچنکو برای کانترپرس جای‌گیری دقیقی دارد...
 
 
... و به‌سرعت به داخل حرکت می‌کند تا ضدحمله برایتون را خنثی کند، درحالی که پارتی حمایت مناسبی انجام می‌دهد.
 
 
لمپتی تلاش می‌کند که دفاع چپ آرسنال را پشت سر بگذارد، اما پارتی متوقفش کرده و توپ را پس می‌گیرد...
 
 
... و زینچنکو مجددا توپ را در اختیار گرفته، و در عرض برای مارتینلی ارسال می‌کند. وینگر آرسنال فضای زیادی را مقابل خود می‌بیند، چرا که لمپتی بخاطر ضدحمله از جایگاه خود‌ خارج شده است. بابت همین وضعیت کانترپرس، آرسنال اولین گلش در مسابقه را به‌ثمر رساند.
 
 
در کامبک مقابل وستهم نیز، یک کانترپرس دیگر موجب به‌ثمر رسیدن گل تساوی شد. پس از آن‌که پاس پارتی توسط بن‌رحما قطع می‌شود...
 
 
... بازیکن الجزایری ضدحمله را با ارسال پاس به سمت دکلن رایس که پیشروی کرده است آغاز می‌کند. پارتی که از خطر وستهم در انتقال‌ها آگاه است برای جبران اشتباه خود به‌سرعت عقب‌نشینی می‌کند...
 
 
... و توپ را پس می‌گیرد. بازپس‌گیری توپ یک موقعیت دو در مقابل دو فراهم می‌کند و بدین معناست که آرسنال می‌تواند در مقابل دفاع به‌هم‌ریخته وستهم به سمت دروازه هجوم ببرد.
 
 
ضربه نادرست اودگارد توپ را اتفاقی به ساکا می‌رساند، و جوان انگلیسی با گلش آرسنال را به بازی بازمی‌گرداند، و این بدون کانترپرس پارتی میسر نمی‌شد.
 
عملکرد بهتر در کانترپرس یکی از ارکان اصلی تاکتیک‌های این فصل آرسنال برای حمله به سمت قهرمانی در لیگ برتر بوده است، و در بازی‌های پیش‌رو بیش‌از پیش به آن نیاز دارند.
 
منچستر یونایتد (۶)، برنتفورد (۴)، منچسترسیتی (۴) و تاتنهام (٣) در این فصل بیشترین تعداد گل از روی ضدحمله‌هایی که از نیمه خودی آغاز می‌شود را به‌ثمر رسانده‌اند، و این تیم‌ها چهار حریف آرسنال در پنج بازی آینده را تشکیل می‌دهند.
 
شاید کانترپرسینگ بهترین بازی‌ساز باشد، اما آرسنال باید اطمینان حاصل کند که به بهترین مدافعش نیز تبدیل می‌شود.
 
به‌قلم: احمد ولید و جان مولر
برگردان: سپهر بهارلوئی

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۴:۱۶
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : theathletic.com
بازدید: ۲۳۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰