loading
در حال بررسی درخواست شما
ملاقات با پروفسور
ملاقات با پروفسور

ملاقات با پروفسور


توپچی ها از سال 2005 تا کنون هیچ جامی نبرده اند و حالا به شدت تبدیل به الگویی شدند که در مورد جنگ بین فوتبال سنتی و فوتبال متکی بر پول امروز روی آنها قضاوت و بررسی می شود. جایگاه باشگاه شمال لندنی به عنوان یک قدرت بزرگ حالا بیش از هر زمانی دیگری در تاریخ لیگ برتر مورد تهدید قرار گرفته است.

آرسن ونگر قبل از هدایت تیمش در بازی تدارکاتی مقابل تیم هنگ کنگی پاورهوس کیجی در این کشور و تنها کمی قبل از اینکه جریان خروج یا عدم خروج ونپرسی از آرسنال طوفانی در رسانه ها به پا کند ، مصاحبه ای اختصاصی را در مورد مشکلات فوتبال مدرن ، فیر پلی مالی و نیز مسائل مختلف پیرامون آرسنال با تایم اوت هنگ کنگ انجام داده است که در زیر با هم می خوانیم :

سلام آرسن ، ما منتظر حضور تابستانه آرسنال در هنک گنک هستیم. فصل گذشته برای توپچی ها بسیار نفسگیر بود اما در آخر شما کار را در مکان سوم جدول تمام کردید. چگونه نهایتا به این مقام راضی شدید؟

وقتی شما سرمربی باشگاه فوتبال آرسنال هستید ، هر فصل را با جاه طلبی برای قهرمانی در جام ها شروع می کنید. و ما باور داریم که توانایی انجام آن را داشتیم. ما به آن دست نیافتیم بنابراین نمی توانم بگویم که فصلی فوق العاده سپری کردیم. اما فکر می کنم اگر به طور کامل به رقابت ها نگاه کنید ما تنها 2 بازی از 16 بازی آخرمان در لیگ را باختیم و این یک عملکرد فوق العاده است. همانطور که گفتید در پایان ما با 70 امتیاز در مکان سوم قرار گرفتیم که قابل احترام است. و نیز ما برای پانزدهمین سال متوالی جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کردیم. البته که ما بسیار به آن افتخار می کنیم ، به خصوص با شروع بدی که در ابتدای رقابت ها داشتیم.

دقیقا! شروع فصل برایتان ایده آل نبود...

ما تا آخرین دقایق پنجره نقل و انتقالات ترانسفرهای بسیار سختی داشتیم. سپس شروع سختی در لیگ برتر داشتیم همراه با شک و عدم اعتمادی که تیم را فراگرفته بود. ما 4 بازی از 7 بازی اولمان را باختیم و در ماه سپتامبر در رده هفدهم جدول بودیم. در آن لحظه بسیار سخت است که تصور کنید در انتها سوم خواهید شد. بنابراین بخاطر انجام این مهم به تیمم افتخار می کنم. بسیار به خاطر شخصیتی که تیم در این راه از خود نشان داد احساس غرور میکنم.به عنوان یک تیم فوتبال ما تنها با فوتبالمان ارزیابی می شویم اما در این فصل ما تنها در این مورد تست نشدیم. ما در استحکام همدلی و وحدت خود مورد ازمایش قرار گرفتیم. ما به شدت امتحان شدیم و هیچ ضعفی نشان ندادیم. همدلی خود را حفظ کردیم و در نهایت بازگشتیم. این درس خوبی برای همه است. در مقاطعی همه شگفت زده بودند که ما داریم چه می کنیم اما به شکلی استثنایی به لحاظ ذهنی قوی ماندیم و به راهمان ادامه دادیم.



مردم در این باره صحبت می کنند که فصل گذشته به لحاظ کیفی یکی از بهترین فصول لیگ برتر بود. نظرتان در مورد کیفیت لیگ چیست؟


باید بگویم که فکر می کنم یک فصل هیجان انگیز استثنایی بود. تلاش تا لحظه آخر. دقیقا نمی دانم چرا اما رقابت باز و گسترده ای بود. تیما ها بی پروا و هجومی بازی میکردند و واقعا برای فوتبال بازی کردن به میدان می آمدند. و اینکه ما مهاجمان با کیفیتی در لیگ داریم تنها توضیحی است که برای آن دارم. و البته این موضوع باعث به وجود آمدن یک بازی جذاب برای تماشاگران می شود. و شکلی که لیگ به پایان رسید هم به این موارد اضافه شد زیرا هیچ چیز در هیچ کجا قبل از روز پایانی مشخص نبود و بعد از مدت های زیادی این برای اولین بار اتفاق افتاد.


در فصل پیش رو چه اهدافی دارید؟

دوباره اولویت ما جنگیدن برای قهرمانی لیگ و لیگ قهرمانان اروپاست تا فصل را در بهترین حالت ممکن تمام کنیم بهترین حالت ممکن نیز فقط مقام اول است به همین سادگی. رقابت در بالاترین سطح خود قرار دارد و بسیاری ارزوی آن را دارند. بنابراین بیایید به روشی که دوست داریم در آن فوتبال بازی کنیم ادامه دهیم و من باور دارم که می توانیم نشان دهیم که توانایی رقابت را داریم. در اروپا هم هدفمان همین است.

برای اینکه یک تیم ناکام لقب نگیرید باید چه جامهایی را کسب کنید؟

دو جام مهم برای تیمی انگلیسی در سطح ما وجود دارد، یکی لیگ برتر و دیگری لیگ قهرمانان، بقیه جامها هم طبیعتاً مهم هستند ولی نمی توانند به طور واقعی کیفیت تیم شما را نشان دهند، قهرمانی در لیگ این کار را می کند، می خواهیم قهرمان لیگ برتر شویم و باور داریم با منابعی که در اختیار داریم و نیز نگرشمان می توانیم اینکار را انجام دهیم.

در طول سالهای اخیر چیزهای زیادی در فوتبال تغییر کرده است، شامل ورود سرمایه های جدید به فوتبال ، مثلاً باشگاه های منچستر سیتی و پاریس سن ژرمن، اگر بخواهیم به طور واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم آیا آرسنال می تواند در این سطح با آنها رقابت کند؟ اگر جواب مثبت است چگونه؟

در درجه اول بابد بگویم اینکه نمی توانیم مثل باشگاه های ثروتمند خرج کنیم به این معنی نیست که در زمین هم نمی توانیم با آنها رقابت داشته باشیم، وقتی من به انگلستان آمدم چنین مساله ای وجود نداشت، همه باشگاه ها با سرمایه خودشان اداره می شدند، چلسی ها و منچستر سیتی ها حالا مشکلات جدیدی هستند، اما با وجود همه اینها چیزی که تغییر نکرده سیاست ماست، ما مثل همیشه به دنبال بازیکنان سطح بالا هستیم و اگر به 15 سال گذشته نگاه کنید می بینید ما همیشه بازیکنان سطح بالایی داشته ایم، اینکه از نظر مالی توان رقابت نداشته باشید به این معنا نیست که نمی توانید قهرمان شوید.


شما همیشه رویکردی اقتصادی در مورد خریدهای جدید و دستمزدها دارید، واکنش شما در قبال نا امیدی هواداران از خریدهای بزرگ چیست؟

من برای مدت بسیار زیادی است که در فوتبال هستم و فکر نمی کنم فقط خرج کردن پول قابل دفاع باشد، خرج کردن برای بازیکنان بزرگ قابل دفاع است، اما اینکه فقط خرج کنید مثل این است که نگران هستید، هواداران ما به جای متهم کردن باشگاه می توانند به روشی که ما باشگاه را اداره می کنیم افتخار کنند، به کیفیت بازیکنانی که داریم و همچنین وضعیت مالی موجود در باشگاه، آنها دلایل زیادی برای افتخار کردن به این باشگاه در حال حاضر دارند، ما در زمان کوتاهی یک تیم و یک استادیوم ساخته ایم و وضعیت مالی قدرتمندی داریم و همیشه هم در بالاترین سطح بوده ایم.

فکر می کنید اجرای برنامه فیر پلی مالی چه تاثیری در بازار نقل و انتقالات و همچنین موفقیت آرسنال خواهد داشت؟

قبل از اینکه در مورد تاثیر آن بدانیم باید متوجه شویم این قانون تا چه اندازه کارآمد خواهد بود، ولی در مجموع معتقدم این قانون لیگ برتر را هیجان انگیز تر می کند. وقتی به تاریخ انگلستان نگاه می کنید تیمهایی مثل ناتینگهام فارست، استون ویلا و دربی کانتی قهرمان لیگ شده اند، اگر چنین چیزی دوباره ممکن شود خیلی جالب خواهد بود، اگر قوانین به همان صورت که اعلام شده اند اجرا شوند قطعاً یک امتیاز بزرگ برای باشگاه آرسنال خواهد بود و ما به خوبی آماده اجرای آن هستیم، نمی خواهم بهانه تراشی کنم ولی ما می خواهیم تجارت سالمی داشته باشیم، به نظر من قهرمان شدن با هزینه ای 150 میلیون پوندی در یک سال شایسته تحسین نیست. به نظر من این که دخل و خرجتان با هم بخواند و پولی که خودتان به دست آورده اید را خرج کنید نکته ای ضروری است و عقلانی به نظر می رسد.

در هفته های آتی چه برنامه ای برای تقویت تیم دارید؟ آیا پست به خصوصی هست که به دنبال تقویت آن باشید؟

تا اینجا ما پودولسکی را خریده ایم که مهاجم سطح بالایی است، یک تمام کننده عالی که بیش از 100 بازی برای تیم ملی آلمان انجام داده است، او بازیکن قدرتمندی است و گزینه های هجومی ما را افزایش می دهد، از این خرید خیلی خوشحالیم، فعلاً چیزی بیشتر از این نمی گویم ولی ما همیشه به دنبال اضافه کردن بازیکنان با کیفیت به تیممان هستیم.


فصل گذشته شما به دليل اينكه فعاليت خود در نقل و انتقالات را بسيار دير انجام داديد مورد انتقاد زيادی قرار گرفتيد. اين فصل قصد داريد اين مساله را تغيير دهيد؟

صادقانه بگويم بله ، فصل گذشته فصل پر دردسری برای‌ ما بود چرا كه كار خود در نقل انتقالات را ساعت 11:55 شب 31 آگوست (آخرين روز نقل و انتقالات ) تمام كرديم و مطمئنا نمی‌خواهيم كه آن بار ديگر تكرار شود. پيش از اين با جذب پودولسكی خريدی كليدی را انجام داده ايم و واضح است كه می‌خواهيم مابقی خريدهايمان را نيز در سريع ترين زمان ممكن انجام دهيم. همچنين می‌خواهيم روی بخش دوم خريدهايمان تمركز بيشتری كنيم چراكه بايد وضعيت بازيكنان مصدوم و بازيكنانی را كه برای شروع فصل به تركيب بازمی‌گردند مد نظر قرار دهيم. بايد جك ويلشر و آبو ديابی رو مد نظر قرار دهيم كه من فكر می كنم برای شروع فصل آماده خواهند بود. همچنين بسيار خرسنديم كه اوليويه ژيرو را جذب كرده ايم. او توان فيزيكی بسيار خوبی دارد و بر روی توپهای بلند فوق العاده كار می‌كند و به خوبی در قالب تيم قرار می‌گيرد. از اينكه او را جذب كرده ايم هيجان زده ايم و او در فصل آينده ظرفيت هجومی زيادی را به خط حمله ما اضافه می‌كند. ژيرو پيش از اين در تيم باشگاهی و تيم ملی كشورش ثابت كرده كه قادر است در بالاترين سطح بازی كند و همه ما ديديم كه او فصل گذشت در قهرمانی مونپوليه تا چه اندازه موثر ظاهر شد. همه ما مشتاقانه در انتظار ديدن او در پيراهن آرسنال هستيم.


در طول سالهای ابتدایی حضورتان در آرسنال شما به انجام خريد های هوشمندانه شهرت داشتيد - هانری ، پيرس ، ويرا و آنلكا . به اعتقاد شما امروزه معامله كردن در بازار نقل و انتقالات سخت و سخت تر شده است؟

من اعتقاد دارم هنوز هم رقابت در بازار نقل و انتقالات امكان پذير است. به طور مثال اگر شما لورن كوشلنی را در نظر بگيريد ، ما او را از تيمی كوچك در فوتبال فرانسه به خدمت گرفتيم. اما شما می توانستيد ببينيد كه در آنجا چيزهای خاصی وجود داشت. او در لورينت بازی می كرد اما پيش از آن در تورز بازی می كرد كه يكی از دوستان من در آنجا حضور داشت. او در مورد كوشلنی زمانی كه وی در دسته دوم بازی می كرد با من صحبت كرده بود. پس از آن ما او را توسط استعداد ياب های خود زير نظر گرفتيم. اعتقاد دارم در همان سال اول حضورش در اينجا می توانسيتد پتانسيل بالای او را ببينيد اما در آن زمان به اندازه كافی در نبرد های تن به تن مسلط نبود كه اين مساله نيز در فصل گذشته برطرف شد. شخصا اعتقاد دارم كه او در حال حاضر يكی از با كلاس ترين مدافعان ميانی در فوتبال جزيره است و زمانی كه ما او را به خدمت گرفتيم ستاره سر شناسی نبود.


آيا پروسه استعداد يابی شما در طی اين سالها تغيير كرده است؟ شما هيچ توجه و تمايلی به روشی كه در حال حاضر رايج است نداريد؟


شغل من همين است كه تشخيص دهم چه زمانی بايد چه تصميمی گرفت. در هر حرفه و شغلی شما افرادی را داريد كه رويای رسيدن به بالاترين سطح را دارند. در درجه اول بايد استعداد لازم را داشته باشيد ، همچنين بايد با افرادی اشنا شويد كه به شما اعتقاد داشته باشند و به شما فرصتی برای خودنمایی بدهند. در فوتبال من دوست دارم شخصی باشم كه به بازيكنان اعتماد می‌كند و از آنها حمايت می‌كند. اين دقيقا همان جایی است كه ما می توانيم در جهتی مثبت بر روی بازيكنان تاثير بگذاريم. افراد زيادی در دنيا هستند كه استعداد بالایی دارند اما آنها با فردی كه به آنها شانسی برای خودنمایی دهد مواجه نمی شوند. به طور مثال شما می‌توانيد يك راننده مسابقات فرمول يك را از يك كشور آفريقایی غير از آفريقای جنوبی نام ببريد؟؟ و واقعا شما فكر می كنيد كسی در قاره آفريقا وجود ندارد كه استعداد رانندگی در فرمول يك را داشته باشد؟؟ چرا اينگونه نيست؟؟ به دليل اينكه هيچكس به آنها شانسی برای بروز دادن استعداد هايشان نداده است. در زندگی مهم است كه با افرادی مواجه شويد كه شما فرصتی برای خود نمایی دهند و زمانی كه من می توانم اين كار را در فوتبال انجام دهم ، انجام خواهم داد. من با بيلی بيــن ديدار داشتم اما من در بيـس بال كاملا بی استعداد هستم. بايد اعتراف كنم كه برای من بسيار دشوار است اين ورزش را درك كنم. در ژاپن كمی با اين ورزش در ارتباط بودم ، در آنجا بيس بال ورزش مهمی است. در ناگويا يك تيم بيس بال وجود داشت بنابراين چند باری با مربی آن تيم ملاقات داشتم. با چيزهایی كه از استنلی كرونكه شنيده ام بيلی بيـن آمريكایی در ورزش بيس بال فوق العاده بوده است. آمار او به ما سخن می‌گويد. من به آمار و ارقام علاقه مند هستم زيرا وقتی يك مساله تكرار می شود بدين معناست كه آن تصادفی نبوده است. اگر شما فكر می كنيد كه دفاع خوبی داريد ، بسته به تعداد گلی كه می خوريد آمار به شما درستی‌ آن را می گويد.



در طول دهه گذشته سبکها و فلسفه های مختلفی را در فوتبال دیده ایم و در حال حاضر سبک بازی تیم بارسلونای گواردیولا به عنوان سبک فوتبال شناخته می شود، آیا تا کنون در مورد فلسفه فوتبالی خودتان به شک افتاده اید و سعی در تغییر آن داشته باشید؟

باید بگویم که در حال حاضر تیمها به جای اینکه هجومی کار کنند به فکر کنترل بازی هستند، وقتی جلو می افتند به آن شکل به فکر هجومی بازی کردن نیستند، برای من مهمترین چیز این است که زیبا، با کلاس و با تفکری هجومی بازی کنید، تنها یک سبک بازی هست که من آن را در اولویت قرار می دهم، یک تیم همیشه باید با شجاعتش شناخته شود. از زمانی که من اینجا بوده ام و حتی قبل از آن این باشگاه همیشه به شهامت شهرت داشته و این نکته ای فوق العاده است، در یک باشگاه بزرگ باید شجاع باشید، چرا؟ چون فشارها بیشتر است، چون رسانه ها همیشه اطراف شما هستند و نتایج اهمیت زیادی دارند، هر شکست یک فاجعه به حساب می آید، پس برای اینکه تصمیمات درستی بگیرید باید شجاع باشید.

در فصل پیش رو مربی های جدیدی در لیگ برتر خواهیم داشت و هیجان انگیز ترین آنها برندن راجرز مربی جدید لیورپول و سابق سوانزی است که سبک فوتبال شناوری را اجرا می کند و خیلی ها آن را به آرسنال تشبیه می کنند، نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این مساله دلیلی بر حمایت از فلسفه فوتبالی شماست؟

برای مربیانی مثل او احترام زیادی قائلم چون می دانم چه قدر کار سختی دارند، او فوتبالی هجومی به نمایش می گذارد و به آن پایبند است، همه ما به دنبال بازی هجومی هستیم و اگر اینگونه نباشد سریعاً از شما انتقاد می شود، پل لمبرت هم همینگونه است، فصل پیش با نورویچ خیلی خوب کار کرد، بهترین راه برای رسیدن به این رویکرد این است که تفکرات مناسبی را در تیم جا بیندازید و فکر می کنم آنها این کار را کرده اند.



آرسنال پیش از این به جای تور آسیایی ، برای تمرکز روی فصل جدید به اتریش سفر می کرد. اخیرا از شما نقل شده است که این یک توافق ورزشی است. حالا این آسیاست. چه فوایدی را در این تورنومنت پیش فصل می بینید؟



اینکه چقدر آرسنال در اسیا محبوب است و اینکه چقدر لیگ برتر در آسیا نفوذ کرده است مساله مثبتی است. اینجا پتانسیل عظیمی از هواداران وجود دارد و این دلیل اصلی آمدن تیم های انگلیسی به اینجاست. کل اعضای تیم اینجا در محیطی کاملا متفاوت با هم زندگی می کنند بنابراین بسیار مهم است که چنین تجربه ای را پشت سر بگذاریم. همچنین این موقعیتی برای ماست تا بازیمان را بهبود ببخشیم. و نیز برای اینکه ببینیم بازیکنان پس از بازگشتان در چه شرایطی هستند و همچنین دیدن همه بازیکنانی که جدیدا به تیم اضافه شده اند. این مهم خواهد بود که تا چه اندازه می توانند با تیم هماهنگ شوند. من برای مدت ها در این مورد مخالفت کردم اما هرچقدر که لیگ برتر جهانی تر می شود این موضوع اهمیت پیدا میکند که دامنه هوادارانمان را گسترش دهیم. چین کشور بزرگی است که فوتبال در ان در حال توسعه است. لیگ برتر یک برند جهانی است و شما نمی خواهید پتانسیل هوادارانتان را در چنین کشوری از دست بدهید.
نظم و سازماندهی و همچنین مهمان نوازی فوق العاده خواهد بود. مردم محیط بیرون همواره می خواهند به شما کمک کنند بنابراین من به هیچ وجه در مورد چیزهایی که ممکن است شما را در یک سفر طولانی نگران کند نگران نیستم.
با توجه به فعالیتی که در ژاپن داشتم و همچنین حضوری که قبلا در مالزی و چین داشتم می دانم که مردم چقدر می خواهند که به شما کمک کنند بنابراین از اینکه به آنجا می روم احساس بسیار خوبی دارم.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۴/۳۰
به قلم پیام مشایخ نسب
دسته‌بندی: مصاحبه رئیس
منبع : timeout.com
بازدید: ۹۳۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰