loading
در حال بررسی درخواست شما
لیگ قهرمانان اروپا !!
لیگ قهرمانان اروپا !!

لیگ قهرمانان اروپا !!

لیگ قهرمانان اروپا دوباره به حساس ترین روزهای خود نزدیک می شود. پس از مشخص شدن هشت تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی امروز (جمعه) قرعه کشی این مرحله نیز به انجام رسید تا با معین شدن بازی های این مرحله هیجان این لیگ جذاب و دیدنی در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی دنیا به اوج خود برسد. مسلما بازی هایی همچون منچستر یونایتد - بایرن مونیخ که هر کدام سه قهرمانی در این رقابت ها را در تالار افتخارات خود دارند و همچنین آرسنال – بارسلونا که مصاف دو مکتب تقریبا شبیه به هم و البته فوق العاده زیبای دنیای فوتبال است هر فوتبال دوستی را در پای تلویزیون میخ کوب خواهد کرد. در اینجا می خواهیم نگاهی اجمالی به مهمترین بازی های این مرحله رقابتها و حواشی مختلف آنها داشته باشیم:

بایرن مونیخ - منچستریونایتد
هر کدام از این دو تیم سه بار توانسته اند در این رقابتها قهرمان شوند و پس از رئال مادرید ، آث میلان و لیورپول ، به همراه بارسلونا هر سه در مقام چهارم از حیث تعداد قهرمانی قرار دارند. از جذاب ترین نکات این بازی می توان به زنده شدن خاطره فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 اشاره کرد که برای بایرنی ها بسیار غم انگیز و باور نکردنی بود. در این فینال دراماتیک آلمانی ها با تک گل سباستین باسلر که از رو یک ضربه استگاهی زیبا وارد دروازه پیتر اشمایکل دانمارکی شده بود تا دقیقه 90 خود را قهرمان می دیدند اما گل های تدی شرینگام و اولگونار سولسچر که در دقایق 91 و 93 به ثمر رسیدند تنها در عرض دو دقیقه کاملا ورق را برگرداند و منچستر یونایتد برای دومین در تاریخ خود و اولین بار به همراه الکس فرگوسن به مقام قهرمانی باشگاه های اروپا رسید. از این حیث این دیدار می تواند یک بازی انتقام جویانه برای مونیخی ها باشد. با تمام این اوصاف اغلب کارشناسان شانس یونایتد را بیشتر می دانند و باید گفت بایرن مونیخ و لوئیس ونگال هلندی روی دو بازیکن فوق العاده تکنیکی ، تند و تیز و تاثیر گذار خود یعنی فرانک ریبری و آرین روبن حساب ویژه ای باز کرده اند و برای صعود چشم امیدشان به ساق های هنرمند این دو بازیکن است که حضور آنها در جناحین خط میانی بایرن مونیخ هر حریفی را نگران می کند. اما در مورد شیاطین سرخ باید گفت با وجود تدابیر اندیشمندانه الکس فرگوسن پیر باز هم بیشترین امید قرمزپوشان شهر منچستر به وین رونی بازیکن همه کاره این تیم در خط حمله است که به اعتقاد بسیاری از فوتبالدوستان و کارشناسان بهترین مهاجم و یا شاید حتی بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال جهان است. این امر انکار ناپذیر که در صورت عدم حضور وین رونی تقریبا نیمی از قدرت منچستریونایتد کم می شود و مهاجمانی چون برباتوف و یا مایکل اوون مصدوم به هیچ وجه تاثیر گذاری او را در خط آتش منچستر یونایتد ندارند. اما باز هم بیشتر صاحب نظران فوتبال بزرگترین و تاثیر گذارترین ستاره منچستریونایتد را خود الکس فرگوسنی می دانند که طی 24 سال حضورش در این تیم انواع و اقسام موفقیت ها را بدت آورده و معتقدند به حق بیشترین تاثیر را در توفیق منچستریونایتد در رقابت های مختلف داشته است و اصلی ترین عامل پیروزی را خود او می دانند.
با تمام این تفاسیر می توان گفت به احتمال 80% یکی از این دو تیم به فینال راه خواهند یافت چراکه برنده آنها با برنده لیون و بوردو دیدار خواهد کرد که به نظر می رسد هر دو تیم در قیاس با منچستر یونایتد و بایرن مونیخ از شانس بسیار کمتری برای پیروزی برخوردارند هرچند که تجربه نشان داده است که هیچ چیز در ورزش سراسر هیجان فوتبال قابل پیشبینی نیست و در این رابطه می توان به حذف رئال مادرید پر ستاره در برابر لیون در مرحله قبل همین رقابت ها در فصل جاری اشاره کرد که با خریدهای نجومی خود و در اختیار گرفتن دو تن از برترین های فوتبال جهان یعنی کریستیانو رونالدو و کاکا و البته جذب بازیکنان موثری چون ژابی آلونسو و کریم بنزما در کنار آنها،با خرج کردن مبلغی حدود 200 میلیون یورو در تابستان گذشته رویای قهرمانی اروپا را در سر می پروراند اما این موضوع برای ششمین سال پیاپی در حد رویا باقی ماند و رئال حتی در جمع هشت تیم برتر هم قرار نگرفت تا نشود هیچ تیمی را در این رقابتها از پیش بازنده دانست.
باید دید منچستر یونایتد و یا بایرن مونیخ می توانند انتظارات را براورده کنند یا شاهد شگفتی دیگری در این فصل از سوی بوردو یا مجددا لیون خواهیم بود!

آرسنال - بارسلونا
می توان گفت بنا به بسیاری از دلایل این بازی پتانسیل این را دارد تا بهترین و زیباترین بازی این فصل لیگ قهرمانان اروپا باشد البته به شرطی که دو تیم به نحوی که همگان از آنها انتظار دارند بازی کنند و بازی همیشگی خود را به دور از حاشیه و استرس به نمایش بگذارند و حساسیت های موجود برای صعود روی کیفیت بازی تاثیر نگذارد که البته با شناختی که از دو تیم داریم بعید است چنین اتفاقی بیافتد چرا که بارسا در سال های اخیر همواره برای ارائه یک بازی تهاجمی و ویرانگر به میدان رفته است و در سوی دیگر آرسن ونگر نشان داده تحت هر شرایطی میدان را خالی نمی کند و هیچ گاه برای دفاع تیمش را به زمین نفرستاده. اما از طرفی بارسا نشان داده به تیمی که بخواهد در برابرش هجومی بازی کند امان نخواهد داد و پروفسور این را به خوبی می داند! به طور قطع نظرات زیادی در مورد این بازی وجود دارد اما آنچه غیر قابل انکار می نماید برتری فاحش آرسن ونگر از لحاظ تجربه و دانش فنی به همتای اسپانیایی و البته جوان خود است که در فصل گذشته تمام افتخارات ممکن را با تیم سابق خود در دوران بازیگری یعنی بارسلونا بدست آورد. برای درک بهتر این موضوع دو تیم و دو مربی را بشتر و دقیق تر بررسی می کنیم. می توان گفت که این دو مربی در شرایطی کاملا متفاوت از هر نظر قرار دارند. آرسن ونگر در سالیان اخیر خود را به عنوان یک مربی سازنده و البته صاحب سبک به دنیای فوتبال معرفی کرده است به طوری که سبک بازی آرسنال را در انگلستان ونگربال می نامند که ارایه کننده یک فوتبال روان ،زیباوجذاب است.
همواره این امری مشهود و البته مورد انتقاد کارشناسان و هواداران آرسنال بوده است که ونگر علاقه ای به خرید های بزرگ وگران ندارد و معمولا ستارگان را به خدمت نمی گیرد بلکه بازیکنان جوان و با استعداد را تبدیل به ستارگانی بزرگ نظیر تیری هانری اسطوره باشگاه آرسنال و یا فرانسسک فابرگاس کاپیتان 23 ساله!! کنونی آرسنال میکند. اما نکته ای که این موضوع را چشمگیرتر میکند این است که ونگر با وجود این جوانگرایی که به اعتقاد برخی کارشناسان افراطی است همواره تیمش را در کورس قهرمانی نگه داشته است. آنها دو فصل پیش حدود هفت ماه به طور مطلق صدر جدول لیگ برتر انگلستان را در اختیار داشتند و در هفته های پایانی در پی مصدومیت هولناک ادواردو مهاجم برزیلی الاصل خود قافیه را به شیاطین سرخ باختند و قهرمان نشدند ،در لیگ قهرمانان نیز پس از حذف میلان با بد شانسی در مرحله یک چهرم نهایی توسط لیورپول حذف شدند . در فصل گذشته نیز علی رغم حضور نداشتن در کورس قهرمانی لیگ برتر تا مرحله نیمه نهایی رقابت های جام حذفی انگلستان و لیگ قهرمانان اروپا بالا رفتند ،در این میان نباید از مصدومیت های پیاپی بازیکنان کلیدی این تیم مانند روسیچکی و ونپرسی چشم پوشی کرد که برای مدت طولانی نتوانستند این تیم را همراهی کنند و ونپرسی همچنان نیز مصدوم است. شایان ذکر است میانگین سنی آرسنال تنها 23 سال است! البته این تیم تقریبا در برابر تیم های بزرگ و پرمهره مانند منچستر یونایتد و چلسی ناکام بوده است و از این حیث انتقادهای زیادی به ونگر وارد است که تیمش قادر به شکست حریفان اصلی خود نیست و آرسنال پنج سال متوالی بدون جام را سپری کرده است و به نظر می رسد صبر هواداران آرسنال تمام شده است!
اما در سوی دیگر پپ گواردیولای جوان قرار دارد که افتخارات زیادی را در یک فصل و پس از خروج رایکارد هلندی از نیوکمپ برای کاتالان ها بدست آورده است. منتقدان او بر این باورند که علت موفقیت بارسا گواردیولا نیست بلکه فوق ستارگان آماده این تیم باعث کسب توفیقات اینچنینی شده اند. شاید اگر کمی دقیق تر بنگریم این فرضیه زیاد هم غلط نباشد. ورود گواردیولا همزمان با خروج رونالدینیویی بود که دیگر فروغ گذشته را نداشت و حاشیه های زیادی را برای بارسلونا بوجود آورده بود و در سالی که با ورود تیری هانری به این تیم اهالی فوتبال بی صبرانه منتظر درخشش مربع آتشین رونالدینیو ، هانری ، مسی و اتوئو بودند اما تیم
بارسلونا موفق به کسب هیچ جامی نشد و بزرگترین افتخارش حضور در نیمه نهایی اروپا و حذف توسط منچستریونایتدی بود که در نهایت قهرمان شد.
رفتن رونالدینیو به میلان آرامش را به بارسا برگرداند و شاید شاخص ترین کار گواردیولا حفظ این آرامش و استفاده بهینه از آن و البته ایجاد یک نظم فوق العاده در این تیم بود به طوری که گفته می شود حتی ساعت خواب بازیکنانش را کنترل می کند یا هر بازیکن در صورت تاخیر در تمرینات باید جریمه نقدی بپردازد! اما از لحاظ فنی هنوز به هیچ عنوان نمی توان او را با مربیان بزرگ و صاحب نامی چون آرسن ونگر ، الکس فرگوسن و … مقایسه کرد. چنان که دیدیم گاس هیدینگ سال گذشته در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا چگونه گواردیولا را اسیر دانش فنی و تاکتیکی خود کرده بود و شاید اگر اشتباهات داوری نبود بارسا هیچ گاه به فینال راه نمی یافت. و شاید بتوان این موضوع را تنها نقطه قوت آرسنال نسبت به بارسلونا دانست چرا که دو تیم از لحاظ نفرات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. شاید آرسنال ستارگانی چون نصری ، روسیچکی ، آرشاوین و والکات داشته باشد اما اکثر کارشناسان شانس بسیار کمتری را برای آنها در برابر فوق ستارگانی چون مسی ، ژاوی ، اینیستا ، هانری و زلاتان قائلند در حالی که در آرسنال شاید فقط بتوان از کاپیتان فابرگاس جوان به عنوان یک فوق ستاره یاد کرد.
اما با تمام این تفاوت ها دو تیم نقاط اشتراک هم دارند و آن ارائه بازی زیبا ، تهاجمی و روان با پاس های زیاد و متوالی روی زمین است. هر دو تیم بازی ترکیبی و پاس های کوتاه را در دستور کار خود قرار می دهند. هر دو تیم با سیستم 4-3-3 بازی می کنند.بررسی خطوط مختلف دو تیم با هم می تواند درک بالاتری از بازی به ما بدهد. در درون دروازه میتوان گفت هیچ یک از دو تیم گلرهای قابل اطمینانی ندارند! در بارسلونا ویکتور والدز علی رغم نمایش های قابل قبولی که در برخی بازی ها به نمایش میگذارد اما هیچ گاه نتوانسته خود را به عنوان یک دروازه بان شش دانگ و قابل اطمینان تثبیت کند و هر چند وقت یک بار اشتباهات فاحش و بچه گانه اش بلای جان بارسا می شود. در طرف دیگر مانوئل آلمونیای اسپانیایی هم با وجود برخی بازی های فوق العاده اش در فصل گذشته مانند دور رفت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان در خانه منچستر یونایتد ، همواره نشان داده که بسیار متزلزل است و نمی تواند ثباتی در حرکت رو به رشد خود ایجاد کند.در این فصل هم نمایش دلچسبی ارائه نکرده و می توان به گل به خودی های او در برابر منچستر یونایتد و منچستر سیتی اشاره کرد. اما در خط دفاع بارسلونا در لا لیگا وضعیت بهتری دارد و جزو دو جط دفاع برتر لیگ اسپانیاست در حالی که آرسنال تا پایان هفته بیست و نهم لیگ برتر هشتمین خط دفاع این لیگ را در اختیار دارد. احتمال عدم حضور ویلیام گالاس مدافع فرانسوی و مطمئن توپچی ها نیز حداقل در دیدار رفت وجود دارد. اما توماس ورمالن بلژیکی که این فصل از آژاکس جدا شد و به آرسنال پیوست و جای حببیب کولو توره را گرفت بسیار درخشان عمل کرده و در عین این که مدافع قابل اطمینانی نشان داده در امر گلزنی نیز بسیار موفق بوده و تا اینجا نه گل برای آرسنال به ثمر رسانده و یکی از بهترین گلزنان تیمش است. این در حالی است که فابرگاس با 13 گل بهترین گلزن آرسنال در این فصل است! باید دید ورمالن وکلیچی در برابر مسی آماده چطور ظاهر خواهند شد.در خط میانی قرار گرفتن فابرگاس در برابر همبازیانش در تیم ملی اسپانیا یعنی ژاوی و اینیستا می تواند نقطه عطف این بازی باشد.اما خط حمله دو تیم جایی است که نوید یک بازی پرگل را می دهد چرا که آرسنال با 69 گل زده تا پایان هفته بیست و نهم بهترین خط حمله لیگ انگلیس را در اختیار دارد و این در حالی است که این تیم رابین ونپرسی بهترین مهاجم خود را هفته های بسیاری است که در اختیار ندارد و نیکلاس بنتنردیگر مهاجم نوک این تیم بیشتر از یک ماه نیست که به میادین بازگشته. بارسلونا هم با حضور مسی بهترین بازیکن سال 2009 جهان و اروپا و همچنین بازیکنانی نظیر هانری ، زلاتان و پدروی جوان و با تکنیک خط حمله ای آتشین دارد و جزو برترین های اسپانیاست.
نکته جالب تاکتیکی و قابل توجه در مورد این بازی این است که دو تیم در دور گروهی رقابت ها از لحاظ درصد مالکیت توپ رتبه های اول و دوم را بدست آوردند ؛ بارسلونا 64% و آرسنال 58% . و این موضوع نیز می تواند تقابل این دو سبک مشابه فوتبال را جذاب تر کند.
اما جدای از مسایل تاکتیکی موضوعات حاشیه ای هم وجود دارد که به جذابیت این بازی اضافه می کند. تیری دنیل هانری بازیکن 32 ساله کنونی آبی و اناری های کاتالونیا بهترین گلزن تاریخ باشگاه آرسنال است و همچنین به عنوان بهترین بازیکن تاریخ این باشگاه از دید هواداران نیز انتخاب شده است. بازگشت او به ورزشگاه امارات پس از سه سال می تواند لحظات رمانتیکی را برای هانری و هواداران آرسنال رقم بزند هرچند که هانری در بیشتر دوران حضورش در آرسنال که حدود 8 سال به طول انجامید در ورزشگاه اسبق آرسنال یعنی هابوری بازی کرد. اما در طرفی دیگر فبرگاس در برابر تیم سابق و ابتدای دوران نوجوانی خود به میدان می رود.چند فصل متوالی است که شایعاتی در مورد بازگشت وی به بارسلونا وجود دارد و سران بارسا بیشتر به این شایعات دامن می زنند و معتقدند اومتعلق به بارسلوناست و بازیکنانی نظیر مسی و ژاوی هم چندین بار او را به بارسلونا فرا خوانده اند.این شایعات در فصل جاری قوت بیشتری گرفته و خبرگزاری های مختلف اسپانیا خبر از انتقال این بازیکن جوان اما با تجربه در تابستان به بارسلونا داده اند اما خود او به صورت مکرر این مسئله را تکذیب کرده و آینده خود را در آرسنال می داند.این شایعات به حدی بوده که ونگر و سران آرسنال را به شدت عصبانی و آنان را وادار به واکنش و حتی اعتراض کتبی به سران بارسلونا کرده است. می توان گفت فابرگاس تبدیل به یک شعار تبلیغاتی برای کاندیداهای ریاست باشگاه بارسلونا در انتخابات این باشگاه نامدار اسپانیایی شده است.
اما افتخارات این دو باشگاه در رقابتهای اروپایی نیز با هم متفاوت است و بارسلونا بسیار موفق تر بوده است. این تیم تا به حال سه بار قهرمان اروپا شده است که آخرین آنها سال گذشته و در برابر منچستر یونایتد به دست آمد و یکی دیگر آز این قهرمانی ها در سال 2006 و در برابر آرسنال بدست آمد. در آن بازی آرسنال در 15 دقیقه ابتدایی بازی در پی اخراج ینس لمن گلر این تیم ، ده نفره شد اما با گل سول کمپل تا 15 دقیقه پایانی بازی یک بر صفر پیش بود اما با گل های اتوئو و بلتی که هیچ کدام دیگر در بارسا حضور ندارند. آرسن ونگر در مصاحبه بعد از آن بازی تیم خود را قهرمان نامید و گل اتوئو را آفساید می دانست. اما آرسنال در اروپا هیچ جامی کسب نکرده است و تنها افتخارش حضور در فینال لیگ قهرمانان سال 2006 و نایب قهرمانی است. و یک بار هم در فینال جام یوفا حضور داشته است که باز هم به نایب قهرمانی رضایت داده است.
نکته جالب دیگر در مورد این بازی این است که سال گذشته در همین مرحله از رقابت ها و قبل از قرعه کشی گواردیولا در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که دوست دارد در این مرحله در برابر چه تیمی قرار بگیرد گفت : " هر تیمی به جز آرسنال!"
باید دید آیا در این فصل که تیمش نسبت به فصل گذشته کمی هم افت داشته واکنشش نسبت به رویارویی با آرسنال چیست و در نهایت کدام یک از این دو تیم می تواند خود را به یک قدمی فینال رقابت ها برساند ، آرسنال با تیمی جوان و مربی با تجربه اش یا بارسلونا با تیم با تجربه و مربی جوانش؟! البته بارسلونا این شانس را دارد تا در بازی برگشت در نیوکمپ میزبان آرسنال باشد و این مسئله کار توپچی های لندن و آرسن ونگر را سخت تر می کند.

دیگر بازی ها

در دو دیدار دیگر این مرحله تیم های فرانسوی لیون و بوردو و همچنین اینترمیلان ایتالیا و زسکا موسکوی روسیه در حالی به مصاف هم می روند که اینتر ظاهرا به قرعه ساده ای برخورده کرده و از حالا خود را در نیمه نهایی می بیند هرچند که در این مرحله باید با برنده بازی آرسنال و بارسلونا روبه رو شود که درهر صورت کار دشواری برای رسیدن به فینال پیش رو دارد. البته مورینیو در بازی رفت با زسکا موسکو هم با یک مشکل مواجه است و آن در اختیار نداشتن دو مهره کلیدی خود در خطوط دفاع و میانی یعنی لوسیو و تیاگو موتا به دلیل محرومیت است. اما لیون و بوردو هردو باید خوشحال باشند چرا که قرعه های بسیار سخت تری می توانست برای آنها وجود داشته باشد و می توان گفت این ساده ترین قرعه ممکن برای آنها بوده است چراکه این بازی برای آنها به مانند یک بازی در لیگ فرانسه در برابر هم است و فرانسوی ها به طور حتم پس از چند سال یک نماینده در بین چهار تیم برتر اروپا خواهند داشت.
شاید بسیاری از دوست داران فوتبال برخورد هریک از این دو تیم با یکی از تیم های بایرن مونیخ ، آرسنال ، بارسلونا و منچستر یونایتد را بیشتر می پسندیدند و ترجیح می دادند حداقل سه تیم از چهار تیم مذکور در مرحله نیمه نهایی حضور میافتند تا به دلیل ستارگان سرشناس حاضر در این تیم ها مسابقات جذاب تر دنبال شود. اما باید نشست و دید که قبل از جام جهانی فوتبال چه تیمی می تواند خود را به عنوان بهترین تیم و قهرمان قاره سبز معرفی کند.
امیدواریم این تیم آرسنال باشد.

 

نویسنده : پیام مشایخ نسب

Payam 14

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۸۸/۱۲/۲۹
به قلم یوسف بذرکار
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : کانون هواداران آرسنال
بازدید: ۱,۵۵۴ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰