loading
در حال بررسی درخواست شما
آیا ادو فروشنده خوبی خواهد بود؟
آیا ادو فروشنده خوبی خواهد بود؟

آیا ادو فروشنده خوبی خواهد بود؟

در پایان هر پنجره نقل و انتقالاتی، حتماً پستی در مورد این موضوع خواهید دید: آرسنال در سال های اخیر درآمد زیادی برای نقل و انتقالات دریافت نکرده است. آنها برای توریرا، گوندوزی یا لنو این کار را نکردند، آنها شانس فروش لاکازت و بلرین را از دست دادند و این جریان ادامه دارد.

به نظر می رسد این تفکر بر اساس این باور اصلی ساخته شده است که ادو گاسپار، مدیر فنی که از سال 2019 در آرسنال فعالیت می کند، و اخیراً به عنوان مدیر ورزشی ارتقا یافته است، به سادگی در فروش بد است. او نمی تواند پول بگیرد و نمی تواند بازیکنی را که باشگاه نمی خواهد را منتقل کند.

بنابراین وقتی فلورین بالوگون در فرانسه نمایش های بی نظیری ارائه می دهد و تیم های زیادی در فرانسه خواهان او خواهند بود این شک و تردید پیش میاد که می تواند یک فروش 50 میلیون یورویی داشته باشد؟ زیرا این باور وجود دارد ادوگاسپار در فرآیند مذاکرات در سطح عالی عمل نمی کند و حتی ممکن است یک بازیکن 50 میلیون یورویی با مبلغ 10 میلیون یورو به فروش برسد.

اما آیا واقعاً این استدلال اعتباری دارد؟ آیا شخص دیگری کار بهتری انجام می دهد؟ بیایید بررسی کنیم.

هنگامی که مدیران آرسنال در دسامبر 2020 تکرار پروژه "اکنون-برنده" را متوقف کردند، استراتژی بازسازی تیم  به طرز چشمگیری تغییر کرد. سرمایه‌گذاری زیادی برای بازسازی و جذب فوتبالیست‌های جوان‌تر مورد نیاز بود، اما نه قبل از این که بازیکنان معروفی مانند کولاسیناچ، مسوت اوزیل، هکتور بلرین، ویلیان، مستوفی و سوکراتیس، با دستمزد چشمگیری که داشتند از باشگاه بروند.

پس تصمیم طبیعی فروش آنها خواهد بود. اما چرا اینقدر سخت بود؟

پاسخ ساده: پول. نقل و انتقالات آرسنال از سال 2017 تا 2020 در یک کلام ضعیف بود. معاملات بر اساس این که ایجنت بازیکن چه کسی است انجام می شد و بسیاری از آنها به خوبی مورد بررسی قرار نگرفتند و با عجله قرارداد امضا کردند. اغلب، به دلیل سن و سطح تجربه پیشنهادات هنگفتی دریافت می کردند، بازیکنانی مانند کولاسیناچ قراردادهایی به ارزش 100000 پوند یا بیشتر گرفتند آیا ارزش داشت؟

این دستمزدها نشان دهنده این انتظار بود که این بازیکنان باید در آرسنال خوب باشند، شاید حتی بیشتر، و بدیهی است که اینطور نبودند. کافی است بگوییم، از لیست بالا، بیشتر آنها احتمالاً در پایان حضورشان در لندن به «بد» نزدیک‌تر بودند، به این معنی که آنها حتی به اندازه کافی خوب نبودند که برای تیمی دوباره به میدان بروند که اساساً برای رتبه هفتم می‌جنگید. آرسنال از لیگ قهرمانان اروپا جا مانده بود و تعدادی از این بازیکنان در آستانه 30 سالگی بودند.

اگر به اندازه کافی برای آرسنال خوب نیستید، فقط یک راه وجود دارد: سقوط.

در بررسی که اخیراً منتشر شده است، آرسنال از نظر درآمد سالانه در رتبه دهم جهانی قرار گرفت، بالاتر از یوونتوس، و یک رتبه پس از تاتنهام. یک راه ساده برای مشاهده این موضوع این است که آرسنال دهمین باشگاه ثروتمند جهان است.

آیا ادو فروشنده خوبی است؟

100000 پوند در هفته برای آرسنال مبلغ کمی نیست، اما زیاد هم نیست. با این حال، برای باشگاه های دیگر این موضوع متفاوت است. اینطور به قضیه نگاه کنید: در بوندسلیگا آلمان، 28 بازیکن در هفته این مقدار یا بیشتر را کسب می کنند. 15 نفر از آنها برای بایرن مونیخ (ثروتمندتر از آرسنال)، 6 نفر برای بوروسیا دورتموند (3 رتبه پایین تر از آرسنال) و 6 نفر از 7 باقی مانده برای تیم های اصلی لیگ قهرمانان اروپا، لایپزیگ و بایر لورکوزن بازی می کنند و آنها بهترین ها بازیکنان این باشگاه ها هستند.

فقط یک بازیکن دیگر، ماتیاس گینتر، بازیکن فرایبورگ، به مرز 100000 پوند در هفته می رسد. پس سوال مهم اینجاس چرا یک تیم همچنین دستمزدی برای بازیکنی که آلمان را ترک کرده است و در آستانه پیرشدن است قرار می دهد؟

به جز چند مورد استثنا (ما به آنها خواهیم پرداخت)، این بازیکنان به سادگی در آرسنال اضافی بودند و دلیل خوبی هم داشت. بنابراین با توجه به کوچک بودن (یا وجود نداشتن) خریدار، ادو کاری را انجام داد که مالکیت به او اجازه می داد: او قراردادهای کولاسیناچ، موستفی، سوکراتیس، بلرین، اوزیل و ویلیان را فسخ کرد یا در مورد فسخ با رضایت متقابل مذاکره کرد. شاید بزرگترین تسویه دستمزد در فوتبال مدرن! نتایج این کار باعث شد مجموع دستمزدها به میزان قابل توجهی کاهش یابد که به آرسنال تابستان بزرگ 2020 اجازه داد.

بله، اما… در مورد فروش چطور؟

ادو هر بازیکنی را رایگان از دست نداد. او تعدادی را نیز فروخت، اخیراً متئو گوندوزی، لوکاس توریرا، برند لنو، کنستانتینوس ماوروپانوس و چند نفر دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هواداران آرسنال بیشتر سال 2022 را صرف نگاه کردن به این لیست کردند و فکر می کردند که دو بازیکن جوان میانی، دروازه بان آلمانی و دینوس باید بسیار بیشتر از آنچه در نهایت به دست آوردند درآمد داشتند (حدود 23 میلیون یورو)

من زمان زیادی را صرف دفاع از تصمیم درباره اشتوتگارت نمی‌کنم که در صورت اجتناب از سقوط، گزینه 3 میلیون یورویی برای حفظ دینوس به آن ها داده شود. این مدافع وسط فصل 2021-2022 بسیار خوبی داشت، و به باشگاهش کمک کرد که همچنان در لیگ بماند و گاهی به دورتموند هم پیشنهاد شد (این انتقال اتفاق نیفتاد). اما در نهایت این معامله اگر با قیمت بازار انجام می شد، احتمالاً چیزی در حدود 12 تا 17 میلیون پوند به پایان می رسید، بنابراین این بهترین مبلغ انتقال نیست.

گوندوزی و توریرا با مبلغ 17 میلیون یورو به ترتیب به مارسی و گالاتاسرای فروخته شدند. چی شد؟ میکل آرتتا.

هر زمان که یک سازمان ورزشی رهبری را وارد می کند که می خواهد یک فرهنگ جدید و مبتنی بر مسئولیت پذیری را ایجاد کند، تلفاتی رخ می دهد. گوندوزی یکی از بازیکنان اصلی آرسنال بود (اوزیل و پیر امریک اوبامیانگ نیز در نظر بگیرید). او در تمرینات رفتار نامناسبی داشت و در نهایت در زمین بازی بد رفتار کرد. آرسنال (آرتتا) به سرعت تصمیم گرفت که او باید برود.

گوندوزی قطعا بازیکن خیلی بهتری از یک فوتبالیست 11 میلیون یوروی بود، در دوران قرضی خود در برلین نمایش خوبی داشت اما به دلیل مشکلات اقتصادی کووید-19 در نهایت ارزش بازیکن کاسته شد.

وقتی مارسی با پیشنهادی شامل بند 11 میلیون یورویی ارائه داد تقریباً از انجام معامله مطمئن بود، قابل درک است که چرا آرسنال آن را قبول می کند. در واقع، باشگاه از فروش این بازیکن سود می برد، حتی اگر این مبلغ ایده آل نباشد. هر گونه بحثی مبنی بر اینکه ارزش او در آرسنال بالاتر است، بی ربط است، زیرا آرسنال به دنبال فروش او نبود آن ها میخواست گوندوزی برود. بازیکنان مهم در باشگاه های بزرگ ذاتا ارزش بالایی دارند.

برای توریرا نیز همین مسیر طی شد، او یک فصل خوب را در فیورینتا سپری کرد، اما این باشگاه ایتالیایی تصمیمی برای دائمی کردن قرارداد قرضی او نداشت. با شرایط نداشتن مشتری در بازار فروش 6 میلیون پوندی به غول ترکیه ای یعنی گالا تقریبا شبیه یک معامله خیریه بود.

و سپس به برند می رسیم. از آنجایی که قرارداد آرون رمزدیل باعث شد این دروازه بان آلمانی مازاد بر نیازها باشد، طبیعی بود که او بخواهد به جایی برود که بتواند بازی کند و تلاش کند تا با کشورش به جام جهانی برود. اما برند رابطه دیگری داشت - او می خواست در لندن بماند.

طبیعتاً علاقه چندانی از سوی چلسی یا تاتنهام وجود نداشت، و بعید بود که لنو با دستمزد هفتگی 90 هزار پوندی خود یک سطح پایین بیاید. این باعث شد فولام، برنتفورد، کریستال پالاس و وستهم به عنوان گزینه‌ها باقی بمانند و فقط فولام نیاز واقعی به دروازه داشت.

نتیجه معامله 6 میلیون پوند تا آخر این فصل بود. لنو پردرآمدترین بازیکن فولام و یکی از سه بازیکنی است که بیش از 70000 پوند در هفته درآمد دارند. شاید یک معامله هیجان انگیز نباشد، اما شرایطی که باشگاه تصمیم گرفت به بازیکن کمک کند تا به خواسته اش برسد.

همش بد نیست

چیز دیگری که منتقدان ادو به آن اذعان نمی‌کنند: او نیز فروش خوبی داشته است!

 

ما به سرعت فراموش می کنیم که جو ویلاک به نیوکاسل یک قرارداد 25 میلیون پوندی بود، که در آن زمان دومین مبلغ بالای باشگاه پیش از خریداران عربستانی خود بود. برای بازیکنی که دستاورد اصلی اش گلزنی در هفت بازی متوالی بود، پس از اینکه در سایر بازی هایش در لیگ برتر تا حد زیادی متوسط بود، بد نیست. و این معامله ای نیست که آرسنال امروز از آن پشیمان شود.

 

ادو فروشنده خوبی است؟

بازیکن دیگر امیلیانو مارتینز است، ستاره‌ای که در پایان فصل 19-20 فرصت بازی پیدا کرد. امی بیش از نیم دهه در آرسنال بود، اما تا آن زمان، در سن 26 سالگی، در تیم بزرگسالان نقشی نداشت. دستمزد 15 میلیون پوندی از استون ویلا، معامله ای درباره 20 بازیکن برتر برای یک دروازه بان بود. و دوباره برای کسی که کمتر از 10 بار برای آرسنال از ابتدا بازی کرده است، تجارت بدی نیست.

این انتقلات به ادو دو فروش 15 میلیون یورویی در یک دوره سه ساله می دهد. در دوران پس از کوتینیو، لیورپول پنج فروش به این اندازه (در پنج فصل) داشته است. در همین دوره مشابه طی 3 سال، تاتنهام نیز فقط 2 فروش به دست آورده است. به سادگی شکاف چشمگیری که توسط برخی در فضای مجازی هیاهو می شود وجود ندارد.

در آینده احتمالا نیکولاس په په آخرین قطعه بازیکنان ناکارآمد با دستمزد بالا هستند که با توجه به نمایش او احتمالا آرسنال مجبور خواهد بود با یک مبلغ کمتر برای فروش بازیکن توافق کند. از قرارداد نایلز یک سال باقی مانده است و پس از بازی در رم و ساوهتمپتون بنظر نمی رسد حالا دیگر قیمت زیادی داشته باشد.

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۴:۴۲
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : cannonstats.com
بازدید: ۳۵۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰