loading
در حال بررسی درخواست شما
مارتین کیون - بی اعصاب
مارتین کیون - بی اعصاب

مارتین کیون - بی اعصاب

مارتین ریموند کیون زادهٔ 24 ژوئیهٔ 1966 یک کارشناس فوتبال انگلیسی و فوتبالیست حرفه‌ای سابق است که از سال 1984 تا 2005 به عنوان مدافع بازی کرد، به‌ویژه در لیگ برتر برای آرسنال، جایی که بیش از 400 بازی برای این باشگاه انجام داد.
 
او همچنین برای برایتون، استون ویلا، اورتون، لسترسیتی و ردینگ بازی کرد. کیون اولین بازی خود را برای تیم ملی انگلیس در سال 1992 مقابل فرانسه انجام داد و 43 بازی ملی برای تیم ملی طی ده سال آینده به دست آورد و به تدریج با هم تیمی‌اش در آرسنال، تونی آدامز در سطح باشگاهی و بین المللی، یک همکاری دفاعی فوق‌العاده ایجاد کرد. کیون در چهار جام مهم بین المللی فوتبال از جمله جام جهانی 1998 و 2002 و همچنین یورو 1992 و یورو 2000 نماینده انگلیس بود.

آرسنال

کیون که یک مدافع میانی در آکسفورد بود، در دوران کودکی برای تیم‌های محلی بازی کرد، قبل از اینکه در سال 1980 با یک قرارداد پسر مدرسه‌ای به آرسنال ملحق شود، اگرچه اولین بازی حرفه‌ای خود را به صورت قرضی در برایتون در سال 1984 انجام داد. اولین بازی او برای آرسنال در 23 نوامبر 1985 انجام شد، زمانی که دان هاو هنوز سرمربی آن‌ها بود و آنها در هاثورنز با وست بروم 0-0 مساوی کردند. او در آن فصل 22 بازی در لیگ انجام داد، بیشتر در کنار تامی کاتون یا دیوید اولری، اما زمانی که جورج گراهام در 14 مه 1986 به عنوان سرمربی منصوب شد، تصمیم گرفت که کیون بخشی از برنامه های او برای تبدیل آرسنال به مدعی قهرمانی لیگ نیست. در 9 ژوئن 1986 او با 125 هزار پوند به استون ویلا پیوست. گراهام به او هفته‌ای 50 پوند کمتر از آنچه کیون می‌خواست به او پیشنهاد داد و در سال 1993 اظهار داشت: "دیوانه‌وار به نظر می‌رسید که آن‌ها موافقت نمی‌کنند و اگرچه من نمی‌خواستم آنجا را ترک کنم و آنها نمی خواستند من بروم.''

استون ویلا

کیون پس از فصلی که آنها به سختی از سقوط به دسته دوم نجات یافته بودند، تنها چهار سال پس از قهرمانی در جام ملت های اروپا و پنج سال پس از قهرمانی در لیگ، با ویلا قرارداد امضا کرد. گراهام ترنر، سرمربی تیم تحت فشار زیادی قرار داشت، و پس از ادامه وضعیت بد آنها در فصل 1986/87، در 14 سپتامبر 1986 اخراج شد و بیلی مک نیل جانشین او شد. کیون در آن فصل در 36 بازی لیگ ظاهر شد، اما نتوانست ویلا را از سقوط به دسته پایین‌تر پس از 12 فصل حضور متوالی در بالاترین سطح انگلستان نجات دهد.
 
گراهام تیلور سپس به ویلا پارک آمد تا جانشین مک نیل اخراج شده شود و کیون بخشی از برنامه های بازسازی او بود زیرا او فقط دو بازی لیگ را از دست داده و سه گل به ثمر رسانده بود. استون ویلا در دسته دوم نایب قهرمان شد و دوباره به لیگ صعود کرد. در اولین تلاش کیون در فصل بعد به تیم کمک کرد تا وضعیت خود را حفظ کند، اما در 7 آگوست 1989، درست قبل از شروع فصل، به مبلغ 750 هزار پوند به اورتون فروخته شد.

اورتون

کیون شروع خوبی در دوران حرفه‌ای خود در اورتون داشت و آنها در اواخر پاییز برای مدتی در صدر جدول قرار گرفتند و امیدوار بودند که بتوانند عنوان قهرمانی لیگ را کسب کنند، اما فرم آنها پس از کریسمس کاهش یافت و به مقام ششمی دست یافتند. کیون در آن دوره 20 بازی در لیگ انجام داد و 24 بازی در فصل بعد، زمانی که هاروی در ماه نوامبر جایگزین هاوارد کندال به عنوان سرمربی شد. او فقط سه بازی لیگ را در فصل 1991/92 از دست داد، که یک پایان دیگر در میانه جدول به ارمغان آورد، و او فقط 13 بازی دیگر لیگ را برای تافی‌ها انجام داد قبل از اینکه در فوریه 1993 بازگشت 2 میلیون پوندی به آرسنال را بپذیرد.

بازگشت به آرسنال

کیون در قهرمانی تاریخی آرسنال در جام حذفی و جام اتحادیه در سال 1993 حضور نداشت. با این حال، او 16 بازی در لیگ برتر انجام داد و در چندین پست بازی کرد. او و اندی لینیگان مدافعان باکیفیتی بودند که در کنار استیو بولد و کاپیتان تونی آدامز در مرکز یکی از بهترین دفاع‌های لیگ انگلیس در دهه 1990 رقابت می‌کردند و کیون نیز در پست‌های دفاع راست، دفاع چپ و هافبک میانی به میدان رفت. تطبیق پذیری که برای چندین فصل مورد استفاده قرار گرفت.
 
کیون بازی نهایی جام برندگان جام اروپا مقابل پارما را در سال بعد به دلیل مصدومیت از دست داد، اگرچه او پس از حضور در دورهای قبلی، نقش مفیدی در صعود آرسنال به فینال داشت. با این حال، او در فینال فصل بعد حاضر بود، زمانی که آرسنال پس از وقت‌های اضافه از رئال ساراگوسا شکست خورد.
 
او در چهار فصل اول حضورش در هایبری به ندرت یک بازی را از دست داد و در فصل 1996/97، اولین فصل حضور آرسن ونگر در باشگاه، او 28 بازی به عنوان هافبک دفاعی انجام داد. فصل به طرز دردناکی به پایان رسید زمانی که او در بازی برای انگلیس شانه اش شکست و او را به مدت 5 ماه از بازی محروم کرد. در نتیجه، در فصل دبل 1997/98، کیون 31 ساله تنها 18 بار در لیگ برتر بازی کرد و به طور کامل به عنوان مدافع میانی به کار گرفته شد. در این فصل، او پس از بیش از یک دهه انتظار، دو جام اول حرفه‌ای خود را به دست آورد.


 
در فصول بعدی، کیون بخشی جدایی ناپذیر از تیم آرسن ونگر شد. در بازی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2000/01 مقابل شاختار دونتسک، کیون در پنج دقیقه آخر دو گل به ثمر رساند تا به آرسنال کمک کند تا از شکست 2-1، پیروزی 3-2 بسازد. او دومین دبل را با این باشگاه در سال 2002 به دست آورد، و تا پایان فصل 2002/03 در تیم اصلی باقی ماند، زمانی که توپچی ها نهمین بار جام حذفی خود را به دست آوردند اما به دلیل شکست مقابل لیدز، شانس چهارمین دبل منحصر به فرد را از دست دادند.


 
در 21 سپتامبر 2003، در جریان بازی آرسنال و منچستریونایتد در اولدترافورد، منچستریونایتد یک پنالتی دیرهنگام دریافت کرد. پس از برخورد ضربه رود فن نیستلروی به تیرک دروازه، کیون و ری پارلور با فن نیستلروی روبرو شدند و کیون به پشت سر او ضربه‌ای زد. پس از سوت پایان بازی کیون با نیستلروی درگیر شد. او متعاقبا 20 هزار پوند جریمه شد و به دلیل نقشش در آنچه که اکنون به عنوان "نبرد اولدترافورد" شناخته می‌شود، برای سه بازی محروم شد.

آرسنال در ادامه فصل 2003/04 را به عنوان قهرمانی بدون شکست به پایان رساند. کیون در طول فصل 10 بازی در لیگ انجام داد، قبل از اینکه در تابستان 2004 پس از 11 سال در دومین دوره حضورش در باشگاه، با انتقالی آزاد از تیم جدا شود.

تیم های بعدی

او با لسترسیتی قرارداد امضا کرد، اما پس از کمتر از شش ماه آنجا را ترک کرد و در ژانویه 2005 تا پایان فصل با ردینگ قرارداد امضا کرد و پس از آن بازنشسته شد. به عنوان بخشی از یک شیرین کاری تبلیغاتی، کیون، و تعدادی دیگر از بازیکنان حرفه‌ای سابق، از جمله ری پارلور، دنی دیچیو، جیمی مورنو، گرام لو ساکس، کلودیو کانیگیا و برایان مک براید، به تیم غیر لیگی ومبلی پیوستند تا در فصل 2012/13 جام حذفی شرکت کنند. ومبلی در یک بازی تکراری توسط آکسبریج پس از شکست لنگفورد در دور قبلی حذف شد.
 
حرفه بین المللی

کیون برای زیر 16 و 18 ساله های انگلستان بازی کرد. جک چارلتون وقتی متوجه شد که مادرش ایرلندی و پدرش اهل ایرلند شمالی است، در مورد در دسترس بودن او برای بازی در جمهوری ایرلند تحقیق کرد، اما کیون انتخاب کرد که نماینده کشور محل تولدش باشد. او همچنین واجد شرایط بازی برای ایرلند شمالی بود. او اولین بازی خود در انگلیس را در سال 1992 مقابل فرانسه انجام داد. با مصدومیت مارک رایت، او به تیم انگلیس برای یورو 1992 دعوت شد و در هر سه مسابقه انگلیس بازی کرد.
 
دعوت کیون به تیم انگلیس تحت هدایت گراهام تیلور، زیر نظر تری ونبلز که او را کاملا نادیده گرفت ادامه پیدا نکرد. کیون در سال 1997 توسط گلن هادل به تیم ملی دعوت شد و به جام جهانی 1998 رفت، اما بازی نکرد. کیون زیر نظر کوین کیگان به بازیکن ثابتی تبدیل شد و در دو بازی از مسابقات یورو 2000 انگلیس بازی کرد.
 
زمانی که اسون گوران اریکسون سرمربی شد، او به جام جهانی 2002 رفت، اما به بازی گرفته نشد. کیون یک روز پس از حذف انگلیس توسط برزیل در جام جهانی، از فوتبال ملی خداحافظی کرد. او در مجموع 43 بار برای انگلیس بازی کرد و دو گل به ثمر رساند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۱۴ ۱۸:۰۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۳۹۱ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰