loading
در حال بررسی درخواست شما
از بازیکن فراموش شده چلسی به مهره کلیدی آرسنال: رنسانس کای هاورتز
از بازیکن فراموش شده چلسی به مهره کلیدی آرسنال: رنسانس کای هاورتز

از بازیکن فراموش شده چلسی به مهره کلیدی آرسنال: رنسانس کای هاورتز

“Tsamina mina, eh, eh, waka waka, eh, eh, 60 million down the drain, Kai Havertz scores again.”

هواداران آرسنال در ماه‌های اخیر به ما ثابت کرده‌اند که اشتباه می‌کردیم.

آخرین باری که آن‌ها این ترانه‌ی به یاد ماندنی را خواندند، در بازی مقابل چلسی بود، جایی که کای هاورتز با دو گل، آبی‌ها را با شکست ۵-۰ بدرقه کرد. این پرشورترین برد آرسنال در تمامی رقابت‌ها مقابل چلسی بود.

درخشش‌های اخیر هاورتز، جدیدترین حلقه از زنجیره‌ی عملکردهای تأثیرگذار اوست. او به تدریج ثابت می‌کند که قمار گران‌قیمت آرسنال برای جذبش در تابستان گذشته، تصمیمی درست بوده است.

اینکه آخرین گل‌های او با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی، مقابل تیم سابقش چلسی به ثمر رسیده، نماد چگونگی احیای دوران حرفه‌ای اوست.

ارزیابی عملکرد هاورتز در سه سال حضورش در استمفورد بریج دشوار است. او با ۳۲ گل و ۱۲ پاس گل در ۱۳۹ بازی، چلسی را ترک کرد. لحظات درخشانی هم داشت، به ویژه گل‌های قهرمانی او در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ و جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۲.

اما با وجود آن لحظات بزرگ، به‌وضوح حس می‌شد که او به آن قله‌هایی که پس از درخشش در بایرلورکوزن برایش متصور می‌شد، نرسیده است.

پیوستنش به آرسنال قطعاً ابروها را بالا انداخت. اول اینکه این انتقال گران بود، ملی‌پوش آلمانی با قیمتی بیش از ۶۵ میلیون پوند به جمع توپچی‌ها پیوست.

همچنین از نظر جایگاه فنی او در تیم، ابهاماتی وجود داشت. همانطور که در آن زمان نوشتیم: «شاید گیج‌کننده‌ترین بخش این انتقال، سردرگمی در مورد بهترین پست هاورتز باشد. واقعاً مشخص نیست او کجا بازی می‌کند. آیا او مهاجم نوک است، همانطور که چلسی در بیشتر دوران حضورش در غرب لندن از او استفاده می‌کرد؟ یا اینکه او یک شماره ۱۰ است، نقشی که در آلمان در آن درخشید؟»

در واقع، به نظر می‌رسید هیچ‌کدام از این‌ها پاسخ نباشد، در حالی که آرسنال و آرتتا او را برای پر کردن جای خالی گرانیت ژاکا در سمت چپ خط هافبک در نظر گرفته بودند.

با وجودی که هواداران آرسنال حالا چه می‌خوانند، شروع کار هاورتز در شمال لندن اصلاً راحت نبود.

هاورتز که به عنوان هافبک چپ در یک سیستم سه هافبکه به کار گرفته شده بود، در اوایل فصل با مشکل مواجه شد. او به طور واضح چیزهای زیادی را برای آرسنال بدون توپ به ارمغان می‌آورد - توانایی پیشروی از هافبک برای تحت فشار قرار دادن حریف و قامت بلند ۱.۹۳ متری‌اش او را به یک مهره‌ی تأثیرگذار در میانه میدان و محوطه جریمه تبدیل می‌کرد. اما با توپ، او مردد و نامطمئن به نظر می‌رسید. اصلاً مشخص نبود برای انجام چه کاری جذب شده است و هواداران رقیب هم آماده بودند تا بازیکن ۶۵ میلیون پوندی را یک خرید ناموفق اعلام کنند.

او تنها در ۱۲ بازی اول خود در لیگ برتر برای این باشگاه یک گل زد، و آن هم یک پنالتی ساده در پیروزی ۴-۰ خارج از خانه مقابل بورنموث بود که به لطف هم‌تیمی‌هایش برای باز کردن حس گلزنی به او داده شد. آن پنالتی به روند ۲۰ بازی بدون گل در لیگ برتر پایان داد. به نظر می‌رسید هواداران در تلاش بودند تا نکات مثبتی در مورد او بگویند.

چندوظیفگی هاورتز به طور واضح یکی از دلایل اصلی جذب او توسط آرسنال بود، اما به نظر می‌رسید درست مثل دوران حضورش در چلسی، این انعطاف‌پذیری به ضررش تمام می‌شود.

به نظر می‌رسید گل دیرهنگام او مقابل برنتفورد در ماه نوامبر، نشانه‌ی شروع روند صعودی او باشد. او به عنوان بازیکن تعویضی در دقیقه‌ی ۸۹ با ضربه سر از روی تیر دوم، گل برتری را در یک بازی خارج از خانه‌ی دشوار به ثمر رساند. این اولین تاثیرگذاری معنی‌دار او برای باشگاه و نشانه‌ای از پتانسیل آشکار او به نظر می‌رسید. هاورتز در ماه دسامبر با دو گل حیاتی دیگر در مقابل لوتون و برایتون در مسیر پیروزی تیم، عملکرد درخشان خود را ادامه داد.

با این حال، هاورتز در آن زمان همچنان در خط هافبک بازی می‌کرد و شاید طنزآمیزترین بخش درخشش اخیر او، بازی در پستی است که ظاهراً برای آن جذب نشده بود.

مصدومیت زانو گابریل ژسوس در اوایل فوریه باعث شد تا هاورتز به خط حمله منتقل شود و او در این پست است که شکوفا شده است.

از ابتدای فوریه، تنها کول پالمر (۱۶) و اولی واتکینز (۱۳) در لیگ برتر در گل‌های بیشتری نسبت به ۱۱ گل هاورتز (هفت گل، چهار پاس گل) نقش داشته‌اند. در واقع، این ۱۱ مشارکت در گل در ۱۰ بازی اخیر او در لیگ برتر به دست آمده است.

هاورتز در ۳۳ بازی لیگ برای آرسنال، ۱۱ گل و ۵ پاس گل به ثمر رسانده است. این‌ها اعداد خیره کننده‌ای نیستند، اما برای کسی که ۷۰ درصد دقایق خود را به عنوان هافبک بازی کرده، بسیار قابل احترام هستند. آرسنال به خاطر توزیع گل‌هایش در بین بازیکنان مختلف شناخته می‌شود، اما تنها بوكایو ساکا (۲۳) در این فصل برای تیم آرتتا مشارکت بیشتری در گل داشته است.

آرسنال با رهبری خط حمله توسط هاورتز، بسیار خطرناک‌تر از زمانی که ژسوس در نوک خط بود، به نظر می‌رسد.

مهاجم برزیلی امسال دوباره در خط حمله با مشکل مواجه بوده است. او تنها چهار گل در لیگ برتر به ثمر رسانده است. این گل‌ها از روی ۶.۳ گل مورد انتظار‌ (xG) به دست آمده، به این معنی که مشکلات تمام‌کنندگی همیشگی ژسوس امسال هم ادامه داشته است. عملکرد ضعیف او با ۲.۳ گل کمتر از حد انتظار، بدترین آمار در بین بازیکنان آرسنال در این فصل است.

مقایسه‌ی آمار تیمی آرسنال در زمان حضور هاورتز به عنوان هافبک و مهاجم نشان می‌دهد که آن‌ها با رهبری خط حمله توسط او، در فاز هجومی مؤثرتر عمل می‌کنند.

بله، این نمونه‌ی آماری نسبتا کوچکی است (هاورتز تنها در هشت بازی به عنوان مهاجم مرکزی به میدان رفته است) و بدیهی است که شرایط هم‌تیمی‌ها نیز روی داده‌ها تأثیر می‌گذارد، اما این آمار از این ایده حمایت می‌کند که آرسنال با حضور هاورتز در خط حمله، بسیار خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

می‌توانیم با در نظر گرفتن دقایقی که هم ژسوس و هم هاورتز به عنوان مهاجم اصلی آرسنال بازی کرده‌اند، عملکرد آن‌ها را مستقیما مقایسه کنیم.

به نظر می‌رسد اعداد نشان می‌دهند که اگرچه هاورتز توپ را کمتر و در مناطق کم‌خطرتری دریافت می‌کند، اما در زمان دریافت توپ، عملکرد بهتری دارد. او با وجود ثبت تعداد لمس و شوت کمتری در هر بازی، ضربات بیشتری را در چارچوب می‌زند و مهم‌تر اینکه، تعداد بیشتری از آن‌ها را تبدیل به گل می‌کند.

او همچنین در بخش‌هایی به غیر از گلزنی، مانند خلق موقعیت و پس‌گیری توپ در یک سوم نهایی، عملکردی مشابه ژسوس دارد. این‌ها بخش‌هایی هستند که اغلب بابت آن‌ها از ژسوس تمجید می‌شود و به عنوان دلیلی برای جبران ضعف او در زدن ضربات نهایی در نظر گرفته می‌شود.

این مقایسه به قصد تخریب ژسوس که امسال سهم خود را از مصدومیت‌ها تحمل کرده، نیست. هدف بیشتر برجسته کردن میزان شکوفایی هاورتز به عنوان مهاجم اصلی آرسنال است، نقشی که او قطعا در چلسی با آن مشکل داشت، و اینکه چقدر افزایش کیفیت او به آرسنال برای حفظ رقابت قهرمانی کمک کرده است.

هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که انتقال او یک «موفقیت» قاطع بوده است. در لحظاتی او در مالکیت توپ دست‌پاچه و درمانده به نظر می‌رسد و در یک سوم نهایی نیز از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیست. اما مطمئنا از برچسب «خرید ناموفق» فاصله گرفته‌ایم.

آرسنال ممکن است همچنان در بازار به دنبال یک مهاجم سرشناس باشد. در صورت جذب یک بازیکن بزرگ، جایگاه هاورتز به عنوان مهاجم اصلی آرسنال ممکن است به خطر بیفتد. اما این نباید دغدغه‌ی این بازیکن ۲۴ ساله باشد، مهارت‌های فوتبالی و ویژگی‌های منحصر به فرد او به وضوح نشان می‌دهد که آرتتا و ادو او را می‌خواهند. آن‌ها راهی برای قرار دادن او در ترکیب پیدا خواهند کرد.

فارغ از جایگاه، تردیدی نیست که هاورتز با اعتماد به نفس بالا بازیکن کاملا متفاوتی است و عملکردهای اخیر او این موضوع را ثابت می‌کند.

آرسنال باید تا جایی که می‌تواند، سوار بر این موج باشد، چرا که فصل به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۲/۷ ۱۷:۲۴
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۳۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰