loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2022/23
مروری بر فصل 2022/23

مروری بر فصل ۲۰۲۲/۲۳

فصل 2022/23 سی و یکمین فصل آرسنال در لیگ برتر، نود و هفتمین فصل متوالی و صد و ششمین فصل در بالاترین سطح انگلیس بود. آرسنال علاوه بر لیگ برتر، در جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ اروپا نیز شرکت کرد که سی و هفتمین دوره اروپایی آنها بود.

آرسنال با مدیریت میکل آرتتا در سومین فصل کامل خود، دومین تیم جوان لیگ برتر با میانگین سنی 25 سال و 52 روز بود. پس از حذف از جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ اروپا، آنها در لیگ برتر به مقام دوم دست یافتند و پس از شش سال غیبت راهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده شدند.

ژوئن و جولای

13 ژوئن: مارکینیوس مهاجم برزیلی 19 ساله با قراردادی بلندمدت از سائوپائولو به باشگاه ملحق شد.

21 ژوئن: باشگاه از جذب فابیو ویرا، هافبک 22 ساله پرتغالی از تیم پورتو خبر داد.

27 ژوئن: توپچی ها تایید کردند که مت ترنر دروازه بان 28 ساله آمریکایی از تیم نیوانگلند به باشگاه پیوسته است و پیراهن شماره 30 را بر تن خواهد کرد.

1 جولای: قرارداد الکساندر لاکازت و ادی انکتیا با آرسنال به پایان رسید. انکتیا قرارداد بلندمدت جدیدی امضا کرد و لاکازت به لیون رفت. ضمن اینکه قرارداد قرضی متئو گوندوزی با مارسی، دائمی شد.

4 جولای: گابریل ژسوس با قراردادی طولانی مدت به آرسنال پیوست و پیراهن شماره 9 را به خود اختصاص داد.

8 جولای: آرسنال در اردوی پیش فصل آلمان، به مصاف نورنبرگ رفت. خریدهای جدید گابریل ژسوس، مارکینیوس و مت ترنر اولین بازی غیررسمی خود را برای باشگاه در برد 5-3 انجام دادند.

15 جولای: توپچی‌ها تایید کردند که آستون تراستی به صورت قرضی یک فصل به بیرمنگام پیوسته است.

16 جولای: آرسنال در تور امریکا، در مریلند به مصاف اورتون رفتند. گابریل ژسوس و بوکایو ساکا هر دو در نیمه اول یک گل به ثمر رساندند و به تیم کمک کردند تا با نتیجه 2-0 پیروز شود.

20 جولای: آرسنال در فلوریدا به مصاف اورلاندو سیتی رفت. توپچی ها 3-1 با گل های مارتینلی، انکتیا و نلسون بازی را بردند.

22 جولای: اولکساندر زینچنکو با قراردادی بلندمدت به باشگاه ملحق شد.

23 جولای: باشگاه سومین و آخرین بازی خود در تور ایالات متحده، همچنین آخرین بازی سری جام فلوریدا 2022 را در مقابل چلسی انجام داد. خرید جدید الکساندر زینچنکو اولین بازی غیررسمی خود را برای آرسنال انجام داد. آرسنال با گل‌های ژسوس، اودگارد، ساکا و لوکونگا با نتیجه 4-0 چلسی را شکست داد. آرسنال سفر 10 روزه به آمریکا را با قهرمانی در جام فلوریدا به پایان رساند.

30 جولای: توپچی ها مبارزات پیش فصل خود را با شکست 6-0 سویا به پایان رساندند و جام امارات 2022 را به دست آوردند. قبل از شروع بازی مقابل سویا، آرسنال اعلام کرد که اودگارد به عنوان کاپیتان جدید تیم انتخاب شده است.

30 جولای: نونو تاوارس، مدافع پرتغالی، به تیم مارسی قرض داده شد.

آگوست

2 آگوست: آرسنال اعلام کرد که برند لنو، که 125 بازی برای این باشگاه در تمام رقابت‌ها انجام داده بود، با انتقال دائمی به فولام پیوست.

3 آگوست: فولارین بالوگان و چارلی پاتینو به ترتیب به ریمس و بلکپول قرض داده شدند.

5 آگوست: آرسنال فصل جدید لیگ برتر را خارج از خانه مقابل کریستال پالاس که توسط کاپیتان سابق آرسنال، پاتریک ویرا مدیریت می‌شد، آغاز کرد. سالیبا، بازیکن قرضی بازگشته و گابریل ژسوس و زینچنکو، خریدهای جدید، اولین بازی خود را برای این تیم در برد 2-0 انجام دادند. مارتینلی در دقیقه 20 دروازه را باز کرد و به اولین برزیلی تبدیل شد که در یک فصل لیگ برتر گل افتتاحیه را به ثمر می‌رساند. در دقیقه 85، ارسال ساکا توسط مارک گوئهی به سمت دروازه منحرف شد تا آرتتا پنجاهمین پیروزی خود در لیگ را به ثبت برساند و او را تبدیل به دومین مربی سریعی کرد که پس از آرسن ونگر به 50 پیروزی برای آرسنال رسید.

8 آگوست: لوکاس توریرا آرسنال را ترک کرد و به گالاتاسرای پیوست.

11 آگوست: پابلو ماری با قراردادی قرضی یک ساله به تیم مونزا پیوست.

13 آگوست: آرسنال اولین بازی خانگی خود در این فصل را مقابل لسترسیتی انجام داد. گابریل ژسوس در اولین بازی خانگی خود در نیمه اول دو گل به ثمر رساند و اولین بازیکن آرسنال شد که در اولین بازی خانگی خود در لیگ برتر، بیش از یک گل به ثمر می‌رساند. گرانیت ژاکا و مارتینلی نیز در پیروزی 4-2 گلزنی کردند.

15 آگوست: گلر ایسلندی رونار الکس رونارسون برای فصل 2022/23 به صورت قرضی به تیم آنتالیا اسپور پیوست.

20 آگوست: آرسنال در خانه بورنموث تازه صعود کرده به میدان رفت. در حالی که اودگارد در 11 دقیقه ابتدایی دو گل به ثمر رساند، سالیبا اولین گل خود را برای باشگاه در دقیقه 54 به ثمر رساند و پیروزی 3-0 را به ارمغان آورد. این برد آنها را برای اولین بار از 17 ژانویه 2016 به صدر لیگ برتر رساند. ساکا پس از سسک فابرگاس به دومین بازیکن جوان تبدیل شد که 100 بار برای این باشگاه در لیگ برتر به میدان رفته است.

25 آگوست: نیکلاس پپه به صورت قرضی یک فصل به نیس فرانسه پیوست.

26 آگوست: قرعه کشی مرحله گروهی لیگ اروپا انجام شد. آرسنال، همراه با آیندهوون، بودو گلیمت نروژ و زوریخ سوئیس در گروه A قرار گرفت.

27 آگوست: توپچی ها در خانه مقابل فولام تازه صعود کرده، بازی کردند. تیرنی و الننی اولین بازی فیکس فصل خود را در لیگ برتر انجام دادند. آرسنال ابتدا پس از اشتباه گابریل ماگالائس و گلزنی میتروویچ در دقیقه 56 عقب افتاد، اما اودگارد هشت دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند و گابریل در دقیقه 85 اشتباه خود را جبران کرد و گل برتری را به ثمر رساند. این برد صدمین بازی آرتتا را در لیگ برتر به عنوان سرمربی رقم زد. سه روز بعد گزارش شد که الننی در بازی مقابل فولام دچار مصدومیت قابل توجهی شده و به مدت دو ماه از میادین دور خواهد بود.

31 آگوست: آخرین بازی ماه آرسنال برابر استون ویلا که در رده پانزدهم قرار داشت در خانه بود. آلبرت سامبی لوکونگا اولین شروع فصل خود را به عنوان جایگزین الننی مصدوم آغاز کرد. دو گل، از ژسوس و مارتینلی، پیروزی 2-1 را تضمین کرد، دویستمین برد آرسنال در لیگ از زمان انتقال به ورزشگاه امارات در سال 2006. این چهارمین باری بود که آرسنال پس از فصل‌های 1930/31، 1947/48 و 2004/05، یک فصل را با پنج برد متوالی آغاز می‌کرد. آرتتا پس از کوین کیگان، کارلو آنچلوتی، الکس فرگوسن، آرسن ونگر، آلن کوربیشلی، خوزه مورینیو، مانوئل پلگرینی، پپ گواردیولا، مائوریتزیو ساری و یورگن کلوپ، یازدهمین مربی شد که در پنج بازی اول یک فصل لیگ برتر پیروز شده است. او برای سومین بار به عنوان بهترین مربی ماه لیگ برتر انتخاب شد. گابریل ژسوس به عنوان بهترین بازیکن ماه آرسنال انتخاب شد.

سپتامبر

1 سپتامبر: اینسلی میتلند نایلز تا پایان فصل به ساوتهمپتون قرض داده شد و هکتور بلرین که قراردادش با آرسنال به پایان رسیده بود به صورت آزاد به بارسلونا پیوست.

4 سپتامبر: آرسنال سپتامبر را با شکست 1-3 در اولدترافورد مقابل منچستریونایتد آغاز کرد. زینچنکو به ترکیب اصلی بازگشت، در حالی که دو هافبک دفاعی اول آرسنال، پارتی و الننی همچنان مصدوم بودند. دو گل از رشفورد و یک گل از آنتونی باعث پیروزی یونایتد شد. با وجود باخت، آرسنال در صدر جدول باقی ماند. در 21 دسامبر گزارش شد که گل مارتینلی در این دیدار که توسط VAR، خطای اودگارد بر روی اریکسن گرفته شد، یکی از شش مداخله نادرست VAR قبل از توقف لیگ برای جام جهانی بود.

8 سپتامبر: توپچی ها پنجمین دوره خود در لیگ اروپا را با سفر به سوئیس در بازی مرحله گروهی مقابل زوریخ آغاز کردند. این اولین باری بود که دو تیم در یک بازی اروپایی به مصاف هم رفتند. خریدهای جدید مارکینیوس و ترنر اولین بازی خود را در برد 2-1 انجام دادند و مارکینیوس اولین گلش را نیز به ثمر رساند. در نیمه دوم خبر درگذشت ملکه الیزابت دوم منتشر شد و بازیکنان آرسنال با بازوبندهای مشکی به احترام به میدان بازگشتند و قبل از شروع نیمه دوم یک دقیقه سکوت برقرار شد.

9 سپتامبر: بازی خانگی آرسنال مقابل اورتون، که در ابتدا قرار بود در 11 سپتامبر برگزار شود، به دلیل احترام به مرگ ملکه به تعویق افتاد. بازی مرحله گروهی لیگ اروپا بین آرسنال و آیندهوون که قرار بود در 15 سپتامبر برگزار شود نیز به دلیل مشکلات سازمانی به تعویق افتاد. بازی لیگ بین آرسنال و منچسترسیتی که در ابتدا برای 19 اکتبر برنامه ریزی شده بود، به تعویق افتاد تا دیداری دوباره ترتیب داده شود.

18 سپتامبر: قبل از اولین تعطیلات بین‌المللی فصل، توپچی‌ها خارج از خانه با برنتفورد رده هشتمی روبرو شدند. قبل از شروع بازی، یک دقیقه سکوت به احترام ملکه الیزابت دوم برقرار شد. فابیو ویرا اولین گل خود در لیگ برتر را در برد 3-0 به ثمر رساند و سالیبا و ژسوس نیز دو ضربه سر به ثمر رساندند. به عنوان یک بچه مدرسه ای در سن 15 سال و 181 روز، اتان نوانری از روی نیمکت آمد تا جانشین ویرا در وقت های تلف شده نیمه دوم شود. او جوان‌ترین بازیکنی شد که تا به حال در لیگ برتر ظاهر شده، رکوردی که قبلاً در اختیار هاروی الیوت بود. او همچنین با شکستن رکورد قبلی 16 سال و 177 روز که توسط سسک فابرگاس در جام اتحادیه 04-2003 ثبت شده بود، به جوانترین بازیکن تاریخ آرسنال در هر رقابتی تبدیل شد.

29 سپتامبر: آرسنال اعلام کرد که امیل اسمیت رو، تحت عمل جراحی قرار گرفته است تا تاندون آسیب دیده در کشاله ران خود را ترمیم کند. او در ماه دسامبر به تمرینات کامل باز خواهد گشت.

ژاکا به عنوان بهترین بازیکن ماه سپتامبر آرسنال انتخاب شد.

اکتبر

1 اکتبر: پس از بازی های ملی، آرسنال دربی شمال لندن را در خانه مقابل تاتنهام برگزار کرد. پارتی در دقیقه 20 با یک شوت از فاصله 25 یاردی دروازه را باز کرد، اولین باری که از بیرون محوطه جریمه در 65 تلاش برای آرسنال گلزنی کرد. اگرچه اسپرز در دقیقه 31 با ضربه پنالتی هری کین به گل تساوی دست یافت، اما ژسوس و ژاکا در نیمه دوم گلزنی کردند و 3-1 پیروز شدند. این برد آرسنال را در صدر جدول لیگ برتر نگه داشت و به این معنی بود که از سپتامبر 2013 این اولین باری بود که این باشگاه در سه بازی خانگی پیاپی خانگی مقابل رقبای خود پیروز می‌شد.

6 اکتبر: آرسنال با نتیجه 3-0 مقابل بودو گلیمت در لیگ اروپا پیروز شد و در صدر گروه خود قرار گرفت.

9 اکتبر: آرسنال با لیورپول رده نهم روبرو شد، تیمی که آرسنال از فصل 2015/16 تنها در یک بازی از 14 بازی آخر خود در لیگ برتر مقابل آن پیروز شده بود و در شش دیدار گذشته خود در تمامی رقابت‌ها موفق به گلزنی نشده بود. توپچی ها تنها پس از 58 ثانیه پیش افتادند که مارتینلی توپ را وارد دروازه کرد، اما لیورپول توسط داروین نونیز در دقیقه 34 بازی را به تساوی کشاند. آرسنال کمی قبل از پایان نیمه اول توسط ساکا برتری را پس گرفت، اما لیورپول دوباره با روبرتو فیرمینو در دقیقه 53 به بازی برگشت. ساکا با این وجود در دقیقه 76 یک پنالتی تعیین کننده را به ثمر رساند و نتیجه را 3-2 کرد و اولین پیروزی توپچی ها مقابل لیورپول از ژوئیه 2020 را رقم زد.

13 اکتبر: توپچی ها با بودو گلیمت رودررو شدند. این بازی در یک زمین مصنوعی در ورزشگاه آسپیرا برگزار شد، جایی که تیم نروژی در 14 بازی خانگی اخیر خود در رقابت های اروپایی پیروز شده بود، اما توپچی ها 1-0 پیروز شدند.

16 اکتبر: آرسنال خارج از خانه در الند رود با لیدز که در رده چهاردهم قرار داشت روبرو شد. در این بازی، رمزدیل در حالی که توپچی ها 1-0 پیروز شدند، بهترین بازیکن مسابقه انتخاب شد. ساکا در دقیقه 35 با کمک اودگارد از زاویه بسته گل پیروزی را به ثمر رساند. پاتریک بمفورد مهاجم لیدز در اواسط نیمه دوم یک پنالتی را از دست داد. آرسنال برای اولین بار با پیروزی در 9 بازی از 10 بازی اول خود در لیگ، با چهار امتیاز اختلاف در صدر جدول لیگ قرار گرفت.

20 اکتبر: توپچی ها بازی لغو شده لیگ اروپا را در خانه مقابل آیندهوون انجام دادند. ضربه دقیقه 70 ژاکا باعث شد آرسنال برای سومین بار با نتیجه 1-0 پیروز شود. این پیروزی باعث شد که آرسنال با وجود دو بازی باقی مانده، به مرحله حذفی لیگ اروپا راه یابد. روز بعد، باشگاه اعلام کرد که گابریل ماگالائس، قرارداد بلندمدت جدیدی امضا کرده است.

23 اکتبر: آرسنال در ورزشگاه سنت مری به مصاف ساوتهمپتون رده چهاردهم رفت. در اولین تساوی این باشگاه در 28 بازی لیگ برتر از ژانویه 2022، روند 8 برد متوالی به پایان رسید، زیرا گل دقیقه 11 ژاکا توسط استوارت آرمسترانگ لغو شد.

27 اکتبر: توپچی‌ها شکست 2-0 خارج از خانه مقابل آیندهوون در استادیوم فیلیپس را متحمل شدند، اولین باری که توپچی‌ها از نوامبر 2017 در مرحله گروهی لیگ اروپا متحمل شکست خارج از خانه شدند.

30 اکتبر: نهمین بازی ماه آرسنال برابر ناتینگهام فارست تازه صعود کرده در خانه بود. قبل و در طول بازی، این تیم به مدافع قرضی خود پابلو ماری، که پس از ضربه چاقو در ایتالیا در حال بهبودی بود، ادای احترام کرد. ریس نلسون تعویضی دو بار در نیمه دوم پس از یک گل مارتینلی گلزنی کرد، در حالی که پارتی و اودگارد نیز در پیروزی 5-0 گلزنی کردند.

ژاکا به عنوان بهترین بازیکن ماه اکتبر آرسنال انتخاب شد.

نوامبر

3 نوامبر: توپچی ها در آخرین بازی گروهی لیگ اروپا در ورزشگاه امارات میزبان زوریخ بودند. در دقیقه 17، تیرنی با یک ضربه پای چپ از فاصله 20 یاردی تک گل بازی را به ثمر رساند. آنها به طور مستقیم به مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا رفتند.

6 نوامبر: آرسنال در استمفورد بریج به مصاف رقبای خود یعنی چلسی رفت، مسابقه‌ای که باعث شد آرتتا به رکورد 150 بازی در تمامی رقابت‌ها برسد، همان تعداد بازی هایی که برای توپچی‌ها به عنوان بازیکن انجام داد. زینچنکو پس از از دست دادن 9 بازی به دلیل آسیب دیدگی ساق پا به ترکیب اصلی بازگشت. گل گابریل ماگالائس از فاصله نزدیک از کرنر ساکا در دقیقه 63 باعث شد تا تیم میهمان با نتیجه 1-0 پیروز شود. این هشتاد و هفتمین پیروزی آرتتا در هدایت آرسنال بود، بیش از هر یک از پیشینیان او، از جمله جورج گراهام و آرسن ونگر، در مدت مشابه.

9 نوامبر: توپچی ها در مرحله سوم جام اتحادیه، در خانه با تیم برایتون روبرو شدند. کارل هاین، گلر 20 ساله استونیایی و فارغ التحصیل آکادمی، اولین بازی خود را برای تیم اصلی انجام داد و چهارمین استونیایی شد که برای یک تیم لیگ برتری به میدان می‌رود. اگرچه انکتیا برای آرسنال گلزنی کرد، سه گل از ولبک، میتوما و لمپتی باعث شد که میهمان با نتیجه 3-1 پیروز شود و به روند 12 برد متوالی توپچی ها در خانه پایان دادند. این برای دومین بار در 20 فصل اخیر بود که آرسنال نتوانست از دور سوم جام اتحادیه عبور کند.

12 نوامبر: تیم آرتتا آخرین بازی خود را قبل از تعطیلات جام جهانی مقابل ولورهمپتون رده نوزدهم در ورزشگاه مولینوکس انجام داد. کاپیتان اودگارد دو گل بدون پاسخ به ثمر رساند و تیم را با پنج امتیاز اختلاف در صدر جدول نگه داشت و مطمئن شد که آنها برای اولین بار از سال 2007 در روز کریسمس در صدر جدول خواهند بود.

18 نوامبر: ادو گاسپار، یکی از اعضای تیم "شکست ناپذیر" در فصل 04-2003، به عنوان اولین مدیر ورزشی آرسنال منصوب شد.

جام جهانی 2022 از 20 نوامبر تا 18 دسامبر در قطر برگزار شد. ده بازیکن آرسنال در این مسابقات حضور داشتند: گابریل ژسوس و مارتینلی (برزیل)، رمزدیل، ساکا و وایت (انگلیس)، سالیبا (فرانسه)، پارتی (غنا)، تومیاسو (ژاپن)، ژاکا (به عنوان کاپیتان سوئیس) و ترنر (ایالات متحده)، که شش نفر از آنها (ساکا، ترنر، تومیاسو، پارتی، مارتینلی و سالیبا) اولین حضور خود را در جام جهانی انجام دادند.

دسامبر

4 دسامبر: آرتتا یک تیم 27 نفره - شامل سیزده بازیکن آکادمی - را برای سفر به کشور امارات، جایی که آنها دو بازی دوستانه در سوپرکاپ دبی انجام خواهند داد، معرفی کرد.

6 دسامبر: آرسنال تایید کرد که گابریل ژسوس زانوی راست خود را پس از آسیب دیدگی در جریان بازی مرحله گروهی جام جهانی مقابل کامرون، تحت عمل جراحی قرار داده است. باشگاه هیچ زمانبندی برای بازگشت او ارائه نکرد.

8 دسامبر: آرسنال در دبی به مصاف لیون رفت و 3-0 پیروز شد.

13 دسامبر: آنها دومین بازی خود را در دبی مقابل میلان انجام دادند و 2-1 پیروز شدند و قهرمان سوپرجام دبی شدند.

17 دسامبر: پس از بازگشت به انگلیس، آرسنال در آخرین بازی دوستانه خود در ورزشگاه امارات 2-0 مقابل یوونتوس شکست خورد.

26 دسامبر: اولین بازی توپچی ها در لیگ پس از جام جهانی، بازی باکسینگ دی در خانه مقابل وستهم رده شانزدهمی، در سالگرد اولین بازی آرتتا به عنوان سرمربی آرسنال بود. چکش ها با ضربه پنالتی سعید بن‌رحما در دقیقه 27 پیش افتادند، اما گل تساوی ساکا در دقیقه 53، شوت آرام مارتینلی و پایان آرام انکتیا باعث پیروزی 3-1 شد. آرسن ونگر برای اولین بار پس از ترک باشگاه در می 2018 یک بازی را در ورزشگاه امارات تماشا کرد.

31 دسامبر: در شب سال نو، آرسنال به سواحل جنوبی انگلیس سفر کرد تا آخرین بازی خود در سال 2022 را مقابل برایتون رده هفتمی برگزار کند. قبل از شروع بازی، برای ادای احترام به پله که در 29 دسامبر درگذشت، یک دقیقه تشویق شد. گل‌های ساکا، اودگارد و انکتیا، آرسنال را سه گل جلو انداخت، قبل از اینکه میتوما در دقیقه 65 اختلاف را برای مرغ‌های دریایی کم کرد. مارتینلی شش دقیقه بعد گلزنی کرد و اگرچه ایوان فرگوسن یک گل به ثمر رساند، اما با پیروزی 4-2 آرسنال با هفت امتیاز اختلاف در صدر جدول، به پنجمین تیم تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل شد که 43 امتیاز در 16 هفته نخست کسب کرده است.

آرتتا دومین جایزه بهترین مربی ماه خود در لیگ برتر را از آن خود کرد و برای چهارمین بار در دوران حرفه‌ای خود این جایزه را به دست آورد. اودگارد برنده جایزه بهترین بازیکن ماه لیگ برتر شد، اولین بازیکن آرسنال که پس از پیر امریک اوبامیانگ در سپتامبر 2019 موفق به کسب این جایزه شد. همچنین این اولین بار از مارس 2015 بود که باشگاه هر دو جایزه را دریافت کرد، زمانی که آرسن ونگر و اولیویه ژیرو این جوایز را دریافت کردند. وایت و ساکا به ترتیب به عنوان بهترین بازیکن ماه نوامبر و دسامبر باشگاه انتخاب شدند.

ژانویه

3 ژانویه: آرسنال سال 2023 را با یک بازی خانگی مقابل نیوکاسل که در رده سوم قرار دارد آغاز کرد، با این امید که برتری خود را نسبت به منچسترسیتی افزایش دهد. با این حال، هیچ یک از تیم ها نتوانستند از بن بست خارج شوند و بازی 0-0 به پایان رسید.

9 ژانویه: توپچی ها در دور سوم جام حذفی، با تیم لیگ یک آکسفورد یونایتد خارج از خانه به میدان رفتند. گل اول از الننی بود و با یک بریس از انکتیا در برد 3-0 دنبال شد.

15 ژانویه: آرسنال در دومین دربی فصل شمال لندن در ورزشگاه تاتنهام با این رقیب روبرو شد. ارسال ساکا توسط لوریس در دقیقه 14 منحرف شد، در حالی که اودگارد در نیمه اول با یک ضربه از راه دور برتری آرسنال را دو برابر کرد. آرون رمزدیل با هفت سیو بهترین بازیکن زمین شد و به تیمش کمک کرد که اولین کلین شیت را در دربی های شمال لندن از زمانی که آرتتا در دسامبر 2019 هدایت آرسنال را بر عهده گرفت، ثبت کند. آرسنال با اولین دبل تاتنهام در لیگ از فصل 2013/14، هشت امتیاز از سیتی فاصله گرفت. در پایان بازی، رمزدیل توسط یکی از هواداران تاتنهام که روی تابلوهای تبلیغاتی پریده بود، لگد خورد. این حرکت به شدت مورد انتقاد اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای، اتحادیه فوتبال و لیگ برتر قرار گرفت. این هوادار متعاقباً به مدت چهار سال از حضور در مسابقات فوتبال محروم شد.

20 ژانویه: آرسنال اولین خرید خود در پنجره نقل و انتقالات زمستانی را با خرید لئاندرو تروسار مهاجم 28 ساله بلژیکی اعلام کرد که با قراردادی بلندمدت از برایتون به این باشگاه پیوست.

22 ژانویه: آرسنال در خانه با منچستریونایتد، تنها تیمی که تاکنون آنها را در لیگ برتر شکست داده بود، روبرو شد. در دقیقه 17 رشفورد با یک ضربه از راه دور یونایتد را پیش انداخت اما انکتیا 7 دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند. در دقیقه 53، ساکا از راه دور دروازه دخیا را باز کرد، قبل از اینکه لیساندرو مارتینز شش دقیقه بعد با ضربه سر دروازه آرسنال را باز کند. در دقیقه 90، انکتیا توانست گل برتری و پیروزی 3-2 را رقم بزند. این پیروزی باعث شد توپچی ها با یک بازی کمتر در صدر لیگ برتر پنج امتیاز برتری داشته باشند.

23 ژانویه: باشگاه تایید کرد که یاکوب کیویور، مدافع 22 ساله لهستانی را از اسپزیا به خدمت گرفته‌اند.

27 ژانویه: توپچی ها به مصاف منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد در دور چهارم جام حذفی رفتند. بازیکن جدید تروسارد اولین بازی خود را در آرسنال انجام داد و کیویور پس از عقد قرارداد با این باشگاه در اوایل هفته، روی نیمکت قرار گرفت. در دقیقه 64، ناتان آکه تنها گل این بازی فشرده را به ثمر رساند تا میزبان با نتیجه 1-0 پیروز شود.

31 ژانویه: در روز ددلاین، توپچی ها اعلام کردند که جورجینیو، هافبک 31 ساله ایتالیایی از چلسی به این باشگاه پیوسته و پیراهن شماره 20 را بر تن خواهد کرد.

جدایی دو بازیکن تیم اصلی در همان روز اعلام شد، مارکینیوس تا پایان فصل به صورت قرضی به نورویچ در چمپیونشیپ پیوست و آلبرت سامبی لوکونگا به صورت قرضی به کریستال پالاس پیوست.

همچنین باشگاه اعلام کرد که زانوی راست الننی پس از آسیب جدی در یک جلسه تمرین تحت عمل جراحی قرار گرفته است و برای مدت طولانی دور از میادین خواهد بود.

آرتتا برای سومین بار در این فصل بهترین مربی ماه لیگ برتر شد. از زمانی که گواردیولا در نوامبر و دسامبر 2021 موفق به کسب این جایزه در ماه های متوالی شد، او اولین مربی‌ای بود که این جایزه را دو بار متوالی دریافت کرد. آرتتا همچنین اولین سرمربی آرسنال بود که سه بار در یک فصل موفق به کسب این جایزه شد. زینچنکو به عنوان بهترین بازیکن ماه ژانویه آرسنال انتخاب شد.

فوریه

1 فوریه: آرسنال تایید کرد که سدریک سوارس، به صورت قرضی تا پایان فصل 2022/23 به تیم فولام پیوسته است.

3 فوریه: باشگاه اعلام کرد که مارتینلی مهاجم برزیلی قرارداد بلندمدت جدیدی منعقد کرده است.

4 فوریه: تیم آرتتا با اورتون که در رده نوزده جدول قرار داشت، تیمی که پنج روز قبل شان دایچ را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرده بود، روبرو شد. جیمز تارکوفسکی تک گل بازی را در دقیقه 60 به ثمر رساند تا میزبان را به پیروزی برساند و دومین شکست فصل را برای آرسنال در لیگ برتر و اولین شکست آنها در 14 بازی قبلی را رقم بزند. با وجود باخت، توپچی ها با پنج امتیاز اختلاف در صدر جدول باقی ماندند.

11 فوریه: آرسنال در خانه به مصاف برنتفورد رده هفتمی رفت. خرید زمستانی تروسارد در حالی وارد بازی شد که بازی همچنان بدون گل بود و اولین گل خود را برای باشگاه در عرض پنج دقیقه به ثمر رساند. با این حال، در دقیقه 74، ایوان تونی در ارسال کریستین نورگارد از فاصله نزدیک برای تیم میهمان با ضربه سر گلزنی کرد. این گل در نهایت توسط کمک داور ویدیویی لی میسون پس از بررسی اینکه آیا برنتفورد مرتکب تخلف شده است یا خیر، تایید شد. با این حال، میسون نتوانست تشخیص دهد که نورگارد، که پاس گل داد، قبل از سانتر، در آفساید بود و بعداً مشخص شد که هیچ خطی برای بررسی آفساید احتمالی کشیده نشده است.

15 فوریه: تیم آرتتا بازی معوقه را در خانه مقابل منچسترسیتی رده دومی برگزار کرد. در دقیقه 24، اشتباه تومیاسو باعث شد کوین دی بروینه گلزنی کند، قبل از اینکه ساکا در دقیقه 42 بازی را به تساوی بکشاند. دو گل سیتی در نیمه دوم توسط جک گریلیش و ارلینگ هالند، شکست 3-1، اولین باخت خانگی آرسنال در 14 بازی لیگ، و یازدهمین باخت متوالی آنها در لیگ مقابل منچسترسیتی را رقم زد. پس از بازی، آرسنال با یک بازی کمتر، جای خود را با سیتی در بالای جدول در تفاضل گل عوض کرد.

18 فوریه: آرسنال به ویلا پارک رفت تا مقابل استون ویلا که در رده یازدهم قرار داشت، بازی کنند که توسط اونای امری، سرمربی سابق آرسنال، که برای اولین بار در لیگ برتر به مصاف تیم سابق خود می‌رفت، بازی کنند. در یک مسابقه هیجان انگیز شش گله، تیم آرتتا دو بار عقب افتاد و در وقت های تلف شده دو گل به ثمر رساند. گل‌های واتکینز و کوتینیو با گل‌های ساکا و زینچنکو جواب داده شد، قبل از اینکه شوت از راه دور جورجینیو و ضد حمله مارتینلی به پیروزی 4-2 آرسنال منجر شود.

21 فوریه: آرسنال تأیید کرد که الننی، که در ژانویه تحت عمل جراحی زانوی راست خود قرار گرفت، قرارداد خود را با این باشگاه تا ژوئن 2024 تمدید کرده است.

 25 فوریه: آخرین بازی توپچی ها در این ماه در ورزشگاه کینگ پاور مقابل لسترسیتی که در رده چهاردهم قرار داشت بود. زینچنکو به عنوان کاپیتان آرسنال برای اولین بار به عنوان یک علامت احترام در هفته اولین سالگرد حمله روسیه به سرزمین مادری‌اش اوکراین، بازی را شروع کرد. مارتینلی در اوایل نیمه دوم، 200ــمین گل توپچی ها در لیگ برتر تحت هدایت آرتتا را به ثمر رساند تا دهمین برد خارج از خانه آرسنال در این فصل را به ارمغان آورد. آرتتا برد را به مردم اوکراین تقدیم کرد.

زینچنکو به عنوان بهترین بازیکن ماه فوریه آرسنال انتخاب شد.

مارچ

1 مارچ: توپچی ها بازی معوقه لیگ برتر را در خانه با اورتون رده هجدهمی انجام دادند. ساکا پنج دقیقه قبل از پایان نیمه اول، پنجاهمین گل خود در لیگ برتر را از زاویه بسته به ثمر رساند، قبل از اینکه مارتینلی در وقت های تلف شده نیمه اول گلزنی کند. اودگارد و مارتینلی در نیمه دوم گل‌های سوم و چهارم را به ثمر رساندند تا آرسنال با نتیجه 4-0 پیروز شود. این صدمین پیروزی آرسنال در لیگ مقابل اورتون بود و توپچی ها را به اولین تیمی در تاریخ لیگ انگلیس تبدیل کرد که 100 برد در برابر یک حریف خاص به دست آورده است. این نتیجه آنها را با پنج امتیاز اختلاف در صدر لیگ برتر نگه داشت.

4 مارچ: تیم آرتتا در خانه مقابل بورنموث رده نوزدهم بازی کرد. پس از اینکه ویرا جایگزین ژاکا در ترکیب اصلی شد، این اولین بار از ژانویه 1986 بود که آرسنال یک ترکیب اصلی بدون یک بازیکن را معرفی کرد که زیر نظر ونگر که از سال 1996 تا 2018 هدایت توپچی ها را برعهده داشت، به میدان رفته باشد. بورنموث تنها پس از 9 ثانیه با گل فیلیپ بیلینگ که دومین گل سریع تاریخ لیگ برتر بود، پیش افتاد. آنها برتری خود را در دقیقه 57 با ضربه سر مارکوس سنسی دو برابر کردند. پنج دقیقه بعد، پارتی کمک کرد تا فاصله را به یک گل کاهش دهد. نلسون در دقیقه 69، به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و تنها یک دقیقه بعد به اولین گل وایت با پیراهن آرسنال کمک کرد. در دقیقه هفتم وقت های تلف شده، نلسون با یک ضربه فوق‌العاده، جشن های وحشیانه‌ای را به پا کرد. این اولین باری بود که توپچی ها از فوریه 2012 در یک بازی لیگ برتر که در آن دو گل یا بیشتر عقب بودند پیروز می‌شدند.

9 مارچ: آرسنال مقابل اسپورتینگ لیسبون در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا در لیسبون به تساوی 2-2 رسید.

12 مارچ: آنها به رقابت های خود در لیگ برتر ادامه دادند و در خارج از خانه در کریون کوتیج با تیم هفتم جدول، فولام روبرو شدند. گابریل ژسوس برای اولین بار از نوامبر 2022 به دنبال آسیب دیدگی زانو در لیست تیم قرار گرفت و در نیمه دوم به میدان رفت. گل‌های گابریل ماگالایس، مارتینلی و اودگارد که همگی با پاس گل تروسارد به ثمر رسیدند، پیروزی 3-0 را تضمین کرد. برد 3-0 صدمین پیروزی آرتتا در تمام رقابت‌ها به عنوان سرمربی توپچی‌ها بود که او را به نهمین سرمربی آرسنال تبدیل کرد که به این رکورد دست پیدا می‌کند. توپچی‌ها همچنین به اولین تیم تاریخ لیگ انگلیس تبدیل شدند که پنج دربی متوالی خارج از خانه لندن را بدون دریافت حتی یک گل پیروز می‌شوند.

13 مارچ: فرم خوب آرسنال در طول فصل در مراسم جوایز فوتبال لندن 2023 شناخته شد. اودگارد جایزه بهترین بازیکن سال لیگ برتر را دریافت کرد، ساکا جایزه بهترین بازیکن جوان سال را از آن خود کرد، رمزدیل جایزه بهترین گلر سال را دریافت کرد و آرتتا به عنوان بهترین مربی سال انتخاب شد.

15 مارچ: باشگاه اعلام کرد استن کرونکه و جاش کرونکه رئیس مشترک باشگاه فوتبال آرسنال شدند و تیم لوئیس به عنوان معاون اجرایی منصوب شد.

16 مارچ: توپچی ها در بازی برگشت، میزبان اسپورتینگ لیسبون بودند. ژاکا آرسنال را پیش انداخت، قبل از اینکه پدرو گونسالوس از فاصله 46 یاردی بازی را به تساوی بکشد. آرسنال در وقت های اضافه چندین موقعیت برای گلزنی داشت، اما با وجود اینکه مانوئل اوگارته کارت زرد دوم را دریافت کرد، تیم پرتغالی مقاومت کرد تا بازی را به ضربات پنالتی بکشاند که با نتیجه 5-3 پیروز شد.

19 مارچ: قبل از آخرین وقفه بین‌المللی فصل، توپچی‌ها در خانه مقابل کریستال پالاس که در رده دوازدهم قرار داشت، که دو روز قبل، پاتریک ویرا، سرمربی و کاپیتان سابق آرسنال را اخراج کرده بود، بازی کرد. مارتینلی ششمین گل خود را در شش بازی اخیر لیگ برتر در دقیقه 28 با ضربه پای چپ به ثمر رساند، قبل از اینکه دو گل ساکا و ضربه ژاکا به پیروزی 4-1 منجر شوند. این پیروزی باعث اختلاف هشت امتیازی با منچسترسیتی شد، در حالی که سیتیزن‌ها یک بازی کمتر داشتند. با 10 بازی تا پایان لیگ، توپچی ها 69 امتیاز کسب کرده بودند تا به همان تعداد امتیازات فصل گذشته خود برسند. توپچی ها اولین تیم در تاریخ لیگ فوتبال انگلیس شدند که در یک دوره لیگ 9 دربی لندن را پیروز شده است.

21 مارچ: آرسنال تایید کرد که تومیاسو، که پنج روز پیش در بازی مقابل اسپورتینگ دچار مصدومیت شدید شده بود، زانوی راست خود را تحت عمل جراحی قرار داده است و بقیه فصل از دست خواهد داد.

آرتتا چهارمین عنوان بهترین مربی ماه لیگ برتر خود در این فصل را دریافت کرد و پس از گواردیولا در فصل 18-2017 و کلوپ در فصل 2019/20، سومین مربی در تاریخ لیگ برتر شد که در یک فصل موفق به انجام این کار شده است. ساکا برای اولین بار در دوران حرفه ای خود جایزه بهترین بازیکن ماه لیگ برتر را دریافت کرد. سیو حیاتی رمزدیل در دیدار مقابل بورنموث، جایزه بهترین سیو ماه لیگ برتر را به دست آورد و او را به اولین گلر آرسنال تبدیل کرد که این جایزه را به دست آورد. تروسار به عنوان بهترین بازیکن ماه مارچ آرسنال انتخاب شد.

آپریل

1 آپریل: پس از وقفه بین المللی، آرسنال در خانه با لیدز رده چهاردهم روبرو شد. ژسوس با یک پنالتی در دقیقه 12، قبل از اینکه بن وایت برتری را در اوایل نیمه دوم دو برابر کند، دروازه را باز کرد. ژسوس هشت دقیقه بعد دومین گل خود را به ثمر رساند و اگرچه راسموس کریستنسن یک گل برای لستر به ثمر رساند، ژاکا برتری سه گله توپچی ها را در دقیقه 84 بازگرداند. این پیروزی صدمین برد آرتتا در تمام رقابت‌ها به عنوان سرمربی آرسنال بود.

9 آپریل: توپچی ها راهی آنفیلد شدند تا به مصاف لیورپول رده هشتمی بروند. مارتینلی 25ــمین گل خود در لیگ برتر را به ثمر رساند و در دقیقه 28 به ژسوس پاس گل داد. میزبان در دقیقه 42 توسط محمد صلاح گل اول را به ثمر رساند، اما همین بازیکن در دقیقه 54 یک ضربه پنالتی را از دست داد. ضربه سر فیرمینو بازی را به تساوی کشاند. در وقت‌های تلف‌شده، رمزدیل با نوک انگشت، ضربه صلاح را دفع کرد، سپس تلاش ابراهیما کوناته برای گلزنی از جلوی دروازه را از بین برد تا بازی با تساوی 2-2 به پایان برسد. روند هفت برد متوالی توپچی‌ها در لیگ برتر به پایان رسید.

16 آپریل: تیم آرتتا در استادیوم لندن با وستهم که در رده چهاردهم قرار داشت، روبرو شد. گابریل ژسوس چهارمین گل خود را در سه مسابقه اخیر در دقیقه 7 به ثمر رساند، قبل از اینکه اودگارد سه دقیقه بعد گلزنی کند. با این حال، بن‌رحما و بوون دو گل زدند و ساکا نیز یک پنالتی را از دست داد تا مطمئن شوند که توپچی ها در دومین بازی متوالی نیز، برتری دو گله را از دست داده‌اند.

21 آپریل: توپچی ها در خانه مقابل ساوتهمپتون انتهای جدولی، به میدان رفتند. تیم میهمان با ضربه آلکاراز پس از 28 ثانیه، یک برتری شگفت‌انگیز به دست آورد و والکات چهارده دقیقه بعد برتری آنها را دو برابر کرد. مارتینلی با پانزدهمین گل خود در لیگ امید را به آرسنال بازگرداند، قبل از اینکه کالتاسار برتری دو گله ساوتهمپتون را در دقیقه 66 بازگرداند. دو گل دیرهنگام از اودگارد و ساکا باعث شد آرسنال تساوی 3-3 را به ارمغان بیاورد. توپچی ها پنج امتیاز از منچسترسیتی که دو بازی کمتر داشت، جلو بودند.

26 آپریل: دو تیم برتر لیگ در ورزشگاه اتحاد به مصاف یکدیگر رفتند. سالیبا به دلیل آسیب دیدگی کمر از زمین خارج شد و کاپیتان اودگارد صدمین بازی خود را برای تیم در تمامی مسابقات انجام داد. کوین دی بروینه در دقیقه 7 سیتی را پیش انداخت، قبل از اینکه جان استونز برتری را در وقت های تلف شده نیمه اول دو برابر کند. دی بروینه گل دوم خود را در نیمه دوم به ثمر رساند و اگرچه آرسنال در دقیقه 86 با ضربه هولدینگ گلزنی کرد، هالند در وقت های تلف شده نیمه دوم گلزنی و پیروزی 4-1 میزبان را قطعی کرد و روند ده بازی بدون شکست آرسنال را به پایان رساند. این دوازدهمین باخت متوالی آرسنال در لیگ برتر مقابل سیتی بود. پس از بازی، برتری آنها در صدر لیگ به دو امتیاز نسبت به تیم گواردیولا کاهش یافت که دو بازی کمتر و تفاضل گل بهتری داشتند. علیرغم این باخت، تیم آرتتا پس از شش سال غیبت، از نظر ریاضی به لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده راه یافت.

سیو حیاتی رمزدیل مقابل ضربه صلاح، برنده جایزه بهترین سیو ماه لیگ برتر شد و او را به اولین گلر آرسنال تبدیل کرد که پشت سر هم این جایزه را دریافت کرد. اودگارد به عنوان بهترین بازیکن ماه توپچی ها انتخاب شد.

می

2 می: این باشگاه ماه می را با پیروزی 3-1 مقابل چلسی که در رده دوازدهم قرار داشت آغاز کرد. توپچی ها در نیمه اول با بریس اودگارد و تک گل ژسوس پیش افتادند. پس از فصل 2012/13 این دومین باری بود که باشگاه چهار بازیکن (ساکا، مارتینلی، اودگارد و ژسوس) داشت که تعداد گل‌هایشان در یک فصل از لیگ برتر دورقمی می‌شد. این نتیجه چهارمین دبل لیگ برتر را در برابر چلسی تضمین کرد و برای اولین بار از فوریه 2004 بود که آرسنال سه بازی متوالی لیگ برتر مقابل آبی ها را برد.

7 می: توپچی ها در سنت جیمز پارک با نیوکاسل رده سومی روبرو شدند و پیروزی 2-0 را تضمین کردند. توپچی ها 81 امتیاز از 35 بازی لیگ برتر در این دوره از رقابت‌ها به دست آوردند، یک امتیاز کمتر از منچسترسیتی صدرنشین که هنوز یک بازی کمتر داشتند.

14 می: آرسنال در خانه با برایتون که رتبه هفتم را در اختیار دارد، روبرو شد. گل‌های نیمه دوم انسیسو، اونداو و استوپینان، پیروزی 3-0 را برای میهمانان رقم زد.

18 می: باشگاه اعلام کرد که آرون رمزدیل قرارداد بلندمدت جدیدی امضا کرده است.

20 می: در آخرین بازی خارج از خانه در این فصل، آرسنال با ناتینگهام فارست که در رده شانزدهم قرار داشت در سیتی گراوند روبرو شد. آرسنال با گل زودهنگام تایوو آوونی 1-0 شکست خورد. این نتیجه بقای فارست را در لیگ برتر قطعی کرد و به منچسترسیتی اجازه داد تا با سه بازی باقی مانده، قهرمان لیگ برتر شود. برخلاف نیم فصل اول که تیم آرتتا در 19 بازی تنها 7 امتیاز از دست داد (16 برد، 2 تساوی و 1 باخت)، آنها از 8 بازی گذشته خود فقط 9 امتیاز کسب کرده بودند (2 برد، 3 تساوی و 3 شکست). توپچی ها در اوایل این فصل هشت امتیاز از تیم گواردیولا فاصله داشتند و برای مدت طولانی لیگ را رهبری کرده بودند، اما در نهایت چالش آنها شکست خورد. در واقع، آرسنال در طول این فصل به مدت 248 روز در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفت، اما در نهایت قهرمان نشد.

23 می: باشگاه تایید کرد که بوکایو ساکا قرارداد بلندمدت جدیدی امضا کرده است.

28 می: آخرین بازی توپچی ها در این فصل در خانه مقابل ولورهمپتون بود. دو گل از ژاکا (اولین بریس او برای آرسنال) در 297ــمین و آخرین بازی‌اش برای آرسنال، با ضربه های ساکا، ژسوس و اولین گل کیویور در آرسنال دنبال شد. برد 5-0 به این معنی بود که تیم آرتتا در رده دوم لیگ برتر قرار گرفت و پنج امتیاز کمتر از منچستر سیتی قهرمان کسب کرد.

عملکرد آرسنال در این فصل منجر به نامزدی چندین جایزه در پایان فصل شد. آرتتا برای بهترین مربی فصل لیگ برتر نامزد شد. مارتینلی، اودگارد و ساکا در فهرست نهایی جایزه بهترین بازیکن جوان فصل لیگ برتر قرار گرفتند. سیوهای حیاتی رمزدیل مقابل بورنموث و لیورپول، نامزد دریافت جایزه بهترین سیو فصل لیگ برتر شدند. در حالی که عملکرد نلسون مقابل بورنموث، برنده جایزه بهترین تغییر بازی فصل شد.

آرتتا همچنین در رقابت برای جایزه بهترین مربی سال انجمن مدیران لیگ بود. اودگارد و ساکا در فهرست نهایی جایزه بهترین بازیکن سال از نگاه هواداران لیگ برتر PFA قرار گرفتند. ساکا و اودگارد در جایزه بهترین فوتبالیست سال انجمن نویسندگان فوتبال به ترتیب دوم و سوم شدند. اودگارد به عنوان بهترین بازیکن فصل آرسنال انتخاب شد و ضربه آخر نلسون در برابر بورنموث به عنوان گل فصل این باشگاه انتخاب شد. گابریل ماگالایس و بوکایو ساکا بیش از همه بازیکنان به میدان رفتند (48). ساکا، اودگارد و مارتینلی، هر سه با 15 گل بهترین گلزنان آرسنال بودند. ساکا با 11 پاس گل بهترین پاسور تیم نیز بود. هیچ بازیکنی از آرسنال در این فصل از زمین بازی اخراج نشد.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۸ ۱۷:۴۸
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۴۹۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی آغاز شده است
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰