loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2005/06
مروری بر فصل 2005/06

مروری بر فصل ۲۰۰۵/۰۶

فصل 2005/06 صد و هشتمین فصل فوتبال رقابتی بود که توسط آرسنال انجام شد. این آخرین فصلی بود که در آن مسابقات خانگی پس از 93 سال در ورزشگاه هایبری برگزار شد. آرسنال قصد داشت برای فصل بعد به ورزشگاه جدید 60 هزار نفری امارات نقل مکان کند. این باشگاه در لیگ برتر به عنوان چهارمی دست یافت. آرسنال به اولین باشگاه لندنی تبدیل شد که به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت، هرچند در پاریس با نتیجه 2-1 مغلوب بارسلونا شد. در جام اتحادیه، این باشگاه در نیمه نهایی توسط ویگان حذف شد و در جام حذفی، مقابل بولتون در دور چهارم حذف شد.
 
آرسنال در سوپرکاپ در استادیوم میلنیوم به قهرمان لیگ چلسی باخت. شروع بی تفاوت در لیگ باعث شد که آرسنال پس از 13 بازی در رده دوم قرار بگیرد، اما یک ماه بعد، سه شکست متوالی آن‌ها را از رقابت برای عنوان قهرمانی خارج کرد. در روز پایانی، آن‌ها ویگان را 4-2 در هایبری شکست دادند. شکست تاتنهام مقابل وستهم باعث شد آرسنال به مقام چهارم دست یابد. عملکرد این تیم در اروپا چشمگیرتر بود. آنها رئال مادرید، یوونتوس و ویارئال را در مراحل حذفی حذف کردند. در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 که در استادو فرانس پاریس در 17 می 2006 برگزار شد، ینس لمن به دلیل خطا روی ساموئل اتوئو از بازی اخراج شد. اگرچه سول کمپل از روی ضربه ایستگاهی در نیمه اول آرسنال را پیش انداخت، اما این تیم در 15 دقیقه پایانی دو گل دریافت کرد تا بازی را واگذار کند.

نقل و انتقالات

الکساندر هلب بلاروسی با مبلغی نامشخص در 12 ژوئیه 2005 به باشگاه ملحق شد. نیکلاس بنتنر و ویتو مانونه دیگر خریدهای آرسنال بودند. در پنجره نقل و انتقالات زمستانی هم آرسنال با آبو دیابی، امانوئل آدبایور و تئو والکات قرارداد امضا کرد.

پس از جدایی زودهنگام جرمین پنانت و استوارت تیلور، کاپیتان باشگاه پاتریک ویرا با قراردادی 13.7 میلیون پوندی به یوونتوس پیوست. ونگر قصد نداشت جانشینی را به خدمت بگیرد و گفت: "عجله‌ای ندارم. ما گیلبرتو، فلامینی و فابرگاس را داریم. پیرس نیز می‌تواند در آن‌جا بازی کند، بنابراین ما بازیکنان زیادی داریم." دیوید بنتلی نیز با قراردادی قرضی به بلکبرن پیوست که در نیم فصل دائمی شد.

پیش فصل

آرسنال در بازی های دوستانه پیش فصل به مصاف تیم های بارنت، ویز، ریزینگ و اوترخت رفت و در تورنمنت آمستردام به مصاف آژاکس و پورتو رفت و قهرمان این مسابقات شد.

سوپرکاپ
 
آرسنال به عنوان قهرمان جام حذفی در فصل قبل، در کامیونتی شیلد به مصاف قهرمان لیگ، چلسی رفت. دو گلی که دیدیه دروگبا در هر دو نیمه به ثمر رساند به معنی شکست آرسنال در آن بازی بود.

لیگ برتر
 
آگوست تا اکتبر

آرسنال آخرین فصل خود را در هایبری مقابل نیوکاسل در 14 آگوست 2005 آغاز کرد. علیرغم اینکه جرمین جناس در دقیقه 32 از زمین بازی اخراج شد، تیری آنری از روی نقطه پنالتی در دقیقه 81 گلزنی کرد. رابین فن پرسی، چهار دقیقه مانده به پایان مسابقه، گل دوم را به ثمر رساند. یک گل با چاشنی خوش شانسی از دروگبا اولین شکست آرسنال را در برابر چلسی در لیگ بعد از تقریبا یک دهه به بار آورد. این تیم با پیروزی 4-1 مقابل فولام پاسخ داد، که در آن آنری و پاسکال سیگان هر دو بریس کردند. آرسنال در 10 سپتامبر 2005 در خارج از خانه به میدلزبورو باخت، در عملکردی که ونگر آن را "غیرقابل قبول" شمرد. دو گل از سول کمپل در برابر اورتون با تساوی بدون گل مقابل وستهم که به تازگی به لیگ برتر صعود کرده بود، دنبال شد.
 
یک گل به خودی توسط استفان کلمنس باعث شد آرسنال در هفته اول اکتبر مقابل بیرمنگام پیروز شود. با وجود اینکه آرسنال در خارج از خانه مقابل وست بروم بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشت، اما 2-1 شکست خورد. ونگر پس از بازی اظهار داشت که تیم "با روحیه عالی بازی کرد اما به دلیل عدم تجربه تنبیه شد زیرا از موقعیت هایی که ایجاد کردیم استفاده نکردیم." کسب سه امتیاز در برابر منچسترسیتی با پنالتی عجیب رابرت پیرس و تیری آنری همراه شد. وی تصمیم گرفت ضربه پنالتی را که توسط یوهان کرایف و جسپر اولسن در آژاکس اجرا شده بود را بازسازی کند. پیرس پس از تلاش برای پاس دادن توپ به سمت آنری، به طور ناخواسته دو بار توپ به پایش خورد و مایک رایلی را قادر ساخت که یک ضربه ایستگاهی به نفع منچسترسیتی اعلام کند. بازی آخر لیگ در ماه اکتبر با تساوی 1-1 مقابل تاتنهام به پایان رسید.

نوامبر تا فوریه

پیروزی 3-1 در خانه ساندرلند در 5 نوامبر 2005 به این معنی بود که آرسنال در رتبه سوم جدول لیگ قرار گرفت. به دنبال آن سفری به ورزشگاه JJB انجام شد. آرسنال ویگان را 3-2 در یک "بازی بسیار سرگرم کننده در یک بعد از ظهر سرد و یخبندان" شکست داد. آنری صدمین گل خود را در هایبری در برابر بلکبرن به ثمر رساند تا روند شکست ناپذیری باشگاه را به 9 بازی افزایش دهد. شکست مقابل بولتون در اوایل دسامبر با اعتراف ونگر همراه بود: ''حریفان الگوی مورد نیاز برای شکست تیمش را نشان داده‌اند''

شکست بعدی مقابل نیوکاسل، جایی که گیلبرتو سیلوا در نیمه دوم اخراج شد، غیبت ویرا در خط میانی را برجسته کرد. یک هفته بعد در باخت 2-0 به چلسی، سومین شکست متوالی آن‌ها برای اولین بار زیر نظر ونگر رخ داد و آرسنال در رده هشتم قرار گرفت، 11 امتیاز کمتر از منچستریونایتد. بازی خارج از خانه مقابل چارلتون با پیروزی 1-0 برای آرسنال به پایان رسید. خوزه آنتونیو ریس دومین گل خود را در لیگ به ثمر رساند. چهار گل نیمه اول در برابر پورتموث به آرسنال کمک کرد تا فاصله خود را به 9 امتیاز کم کند. آن‌ها سال تقویمی را به پایان رساندند و سال 2006 را با تساوی بدون گل به ترتیب مقابل استون ویلا و منچستریونایتد آغاز کردند.
 
آرسنال بزرگترین برد فصل لیگ را در مقابل میدلزبورو در هایبری ثبت کرد. آنری در پیروزی 7-0 هت تریک کرد. وی پس از بازی معتقد بود که برای باشگاه حیاتی است که در جمع چهار تیم برتر قرار گیرد. برای من، برای باشگاه و برای هواداران."

مقابل وستهم، کمپبل به درخواست او قبل از نیمه دوم تعویض شد، زیرا او بر روی گل های نایجل ریو-کوکر و بابی زامورا مقصر بود. او پس از مسابقه "ناپدید" شد، و متعاقباً پنج روز بعد به تمرین بازگشت. امانوئل آدبایور اولین گل خود را برای آرسنال در پیروزی 2-0 مقابل بیرمنگام در 4 فوریه 2006 به ثمر رساند. یک گل در وقت های تلف شده توسط گیلبرتو سیلوا باعث شد این تیم در بازی با بولتون در هایبری یک امتیاز کسب کند. آرسنال در روز ولنتاین یک گل دیرهنگام مقابل لیورپول دریافت کرد - نتیجه ای که باعث شد باشگاه 10 امتیاز از حریف خود عقب بیفتد. شکست مقابل بلکبرن به معنای باخت آن‌ها برای دومین بازی متوالی بود. ونگر با به دست آوردن تنها سه برد از 14 بازی خارج از خانه، اذعان داشت که فرم تیم با توجه به 5 بازی خارج از خانه باقی مانده "یک نگرانی بزرگ" است.

مارچ تا می
 

در هفته اول ماه مارچ، آرسنال فولام را 4-0 با بریس آنری شکست داد. این مهاجم گل پیروزی مقابل لیورپول را در بازی بعدی خود، از روی پاس اشتباه رو به عقب استیون جرارد به ثمر رساند. یک عملکرد زیبا در برابر چارلتون با پیروزی 5 گل در خانه استون ویلا در 1 آوریل 2006 دنبال شد. آرسنال 2-0 به منچستریونایتد باخت و دو امتیاز در برابر پورتموث که در معرض خطر سقوط بود از دست داد، به این معنی که رتبه چهارم در اختیار تاتنهام قرار گرفت.
 
دنیس برکمپ آخرین گل خود را برای آرسنال مقابل وست بروم در پیروزی 3-1 به ثمر رساند. او در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی به میدان آمد تا پیرس را برای زدن گل پیروزی آماده کند، لحظاتی پس از اینکه نایجل کواشی گل تساوی را به ثمر رساند. آرسنال در خانه به تساوی 1-1 مقابل تاتنهام دست یافت و ونگر تصمیم گرفت که بازیکنان را برای نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا استراحت دهد. پیروزی 3-0 خارج از خانه مقابل ساندرلند با تکل آبو دیابی تحت الشعاع قرار گرفت و او را تا پایان فصل محروم کرد. ریس دو گل دیرهنگام مقابل منچسترسیتی به ثمر رساند تا آرسنال را با یک امتیاز کمتر پشت سر تاتنهام در رتبه چهارم قرار دهد. در آخرین بازی که در هایبوری انجام شد، آرسنال با ویگان روبرو شد، که باید نتیجه بهتری نسبت به تاتنهام کسب می‌کرد تا به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. آنری در پیروزی 4-2 آرسنال هت تریک کرد و به آرسنال کمک کرد تا فصل را با 67 امتیاز از 38 بازی به پایان برساند.

شکست تاتنهام مقابل وستهم به این معنی بود که آرسنال در لیگ چهارم شد و سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کرد.

آنری با 27 گل آقای گل لیگ برتر شد.

ریس با 10 پاس گل در رده دوم جدول قرار گرفت. فن پرسی بازیکن ماه نوامبر لیگ برتر شد. آنری در تیم منتخب فصل لیگ برتر قرار گرفت و برای سومین بار برنده جایزه بهترین فوتبالیست سال شد. هیچ بازیکن دیگری به اندازه آنری در تاریخ آرسنال موفق به کسب این جایزه نشده است.

جام حذفی
 
آرسنال به عنوان یک باشگاه لیگ برتری در دور سوم وارد این رقابت‌ها شد. بازی ابتدایی آن‌ها پیروزی 2-1 خانگی مقابل کاردیف در 7 ژانویه 2006 بود که هر دو گل توسط پیرس به ثمر رسید. آرسنال در دور بعد به مصاف بولتون رفت. ضربه سر جیاناکوپولوس شش دقیقه مانده به پایان مسابقه، باعث شکست 1-0 آرسنال شد.

جام اتحادیه
 
آرسنال در دور سوم وارد این رقابت‌ها شد، جایی که آن‌ها در خارج از خانه به مصاف ساندرلند رفتند. پیروزی 3-0 به معنای صعود آن‌ها به دور چهارم بود، جایی که آن‌ها با یک نتیجه مشابه، باشگاه دسته اولی ردینگ را شکست دادند. در دور پنجم آرسنال مقابل دانکاستر، پس از تساوی 2-2 در 90 دقیقه و وقت اضافه، بازی را به ضربات پنالتی کشاند. دو سیو توسط مانوئل آلمونیا به آرسنال کمک کرد تا در ضربات پنالتی با نتیجه 3-1 پیروز شود و برای اولین بار از سال 1998 به نیمه نهایی مسابقات برسد. آنها مقابل ویگان قرار گرفتند و در بازی اول 1-0 شکست خوردند و علیرغم پیروزی 2-1 در بازی برگشت با قانون گل زده در خانه حریف، از دور مسابقات کنار رفتند.

لیگ قهرمانان اروپا

مرحله گروهی

آن‌ها در گروه B، همراه با تون سوئیس، اسپارتاپراگ جمهوری چک و آژاکس هلند قرار گرفتند. علیرغم اخراج فن پرسی مقابل تون در بازی ابتدایی، آرسنال با گل دیرهنگام برکمپ، 2-1 پیروز شد. پیروزی 2-1 مقابل آژاکس با پیروزی 2-0 مقابل اسپارتاپراگ همراه شد. آنری هر دو گل را به ثمر رساند تا با پشت سر گذاشتن یان رایت، بهترین گلزن تاریخ آرسنال شود. یک گل از آنری و دو گل از فن پرسی در بازی برگشت به معنای رسیدن باشگاه به مرحله حذفی بود. پیروزی در تون در 22 نوامبر 2005 باعث شد آرسنال در صدر گروه باشد. آنها مرحله گروهی را با تساوی در هایبوری مقابل آژاکس به پایان رساندند.

یک هشتم نهایی

این باشگاه در مرحله یک چهارم نهایی با رئال مادرید روبرو شد - اولین رویارویی بین هر دو باشگاه در این رقابت‌ها. یک گل انفرادی توسط آنری در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در بازی رفت، اولین شکست را برای تیم میزبان در 18 بازی اخیر در لیگ قهرمانان رقم زد. دو هفته بعد یک نمایش منظم در خانه به آرسنال کمک کرد تا به دور بعد برسد و تنها نماینده باقی مانده انگلستان در این رقابت‌ها شود.

یک چهارم نهایی

در خانه یوونتوس، آرسنال با گل های فابرگاس و آنری 2-0 پیروز شد. این مسابقه تحت الشعاع بازگشت کاپیتان سابق ویرا قرار گرفت. تساوی بدون گل در استادیوم دل آلپی به معنای صعود این باشگاه به نیمه نهایی بود.

نیمه نهایی

در آخرین بازی اروپایی باشگاه در هایبری، توره در نیمه اول یک گل به ثمر رساند تا آرسنال با نتیجه 1-0 پیروز شود. مهار ضربه پنالتی دیرهنگام ریکلمه توسط لمن در بازی برگشت به آرسنال کمک کرد تا به اولین باشگاه لندنی تبدیل شود که به فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌رسد. یک تساوی بدون گل، دهمین کلین شیت متوالی آرسنال بود، یک رکورد جدید در مسابقات که تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

فینال

در فینال مقابل بارسلونا در استادیوم دو فرانس پاریس، آرسنال با ترکیب 4-5-1 به میدان رفت و ابوئه جایگزین لاورن مصدوم شد و کول به جای فلامینی در پست دفاع چپ بازگشت. لمن در دقیقه 18 به دلیل خطا روی ساموئل اتوئو از بازی اخراج شد. ونگر با تعویض پیرس به جای مانوئل آلمونیا ترکیب را تغییر داد. با وجود این ضعف، آرسنال در دقیقه 37 توسط کمپل به برتری رسید. آنری در نیمه دوم فرصتی را از دست داد تا فاصله را بیشتر کند. تا اینکه اتوئو در 14 دقیقه مانده به پایان، بازی را به تساوی کشاند. هنریک لارسون که به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده بود، جولیانو بلتی را برای گلزنی آماده کرد. ونگر در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی از داور ترجه هاوگه به خاطر اخراج لمن انتقاد کرد.

آمار و ارقام

آرسنال در مجموع از 34 بازیکن در طول فصل 06-2005 استفاده کرد و 16 گلزن مختلف وجود داشت. همچنین شش نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. این تیم در بیشتر فصل با ترکیب 4-4-2 بازی کرد، اگرچه ونگر ترکیب 4-5-1 را در اروپا به کار گرفت – یک خط هافبک پنج نفره با لیونبرگ که پشت سر آنری مهاجم اصلی بازی می‌کرد. فابرگاس در 50 بازی به میدان رفت - بیشترین تعداد بازی بین بازیکنان آرسنال. لمن در تمام 38 بازی لیگ برتر حضور داشت.
 
این تیم در مجموع 96 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند. بهترین گلزن آنری با 33 گل بود و پس از آن فن پرسی و پیرس که هر دو 11 گل به ثمر رساندند. چهار بازیکن آرسنال در طول فصل اخراج شدند: لمن، فابرگاس، فن پرسی و گیلبرتو.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۱۵ ۱۱:۵۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۹۰۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی آغاز شده است
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰