loading
در حال بررسی درخواست شما
مصاحبه مفصل آرسن ونگر
مصاحبه مفصل آرسن ونگر

مصاحبه مفصل آرسن ونگر

شنبه باز هم در مسیر ومبلی با تیمی دیگر رو به رو خواهیم شد به همین مناسبت مجله آرسنال با آرسن ونگر پیرامون قدیمی ترین رقابت داخلی فوتبال در جهان مصاحبه کرده است.

شما رکورد ۱۰۰% صعود از مرحله سوم جام حذفی را دارید، علت این مسئله را چه می دانید؟

خب، ما همیشه این رقابت را جدی گرفته ایم. همیشه می دانید ممکن است حذف شوید اما همچنین می دانید که قدم اول بسیار مهم است. برای حضور در این رقابت به تمرکز ویژه ای نیاز دارید. وقتی در رقابت ها هستید بعد از گذشتن از مرحله اول همواره به فکر باقی ماندن در رقابت هستید ولی اولین قدم گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد.

هنوز همان دید ۱۵ سال پیش خود را نسبت به جام حذفی دارید؟

بله، به اندازه کافی خوش شانس بوده ام که چهار بار آن را ببرم اما متاسفانه برای مدت زیادی است که در آن قهرمان نشده ایم، بنابراین در حقیقت من حتی برای خوب کار کردن در این رقابت تمرکز بیشتری هم دارم. خیلی دوست دارم باشگاه بار دیگر قهرمان جام حذفی شود. متاسفانه گاهی برنامه بازی ها لیگ قهرمانان تداخل پیدا می کند، برای مثال فصل قبل ما درست قبل از بازی با بایرن با بلکبرن در خانه بازی کردیم بنابراین واقعا سخت بود که تمام تمرکز خود را روی بازی بلکبرن بگذارید. خوشبختانه از آن درس گرفتیم و امسال حواسمان پرت نمی شود.

منظور مردم وقتی از جادوی این جام صحبت می کنند چیست؟ آیا شما فکر می کنید این جادو در حال محو شدن است؟

جادوی جام وقتی وجود دارد که به انتهای آن نزدیک می شوید، رویا به واقعیت نزدیک تر می شود. همه ما در کودکی این رویا را داشته ایم و در حالی آموزش دیدیم که افرادی را می دیدیم که جام ها را روی سر می برند. این رویای ما است و به حقیقت پیوستن این رویا یکی از اهداف ما است. معنای جام این است، وقتی پسر جوانی هستید می خواهد آن را بالای سر ببرید. به قدر کافی خوش شانس بوده ام که در همه کشور هایی که در آنها کار کرده ام این جام را ببرم و آن لحظه جادویی که درک می کنید "این مال ما است" حس بسیار خاصی است. هر کسی را خوشحال می کند. البته در مراحل اولیه تمرکز شما به همان شکل نیست اما هر چه به پایان آن نزدیک تر شوید رویایتان واقعی تر می شود.

در کدام مرحله به خودتان اجازه می دهید فکر کنید ممکن است قهرمان شوید؟

باید بگویم وقتی به یک چهارم نهایی می رسید. آن موقع فکر می کنید فقط دو بازی تا فینال فاصله دارید و باید از آنها عبور کنید.

چگونه ذهنیت تیم از بازی های لیگ برای بازی های حذفی تغییر می کند؟ برای یک بازیکن یک بازی حذفی چقدر متفاوت است؟

بسیار متفاوت است زیرا بارها می بینید که تیمی که در لیگ خوب کار نمی کند در بازی های حذفی عالی عمل می کند. به این خاطر است که فشار منفی بازی های لیگ برداشته می شود و همچنین برای بعضی تیم ها فرصتی است که خود را از نظر ذهنی بازسازی کنند زیرا فشار منفی نتایج بد وجود ندارد. بارها برای ما این فرصتی بوده تا نشان بدهیم به اندازه لیگ قوی هستیم و اعتماد به نفسی که در لیگ برتر داریم را به این جام هم منتقل کنیم. اغلب وقتی قهرمان جام شدیم در فصلی بوده که در لیگ هم خوب بوده ایم و روند ما در جام حذفی تصادفی نبوده است.


Arsenal win the FA Cup in 1998

قهرمانی آرسنال در جام حذفی - ۱٩٩۸

آیا برخی بازیکنان بازی های حذفی را ترجیح می دهند؟ جایی که فرصت دومی وجود ندارد.

بله، ولی من هنوز فکر می کنم بازی تیم در جام حذفی بازتاب کیفیت کلی تیم است. اگرچه گاهی اوقات که به وقت های اضافه می روید بازیکنانی دارید که فکر می کنند منابع بیشتری برای تیم دارند یا مثلا خونسردی لازم برای ضربات پنالتی را دارند. این بازیکنان می توانند باعث صعود شما شوند ولی در حالت کلی حتی اگر در شرایط خاصی هم در جام حذفی بازی کنید برای صعود به کیفیت نیاز دارید.

آیا پاداش حضور در چمع چهار تیم صدر جدول و حضور در لیگ قهرمانان نسبت به جام حذفی برتری دارد؟

بله شاید برتری هایی داشته باشد اما من هنوز معتقدم جام حذفی جام خاصی است. فکر نمی کنم لازم باشد با لیگ برتر در تضاد باشد، می توانید در جمع چهار تیم برتر باشید و قهرمان جام حذفی هم بشوید. گاهی می تواند با برنامه لیگ قهرمانان دچار تضاد بشود این درست است اما همچنان در ذهن من این جام خاص است.

آیا تمایل دارید در جام حذفی تغییری ایجاد شود؟ مثلا سید بندی اولیه؟

نه، واقعا نه. تنها چیزی که ممکن است تغییر دهم اولویت آن نسبت به بازی های لیگ برتر است. در حال حاضر بازی های ما در لیگ که با جام حذفی تداخل دارند به تعویف می افتند. این می تواند منجر به نابرابری در لیگ شود. جام حذفی به خودی خود خیلی خوب سازمان دهی شده اما فکر می کنم نباید برای بازی های حذفی برنامه لیگ را عوض کرد. ترجیح می دهم بازی های حذفی به جای بازی های لیگ به وسط هفته بروند. باور دارم چنین تغییراتی می تواند جذاب باشد.

جدا از قهرمانی ها، خاطره شخصی برجسته دیگری از جام حذفی دارید؟

اولین باری که قهرمان شدیم، در سال ۱٩٩۸، در دور سوم با پورت ویل بازی کردیم و آن واقعا به من نشان داد این جام چقدر می تواند مکار باشد. در هایبوری مساوی کردیم و در زمین پورت ویل کار به وقت اضافی و ضربات پنالتی رسید تا برنده شویم. خاطره خاصی بود زیرا بازی کلاسیکی در آن جام بود زیرا باید در زمینی نامناسب تلاش دو چندانی انجام می دادید تا صعود کنید. در آن موقع کمی برایم شوکه کننده بود. شروع به شناخت بیشتری از جام حذفی کردم و خوش شانس بودیم که در نهایت آن را بردیم. در آن شب اصلا فکر نمی کردم بتوانیم قهرمان جام حذفی آن فصل بشویم زیرا با کمی شانس صعود کرده بودیم.

در مقایسه با لیگ، قهرمانی جام حذفی چه حسی دارد؟

از نظر مقایسه، لیگ یک فرایند آرام است، به تدریج به قهرمانی نزدیک می شوید سپس فکر می کنید "در نهایت انجامش دادیم." در حالی که جام حذفی مثل یک انفجار است و رضایت فوری شما را به همراه دارد. در یک بازی همه ذهنیت مشترکی دارند. جام حذفی تصادفی تر و انفجاری تر است و این باعث تفاوت می شود. مثل یک مناسبت است، یک روز خاص بیرون از خانه، رفتن به ومبلی و این باعث افتخار تمام اعضای باشگاه است. می تواند برای خانواده ها هم مناسبت خاصی باشد می توانند به تماشای بازی فینال بروند و باشگاهی که عاشقش هستند را تشویق کنند.

در نهایت، مردم انگلیس دوست دارند فکر کنند جام حذفی بهترین رقابت داخلی حذفی در جهان است. آیا شما هم با آنها موفقید؟

بله این بهترین است، زیرا سنتی ترین آنها است. انگلیس دو ویژگی دارد که استثنایی هستند: اول این که آنها این رقابت را ایجاد کردند و دوم این که انها بهتر از سایر کشور ها سنت های آن را حفظ کرده اند. همیشه حس می کنید این کشوری است که جام حذفی اولین رقابت در آن بود. رفتن به فینال در ومبلی همیشه یک سنت و رخداد خاص است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
به قلم علی ارشدی
دسته‌بندی: مصاحبه رئیس
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱,۸۰۳ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
4 - 2
لستر سیتی
لستر سیتی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۷ ۱۷:۳۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
پاریس سن ژرمن
پاریس سن ژرمن
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۰ ۲۲:۳۰
آرسنال - ساوتهمپتون
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۱۴ ۱۷:۳۰
بورنموث - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
آرسنال - شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰