loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال پورتو و آرسنال
پیش بازی جدال پورتو و آرسنال

پیش بازی جدال پورتو و آرسنال

آرسنال از زمان حضور آرسن ونگر در لیگ قهرمانان اروپا به مرحله یک چهارم نهایی نرسیده است، اما با توجه به عملکرد خوب تیم، شاگردان میکل آرتتا در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی مقابل پورتو در ورزشگاه دراگائو که چهارشنبه برگزار می‌شود، شانس خوبی برای صعود خواهند داشت.

ونگر که اکنون رئیس توسعه جهانی فوتبال فیفا است، آرسنال را در فصل ۲۰۰۵/۰۶ به فینال این رقابت‌ها رساند، اما توپچی‌ها از زمان غلبه بر حریف پرتغالی خود در فصل ۲۰۰۹/۱۰ نتوانسته‌اند از مرحله یک هشتم نهایی عبور کنند.

آرسنال متحول شده آرتتا که در کنار لیورپول و منچسترسیتی برای قهرمانی لیگ برتر رقابت می‌کند، پس از صدرنشینی در گروه B و صعود آسان به مرحله یک هشتم نهایی، فرصتی برای جبران سال‌ها ناکامی در اروپا دارد.

آرسنال با شکست دادن آیندهوون با نتیجه ۴-۰ و لنس با نتیجه ۶-۰ و همچنین غلبه بر سویا در خانه و خارج از خانه، به راحتی از گروه خود صعود کرد. موفقیت اروپایی آنها تا حد زیادی به ساکا نسبت داده می‌شود که در این فصل بیش از هر بازیکن دیگری در لیگ قهرمانان اروپا در گلزنی نقش داشته است (سه گل، چهار پاس گل) و میانگین مشارکت در گل او هر ۴۸ دقیقه در این رقابت‌ها است.

گابریل ژسوس تجربه باارزش اروپایی را برای تیم جوان آرتتا به ارمغان آورده است. مهاجم برزیلی از نوامبر ۲۰۱۸ با منچسترسیتی، در ۱۸ بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان در ۲۰ گل نقش داشته است (۱۵ گل، ۵ پاس گل)، در حالی که او در چهار بازی برای توپچی ها در این فصل تاکنون در ۶ گل نقش داشته است (۴ گل، ۲ پاس گل).

با این حال، با نزدیک شدن به یک حضور نادر در مرحله یک چهارم نهایی، آرسنال باید طلسم ناکامی های خود در مرحله یک هشتم نهایی را کنار بگذارد. از زمانی که این مرحله در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۳/۰۴ معرفی شد، آرسنال بیش از هر تیم دیگری در این مرحله حذف شده است (۹ بار).

این روند ناامیدکننده اروپایی شامل حذف در هر هفت حضور آخر آنها در این رقابت بین ۲۰۱۰/۱۱ و ۲۰۱۶/۱۷ است، اگرچه پورتو، با هشت حذف در مرحله یک هشتم نهایی، در همین رده ناخوشایند دوم است.

اخبار تیم آرسنال تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است: یورین تیمبر، اولکساندر زینچنکو و توماس پارتی به دلیل مصدومیت غایب هستند، هرچند فابیو ویرا هافبک سابق پورتو، ژسوس و تاکهیرو تومیاسو به احتمال زیاد برای بازی روز چهارشنبه به اندازه کافی آماده خواهند بود.

پورتو پس از شکست دادن شاختار دونتسک با نتیجه ۵-۳ در روز پایانی مرحله گروهی، به سختی توانست به عنوان تیم دوم گروه H صعود کند، هرچند امتیاز آنها با بارسلونا صدرنشین برابر بود. شاگردان سرجیو کونسیسائو در حالی که در خانه و خارج از خانه بر تیم اوکراینی و همچنین آنتورپ غلبه کردند، گالنو و اوانیلسون با به ثمر رساندن ۴ گل برای هر کدام، در لیگ قهرمانان اروپا برای تیم پرتغالی پیشتاز بودند.

با این حال، حریف سختی در مقابل تیم آماده لیگ برتری در انتظار آنهاست، تیمی که در دو بازی خارج از خانه اخیر خود در لیگ برتر، برنلی را با نتیجه ۵-۰ و وستهم را با نتیجه ۶-۰ در هم کوبیده است. پورتو پس از اینکه گالنو و ژوائو ماریو در پیروزی ۲-۰ روز شنبه مقابل استرلا آمادورا گلزنی کردند، در جدول رده بندی لیگ برتر پرتغال در جایگاه سوم قرار دارد، با چهار امتیاز اختلاف نسبت به بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون.

فابیو کاردوزو، مدافع باتجربه، به دلیل محرومیت بازی داخلی را از دست داد، اما برای دیدار رفت در دسترس خواهد بود، در حالی که آلن وارلا بر ترس مصدومیت غلبه کرد و در پیروزی لیگ روز شنبه نیز به میدان رفت. با این حال، ایوان مارکانو پس از مصدومیت رباط صلیبی در ماه سپتامبر همچنان غایب است.

رویارویی های رو در رو

آخرین باری که آرسنال موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند، در فصل ۲۰۰۹/۱۰ با پیروزی قاطع ۶-۲ مقابل پورتو در مجموع دو بازی رفت و برگشت رقم خورد. نیکلاس بنتنر در آن دیدار برای توپچی‌ها در ورزشگاه امارات هت‌تریک کرد.

نشانه های مثبتی نیز برای شاگردان آرتتا وجود دارد، با توجه به اینکه آرسنال هر سه بازی خانگی خود در لیگ قهرمانان مقابل پورتو را با نتیجه کلی ۱۱-۰ پیروز شده است. با این حال، آنها در هر سه بازی خارج از خانه مقابل این تیم، بردی کسب نکرده‌اند (یک مساوی و دو شکست).

پورتو در سال‌های اخیر مقابل تیم‌های انگلیسی نیز عملکرد خوبی نداشته است. آنها در هفت مورد از هشت تقابل حذفی خود در لیگ قهرمانان مقابل تیم‌های انگلیسی حذف شده‌اند و تنها استثنا، پیروزی مقابل منچستریونایتد در مرحله یک هشتم نهایی در مسیر قهرمانی در فصل ۲۰۰۳/۰۴ بوده است.

پیروزی برای آرسنال در این دیدار نیز می‌تواند نشانه خوبی باشد، چرا که پنج تیم آخر که موفق به حذف پورتو در مراحل حذفی این رقابت ها شده‌اند، در همان سال به فینال راه یافته‌اند - یوونتوس در ۲۰۱۶/۱۷ (یک هشتم)، لیورپول در ۲۰۱۷/۱۸ (یک هشتم) و ۲۰۱۸/۱۹ (یک چهارم)، چلسی در ۲۰۲۰/۲۱ (یک چهارم) و اینتر در فصل گذشته (یک هشتم).

وضعیت اخیر دو تیم

سرجیو کونسیسائو سرمربی پورتو می‌خواهد در دقایق ابتدایی بازی محتاطانه عمل کند، زیرا آرسنال در این فصل بیشترین گل را در نیمه اول لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است، به طوری که ۱۲ گل از ۱۶ گل آنها قبل از پایان نیمه به ثمر رسیده است.

توپچی‌ها در ۱۳ بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان در هر نیمه اول گلزنی کرده‌اند که طولانی‌ترین روند از این دست در تاریخ جام باشگاه های اروپا است. همچنین شاگردان آرتتا بعد از در هم کوبیدن برنلی و وستهم، برای اولین بار در تاریخ باشگاه، موفق شدند در دو بازی خارج از خانه متوالی لیگ برتر حداقل ۵ گل به ثمر برسانند.

با توجه به این فرم فوق‌العاده در خط حمله، انتظار یک بازی پرگل را داشته باشید، چرا که پورتو نیز در دو بازی اخیر خانگی خود در لیگ قهرمانان مقابل شاختار و آنتورپ، هفت گل به ثمر رسانده است که به اندازه کل گل‌های آنها در ۹ بازی خانگی قبلی‌شان در این رقابت‌ها است.

پیش‌بینی

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، آرسنال با ۵۳.۶ درصد شانس پیروزی، مدعی اصلی کسب برتری در دیدار رفت مقابل پورتو به شمار می‌رود. شانس پیروزی پورتو ۲۱.۸ درصد و احتمال تساوی ۲۴.۶ درصد برآورد شده است.

پس از قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی، شانس قهرمانی آرسنال برای اولین بار در لیگ قهرمانان ۸.۴ درصد اعلام شد.

همچنین توپچی‌ها در ۱۸.۴ درصد از ۱۰،۰۰۰ شبیه سازی انجام شده برای لیگ قهرمانان ۲۰۲۳/۲۴ به فینال راه یافته‌اند. در حالی که شانس صعود آنها به مرحله یک چهارم نهایی ۶۷.۲ درصد و برای پورتو ۳۲.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

لیست بازیکنان دو تیم برای لیگ قهرمانان

پورتو: کلودیو راموس، گونسالو ریبریو، دیگو کاستا، فابیو کاردوزو، پپه، ایوان مارکانو، زایدو، خورخه سانچز، وندل، اوتاویو، مارتیز فرناندز، ز پدرو، استفان یوستاکیو، مارکو گروجیچ، نیکو گونزالس، ایوان جیمی، آندره فرانکو، آلان وارلا، روماریو بارو، وسکو سوسا، برناردو فولیا، مهدی طارمی، فرانسیسکو کونسیسائو، پپه، گالنو، دانی ناماسو، ژوائو ماریو، تونی مارتینز، اوانیلسون، گونسالو بورخس

سرمربی: سرجیو کونسیسائو

آرسنال: آرون رمزدیل، دیوید رایا، کارل هاین، ویلیام سالیبا، بن وایت، گابریل ماگالائس، یورین تیمبر، یاکوب کیویور، سدریک سوارز، تاکهیرو تومیاسو، اولکساندر زینچنکو، توماس پارتی، مارتین اودگارد، لئاندرو تروسارد، جورجینیو، فابیو ویرا، محمد الننی، کای هاورتز، دکلان رایس، مایلز لوئیس اسکلی، اتان نوانری، بوکایو ساکا، گابریل ژسوس، امیل اسمیت رو، گابریل مارتینلی، ادی انکتیا، ریس نلسون

سرمربی: میکل آرتتا

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲ ۱۱:۲۱
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۹۷ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰