loading
در حال بررسی درخواست شما
همه چیز درباره پورتو
همه چیز درباره پورتو

همه چیز درباره پورتو

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان، ما را در مرحله یک هشتم مقابل پورتو قرار داد - باشگاهی با اعتبار فراوان در داخل کشور و اروپا.

اما چقدر درباره غول‌های پرتغالی می‌دانید؟ ما یک راهنمای مفید برای شما تهیه کرده‌ایم تا اطلاعات کاملی در مورد حریفمان به شما بدهیم.

تاریخچه

پورتو که در سال ۱۸۹۳ تاسیس شد، با کسب ۸۴ عنوان قهرمانی، دومین تیم پرافتخار پرتغال است. اولین جام آن‌ها در سال ۱۹۱۱ با قهرمانی در مسابقات قهرمانی شمال پرتغال به دست آمد و ۱۱ سال بعد آن‌ها به اولین قهرمان ملی کشور تبدیل شدند. همچنین پورتو در سال ۱۹۳۵ فاتح اولین دوره لیگ برتر پرتغال (پریمیرا لیگا) بود.

پس از موفقیت‌های بیشتر در دهه ۱۹۳۰، در ۴۵ سال بعد تنها چهار قهرمانی لیگ برای آن‌ها رقم خورد، اما اواخر دهه ۱۹۸۰ سرآغاز دوره‌ای برای پورتو بود. با درخشش گل‌های مهاجم افسانه‌ای، فرناندو گومز، پورتو در سال ۱۹۸۴ به فینال جام باشگاه‌های اروپا رسید و سپس در سال ۱۹۸۷ با غلبه بر بایرن مونیخ قهرمان این رقابت‌ها شد.

حکومت آن‌ها در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ ادامه یافت و در این مدت ۱۴ عنوان قهرمانی کسب کردند، از جمله رکورد پنج قهرمانی پیاپی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹. با ورود ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی در سال ۲۰۰۲، آن‌ها دوباره به نیرویی قدرتمند در اروپا تبدیل شدند. در سال ۲۰۰۳ قهرمان جام یوفا (لیگ اروپا) شدند و فصل بعد با شکست دادن موناکو در فینال، لیگ قهرمانان اروپا را فتح کردند.

موفقیت‌های اروپایی آن‌ها در سال ۲۰۱۱ با کسب عنوان قهرمانی لیگ اروپا در یک فصل بدون شکست در لیگ داخلی ادامه یافت، دستاوردی که در فصل ۲۰۱۲/۱۳ تکرار کردند. در سال‌های اخیر، آن‌ها سه قهرمانی از شش قهرمانی اخیر لیگ برتر را کسب کرده‌اند و فصل گذشته به قهرمانی هر سه جام داخلی دست یافتند، اما با اختلاف دو امتیاز نسبت به بنفیکا، از کسب چهارگانه تاریخی بازماندند.

استادیوم

ورزشگاه دراگائو به عنوان بخشی از تلاش موفق پرتغال برای میزبانی یورو ۲۰۰۴ ساخته شد و نام آن برگرفته از اژدهایی است که روی نشان باشگاه و نشان شهر حک شده است. این ورزشگاه اولین بازی خود را در نوامبر ۲۰۰۳، زمانی که بارسلونا برای یک بازی دوستانه به آنجا آمد، برگزار کرد. این بازی به خاطر اولین حضور لیونل مسی برای باشگاه کاتالانی قابل توجه بود.

دراگائو با ظرفیت ۵۰،۰۳۳ نفر، به طور مرتب میزبان بازی‌های ملی پرتغال بوده است و بازی افتتاحیه یورو ۲۰۰۴ به همراه یک نیمه نهایی را نیز برگزار کرده است. همچنین، این ورزشگاه میزبان فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ بود، جایی که کای هاورتز تک گل بازی را به ثمر رساند تا چلسی مقابل منچسترسیتی قهرمان شود.

سرمربی

سرجیو کنسیسائو، وینگر سابق پورتو و تیم ملی پرتغال، در پنج فصل گذشته هدایت این تیم را برعهده داشته است و تاکنون با کسب ۱۰ عنوان قهرمانی، به دومین سرمربی پرافتخار تاریخ لیگ پرتغال تبدیل شده است.

او در دوران بازیگری خود، بازیکنی سیار بود و طی ۱۷ سال برای ۱۱ باشگاه مختلف به میدان رفت، اما هرگز برای هیچ تیمی به ۱۰۰ بازی نرسید. این تیم‌ها شامل پارما، اینترمیلان و لاتزیو (که با آن‌ها موفق به قهرمانی در سری آ و جام برندگان جام اروپا، به علاوه دو قهرمانی با پورتو) می‌شدند.

کنسیسائو در سال ۲۰۱۲ با اولهننس در لیگ برتر پرتغال، کار مربیگری خود را آغاز کرد و بعدها در تیم‌های آکادمیکا، براگا، ویتوریا گیمارش و نانت مربیگری کرد تا اینکه دوباره به پورتو بازگشت. او در اولین فصل حضورش به انتظار پنج ساله برای کسب عنوان قهرمانی پایان داد و در سال ۲۰۲۰ موفق به کسب دوگانه لیگ و جام حذفی شد. کنسیسائو اکنون با مدیریت بیش از ۳۵۰ بازی برای پورتو، رکورددار این باشگاه است.

بازیکنان

پورتو توسط کاپیتان افسانه‌ای خط دفاعی، په‌په، هدایت می‌شود که در دومین دوره حضورش در این باشگاه پس از جدایی اولیه در سال ۲۰۰۷ برای رئال مادرید، بازوبند کاپیتانی را بر بازو دارد. او در این فصل به مسن‌ترین بازیکن غیر دروازه‌بان تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد و در زمان بازی برگشت ۴۱ ساله خواهد بود.

گل‌های این فصل از مهاجم برزیلی بدون بازی ملی، اوانیلسون که ۱۹ گل در ۲۷ بازی به ثمر رسانده، و مهدی طارمی، گلزن ایرانی که کفش طلای فصل گذشته لیگ برتر پرتغال را کسب کرد، به ثمر رسیده است.

دیگر گزینه‌های هجومی شامل پپه برزیلی که هم‌تیمی ملی سه بازیکن برزیلی ما یعنی گابریل‌ها است، تونی مارتینز که سابقه حضور در وستهم و تجربه قرضی در آکسفورد یونایتد را دارد، و دانی ناماسو، که قبلاً با نام دانی لودر شناخته می‌شد، که در سال ۲۰۲۰ از ردینگ جذب شد و در رده‌های سنی پایین انگلیس با بوکایو ساکا، امیل اسمیت رو و ادی انکتیا همبازی بوده است.

دیگو کاستا، گلر شماره یک فعلی پرتغال، درون دروازه است، در حالی که فرانسیسکو پسر سرمربی با درخشش در دوران قرضی از آژاکس، جایی که فصل گذشته پس از ترک ورزشگاه دراگائو در آنجا گذراند، نظرها را به خود جلب کرده است. خورخه سانچز مدافع راست و استفان یوستاکیو هافبک میانی به ترتیب در جام جهانی ۲۰۲۲ نماینده مکزیک و کانادا بودند، در حالی که مارکو گروجیچ هافبک صربستانی سابقه حضور در لیورپول را دارد.

وضعیت کنونی

به نظر می‌رسد قهرمانی لیگ برتر پرتغال از دست پورتو خارج شده است، زیرا آن‌ها با ۱۲ بازی باقی‌مانده، ۷ امتیاز از اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا عقب هستند. و نکته‌ای که اوضاع را بدتر می‌کند این است که فقط دو تیم برتر جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، این اختلاف افزایش یافته است، با شروع ماه فوریه با تساوی بدون گل در خانه مقابل ریو آوه، قبل از اینکه تیم کونسیسائو در آروکا با نتیجه ۳-۲ شکست بخورد. پیروزی ۲-۰ مقابل استرلا دا آمادورا آن‌ها را قبل از دیدار با ما به مسیر پیروزی بازگرداند، اما یک بازی حساس با بنفیکا بین دو رویارویی ما برگزار می‌شود.

پورتو با قرار گرفتن در رده دوم گروهی که بارسلونا صدرنشین آن بود، به مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان راه یافت. آن‌ها دو بار مقابل تیم کاتالانی شکست خوردند، اما در هر چهار بازی دیگر خود مقابل شاختار دونتسک و رویال آنتورپ به پیروزی رسیدند.

رویارویی‌های قبلی

این چهارمین باری است که در رقابت‌های اروپایی به مصاف پورتو می‌رویم که همگی آن‌ها در لیگ قهرمانان بوده است. ما هر سه دیدار خانگی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌ایم، اما هنوز طعم موفقیت در ورزشگاه دراگائو را نچشیده‌ایم.

اولین تقابل ما به فصل ۲۰۰۶/۰۷ برمی‌گردد، جایی که به لطف گل‌های تیری آنری و الکساندر هلب در خانه با نتیجه ۲-۰ پیروز شدیم و سپس در بازی خارج از خانه با نتیجه ۰-۰ مساوی کردیم. در فصل ۲۰۰۸/۰۹، با درخشش رابین فن‌پرسی و امانوئل آدبایور که هر کدام موفق به زدن دو گل شدند، با نتیجه ۴-۰ به برتری رسیدیم، اما در خارج از خانه با نتیجه ۲-۰ شکست خوردیم.

آن دیدارها در مرحله گروهی برگزار شد و آخرین باری که به مصاف هم رفتیم، در مرحله یک‌هشتم فصل بعد بود. در آن‌جا با وجود شکست ۲-۱ در بازی رفت، در ورزشگاه امارات با نتیجه قاطع ۵-۰ به پیروزی رسیدیم و به مرحله بعد صعود کردیم که نیکلاس بنتنر در آن دیدار هت‌تریک کرد.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲ ۱۱:۳۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱۴۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰