loading
در حال بررسی درخواست شما
چگونه اشغال هوشمندانه فضا توسط آرسنال، کلید پیروزی مقابل پاری سن ژرمن شد
چگونه اشغال هوشمندانه فضا توسط آرسنال، کلید پیروزی مقابل پاری سن ژرمن شد

چگونه اشغال هوشمندانه فضا توسط آرسنال، کلید پیروزی مقابل پاری سن ژرمن شد

در طی چند سال گذشته، میکل آرتتا آرسنال را به تیمی تبدیل کرده است که می‌تواند در تمام مراحل بازی حاکم باشد.

اگر توسط حریف به شدت پرس بشوند، یا از زیر پرس عبور می‌کنند و یا توپ را مستقیم ارسال کرده و سعی می‌کنند در نبردهای هوایی یا توپ دوم برنده شوند.

اگر حریفان با دفاع عمقی مقابل آن‌ها بازی کنند، آرسنال با داشتن استعدادهای فردی و الگوهای هجومی خود توانایی شکستن سرسخت‌ترین خطوط دفاعی را دارد.

و اگر فشار هجومی آن‌ها منجر به کسب کرنر شود، با توجه به توانایی آرسنال در ضربات ایستگاهی، شرایط حتی بهتر هم می‌شود.

از سوی دیگر، آرسنال احتمالا بهترین تیم دنیا در زمانی‌که  مالکیت توپ در اختیار حریف باشد است. پرسینگ بالای آن‌ها حریفان را خفه می‌کند، آن‌ها می‌توانند در دفاع میانی بازی کنند و سازماندهی دفاعی آن‌ها زمانی که عقب‌تر بازی می‌کنند، تقریباً شکست‌ناپذیر است.

در پیروزی ۲-۰ آرسنال مقابل پاریس سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا، آرسنال از میان تیم لوئیس انریکه عبور کرد و آن‌ها را با پرسینگ خود خفه کرد، سپس در نیمه دوم با دفاع از محوطه جریمه خود، پیروزی را قطعی کرد.

گل‌های آرسنال از یک ارسال دقیق لئاندرو تروسارد برای کای هاورتز  که به سمت محوطه جریمه هجوم آورده بود، و ضربه آزاد بوکایو ساکا که بدون برخورد به کسی در محوطه جریمه به داخل دروازه پیچید، به ثمر رسید. با این حال، نکته مهم این است که هر دو گل از پیدا کردن تروسارد در فضای خالی پس از قرارگیری هوشمندانه مهاجم بلژیکی برای حمله به شکاف‌های بلاک دفاعی پاریسن ژرمن، حاصل شد.

در زمانی‌که توپ در اختیار آرسنال بود، تروسارد و هاورتز برای حمایت از هافبک‌های آرسنال عقب‌تر رفتند، در حالی که ریکاردو کالافیوری برای کمک به پیشروی توپ در داخل زمین پرسه می‌زد. اما مهم‌تر از آن، دینامیک حرکت تیم فضاهای قابل دسترسی برای حمله ایجاد کرد.

در مقابل سه هافبک پاریس سن ژرمن، تروسارد زمان حرکت خود را برای حمله به فضای خالی در مرکز زمین یا کشاندن یکی از هافبک‌ها به بیرون برای ایجاد فضای خالی برای حمله هم‌تیمی‌های خود، تنظیم کرد.

در این مثال، پاس توماس پارتی به کالافیوری، وینگر راست و هافبک پاریسن ژرمن، دسیره دو و وارن زائر-امری را مجبور می‌کند تا به مدافع چپ و دکلان رایس آرسنال نزدیک‌تر شوند. در همان زمان، تروسارد به فضای خالی زائر-امری در حال عقب‌نشینی می‌رود...

... که به کالافیوری اجازه می‌دهد تا تروسارد را پیدا کند، در حالی که حرکت رو به جلوی رایس، هافبک فرانسوی را دور می‌کند.

حرکت به داخل کالافیوری، دو را مجبور می‌کرد تا از عرض زمین فاصله بگیرد، که باعث خالی شدن فلنک چپ در زمان حملات آرسنال می‌شد. تروسارد از این موضوع آگاه بود و به سمت آن فضا حرکت کرد...

... با دانستن این‌که او یا یکی از هافبک‌های پاریسن ژرمن را از موقعیت خود خارج می‌کند یا توپ را آزادانه دریافت می‌کند زیرا گابریل مارتینلی (خارج از تصویر) مدافع راست حریف را در بالاترین نقطه زمین مهار می‌کند.

در اینجا، حرکت تروسارد به سمت موقعیت مدافع چپ، ویتینیا را به خط طولی نزدیک‌تر می‌کند، که به معنای این است که کالافیوری در فضاهای وسیعی پشت هافبک‌های پاریسن ژرمن قرار دارد. در تلاش برای پیدا کردن مدافع ایتالیایی، داوید رایا یک پاس بلند به جورین تیمبر می‌دهد...

... که می‌تواند کالافیوری را در فضای خالی پیدا کند، اما پاس مدافع راست در مقابل هم‌تیمی خود بازی نمی‌شود، که آرسنال را مجبور می‌کند تا حمله را دوباره شروع کند.

در مثال دیگری، دو در نزدیکی مرکز دایره قرار دارد، پس از این‌که حرکت کالافیوری او را به داخل می‌کشد. باز هم، این فضای مدافع چپ را خالی می‌کند و تروسارد به آن منطقه با مدافع راست پاریسن ژرمن، اشرف حکیمی، که به دلیل تهدید مارتینلی قادر به ردیابی حرکت او نیست، می‌رود.

گابریل سپس تروسارد را پیدا می‌کند در حالی که دو مطمئن نیست که آیا باید مدافع میانی آرسنال یا مهاجم بلژیکی را تحت فشار قرار دهد. در همین حال، زائر-امری به سمت تروسارد حرکت می‌کند تا توپ را دفاع کند، که فضای خالی در میانه زمین ایجاد می‌شود و کالافیوری کاملاً برای حمله به آن موقعیت آماده است.

تروسارد توپ را به مارتینلی می‌دهد...

... که حرکت روبه‌جلو کالافیوری را تشخیص می‌‌دهد، قبل از اینکه مدافع چپ ساکا را در یک موقعیت یک‌به‌یک قرار دهد، اما شوت وینگر راست آرسنال به بیرون می‌رود.

در جریان ساخت گل اول، جای‌گیری کالافیوری یک بار دیگر دو را به داخل زمین می‌کشاند و تروسارد به سمت فضای خالی حرکت می‌کند همانطور که پارتی توپ را به گابریل پاس می‌دهد.

در این صحنه، ویتینیا موقعیت خود را برای دفاع از کالافیوری حفظ می‌کند، به این معنی که تروسارد می‌تواند به راحتی توپ را دریافت کند...

... و از دو عبور کند، که به دلیل موقعیت اولیه وینگر راست پاریس قادر به توقف او نیست.

تا زمانی که ویتینیا واکنش نشان می‌دهد، تروسارد در زمین پیشروی کرده است و مهاجم بلژیکی به داخل برمی‌گردد تا حرکت هاورتز را پیدا کند...

... قبل از اینکه توپ را بالای سر جیانلوئیجی دوناروما بفرستد تا موجب برتری آرسنال شود.

در سمت دیگر زمین، عمدتاً هاورتز بود که برای حمایت از ساکا عقب‌نشینی کرد، اما تروسارد نیز در آنجا حضور داشت. در این مثال، حرکت او ویتینیا را به سمت خط طولی می‌کشد...

... که منطقه میانی را خالی می‌کند و به رایس اجازه می‌دهد تا در ادامه حمله به آن فضا نفوذ کند.

با این حال، پاس رایس به ساکا توسط نونو مندز قطع می‌شود.

در مثال دیگری، هاورتز ویتینیا را مارک کرده است که به پارتی اجازه می‌دهد تا تروسارد را بین خطوط پیدا کند در حالی که مدافع چپ پاریس سن ژرمن (خارج از تصویر) توسط ساکا در بالاترین نقطه زمین مهار شده است.

سپس تروسارد وینگر انگلیسی را پیدا می‌کند که یک ضربه ایستگاهی به دست می‌آورد و از طریق آن گل دوم آرسنال را به ثمر می‌رساند.

چرخش‌ها و ترکیب پاس‌های آرسنال چندان جدید نیستند، اما توانایی استفاده موثر از آن‌ها در برابر چینش‌ها و شکل‌های مختلف است که آن‌ها را به ویژه چشمگیر می‌کند.

علاوه بر این، آرسنال نشان داده است که قادر است از آن برای ساختن حمله، پیشروی توپ در زمین یا شکستن دفاع حریف در یک سوم نهایی استفاده کند.

آرتتا چه در زمان داشتن توپ و چه در زمان نداشتن آن، تیمی ساخته است که می‌تواند هر نوع بازی را کنترل کند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۷/۱۲ ۱۵:۲۳
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : The Athletic
بازدید: ۲۲ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
2 - 0
پاریس سن ژرمن
پاریس سن ژرمن
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۰ ۲۲:۳۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
ساوتهمپتون
ساوتهمپتون
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۴ ۱۷:۳۰
بورنموث - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
آرسنال - شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰