loading
در حال بررسی درخواست شما
هر آنچه باید درباره شاختار دونتسک بدانید
هر آنچه باید درباره شاختار دونتسک بدانید

هر آنچه باید درباره شاختار دونتسک بدانید

برای اولین بار در ۱۴ سال، ما با شاختار دونتسک روبرو می‌شویم. از آخرین دیدارمان در سال ۲۰۱۰، تغییرات زیادی در این تیم اوکراینی در داخل و خارج از زمین رخ داده است.

آنها در کشور خود به یک قدرت تبدیل شده‌اند و در دوران تسلط خود، موفقیت‌های منظم در لیگ و جام را چشیده‌اند. این موفقیت‌ها علی‌رغم جنگ جاری با روسیه در منطقه آنها، که باعث شده است آنها بارها مکان بازی خود را تغییر دهند و مجبور به انجام بازی‌های اروپایی در آن سوی مرز شوند، حاصل شده است.

در آستانه این بازی، همه چیزهایی که باید درباره حریف خود بدانید را ارائه می‌دهیم:

تاریخچه

شاختار در سال ۱۹۳۶ با نام استاخانووِتس آغاز به کار کرد و ۱۰ سال بعد به شاخت‌یور تغییر نام داد. آنها بین دو سطح برتر لیگ‌های شوروی تا صعود به سطح برتر در سال ۱۹۵۴، به صورت رفت و برگشت بازی می‌کردند.

در دهه ۱۹۶۰، آنها دو جام اتحاد جماهیر شوروی را پی در پی به دست آوردند. در دهه بعد، آنها به طور منظم برای قهرمانی رقابت می‌کردند اما موفق نبودند. دو جام اتحاد جماهیر شوروی دیگر در دهه ۱۹۸۰ به دست آمد، قبل از اینکه اوکراین در سال ۱۹۹۱ مستقل شود. موفقیت اولیه در مسابقات جام حاصل شد، اما هزاره جدید، اولین حضور در لیگ قهرمانان اروپا را در سال ۲۰۰۰ برای آنها به ارمغان آورد.

دو سال بعد، آنها به عنوان بخشی از یک دوگانه داخلی، طعم موفقیت در لیگ را چشیدند و تا پایان دهه سه عنوان دیگر را به دست آوردند. سال ۲۰۰۹ سال طلایی آنها بود، زیرا آنها با شکست دادن وردر برمن ۲-۱ بعد از وقت اضافه، جام یوفا را به دست آوردند و پس از آن، خود را به عنوان قدرت غالب کشور تثبیت کردند و ۱۱ عنوان از ۱۴ عنوان اخیر لیگ را به دست آوردند و تنها یک عنوان کمتر از رکورد ۱۶ عنوان دینامو کیف دارند.

ورزشگاه

شاختار پس از تشکیل در دهه ۱۹۳۰، تا سال ۲۰۰۴ در ورزشگاه شاختار بازی می‌کرد. سپس آنها به RSC اولیمپیسکی نقل مکان کردند و قبل از یورو ۲۰۱۲، ورزشگاه دونباس آرهنا با ظرفیت ۵۲،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. با این حال، پس از آغاز جنگ در منطقه در سال ۲۰۱۴، شاختار مجبور شد پس از آسیب دیدن خانه خود، آن را ترک کند.

آنها ابتدا به لویو و سپس خارکف نقل مکان کردند و سپس برای چند فصل به اولیمپیسکی بازگشتند. با این حال، در این فصل، آنها به لویو، ۶۰۰ مایل دورتر از خانه بازگشته‌اند. پس از حمله روسیه در سال ۲۰۲۲، بازی‌های اروپایی آنها در ورشو برگزار می‌شد، اما اکنون به Veltins Arena، خانه تیم آلمانی شالکه نقل مکان کرده‌اند.

مربی

مارینو پوسیک، نزدیک به یک سال است که سرمربی شاختار است. او دوران بازیگری متوسطی در هلند، آلمان و بلژیک داشت و موفقیت مربیگری خود را در توئنته به دست آورد، جایی که دو بار به عنوان سرمربی موقت کار کرد. علی‌رغم اینکه در زمان سقوط آنها در سال ۲۰۱۸/۱۹ در راس کار بود، به طور دائمی به این نقش رسید و یک سال بعد آنها را به لیگ برتر صعود داد.

او دستیار آرن اسلات در آلکمار و فاینورد بود، که به آنها کمک کرد تا در سال ۲۰۲۲/۲۳ قهرمان لیگ هلند شوند. چند ماه بعد، او توسط شاختار جذب شد و اولین فصل خود در راس کار را با کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر اوکراین به پایان رساند.

فصل گذشته

پس از آنکه ایگور جوویچویچ، سرمربی شاختار، به الرعد در عربستان سعودی رفت، پاتریک فان لوون به عنوان سرمربی انتخاب شد اما تنها ۱۲ بازی دوام آورد. سپس پوسیک وارد شد، در حالی که شاختار در رتبه سوم جدول قرار داشت. ۱۵ پیروزی متوالی از ماه دسامبر تا پایان فصل، باعث شد آنها با دو امتیاز اختلاف نسبت به دینامو کیف، عنوان قهرمانی لیگ را حفظ کنند.

آنها همچنین ورسکلا پولتاوا را شکست دادند تا چهاردهمین جام اوکراین را کسب کنند. در لیگ قهرمانان اروپا، سه پیروزی از شش بازی خود را به دست آوردند، از جمله پیروزی ۱-۰ مقابل بارسلونا. این برای کسب رتبه سوم کافی بود و آنها به لیگ اروپا سقوط کردند، اما مارسی آنها را در دور پلی‌آف حذف کرد.

ترکیب تیم

هئورهی سوداکوف ۲۲ ساله، هافبک شاختار، ستاره تیم است. او فصل گذشته دو رقمی شد و در این فصل نیز تقریباً به این تعداد گل زده است.

این بازیکن جوان، یکی از شش بازیکن شاختار در تیم ملی اوکراین برای یورو ۲۰۲۴ بود. او همراه با الکساندر زوبکوف، یوکیم کنوپلیا، والری بوندار، میخایلا ماتویینکو و تاراس استپاننکو، هافبک دفاعی که بیش از ۴۰۰ بار برای باشگاه بازی کرده است، در این تیم حضور داشت.

دانیلو سیکان با ۱۶ گل، در فصل گذشته بهترین گلزن بود و دمیترو ریزنیک، دروازه‌بان اول آنهاست. مارلون گومز، هافبک، در اوایل سال جاری برای برزیل در المپیک بازی کرد و لاسینا تراوره، مهاجم، ملی‌پوش بورکینافاسو است.

فصل جاری

شروع کند دیگری باعث شده است شاختار در رتبه چهارم جدول قرار بگیرد. آنها در نه بازی ابتدایی خود، دو شکست متحمل شده‌اند. آنها با زدن ۲۵ گل در این بازی‌ها، بهترین گلزن لیگ هستند، از جمله پیروزی ۵-۰ در روز افتتاحیه مقابل ورسکلا پولتاوا و پیروزی ۵-۱ مقابل LNZ چرکاسی در اوایل ماه، که سوداکوف چهار بار گلزنی کرد.

فصل لیگ قهرمانان اروپا آنها با تساوی ۰-۰ در بولونیا آغاز شد، در حالی که سوداکوف یک پنالتی را از دست داد. اما دو هفته بعد، در گلزن کرشن با نتیجه ۳-۰ مقابل آتالانتا شکست خوردند. آخرین بازی آنها، پیروزی ۱-۰ مقابل کولوس در شب جمعه بود.

سابقه رویارویی مقابل آرسنال

آرسنال تاکنون چهار بار با شاختار دونتسک روبرو شده است، همه در لیگ قهرمانان اروپا. اولین بار در اولین فصل حضور شاختار در این رقابت در سال ۲۰۰۰/۰۱ بود و آنها با نتیجه ۲-۰ پیش افتادند، قبل از اینکه ما با گل پنالتی سیلوین ویلتورد و بریس مارتین کیون، با نتیجه ۳-۲ پیروز شویم. با توجه به اینکه صعود قبلاً تضمین شده بود، در بازی برگشت با نتیجه ۳-۰ شکست خوردیم.

۱۰ سال بعد، در ورزشگاه امارات، با نتیجه ۵-۱ پیروزی قاطعی را به دست آوردیم. در آن بازی، الکس سانگ، سمیر نصری، سسک فابرگاس، جک ویلشر و مروان شاماخ گلزنی کردند. اما در بازی برگشت در دونتسک، با نتیجه ۲-۱ شکست خوردیم، در حالی که ادواردو، بازیکن سابق آرسنال، گل پیروزی را به ثمر رساند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۸/۱ ۱۲:۰۱
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱۷ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
بورنموث
بورنموث
2 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - دین کورت
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
شاختار دونتسک
شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
پرستون - آرسنال
لیگ کاپ
۱۴۰۳/۸/۹ ۲۳:۱۵
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰
چلسی - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۲۰ ۲۰:۰۰
آرسنال - ناتینگهام فارست
لیگ برتر
۱۴۰۳/۹/۳ ۱۸:۳۰