loading
در حال بررسی درخواست شما
فرمت جدید لیگ قهرمان اروپا و جزئیات آن
فرمت جدید لیگ قهرمان اروپا و جزئیات آن

فرمت جدید لیگ قهرمان اروپا و جزئیات آن

در ادامه نحوه عملکرد این فرمت جدید را توضیح می‌دهیم و سعی می‌کنیم بفهمیم در زمان شروع دوباره مسابقات در ماه سپتامبر، مقابل کدام تیم‌ها قرار خواهیم گرفت.

 

فرمت جدید چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه تیم‌های بیشتری به این رقابت راه پیدا کنند، یوفا رویکرد سنتی هشت گروه چهار تیمی را که هواداران به آن عادت کرده‌اند، کنار گذاشته است.

حالا یک لیگ ۳۶ تیمی وجود خواهد داشت که در آن همه تیم‌ها در یک جدول واحد با هم رقابت می‌کنند. باشگاه‌ها در مرحله جدید لیگ، هشت بازی مقابل هشت تیم متفاوت، به طور مساوی در خانه و خارج از خانه انجام خواهند داد.

برای تعیین هشت حریف مختلف، تیم‌ها در چهار سید (رده‌بندی بر اساس عملکرد) قرار می‌گیرند، همانطور که سال‌هاست مرسوم بوده است. سپس هر تیم برای بازی با دو حریف از هر سید قرعه‌کشی می‌شود و از هر سید یک بازی در خانه و یک بازی خارج از خانه انجام می‌دهد.

مرحله حذفی چگونه مشخص می‌شود؟

نتایج هر بازی، رتبه‌بندی کلی را در لیگ جدید تعیین می‌کند، همانند گذشته، سه امتیاز برای برد و یک امتیاز برای تساوی در نظر گرفته می‌شود. هشت تیم برتر لیگ به طور خودکار به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند، در حالی که تیم‌هایی که در رده ۲۵ یا پایین‌تر قرار بگیرند، حذف خواهند شد. هیچ تیمی از لیگ قهرمانان این فصل در هیچ مقطعی به لیگ اروپا سقوط نخواهد کرد.

در پایان مرحله لیگ، تیم‌هایی که امتیاز یکسانی کسب کنند، بر اساس تفاضل گل و تعداد گل‌های زده جدا می‌شوند. اگر به فاکتور دیگری برای رده‌بندی نیاز باشد، مجموع امتیازات به دست آمده توسط هشت حریف تیم‌های هم‌ امتیاز جمع می‌شود، که در واقع سطح دشواری را ایجاد می‌کند تا مشخص شود کدام تیم مسیر سخت‌تری را پشت سر گذاشته است.

تیم‌های نهم تا بیست و چهارم در یک پلی‌آف دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند تا راه خود را به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تضمین کنند. تیم‌هایی که بین رده نهم تا شانزدهم قرار بگیرند، سیدبندی (دسته‌بندی بر اساس رتبه) خواهند شد و با یکی از تیم‌های هفدهم تا بیست و چهارم بازی می‌کنند. بازی برگشت در زمین تیم رتبه بالاتر برگزار می‌شود.

هشت تیم برنده پلی‌آف سپس در مرحله یک‌هشتم نهایی با یکی از هشت تیم برتر روبرو خواهند شد. جایی که رقابت به روش سنتی تک حذفی دو بازی رفت و برگشت بازمی‌گردد، البته با یک جدول مشخص، به این معنی که دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست و تیم‌ها می‌توانند مسیر خود را تا فینال ببینند.

مرحله گروهی چگونه برگزار می‌شود؟

همانطور که همیشه، این رقابت در ماه سپتامبر آغاز می‌شود و در طول پاییز و زمستان ادامه می‌یابد، اما با توجه به اینکه دو بازی اضافی باید برگزار شود، مرحله لیگ تا پایان ژانویه ۲۰۲۵ تکمیل نخواهد شد.

از آن زمان به بعد، مسابقات حذفی هر ماه برگزار می‌شود تا در نهایت به فینال که در ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ در پایان ماه می برگزار می‌شود، برسد.

برنامه بازی‌ها به شرح زیر است:

هفته اول: 17-19 سپتامبر 2024
هفته دوم: 1-2 اکتبر 2024
هفته سوم: 22-23 اکتبر 2024
هفته چهارم: 5-6 نوامبر 2024
هفته پنجم: 26-27 نوامبر 2024
هفته ششم: 10-11 دسامبر 2024
هفته هفتم: 21-22 ژانویه 2025
هفته هشتم: 29 ژانویه 2025

پلی‌آف مرحله حذفی: 11/12 و 18/19 فوریه 2025
دور یک‌هشتم نهایی: 4/5 و 11/12 مارس 2025
یک‌چهارم نهایی: 8/9 و 15/16 آوریل 2025
نیمه نهایی: 29/30 آوریل و 6/7 می 2025
فینال: 31 می 2025

فرمت جدید

 

چه تیم‌هایی تا به حال صعود کرده‌اند؟

تاکنون ۲۹ تیم از ۳۶ تیمی که در مرحله لیگ به رقابت خواهند پرداخت را می‌شناسیم. این تیم‌ها از طریق کسب سهمیه لیگ‌های داخلی خود جواز حضور در این مرحله را به دست آوردند:

انگلیس: منچسترسیتی، آرسنال، لیورپول، استون ویلا
اسپانیا: رئال مادرید، بارسلونا، ژیرونا، اتلتیکو مادرید
آلمان: بایرلورکوزن، اشتوتگارت، بایرن مونیخ، لایپزیش
ایتالیا: اینترمیلان، آث میلان، یوونتوس، آتالانتا
فرانسه: پاریسن ژرمن، موناکو، برست
هلند: پی‌اس‌وی آیندهوون، فاینورد
پرتغال: اسپورتینگ لیسبون، بنفیکا
بلژیک: کلوب بروژ
اسکاتلند: سلتیک
اتریش: اشتورم گراتس
اوکراین: شاختار دونتسک

در همین حال، بولونیا و بروسیا دورتموند نیز پس از آنکه تیم‌های باشگاهی ایتالیا و آلمان در فصل گذشته عملکرد بهتری در رقابت‌های یوفا داشتند، سهمیه اضافه‌ای دریافت کردند و به لیگ قهرمانان راه یافتند.

در حال حاضر، چهار تیم برای اولین بار در لیگ قهرمانان حضور خواهند داشت: استون ویلا، بولونیا، برست و ژیرونا. دو تیم آخر برای اولین بار در تاریخ خود طعم رقابت‌های اروپایی را خواهند چشید.

چه تیم‌های دیگری می‌توانند صعود کنند؟

هفت تیم نهایی از طریق یک مرحله پلی‌آف تعیین خواهند شد. دیناموزاگرب، ستاره سرخ بلگراد، یانگ‌بویز و گالاتاسرای همگی با قهرمانی در لیگ‌های داخلی خود، قطعا در این مرحله حضور خواهند داشت. ۱۰ سهمیه دیگر پلی‌آف از طریق سه مرحله مقدماتی تعیین می‌شود. رنجرز، اسلاویا پراگ، سالزبورگ و لیل همگی به آن مرحله رسیده‌اند و در انتظار تیم‌های پیروز از دورهای قبلی هستند.

چه تیم‌هایی مقابل ما قرار خواهند گرفت؟

با توجه به رنکینگ فعلی ضریب یوفا، در سید ۲ قرار خواهیم گرفت. طبق قوانین، تیم‌های هم‌وطن نمی‌توانند در دور گروهی با یکدیگر روبرو شوند، بنابراین با منچسترسیتی، لیورپول و استون ویلا بازی نخواهیم کرد.

این بدان معناست که با دو تیم از هفت تیم باقی‌مانده در سید ۱ روبرو خواهیم شد:

رئال مادرید
بایرن مونیخ 
پاریس سن ژرمن
اینترمیلان
بروسیا دورتموند
لایپزیش
بارسلونا

به علاوه‌ی دو تیم از تیم‌های زیر که در حال حاضر در سید ۲ به همراه خود ما قرار دارند:

بایر لورکوزن
اتلتیکو مادرید
آتالانتا
یوونتوس
بنفیکا
کلوب بروژ
شاختار دونتسک
میلان (احتمال سقوط به سید ۳)

باقی‌مانده‌ی تیم‌های صعودکننده بسته به اینکه چه تیم‌هایی از مرحله پلی‌آف به آن‌ها ملحق شوند، در سید ۳ یا ۴ قرار خواهند گرفت و ما با دو تیم از هر یک از این سیدها برای تکمیل هشت بازی خود روبرو خواهیم شد.

قرعه‌کشی کی انجام می‌شه؟

قرعه‌کشی برای مرحله‌ی جدید لیگ ۳۶ تیمی، که در اون با هشت تا از رقیب‌های خودمون آشنا می‌شیم، در تاریخ  ۲۹ آگوست، یک روز بعد از اتمام مسابقات نهایی پلی‌آف برگزار خواهد شد.
 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۳/۲۰ ۱۶:۴۷
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : کانون رسمی هواداران آرسنال
بازدید: ۹۵ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
لیگ های دیگر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۵/۶ ۱۹:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
2 - 1
اورتون
اورتون
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۳۰ ۱۸:۳۰