loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال آرسنال و پورتو
پیش بازی جدال آرسنال و پورتو

پیش بازی جدال آرسنال و پورتو

آرسنال، برنده بزرگ هفته بیست و هشتم لیگ برتر بود. با کسب پیروزی پرشور ۲-۱ مقابل برنتفورد و در ادامه تساوی هیجان‌انگیز ۱-۱ بین لیورپول و منچستر سیتی، توپچی‌ها در صدر جدول قرار گرفتند. با این حال، امیدهای آن‌ها در لیگ قهرمانان اروپا پس از شکست ۱-۰ مقابل پورتو در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی، کمرنگ شده است. آیا میکل آرتتا می‌تواند با توجه به بازی برگشت که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، معجزه‌ای به وجود بیاورد؟

ضربه دیدنی گالنو در دقیقه ۹۴ بازی رفت در ورزشگاه دراگائو، سرنوشت بازی را رقم زد. آرسنال در آن دیدار نمایشی ضعیف ارائه داد و نتوانست حتی یک ضربه در چارچوب داشته باشد. آن‌ها به پنجمین تیمی تبدیل شدند که پس از رم (۲۰۱۸)، بایر لورکوزن (۲۰۱۴)، سلتیک (۲۰۱۳) و رئال مادرید (۲۰۱۰)، پنج باخت متوالی در مرحله‌ی حذفی لیگ قهرمانان را تجربه می‌کنند.

آرسنال در ۹ مورد از ۱۰ حضور قبلی خود در مرحله‌ی حذفی، با شکست در بازی اول حذف شده است، اما تنها استثنا مقابل همین پورتو در مرحله‌ی یک هشتم نهایی فصل ۲۰۰۹/۱۰ بود، جایی که آن‌ها با شکست ۲-۱ در خانه‌ی حریف، در امارات با نتیجه‌ی قاطع ۵-۰ به برتری رسیدند. آن آخرین باری بود که توپچی‌ها به جمع هشت تیم برتر رقابت‌ها راه پیدا کردند.

عملکرد آن‌ها مقابل برنتفورد در روز شنبه در بهترین حالت خود نبود، اما برای کسب پیروزی کافی بود. گل کای هاورتز در اواخر بازی، اشتباه آرون رمزدیل را که منجر به گل یوان ویسا شده بود، جبران کرد. دکلان رایس نیز پیش از این برای آرسنال گلزنی کرده بود.

بازگشت داوید رایا، دروازه‌بان اسپانیایی که به دلیل محرومیت نمی‌توانست مقابل تیم سابق خود به میدان برود، روحیه‌ی تیم را تقویت می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد گابریل مارتینلی به دلیل مصدومیت پا که در جریان برتری ۶-۰ مقابل شفیلد یونایتد متحمل شده بود، در دیدار مقابل پورتو غایب باشد.

با این حال، در حال حاضر آرسنال مهاجمان زیادی دارد که با اعتماد به نفس بازی می‌کنند. کای هاورتز در چهار بازی اخیر خود در لیگ برتر به اندازه‌ی کل ۳۲ بازی گذشته‌اش با چلسی و آرسنال، گل (۴) به ثمر رسانده است.

بوکایو ساکا، در هر سه بازی خانگی قبلی خود در لیگ قهرمانان، هم گل زده و هم پاس گل داده است. آرسنال در مرحله گروهی این فصل، مقابل آیندهوون (۴-۰)، سویا (۲-۰) و لانس (۶-۰) پیروز شد. تنها بازیکنی که در چهار بازی خانگی متوالی لیگ قهرمانان به این رکورد دست یافته، کریم بنزما برای رئال مادرید در فصل ۲۰۱۱/۱۲ است.

پورتو، حریف آرسنال، فرصت طلایی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر برای اولین بار از فصل ۲۰۲۰/۲۱ را دارد. با این حال، آن‌ها در حفظ برتری در مراحل حذفی لیگ قهرمانان عملکردی نوسانی داشته‌اند. پورتو در سه مورد از شش دیدار قبلی خود که بازی رفت را برده‌اند، صعود کرده‌اند؛ اما هرگز نتوانسته‌اند در یک دوره‌ی حذفی، هر دو بازی رفت و برگشت را ببرند.

بسیاری انتظار دارند تیم تحت هدایت سرجیو کونسیسائو که رهبری آن را په‌په، مدافع باتجربه برعهده دارد، در لاک خود فرو روند و بیشتر دفاع کنند. با این حال، آن‌ها قطعا در زمین آرسنال هم برای میزبان دردسر ایجاد خواهند کرد. پورتو در این فصل از لیگ قهرمانان، تنها بعد از رویال آنتورپ (چهار گل)، با سه گل حاصل از اشتباه‌های حریف، در میان تیم‌های حاضر در لیگ، عملکرد بهتری داشته است. همچنین، تنها شش تیم در این رقابت‌ها، بیش از ۱۳ حمله مستقیم آن‌ها ثبت کرده‌اند.

آرسنال به خوبی می‌داند که باید روی گالنو، قهرمان بازی رفت، نظارت ویژه‌ای داشته باشد. این بازیکن برزیلی در ۶ بازی لیگ قهرمانان این فصل، ۸ بار در روند گلزنی تیمش نقش داشته است (۵ گل و ۳ پاس گل).

پیش از این، تنها دو بازیکن موفق شده‌اند در هر دو بازی رفت و برگشت یک مرحله‌ی حذفی لیگ قهرمانان برای پورتو گلزنی کنند - جکسون مارتینز مقابل بایرن مونیخ در مرحله‌ی یک چهارم نهایی فصل ۲۰۱۴/۱۵ و ماریو ژاردل مقابل همین حریف در مرحله‌ی یک چهارم نهایی ۱۹۹۹/۰۰.

گالنو در جریان پیروزی ۳-۰ پورتو مقابل پورتیموننزه در لیگ برتر پرتغال که روز جمعه برگزار شد، دوباره موفق به گلزنی شد. نیکو گونزالس و په‌په آکينو هم در این دیدار برای پورتو گل زدند. مهدی طارمی که بازی رفت را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، می‌تواند در خط حمله کنار گالنو قرار بگیرد. تنها غایبان پورتو، ایوان مارکانو و زایدو سانوسی هستند.

نتایج رو در رو

آرسنال در هر سه تقابل خانگی قبلی خود با پورتو در رقابت‌های اروپایی به پیروزی رسیده است. آن‌ها در مجموع این دیدارها، با نتیجه‌ی ۱۱-۰ برنده شده‌اند. آخرین دیدار آن‌ها به ماراتن ۲۰۰۹/۱۰ برمی‌گردد که توپچی‌ها در امارات حریف پرتغالی خود را ۵-۰ در هم کوبیدند.

در سوی مقابل، پورتو تنها در یکی از ۲۳ بازی خارج از خانه‌ی خود مقابل تیم‌های انگلیسی در تمامی رقابت‌های اروپایی، به پیروزی رسیده است. آن‌ها در این دیدارها، سه تساوی و ۱۹ شکست را تجربه کرده‌اند.

تنها برد خارج از خانه‌ی آن‌ها مقابل چلسی در آوریل ۲۰۲۱ رقم خورد، جایی که با نتیجه‌ی ۱-۰ در ورزشگاه سویا (به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹) در بازی رفت مرحله‌ی یک چهارم نهایی به برتری رسیدند. این بدان معناست که آن‌ها در ۲۲ سفر خود به انگلیس، موفق به کسب پیروزی نشده‌اند.

فرم اخیر دو تیم

آرسنال برای اولین بار از سال ۲۰۱۰، در تلاش برای رسیدن به مرحله‌ی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان است. آن‌ها با ۹ حذف در مرحله‌ی یک هشتم نهایی، رکورددار بیشترین حذف در این مرحله هستند (بیش از رئال مادرید و پورتو با ۸ حذف).

توپچی‌ها در پنج بازی خانگی حذفی اخیر خود در لیگ قهرمانان، متحمل شکست شده‌اند که آخرین مورد آن، باخت سنگین ۵-۱ مقابل بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۷ بود. پیش از این روند، آن‌ها تنها در ۲ مورد از ۱۷ بازی خانگی حذفی قبلی خود در این رقابت‌ها (۱۰ برد و ۵ تساوی) شکست خورده بودند.

با این حال، درخشش اخیر آرسنال در لیگ برتر، هواداران را به تکرار این روند درخشان در اروپا امیدوار کرده است.

تیم آرتتا در سال ۲۰۲۴، هر هشت بازی خود را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر گذاشته است. سه تیم قبلی که توانستند یک سال تقویمی را با هشت برد متوالی در لیگ برتر آغاز کنند، در نهایت قهرمان شدند – منچستریونایتد در سال ۲۰۰۹، لیورپول در سال ۲۰۲۰ و منچسترسیتی در سال ۲۰۲۱.

در سوی مقابل، پورتو تنها در ۲ مورد از ۲۲ دیدار خارج از خانه‌ی خود در مراحل حذفی لیگ قهرمانان به پیروزی رسیده است. هر دوی این پیروزی‌ها در خاک اسپانیا رقم خورده است؛ مقابل دپورتیوو لاکرونیا در نیمه نهایی ۲۰۰۳/۰۴ و چلسی در مرحله‌ی یک چهارم نهایی ۲۰۲۰/۲۱.

آن‌ها در ۶ بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها، شکست ناپذیر بوده‌اند. ۵ پیروزی و یک تساوی ۱-۱ مقابل ژیل ویسنته در لیگ برتر پرتغال، حاصل کار آن‌ها در این مقطع بوده است.

پیش‌بینی

آرسنال برای اینکه بتواند در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر پورتو به مرحله‌ی بعد صعود کند، باید در دیدار روز سه‌شنبه به برتری برسد. حداقل آن‌ها باید بتوانند بازی را به وقت‌های اضافه بکشانند. بر اساس شبیه‌سازی‌های ۱۰,۰۰۰ تایی سوپرکامپیوتر opta، آرسنال با ۷۳٪ شانس برتری در این دیدار روبرو است. پورتو تنها ۱۰.۸٪ شانس برد دارد و احتمال تساوی نیز ۱۶.۲٪ است.

به طور کلی، بر اساس این شبیه‌سازی‌ها، آرسنال ۶۲.۲٪ شانس صعود به مرحله‌ی یک چهارم نهایی را دارد و این رقم برای پورتو ۳۷.۸٪ است. همچنین توپچی‌ها در ۶٪ از شبیه‌سازی‌های کل تورنمنت، قهرمان اروپا شده‌اند که این آن‌ها را به تیم ششم مدعی قهرمانی تبدیل می‌کند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۱۶:۱۰
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۳۴ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰