loading
در حال بررسی درخواست شما
هر آنچه باید درباره پاری سن ژرمن بدانید
هر آنچه باید درباره پاری سن ژرمن بدانید

هر آنچه باید درباره پاری سن ژرمن بدانید

فوتبال لیگ قهرمانان اروپا این هفته با حضور پاری سن ژرمن در شمال لندن بازمی‌گردد، جایی که دو تا از بزرگترین نام‌های فوتبال جهان به مصاف یکدیگر می‌روند.

تیم پایتخت فرانسه نیازی به معرفی ندارد، اما چقدر درباره افتخارات گذشته و ستاره‌های فعلی آنها می‌دانید؟ در اینجا همه چیزهایی که باید درباره حریفان خود بدانید را آورده‌ایم:

تاریخچه

پاری سن ژرمن یک تیم نسبتاً جدید است که در سال ۱۹۷۰ پس از ادغام پاریس FC و استاد سن ژرمن و با جمع‌آوری کمک‌های مالی هواداران، فعالیت خود را آغاز کرد. عنوان دیویژن دو در اولین فصل خود کسب شد، اما در عرض سه سال اختلافات پشت پرده باعث شد پاریس FC دوباره جدا شود و پاری سن ژرمن به دسته سوم سقوط کند.

با استفاده از تیم جوانان خود، آنها دو بار پشت سر هم به لیگ برتر صعود کردند و از آن زمان تاکنون در آنجا باقی مانده‌اند. اولین جام از ۱۵ جام فرانسه در سال ۱۹۸۲ به دست آمد و سه سال بعد آنها اولین قهرمانی لیگ خود را به دست آوردند، اما مشکلات مالی منجر به کاهش سریع سطح تیم شد.

تملک توسط ایستگاه تلویزیونی کانال+، دوره‌ای از موفقیت را آغاز کرد که شامل یک عنوان لیگ دوم در سال ۱۹۹۴ و اولین موفقیت اروپایی به شکل جام برندگان جام در سال ۱۹۹۶ بود. با این حال، دهه ۲۰۰۰ شاهد مبارزات بیشتر و حتی یک آشنایی با سقوط بود، اما تملک قطر در سال ۲۰۱۱ همه چیز را تغییر داد. زلاتان ابراهیموویچ، نیمار و لیونل مسی به آنها کمک کرده‌اند تا از آن زمان تاکنون بر فوتبال فرانسه تسلط داشته باشند و در ۱۲ فصل گذشته ۱۰ عنوان لیگ کسب کنند، اما لیگ قهرمانان اروپا همچنان از دسترس آنها خارج است.

ورزشگاه

از سال ۱۸۹۷ در محل پارک دو پرنس، ورزش انجام شده است، از جمله مسابقات جام جهانی ۱۹۳۸، و دو ورزشگاه قبلی ساخته شده و تخریب شدند قبل از اینکه ساختار فعلی در سال ۱۹۷۲ ایجاد شود. پاری سن ژرمن یک سال بعد اولین بازی خود را در آنجا انجام داد و در ۲۵ سال آینده، به طور منظم فینال‌های جام فرانسه، مسابقات فوتبال بین‌المللی و راگبی، فینال‌های جام اروپا و فینال یورو ۸۴ را برگزار کرد که فرانسه اولین افتخار بزرگ خود را به دست آورد. این همچنین جایی بود که ما در فینال جام برندگان جام ۱۹۹۴/۹۵ مقابل رئال ساراگوسا شکست خوردیم.

ایجاد استاد دو فرانس در سال ۱۹۹۸ باعث کاهش جایگاه آن به عنوان محل برتر ورزشی فرانسه شد، اما همچنان برای جام جهانی ۱۹۹۸، جام جهانی راگبی ۲۰۰۷، یورو ۲۰۱۶ و بازی‌های المپیک در اوایل امسال مورد استفاده قرار گرفته است. ظرفیت فعلی آن ۴۸۲۲۹ نفر است اما امیدهایی برای شروع گسترش آن در سال‌های آینده وجود دارد.

سرمربی

لوئیس انریکه اکنون در دومین فصل خود در سمت سرمربی پاری سن ژرمن است و به بازی شماره ۵۰۰ خود در مدیریت نزدیک می‌شود. او در دوران بازیگری خود یک هافبک بسیار موفق بود و هم در رئال مادرید و هم در بارسلونا بازی کرد و سه عنوان لالیگا و یک جام برندگان جام، به علاوه یک مدال طلای المپیک با اسپانیا که در سه جام جهانی نمایندگی کرد، کسب کرد.

پس از آویختن کفش‌های خود در سال ۲۰۰۴، او جانشین پپ گواردیولا به عنوان سرمربی بارسلونا B شد و پس از حضور در رم و سلتا ویگو در سال ۲۰۱۴ به نوکمپ بازگشت. در سه فصل حضور خود در بارسلونا، لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۵، جام جهانی باشگاه‌ها و دو بار دوگانه لیگ و جام را تکمیل کرد و پس از چهار سال به عنوان سرمربی اسپانیا، راهی پاریس شد.

فصل گذشته

انریکه تقریباً در اولین سال حضور خود در پاری سن ژرمن، یک فصل کامل را تجربه کرد، زیرا تیم را به یک دوگانه داخلی هدایت کرد، علی‌رغم جدایی نیمار و مارکو وراتی. آنها در راه سومین قهرمانی متوالی تنها دو بار شکست خوردند، در ماه نوامبر به صدر جدول رسیدند و با ۹ امتیاز اختلاف نسبت به موناکو در رتبه دوم به پایان رسیدند و پس از شکست دادن لیون در فینال جام حذفی، به عنوان آخرین بازی کیلیان امباپه برای این تیم، جام حذفی را کسب کردند.

با این حال، هدف مقدس پاریسی‌ها، اولین عنوان لیگ قهرمانان اروپا است و پس از عبور از مرحله گروهی با تنها دو پیروزی و یک شکست ۴-۱ مقابل نیوکاسل، آنها رئال سوسیداد و بارسلونا را شکست دادند تا به نیمه‌نهایی برسند. در مقابل بوروسیا دورتموند، تیمی که در مرحله گروهی چهار امتیاز از آنها گرفته بود، دو شکست ۱-۰ در هر دو بازی باعث شد انتظار همچنان ادامه یابد.

بازیکنان

تابستان امسال، انتقال طولانی مدت امباپه به رئال مادرید انجام شد، اما هنوز هم استعدادهای زیادی در اختیار انریکه قرار دارد. مارکینیوس، مدافع برزیلی و رکورددار حضور در باشگاه، کاپیتان تیم است و خط دفاعی را رهبری می‌کند که پشت سر آن جیانلوئیجی دوناروما، شماره یک ایتالیایی قرار دارد.

فابیان رویز پس از درخشش برای قهرمانی اسپانیا، در تیم تورنمنت یورو ۲۰۲۴ قرار گرفت، در حالی که عثمان دمبله، وارن زایر امری، راندال کولو موانی و بردلی بارکولا در تیم فرانسه بودند.

لوکاس هرناندز و پرسنل کیمپمبه، برندگان جام جهانی ۲۰۱۸ با خروس‌ها هستند، در حالی که مدافع راست اشرف حکیمی نقش بزرگی در کمک به مراکش برای رسیدن به نیمه‌نهایی نسخه ۲۰۲۲ داشت.

فصل کنونی

تابستان امسال پاری سن ژرمن هافبک دفاعی ژوائو نوس را از بنفیکا، مدافع مرکزی اکوادوری ویلیان پاشو، دروازه‌بان ماتوی سافونف و وینگر نوجوان دزیره دوئه را با مجموع ۱۴۲ میلیون پوند خریداری کرد. علاوه بر امباپه، کیلور ناواس، رناتو سانچس، مانوئل اوگارته و هوگو ایکیتیک جدا شدند، در حالی که ژاوی سیمونز دوره قرضی خود در لایپزیگ را تمدید کرد.

فصل لیگ یک شاهد چهار پیروزی از چهار بازی افتتاحیه بود که ۱۶ گل در آن زمان به ثمر رسید. با این حال، یک تساوی ۱-۱ در ریمس پس از اولین بازی لیگ قهرمانان آنها دنبال شد، که در آن آنها با سختی به یک پیروزی خانگی ۱-۰ مقابل ژیرونا دست یافتند، جایی که ضربه ضعیف نونو مندس توسط پائولو گازانیگا، دروازه‌بان سابق تاتنهام، در آخرین دقیقه به گل خودی تبدیل شد.

جمعه شب آنها با نتیجه ۳-۱ رن را در پارک دو پرنس شکست دادند، در حالی که بارکولا با زدن دو گل به شش گل در شش بازی لیگ خود در این فصل رسید و در صدر جدول گلزنی لیگ یک قرار گرفت.

دیدارهای قبلی

ما رکورد شکست‌ناپذیری مقابل پاریسی‌ها داریم، زیرا اولین بار در نیمه‌نهایی جام برندگان جام اروپا در فصل ۱۹۹۳/۹۴ با هم دیدار کردیم. یک تساوی ۱-۱ در فرانسه با موفقیت خانگی ۱-۰ با گل حیاتی کوین کمپل دنبال شد تا مکان خود را در فینال رزرو کنیم، جایی که ما پارما را شکست دادیم تا جام را بالای سر ببریم.

همچنین در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۱۶/۱۷، دو تساوی وجود داشت که در آن زمان اونای امری سرمربی پاری سن ژرمن بود. الکسیس سانچز، گل ادیسون کاوانی را لغو کرد و وراتی و الیویه ژیرو در اواخر بازی در پایتخت فرانسه اخراج شدند، اما این دو نفر در یک بازی دیگر سرگرم‌کننده در N5 گل‌های ما را زدند، جایی که کاوانی دوباره گلزنی کرده بود، اما یک گل دیگر، این بار از الکس ایوبی، باعث شد دوباره امتیازها تقسیم شود.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۷/۹ ۱۹:۰۷
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ قهرمانان اروپا
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱۵ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
4 - 2
لستر سیتی
لستر سیتی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۷ ۱۷:۳۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
پاریس سن ژرمن
پاریس سن ژرمن
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۰ ۲۲:۳۰
آرسنال - ساوتهمپتون
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۱۴ ۱۷:۳۰
بورنموث - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
آرسنال - شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰