loading
در حال بررسی درخواست شما
اوزیل ناکامِ بزرگ؟
اوزیل ناکامِ بزرگ؟

اوزیل ناکامِ بزرگ؟

به نظر می رسد هیچ بازیکنی مثل مسوت اوزیل نمی تواند باعث به وجود آمدن نظرات کاملاً متفاوت شود. بازیساز آلمانی آرسنال در طول فصل گذشته و همچنین در جریان رقابتهای جام جهانی به خاطر اینکه نتوانسته نمایش هایی در حد انتظارات ارائه کند مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. جان کراس یکی از نویسندگان بلاگهای آرسنالی سایت ESPN و جیمز مک نیکولاس به بررسی شرایط اوزیل و انتقادات از او پرداختند.

در مجموع نمایش اوزیل در جام جهانی را چگونه تحلیل می کنید؟

جان کراس: فوق العاده. هر بازیکنی که در تیم قهرمان جام جهانی حضور داشته باشد باید یکی از بهترین بازیکنان دنیا باشد. او قطعاً یکی از آنهاست. اینکه عضوی از تیم 23 نفره قهرمان جهان باشید و بزرگترین جایزه فوتبالی را ببرید بالاترین دستاورد برای یک فوتبالیست است، حتی اگر برای تیم بازی نکرده باشید و فقط در تمرینات همراه تیم باشید.

اما حقیقت امر این است که اوزیل چند بازی خوب داشت، یک بازی استثنائی در روز فینال و چند نمایش ضعیف. اما برای مثال وقتی او در بازی الجزایر نمایش خوبی نداشت هم موفق به گلزنی شد. در بازی فینال بازدهی و تلاش او خیره کننده بود. بعضی پاسهای او عالی بودند و کار با توپش نیز فوق العاده بود. او در قهرمانی آلمان در جام جهانی نقش پر رنگی ایفا کرد.

جیمز مک نیکولاس: در بیشتر بازیهای جام جهانی اوزیل در پست غیر تخصصی خود بازی کرد. قبل از تورنمنت یوگی لو تصمیم گرفت تیمش را حول تونی کروس هافبک خلاق بایرن بچیند. این به معنای بازی کردن اوزیل در کناره ها و در پست غیر تخصصی بود. او در کنترل توپها دچار مشکل می شد و مجبور بود بیش از حدی که به آن عادت دارد به عقب برگردد.

با این حال باید به او اعتبار داد، چون کاری را انجام داد که از او خواسته شده بود. اوزیل همیشه همینگونه است، بازیکنی در اختیار تیم. می توانید بگویید هر چه تورنمنت بیشتر پیش رفت او نمایش های بهتری از خود ارائه داد. بعد از به ثمر رساندن گل پیروزی مقابل الجزایر در مرحله یک هشتم نهایی تا بازی فینال که او بهترین بازی خود را انجام داد. در بازی آرژانتین و پس از مصدومیت کریستوف کرامر او به مرکز زمین متمایل شد و به همین خاطر خطرناک تر از گذشته نشان داد. اگر تونی کروس در زدن ضربات آخر دقت می کرد اوزیل می توانست دو پاس گل در فینال داشته باشد.


عملکرد او در آرسنال را تا اینجا چگونه ارزیابی می کنید؟

جان کراس: من به او نمره 6 از 10 می دهم، مثل معلم هایی که همیشه معتقدند دانش آموزانشان می توانند بهتر کار کنند. او در چند بازی عملکردهایی خیره کننده داشت، برای مثال بازی با ناپولی در ورزشگاه امارات و همچنین چند نمایش نا امید کننده مثل فینال جام حذفی و بازی مقابل بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان. او یک ضربه پنالتی را از دست داد و همین موضوع به شدت روی او تاثیر گذاشت و این نا امیدی درست در زمانی بود که او باید می درخشید. عمیقاً معتقدم که او فصل آینده بازخواهد گشت و نمایش هایی به مراتب بهتر از خود ارائه خواهد داد.

جیمز مک نیکولاس: بستگی دارد چگونه به موضوع نگاه کنید. اگر از نظر موفقیت تیمی بررسی کنیم که مهمترین چیز هم همین است می توانید به او نمره 9 از 10 بدهید. قبل از آمدن اوزیل آرسنال به هیچ وجه نزدیک به تیمهای مدعی قهرمانی نبود و برای نزدیک به یک دهه چیزی برنده نشده بود. در اولین فصل حضور او تیم در اکثر اوقات فصل صدرنشین بود و در پایان نیز موفق شد جام حذفی را ببرد. در مجموع تا اینجا همه چیز در پیوند اوزیل و ارسنال خوب پیش رفته است.

اما اگر بخواهیم عملکرد فردی او را مورد بررسی قرار دهیم او نمره کمتری کسب خواهد کرد، شاید 7 از 10. جا برای پیشرفت وجود دارد چون من معتقدم قابلیت های او بسیار بیشتر از اینهاست. بعد از یک شروع درخشان، او بیشتر زیر سایه عملکردهای خیره کننده بازیکنانی مثل آرون رمزی قرار گرفت. انتظار چنین چیزی هم می رفت. این اولین فصل او در یک کشور جدید و یک لیگ جدید بود. با این حال او موجب پیشرفت و نمایش بهتر بازیکنان اطرافش نیز شده است و من شک ندارم که او فصل آینده نمایش های فردی بهتری خواهد داشت. هواداران آرسنال نباید به خاطر عملکردش در فصل گذشته از او انتقاد کنند. آنها باید خوشحال باشند که می توانند فصل آینده چیزهای بیشتری از بازیکنی ببینند که فصل قبل هم موفقیت را به باشگاه بازگردانده است.

انتقادات زیادی از او شده است، به خصوص در رسانه ها. بعضی رسانه ها از او به عنوان یک بازیکن ناکام یاد می کنند. آیا این عادلانه است؟

جان کراس: به نظر من دادن چنین لقبی به او ناعادلانه است. تا جایی که من اطلاع دارم حتی اگر در بعضی رسانه ها چنین چیزی در مورد او گفته شده باشد من تا کنون چنین حرفی در مورد او نزده ام. من فکر نمی کنم که او یک بازیکن ناکام بوده است. مشکل این است که وقتی شما مسوت اوزیل هستید همه شما را با ارزش 42 میلیون پوندی تان مورد قضاوت قرار می دهند. یک بازیکن در کلاس جهانی باید با توجه به معیارهای فوتبالی اش و همچنین عملکردی که در تیم ملی آلمان و رئال مادرید داشته مورد قضاوت قرار گیرد.

وقتی یک خرید گران قیمت نمی تواند نمایشی خیره کننده از خود نشان دهد کلمات سخت گیرانه ای نوشته می شوند و بر زبان ها جاری می شوند. اوزیل پس از بازی مقابل بایرن مونیخ توسط رسانه ها و همچنین خود من مورد انتقاد قرار گرفت. من اعتقاد داشتم او در بازی رفت در امارات ضعیف کار کرد و در مونیخ هم در همان ابتدای بازی که مصدوم شد باید تعویض می شد. اما نکته جالب این بود که وقتی او چند هفته بعد را به خاطر مصدومیت از دست داد شما خلا او را در آرسنال احساس می کردید. وقتی به تیم بازگشت توان تیم هم بازگشت. پاسهای او کار گشا هستند و او به خوبی تیم را باز می کند و باعث به وجود آمدن موقعیتها می شود. در بعضی بازیها به خاطر اینکه گل نمی زند یا پاس گل نمی دهد عملکردش به چشم نمی آید ولی او عملاً در هر بازی موقعیت ایجاد می کند. این نمی تواند عملکرد بدی از سوی او باشد.

به نظر من بعضی انتقادات از او سخت گیرانه بودند، حتی از سوی من، اما بعضی از آنها کاملاً درست بودند. او بازیکن بزرگی است. آرسن ونگر هم عمیقاً به این موضوع اعتقاد دارد که اوزیل می تواند چیزهای بیشتری ارائه کند. و من فکر می کنم او در فصل آینده این کار را خواهد کرد.

جیمز مک نیکولاس: وقتی پول زیادی برای یک بازیکن می دهید همه انتظار عملکردهایی خیره کننده دارند. اگر از نگاه آمار و ارقام به موضوع نگاه کنیم او خوب کار کرده است، با توجه به تعداد گلها و پاس گل هایش. به نظر من اینکه او را یک بازیکن ناکام بنامیم بیش از اینکه نا عادلانه باشد یک اشتباه است. بسیاری از نا امیدی ها در مورد اوزیل از سوی مفسران به این خاطر بود که آنها انتظار تاثیری متفاوت از اوزیل داشتند. اوزیل بازیکنی در سبک آرون رمزی و استیون جرارد نیست. او بازیکنی نیست که در متن تمام حرکات تیم باشد.

گاهی اوقات به نظر می رسد اوزیل در زمین فقط در حال قدم زدن است، اما چیزی که او را به یک بازیکن خاص تبدیل کرده است توانایی او در به وجود آوردن موقعیت از هیچ است، موقعیت هایی که می توانند نتیجه بازی را به سود شما رقم بزنند. فصل گذشته در چند بازی گزارشگران تلویزیونی از او به خاطر اینکه زیاد در جریان بازی حضور ندارد انتقاد می کردند ولی او در همان بازیها با دادن پاس های تاثیر گذار پاسخ انتقادات را داد. اگر او بتواند فصل آینده بیشتر چنین کارهایی انجام دهد انتقادات از او کم خواهد شد.

او در چه زمینه هایی نیاز به پیشرفت دارد؟

جان کراس: به نظر من توان بدنی او بزرگترین ضعف اوست. او اغلب اوقات از دقیقه 70 به بعد محو می شود، در رئال مادرید زمانی که تیم جلو بود او در حدود همین دقایق تعویض می شد. گاهی اوقات فکر می کنم او باید در دقیقه 70 تعویض شود. در لیگ برتر جای تعلل نیست. من شنیده ام او در مصاحبه هایش از تنش و حساسیت لیگ برتر صحبت کرده و گفته از اینکه بازی در تمام طول 90 دقیقه به طور جدی از سوی هر دو تیم دنبال می شود متعجب شده است. همچنین آمار گلزنی او می تواند بهتر شود. در پستی که او بازی می کند نیاز به گلهای بیشتری دارد.

جیمز مک نیکولاس: من هم موافقم که در زمان پیوستنش به آرسنال توان بدنی او بزرگترین نگرانی من بود ولی او رفته رفته و در طول فصل از این جنبه پیشرفت کرد. در واقع فکر می کنم تیم ملی آلمان هم از تجاربی که اوزیل در لیگ برتر به دست آورده سود برد، او در طول 120 دقیقه بازی فینال در حال دویدن بود.

با توجه به استعدادی که او دارد گفتن اینکه او یک بازیکن ناکام بوده است احمقانه است، اما من دوست دارم اعتماد به نفس بیشتری در بازی او ببینم. بعد از افتخار آفرینی در برزیل حالا او در قامت یک قهرمان جهان به لیگ برتر بازخواهد گشت. فصل گذشته او در بازیهای بزرگ نتوانست تاثیرگذار باشد. گفتن اینکه او در بازیهایی مثل یونایتد، سیتی، لیورپول و چلسی تاثیر گذار بود دشوار است. اگر اوزیل می خواهد خودش را در ورزشگاه امارات به یک قهرمان تبدیل کند باید مقابل تیمهای بزرگ نمایش بهتری داشته باشد.

خرید الکسیس سانچز برای اوزیل چه معنایی دارد، این دو بازیکن چگونه می توانند در ترکیب ابتدایی کنار یکدیگر قرار بگیرند؟

جان کراس: به نظر من اوزیل برای سانچز فوق العاده خواهد بود. مهاجم جدید آرسنال به خاطر سرعتی که دارد می تواند هدف خوبی برای پاسهای اوزیل باشد و باز هم در ارسنال بازیکنی را خواهیم دید که می تواند پشت مدافعان حریف فرار کند. اوزیل به عنوان شماره 10 بازی خواهد کرد و سانچز می تواند در کناره ها، در وسط و همچنین کنار الیویه ژیرو بازی کند. نکته این است که آرسنال حالا گزینه هایی در اختیار دارد که می تواند 1-3-2-4 ، 2-4-4 یا 3-3-4 بازی کند. سانچز می تواند برای اوزیل فوق العاده باشد و اوزیل هم برای سانچز. زمان هیجان انگیزی برای آرسنال در راه خواهد بود.

جیمز مک نیکولاس: خرید سانچز مشخص می کند ونگر آماده است تا تیمش را حول اوزیل بچیند. در فصل گذشته اوزیل از نبود مهاجمی تند و تیز که از پاسهای عمقی او استفاده کند رنج می برد. سانچز می تواند به خوبی این مشکل را حل کند. با توجه به اینکه احتمالاً تئو ولکات شروع فصل را به علت مصدومیت از دست خواهد داد انتظار دارم سانچز در سمت راست زمین مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال انتظار دارم زمانی که این بازیکن شیلیایی با لیگ برتر هماهنگ شد ونگر تلاش خواهد کرد از او به عنوان یک مهاجم میانی استفاده کند.

بازی هجومی آرسنال می تواند دچار تغییرات زیادی شود. به جای یک مهاجم هدف مثل ژیرو آنها می توانند یک مهاجم با تحرک بیشتر داشه باشند که می تواند پشت مدافعان فرار کند. این موضوع برای اوزیل هم خیلی خوب خواهد شد و این فرصت را به بازیساز آلمانی آرسنال بدهد تا بهترین نمایش خود را ارائه کند.
 

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۴/۲۴
به قلم حسین محمودی
دسته‌بندی: مصاحبه
منبع : ESPN
بازدید: ۴,۳۰۳ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
4 - 2
لستر سیتی
لستر سیتی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۷ ۱۷:۳۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
پاریس سن ژرمن
پاریس سن ژرمن
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۰ ۲۲:۳۰
آرسنال - ساوتهمپتون
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۱۴ ۱۷:۳۰
بورنموث - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
آرسنال - شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰