loading
در حال بررسی درخواست شما
باید از خود میراث به جا بگذارید
باید از خود میراث به جا بگذارید

باید از خود میراث به جا بگذارید

تنها دو هفته پس از قهرمانی در جام حذفی برای پنجمین بار، آرسن ونگر قرارداد جدیدی با باشگاه به امضا رساند و این قرارداد او را تا ماه می 2017 در آرسنال نگه می دارد.

این مربی 64 ساله که بیشترین سابقه حضور در باشگاه به عنوان مربی را دارد و همچنین موفق ترین مربی تاریخ باشگاه به حساب می آید در پایان مدت قرارداد جدیدش 20 سال در جمع توپچی ها بوده است. او که تا اینجا در 1010 بازی هدایت آرسنال را به عهده داشته است، سه عنوان قهرمانی لیگ برتر، پنج قهرمانی جام حذفی و چهار قهرمانی جام خیریه را به ارمغان آورده است. او در تحول عظیم نه فقط باشگاه فوتبال آرسنال بلکه کل فوتبال انگلستان نقش به سزایی ایفا کرد و از تمام جنبه های ورزشی دارای دانش و تجربه بالایی است.

در دوازده سال گذشته مجله رسمی باشگاه در مورد موضوعات گوناگونی با آرسن گفتگو کرده است. به مناسبت امضای قرارداد جدید با او، نقل قول های جالب وی در بیش از یک دهه را با هم مرور می کنیم.

2002/03

در مورد تعطیلات زمستانی...
اگر باشگاه ها بتوانند از پس آن بر بیایند من موافقش هستم، اما در عین حال همیشه هم از حفظ سنت ها و نداشتن تغییرات دفاع کرده ام. باید به سنت فوتبال انگلیس که بازی در دوره کریسمس است احترام بگذارید ولی شاید بتوان در ابتدای ماه ژانویه یک دوره استراحت در نظر گرفت. این برای بازیکنان بسیار خوب است که توان خود را بازیابند و برای مدتی کوتاه دور از باشگاه های خود باشند. این مساله تاثیر مثبت خود را در ماه می و در کوران رقابتها نشان می دهد.

در مورد دگرگون شدن ساختار فوتبال انگلیس...
در درجه اول من دوست دارم این موضوع که قهرمان لیگ کاپ سهمیه اروپا بگیرد حذف شود، باید به این جام به چشم یک جام وسط هفته ای که تیمهای کوچکتر در آن حضور دارند نگاه کرد. پس از این شاید بتوان به برداشتن بازی تکراری در جام حذفی هم فکر کرد.

پنجره نقل و انتقالات جدید...
اینجا یک نمونه از قانون گذاری بی مورد اروپایی را داریم. این یکی از جذابیت های لیگ برتر را از بین می برد. این مساله موجب می شود در تمام طول فصل به این امید باشید که می توانید کسی را به باشگاه اضافه کنید، موضوعی که برای هواداران خوب است. به نظر من این موضوع اختیارات مربی های کشور را محدود خواهد کرد.

اینکه یک مربی انعطاف پذیر باشید...
من از یک چیز مطمئنم، اگر تمایل به تغییر نداشته باشید به عنوان یک مربی موفق آرام آرام نابود می شوید. مربی هایی را دیده ام که در زمان کارشان به خاطر اینکه آماده تغییر کردن نبودند دچار مشکل شدند. شاید آنها در گذشته موفقیت هایی کسب کرده باشند و همواره سعی دارند کاری که در آن زمان انجام دادند را تکرار کنند اما فوتبال همواره در حال پیشرفت است و شما هم باید به موازات آن تغییر کنید.

سبک مربیگری خودش...
در اوایل دوران کارم فقط روی اصول مربیگری تاکید داشتم. همیشه اینگونه فکر می کردم که اگر در زمین کارم را درست انجام دهم نتایج به نفع ما رقم می خورد و همه مشکلات حل می شود. البته با گذشت زمان این را هم متوجه شدم که خرید بازیکنان مناسب از این موضوع هم مهمتر است. در واقع داشتن بازیکنان مناسب ضروری است چون شما تنها زمانی می توانید به خوبی تیمتان را هدایت کنید که بازیکنان مناسبی در اختیار داشته باشید. پس از آن نکته ای که برای من خیلی مهم بود داشتن ایده ای برای پیشرفت فوتبال و سبک بازی که در سر داشتم و خرید بازیکنانی که بتوانند سبکی که من در نظر دارم را ارائه کنند بود.

ساختن یک میراث...
امروز شما همواره به گذشته نگاه می کنید و از هربرت چاپمن در آرسنال صحبت می کنید. و این فقط به خاطر قهرمانی هایی که او با آرسنال کسب کرده نیست، بلکه به خاطر تغییراتی است که او به وجود آورد و آینده باشگاه را شکل داد. او تاثیر بسیار زیادی روی آینده باشگاه داشت و من هم چنین هدفی دارم. به نظر من شما باید باشگاه را به سطحی جدید برسانید و یک میراث از خود به جا بگذارید. دوست دارم در تاریخ به عنوان کسی شناخته شوم که قویاً سعی کرد باشگاه را به جلو هدایت کند.

2003/04

آیا آزاد اعلام کردن بازیکنان بی رحمانه است...
شاید این بهایی است که باید برای داشتن ثبات بپردازید. این طرف دیگر قضیه است. وقتی بازیکنان به باشگاه اعتقاد داشته باشند باشگاه نیز به آنها اعتقاد خواهد داشت. گاهی اوقات تشخیص این نکته که چه زمانی یک بازیکن از دوران اوج فوتبال خودش فاصله گرفته دشوار است، اما گاهی اوقات دلایل دیگری هم وجود دارد که شما را مجاب می کند بازیکنی را در تیم نگه دارید. او می تواند عنصر مهمی در رختکن تیم باشد. شاید او روی بقیه بازیکنان تاثیرگذار است و موجب انگیزه آنها می شود. شما باید در قبال بازیکنان منصف باشید اما در عین حال باید منافع باشگاه را نیز در نظر بگیرید چون شما نمی توانید فقط به خاطر اینکه یک بازیکن در چند سال گذشته عملکرد خوبی داشته او را در تیم نگه دارید چون شما نمی توانید از پس دستمزدهایی که باید به آنها بپردازید بر آیید.

لذت بردن از موفقیت...
ما در سالهای اخیر موفق بوده ایم و این خیلی مهم است که موفقیت را چیز کوچکی ندانید. به نظر من یک باشگاه بزرگ باشگاهی است که همیشه آگاه باشد برای حضور در جمع برترین ها چه چیزی لازم است، یک باشگاه باید از حضور در بالاترین سطح لذت ببرد و فقط به اینکه همه آنها را یکی از بزرگان می دانند دل خوش نکند. زمانی که یک باشگاه این آگاهی را از دست بدهد دچار مشکل بزرگی شده است. من می دانم که حضور در این جا چقدر دشوار است، بازیکنان هم این را می دانند، تا زمانی که به این موضوع آگاه باشید برای آن مبارزه خواهید کرد.

قدرت لیگ برتر...
در اینجا هیچ بازی وجود ندارد که شما بتوانید ریسک کنید. در بعضی لیگ ها فقط پنج یا شش تیم بزرگ هستند و در بقیه بازیها شما می توانید چند بازیکن جوان هم به زمین بفرستید تا کسب تجربه کنند. در اینجا به هر بازی مثل یک دیدار حذفی نگاه می شود، به هیچ وجه اجازه ندارید ببازید.

جلسات تمرینی اش...
هرگز نمی خواهم جلسات تمرینی ام کسل کننده باشد همواره بازی کردن جزئی از برنامه های تمرینی ام است. راستش اصلاً از جلسات تمرینی خسته کننده خوشم نمی اید. همیشه در آخر تمرینات فوتبال بازی می کنیم و فکر می کنم این مهم است. ما برنامه های متفاوتی برای مهاجمان، هافبک ها و مدافعان داریم و تمرینات تخصصی برای هر پست در نظر می گیریم، اما همواره یک عنصر ثابت وجود دارد و آن هم مربوط به کارهایی می شود که باید به عنوان یک تیم انجام دهیم.


2004/05

انجام بازی جوانمردانه...
من شخصاً خودم را نماینده تمام هواداران آرسنال می دانم. این یعنی چیزی حدود سیصد، چهارصد، پانصد هزار نفر، و من می خواهم آنها به روشی که ما بازی می کنیم و همچنین نحوه رفتارمان افتخار کنند. رسانه های برای پاک سازی فوتبال تلاش زیادی کرده اند. حالا همه بازیها در تلویزیون نمایش داده می شوند. این یعنی اگر شما یک بازیکن هستید این را می دانید که دختر یا پسر شما می تواند لگدی که به یک بازیکن دیگر زدید یا یک حرکت زشت انجام دادید را ببیند، هیچکس در این شرایط به خودش افتخار نخواهد کرد.

عملکرد داوران...
از زمان آمدنم به اینجا تغییرات مثبتی در نحوه قضاوت دیده ام. آمادگی بدنی داوران 100 درصد بهتر شده است. در اوایل حضورم در اینجا هنوز داورانی بودند که قادر به دویدن هم نبودند. آن زمانها به پایان رسیده است. آنها تلاش زیادی برای پیشرفت کرده اند. حالا شغل اصلی همه آنها داوری است - در گذشته داوری حرفه اصلی آنها نبود - و به اعتقاد من این موجب ایجاد تفاوت شده است.

پایبندی به اعتقاداتش...
این در فوتبال خیلی دشوار است چون زمانی که شما یک یا دو نتیجه نا امید کننده کسب می کنید ناگهان همه از تاکتیک های شما ایراد می گیرند. مهمترین چیز این است که از این حرفها فاصله بگیرید و این وظیفه شما به عنوان یک مربی است. البته که شما باید همه چیز را تجزیه و تحلیل کنید ولی تصمیمات عجولانه نگیرید. با این موضوع موافقم که باید با ذهنی باز به مسائل نگاه کرد اما شما نباید چیزهایی که نباید را زیر سوال ببرید. مشکلی که در فوتبال وجود دارد این است که همه می خواهند از تیمهای موفق زمان حال کپی برداری کنند. در فوتبال مسائل اینگونه پیش نمی رود. شما باید ایده های خودتان را داشته باشید و با آنها کار کنید. ما سبک فوتبالی گروهی ارائه می کنیم و این سبک در سالهای گذشته نتیجه بخش بوده است و مهمتر اینکه بازیکنان از این سبک بازی لذت می برند. بله، شما همیشه به دنبال پیدا کردن یک ترکیب جدید هستید ولی در نهایت شما باید برای انتخاب مهره ها تا حد امکان معقولانه عمل کنید. فکر نمی کنم چیزی فراتر این باشد. این مثل بازی شطرنج است، اگر شما یک بازیکن را از یک پست بردارید یک فضای خالی در آنجا به وجود می آید و بازیکنی دیگر باید جایگزین او شود. مهمترین چیز این است که با سیستمی بازی کنیم که دیگران بازی نمی کنند، در این شرایط شما می توانید نسبت به سایرین مزیت داشته باشید.

افزایش روز افزون بازی تدافعی....
فکر می کنم در بلند مدت مهاجمان کمتری در این کشور خواهیم داشت. اگر فقط با یک مهاجم بازی کنید در جلسات تمرینی وقت کمتری را صرف آموزش آنها می کنید. امروزه فشار زیادی روی مربیان وجود دارد و آنها قدرت ریسک پذیری بالایی ندارند.


2005/06


در مورد کاندیداتوری ژرژ وه آ بازیکن سابقش برای انتخابات ریاست جمهوری لیبریا...
به هیچ وجه نمی توانستم تصور کنم آن پسر خجالتی که در روز اول حضورش در موناکو هیچکس او را نمی شناخت و او کاملاً بهت زده بود بتواند روزی برای پست ریاست جمهوری لیبریا رقابت کند. این موضوع در درجه اول شخصیت قوی این پسر را نشان می دهد. در درجه دوم این معجزه ورزش را نشان می دهد که پسری که کارش را از صفر آغاز کرد ناگهان بتواند رئیس جمهور کشورش شود. این نشان می دهد فوتبال می تواند تا کجا پیشروی کند. این نشان دهنده احساس مسئولیت و عشقی است که وه آ همیشه برای کشورش نشان داده است. یادم می آید در دومین سال حضورش در تیم ما در کشورش جنگ داخلی اتفاق افتاده بود و او هر شب به رادیو گوش می داد تا در جریان اتفاقات قرار بگیرد. چند سال بعد از آن تمامی لباس های تیم ملی کشورش را او خریداری کرد.

اولین چیز در تیری هانری که نظر شما را جلب کرد...
تک تک دقایقی که برای بار اول بازی او را دیدم به یاد دارم. او در رده سنی زیر 17 ساله ها در فرانسه بازی می کرد و من هر هفته از مربی تیم نوجوانان می پرسیدم که تیری این هفته چکار کرد؟ چون می دانستم چیز خاصی در او وجود دارد. آن مربی هر هفته به من می گفت که او دو گل زده ولی باید حداقل شش گل می زد. من هم به او می گفتم از دو گل راضی باش. زدن دو گل در یک بازی برای یک بازیکن جوان چیز بدی نیست. من می دانستم چیز خاصی در او وجود دارد و به همین خاطر او را در 17 سالگی در ترکیب اصلی موناکو بازی می دادم.

2006/07

افزایش مالکان خارجی...
این روند مرا نگران می کند. در حالت کلی شما می خواهید سرنوشت باشگاه ها دست خودشان باشد. اگر به طور ناگهانی 20 سرمایه گذار خارجی بیایند و 20 باشگاه انگلیسی را بخرند شما در معرض خطر هستید. مربیان خارجی هستند، بازیکنان خارجی هستند، مالکان خارجی هستند، شما باید یکجا این روند را متوقف کنید. کنترل فوتبال دیگر در دست انگلیس نیست.

خرید توماس روزیسکی...
وقتی شما یک تیم بزرگ هستید پایه و اساس تیم شما از نگرش تک تک بازیکنان حاضر در تیم شکل می گیرد. آنها باید برای تیم بازی کنند و شما آن موقع است که می توانید تیم خود را بسازید. مرحله به مرحله پیش می روید، و بازیکنانی مثل روزیسکی به شما این اجازه را می دهند که پایه و اساس تیم خود را شکل دهید.

عادت کردن به استادیوم امارات...
حالا فکر می کنم که این استادیوم ماست و دیگر به آن استادیوم جدید نمی گوییم چون دیگر احساس جدید بودن ندارد. همیشه گفته ام که هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد که احساس کنیم ورزشگاه امارات واقعاً هانه ماست، و حالا خیلی بیشتر از ابتدای فصل این احساس را داریم. این موضوع برای بازیکنان نیز صادق است اما می دانم تا وقتی که بازی ها را نبرید مردم در این مورد شک دارند.

سرگرم کردن هواداران با سبک بازیتان...
یک فلسفه فوتبالی که رویکردی آزادانه ندارد نمی تواند در بلند مدت به پیشرفت بازیکنان کمک کند. این انگیزه باید همواره در تیم وجود داشته باشد تا موجب پیشرفت باشگاه و بازیکنان در بلند مدت شود. اگر با خودتان فکر کنید بیایید فقط نتیجه بگیریم و چیزی برای ارائه به بازیکنان یا تیم نداشته باشیم فکر نمی کنم تیم بتواند مسیر صعودی طی کند. به اعتقاد من این وظیفه هر باشگاهی است که با سبکی زیبا برنده بازیها شود، باید این انگیزه را داشته باشید. و من همیشه در این راه خواهم جنگید.

2007/08

تکنولوژی ویدیویی...
وقتی شما به داوری مسابقات راگبی نگاه می کنید متوجه می شوید فوتبال چقدر عقب مانده است. چرا همچنان در برابر استفاده از تکنولوژی موضع می گیریم؟ شخصاً برای مدت زیادی است که در این راه تلاش می کنم. در راگبی داوران این حق را دارند که از روی تصاویر ویدیویی تصمیم گیری کنند و این قدرت بیشتری به آنها می دهد و تصمیماتشان اعتبار بیشتری دارد چون همه می دانند که تصمیم درست بوده است.

ناکامی انگلیس در صعود به یورو 2008...
مشکل بیشتر متوجه فدراسیون فوتبال است تا شخص سرمربی. مشکل اصلی پرورش بازیکنان با کیفیت تر است. با ناکام ماندن انگلیس در رسیدن به یورو این سوالات هم بیشتر شده است. من فکر نمی کنم راه حل این است که بازیکنان انگلیسی را مجبور کنیم که بازی کنند چون اگر شما بازیکنان معمولی را در لیگ برتر بازی دهید هیچ مشکلی را حل نمی کنید. شما فقط با بازیکنان بزرگ است که افتخارات بزرگ کسب می کنید.

زمان کمی که به مربیان داده می شود...
اتفاقی که در فوتبال فعلی رخ می دهد بسیار ناراحت کننده است. همه تصمیمات در لحظه گرفته می شود، هیچ پروسه بلند مدتی در جریان نیست. اگر به مربیان فرصت ندهید هیچ شانسی ندارید تا مثل ما بازیکنان جوان را به تیم اضافه کنید. چرا یک مربی باید قمار کند و این ریسک را بپذیرد که تیمی برای آینده بسازد؟ آن هم در حالی که ممکن است بعد از اولین باخت از کار برکنار شود؟ او به دنبال حاشیه امنیت است. این مساله به یک چرخه تکراری تبدیل می شود. مربی بعدی می آید و با خود می گوید من فقط شش ماه زمان دارم تا اوضاع را درست کنم پس به جای اینکه سراغ بازیکن 19 ساله بروم بازیکن 29 ساله را بازی می دهم. بازیکنان جوان از کجا می خواهند به فوتبال وارد شوند؟

2008/09

مسائل مالی در فوتبال...
در حال حاضر در تمام دنیا بحران اقتصادی داریم و این موضوع مطمئناً روی فوتبال هم تاثیر خواهد داشت. ما نمی توانیم در فوتبال کارمان را بدون توجه به سایر مسائل دنیا انجام دهیم چون این بحران به سراغ ما نیز خواهد آمد. مشکل این است که اگر این افرادی که پولهای خود را وارد فوتبال کرده اند از فوتبال خسته شوند چه چیزی از خودشان به جا می گذارند؟ این سوالی است که باید بپرسید. اگر سرمایه گذاری آنها توجیه اقتصادی داشته باشد و روی برنامه باشد ممکن است روزی هم به این نتیجه برسند که حضور در فوتبال توجیه اقتصادی ندارد و خیلی راحت فوتبال را ترک کنند.

انگیزه اش در 12 سال حضور در باشگاه...
حالا انگیزه ام قوی تر نیز شده است چون حالا خودم را بیشتر از زمانی که به باشگاه آمدم در قبال باشگاه مسئول می دانم. فشار هم بیشتر است. عشقی که به فوتبال و این باشگاه دارم انگیزه ام را در بالاترین سطح نگه می دارد، همچنین اشتیاقم به پیروز شدن در بازیها. حالا زندگی من اینجاست. شما هیچوقت نمی توانید بگویید این مساله تغییر نخواهد کرد، اما من این تیم را ساخته ام، در ساخت این باشگاه مشارکت کرده ام و می خواهم جزئی از آن باشم.

از بین رفتن فوتبال ملی...
تعدد کشور ها موجب شده بازیکنان اشتیاق کمتری برای این بازیها داشته باشند. آنها می دانند که بازیهایی بسیار حساس را باید در مقابل تیمهایی انجام دهند که واقعاً کیفیت بالایی ندارند. بازیهای ملی که اخیراً انجام شد بازی فرانسه و لیتوانی بود، باید به شما بگویم که شما باید واقعاً عاشق فوتبال باشید تا بتوانید آن بازی را تماشا کنید. لیتوانی فقط در زمین خودش تجمع کرده بود و همه مشغول دفاع بودند و منتظر گلزنی تیم حریف بودند. من این را درک می کنم چون آنها نمی توانستند جور دیگری بازی کنند. اتفاقی که افتاده این است اتحاد جماهیر شوروی از یک کشور به 21 کشور تبدیل شده، یوگسلاوی به 5 یا 6 کشور و همه اینها موجب افت کیفیت تیمها شده است. شما کشورهایی مثل سن مارینو، آندورا، جزایر فارو و از این دست دارید که موجب می شوند بازیهای مقدماتی دیگر جذاب نباشند.

2009/10

پیش بینی از جام جهانی 2010...
هلند، فرانسه و ایتالیا همواره خطرناک هستند. در حال حاضر من انگلیس، اسپانیا و برزیل را بالاتر از بقیه می داند. انگلییسی ها همیشه امید دارند ولی این بار واقعاً می توانند انتظارات کشور را برآورده کنند.

بازی کردن به روش آرسنالی...
آرسنال به واسطه سبک بازی و رویکردش در تمام دنیا اعتبار کسب کرده است. شما وقتی یکی از بازیکنان ما را صاحب توپ می بینید می توانید فوراً بگویید که او بازیکن آرسنال است. یک روش بازی آرسنالی وجود دارد، روشی که همه به آن احترام می گذارند و ما باید آن را به بالاترین سطح برسانیم و نتیجه گیری را به آن اضافه کنیم.

اقتصاد در فوتبال...
عمیقاً معتقدم که اگر شما 100 میلیون پول داشته باشید بیش از 100 میلیون خرج نخواهید کرد. باید با توجه به منابعی که در اختیار دارید موفق شوید. این کاری است که ما در اینجا انجام می دهیم. اما ما در دنیایی زندگی می کنیم که می توانید رویاهایتان را بفروشید. یک امید واهی. این یعنی شما همیشه با خطر دست و پنجه نرم می کنید.

ارزشهای باشگاه فوتبال آرسنال...
ارزش های باشگاه ما شامل مشارکت دادن مردم، احترام به تاریخ باشگاه، تعهد داشتن در کمک به همدیگر هستند، فوتبالی که ما ارائه می کنیم هم همین است. این یعنی بازی ما روی ستاره های منحصر به فرد بنا نشده است و روی بازی تیمی استوار است. سبک بازی ما اساساً بازتابی از ارزشهایی است که ما فکر می کنیم در باشگاه مهم هستند.

2010/11

چگونه بازیکنان جوان را مربیگری کنیم...
اولین کار این است که اصول را به آنها بیاموزید. اصول کار تکنیک است و بقیه چیزها از آن نشات می گیرد. برای مقایسه این مثل زمانی است که شما یک بچه دارید، اول می خواهید به آنها واژگان را یاد بدهید تا او بتواند نظرات خودش را ابراز کند. تکنیک الفبای فوتبال و اصول کار است. پس از آن شما از بچه خود می خواهید جملاتی معنی دار ادا کند، و اینجا جایی است که مربی وارد پروسه می شود.

زندگی پس از دوران مربیگری...
فکر می کنم تبدیل به مدیر فوتبالی شوم. البته نه اینکه لزوماً در تصمیمات مدیر باشگاه دخالت کنم ولی برای مثال کمک کردن به او در هیات مدیره.

دیدگاهش نسبت به لیگهای پایین تر...
در حال حاضر بیشتر از قبل رقابتهای چمپیونشیپ را دنبال می کنم. راستش در گذشته این بازیها مورد علاقه من نبودند چون شما فقط بازی خشن و درگیری در آن می دیدید. اما امروز فوتبال بهتری ارائه می کنند.

فلسفه اش در زندگی...
من یک جمله معروف از یک فیلسوف بزرگ را دوست دارم: " تنها راه کنار آمدن با مرگ تبدیل کردن هر چیزی قبل از آن به هنر است." این یعنی باید تمام تلاش خود را بکنیم تا هر روز را تا حد امکان برای خودمان زیبا کنیم.

2011/12

درخواست مبنی بر ایجاد تغییر در بازیهای مقدماتی ملی...
من این درخواست را دارم که تیمهای کوچکتر در رقابهای مقدماتی با هم رو به رو شوند، تیمهای برتر به رقابتهای قهرمانی اروپا بروند و تیمهای بزرگتر هم مستقیماً راهی رقابتها شوند.

تفاوت مهاجمان با بازیکنان سایر پستها...
به عنوان یک مهاجم اینکه در لحظه تصمیم بگیرید بسیار مهم است چون زمان برای تصمیم گیری بسیار کم است. در یک سوم تهاجمی شما فقط 1 یا 2 دهم ثانیه برای تصمیم گیری زمان دارید. در خط میانی شما یک ثانیه زمان دارید، به عنوان مدافع هم یک یا دو ثانیه. این یعنی زمانی که شما در جلوی زمین هستید تصمیم گیری در لحظه بسیار حیاتی است.

درست کردن جایگاهی مخصوص برای آرام شدن بازیکن...
به نظر من می توان به چنین چیزی فکر کرد. گاهی اوقات یک بازیکن را می بینید که در حال از دست دادن اعصاب خود است. شاید اگر داور او را 10 دقیقه بیرون از زمین نگه دارد - مثل راگبی - فرصتی برای مربی مهیا می شود که او را آرام کند و تمرکز او را دوباره به بازی برگرداند. این در بلند مدت به نفع فوتبال است.

2012/13

افزایش هافبک های خلاق...
این بدین خاطر است که تعداد بازیکنانی که شما باید در یک سوم جلوی زمین با آنها رو به رو شوید در حال افزایش است، پس کیفیت پاسها و تکنیک در آن ناحیه بسیار مهم است. فضای کمتری وجود دارد پس دقت کار باید بالا باشد. در درجه دوم چون فضا کمتر است بازیکنانی که قد کوتاه تری دارند و سریعتر هستند به بازیکنان مهمتری تبدیل شده اند. این هم می تواند یک توجیه برای این موضوع باشد. فوتبال در چهار یا پنج سال گذشته تغییر کرده است، فضای پوشش داده شده توسط بازیکنان بیشتر و بیشتر می شود، بنابراین فضاها در زمین کمتر می شود و به توانایی های فنی بالاتری نیاز است.

استعدادیابی در انگلیس...
به نظرم موردهای جالبی در انگلیس وجود دارد که باید مطالعه شوند. شاید زمانی که در مورد استعدادیابی صحبت می کنیم باید در مورد خرید بازیکنان داخلی شهامت بیشتری از خود نشان دهیم. من دو مثال میزنم. اولی کارل جنکینسون است که یک سال قبل از چارلتون اتلتیک در دسته اول بازی می کرد. و مثال دیگر ریکی لمبرت است. شما ناگهان متوجه می شوید که این بازیکن 30 ساله کلاس بازی بالایی دارد و پیش خود فکر می کنید آیا او واقعاً در تمام دوران بازیش برای بریستول و این دست تیمها بازی کرده؟ او در تمام لیگهای پایین تر حضور داشته و در تیمهای مختلف بازی کرده است و با این حال هیچ کدام از باشگاه بزرگ او را ندیده است و با خود نگفته این بازیکن یک بازیکن خاص است؟

تغییر چهره فوتبال در اروپا...
فوتبال همواره دنباله روی قدرت اقتصادی است، و حالا که به نظر می رسد قدرت اقتصادی در کشورهای میانی اروپا در حال افول است می توانید انتظار داشته باشید در آینده کشورهای دیگری از جمله روسیه به قدرتهای فوتبال در اروپا تبدیل شوند.

2013/14

سیاست در فوتبال...
من مصاحبه های سیاستمدارها را نگاه می کنم چون آن هم مثل یک بازی است، درست مثل زمانی که ما مربیان با رسانه ها مصاحبه می کنیم. این بازی است که شما بین دو موضوع گرفتار هستید: اینکه پیام خود را برسانید و سعی کنید خودتان را لو ندهید. این را می دانید که هر جمله و هر بخشی از جمله می تواند برای شما، باشگاه و تیم شما خطرناک باشد. همیشه حساسیت زیادی در کنفرانس های خبری وجود دارد.

جام حذفی...
تنها چیزی که من مایل به تغییرش هستم اولویتی است که بازیهای جام حذفی به بازیهای لیگ دارد. ما بازیهای لیگ را به خاطر جام حذفی عقب می اندازیم و این موجب بروز نا عدالتی در لیگ می شود. جام حذفی به خودی خود سازماندهی شده است اما من ترجیح می دهم بازیهای لیگ به خاطر جام حذفی جا به جا نشوند.

حس افتخار در فوتبال...
فوتبال اینجاست تا لحظات شاد، هیجان انگیز و تجارب مثبت برای هواداران به ارمغان بیاورد. فرقی نمی کند آنها از کجا آمده باشند، رنگ پوستشان چه رنگی باشد، چه دینی داشته باشند و جنسیتشان چه باشد. اینکه بعضی مردم فکر می کنند فوتبال فقط باید برای یک سری افراد با یک خصوصیات مشخص باشد بسیار ناراحت کننده است. هر کسی می تواند عاشق فوتبال باشد و وقتی این اتفاق نیفتد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۴/۲۸
به قلم حسین محمودی
دسته‌بندی: دیگر خبرها
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱,۶۲۵ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
4 - 2
لستر سیتی
لستر سیتی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۷ ۱۷:۳۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
پاریس سن ژرمن
پاریس سن ژرمن
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۷/۱۰ ۲۲:۳۰
آرسنال - ساوتهمپتون
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۱۴ ۱۷:۳۰
بورنموث - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
آرسنال - شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰