loading
در حال بررسی درخواست شما
لیگ برتر انگلیس ۲۰۲۴/۲۵: کرنرهای استثنایی آرسنال، ناکارآمدی لیورپول و فولهام
لیگ برتر انگلیس ۲۰۲۴/۲۵: کرنرهای استثنایی آرسنال، ناکارآمدی لیورپول و فولهام

لیگ برتر انگلیس ۲۰۲۴/۲۵: کرنرهای استثنایی آرسنال، ناکارآمدی لیورپول و فولهام

فصل ۲۰۲۴/۲۵ لیگ برتر انگلیس تنها ۲۱ گل از ۷۵۸ کرنر به ثمر رسیده است، به این معنی که نسبت به هر فصل دیگر در ۱۰ سال گذشته، تعداد کمتری از کرنرها منجر به گل شده است.

پس از اینکه فصل گذشته شاهد بودیم ۴.۲ درصد از کرنرها در اولین پاس بعد از زدن کرنر به گل منجر شد، کاهش این آمار در این فصل به اندازه کافی بزرگ است که می‌توان آن را قابل توجه دانست.

اما ما هنوز هفت هفته از فصل را پشت سر گذاشته‌ایم، بنابراین نمی‌خواهیم شروع به نتیجه‌گیری‌های کلی در مورد کاهش کیفیت ضربات ایستگاهی در لیگ برتر یا بهبود دفاع در برابر آن‌ها کنیم (اما اگر این روند ادامه داشته باشد، تعجب نکنید اگر چند هفته بعد در مورد این موضوع تحقیق کنیم).

در عوض، ما اینجا هستیم تا نگاهی به تیم‌هایی که در این فصل در کرنرها بسیار موثر بوده‌اند، تیم‌هایی که کمتر موثر بوده‌اند و بازیکنانی که بیشترین کمک را در هر دو سوی زمین کرده‌اند، بیندازیم.

ممکن است در این فصل کرنرهای کمتری به گل تبدیل شود، اما آن‌ها همچنان مهم هستند و یک تیم در لحظات مهم آنها را به گل تبدیل می‌کند…

برخی از طرفداران فوتبال خالص، خود را بالاتر از این می‌دانند که وقت زیادی برای کرنرها بگذارند، اما آرسنال آنها را دوباره جالب کرده است.

با موفقیت‌های زیاد از ضربات کرنر در فصل گذشته، زمانی که آنها حداقل چهار گل بیشتر از هر تیم دیگری از کرنرها به ثمر رساندند (۱۶ گل)، آرسنال ارزش گذاشتن زمان، تلاش و منابع در ضربات ایستگاهی را نشان داده است. آنها در این فصل نیز بهترین تیم در زمینه حمله از کرنرها بوده‌اند و بیشترین گل از کرنرها (۳ گل) را نسبت به هر تیم دیگری در لیگ برتر به ثمر رسانده‌اند.

سه گل آرسنال در این فصل در لحظات مهمی به ثمر رسیده است - گل برتری در دربی شمال لندن، گل برای پیش افتادن در برابر منچستر سیتی در اتحاد و گل پیروزی دقیقه ۹۳ در برابر لستر سیتی - اما اینطور نیست که آنها فقط در زمان‌های کلیدی خوش شانس بوده‌اند. آنها بیشترین شوت را پس از کرنرها (۲۷ شوت) در لیگ برتر این فصل داشته‌اند و بالاترین گل‌های انتظار شده (۳.۴ xG) را از چنین موقعیت‌هایی دارند. آنها همچنین بالاترین xG به ازای هر کرنر را در بین تمام تیم‌ها دارند، با میانگین ۰.۰۶۷ xG از هر کرنر.

تیم میکل آرتتا به دلیل ترجیح دادن کرنرهای درون‌چرخ شناخته شده است و آنها در این فصل به این تاکتیک پایبند بوده‌اند. آنها ۴۷ از ۵۰ کرنر خود را در این فصل کراس کرده‌اند و هیچ یک از آنها بیرون‌گرد نبوده است. بسیاری از تیم‌های دیگر کرنرهای درون‌چرخ را ترجیح می‌دهند، اما هیچ کس آنها را به اندازه آرسنال ترجیح نمی‌دهد.

آنها همچنین دوست دارند منطقه نزدیک به دروازه را بیش از هر تیم دیگری شلوغ کنند، با میانگین ۳.۸ بازیکن داخل محوطه جریمه در هر کرنر خود - بالاترین نرخ در لیگ برتر. تقریباً همه کرنرهای آنها به داخل منطقه نزدیک به دروازه هدف گرفته می‌شود، احتمالاً با هدف قرار دادن دروازه‌بان حریف تحت فشار حداکثری.

با این حال، شاید چشمگیرترین جنبه کرنرهای آرسنال، کارایی آنها در استفاده از فرصت‌ها هنگام ایجاد موقعیت گلزنی است. تنها ۱۴ از ۴۷ کرنر کراس شده به یک بازیکن آرسنال رسیده است (۲۹.۸ درصد)؛ ۱۲ مورد از اینها شوت بوده است و سه مورد مستقیماً به گل منجر شده است.

دو تا از سه گل آرسنال از کرنرها، از اولین تماس به ثمر رسیده است - ضربه سر گابریل مقابل تاتنهام و منچستر سیتی - در حالی که گل سوم، مقابل لستر، توسط لئاندرو تروسارد از اولین تماس به سمت دروازه چرخانده شد قبل از اینکه ویلفرد اندیدی به طور غیرعمد توپ را وارد دروازه خود کند. در نتیجه لمس حیاتی اندیدی، این گل به عنوان گلی از اولین تماس پس از کرنر محاسبه نمی‌شود.

لستر نیز سزاوار ذکر است که در حمله از کرنرها بسیار کارآمد است. آنها در این فصل کرنرهای کمتری نسبت به هر تیم دیگری در لیگ برتر داشته‌اند (۱۶ کرنر)، اما تنها آرسنال گل‌های بیشتری از کرنرها نسبت به تیم استیو کوپر (۲ گل) به ثمر رسانده است، علی‌رغم اینکه آنها فرصت‌هایی به ارزش تنها ۰.۷۴ xG در کرنرها ایجاد کرده‌اند. ایپسویچ نیز دو گل از ۳۸ کرنر به ثمر رسانده است، علی‌رغم مجموع xG حتی پایین‌تر از لستر (۰.۶۳). برای این تیم‌های صعود کرده، ضربات ایستگاهی می‌تواند حیاتی باشد و آنها به نظر می‌رسد که از فرصت‌های خود به خوبی استفاده می‌کنند.

منچستر سیتی یکی از شش تیمی است که با دو گل از موقعیت‌های کرنر، در رتبه دوم پشت آرسنال قرار دارند، اما آنها ارزش ذکر دارند زیرا آنها بالاترین نسبت کرنرهای کوتاه خود را در لیگ برتر این فصل گرفته‌اند، با ۴۶.۶ درصد.

منچستر یونایتد، تاتنهام و ناتینگهام فارست نیز با دو گل از موقعیت‌های کرنر برابر هستند.

در انتهای جدول از نظر کارایی، هفت تیم وجود دارند که هنوز در این فصل در لیگ برتر حتی یک گل از موقعیت کرنر به ثمر نرسانده‌اند: اورتون، فولهام، وستهام، ولوز، نیوکاسل، بورنموث و ساوتهمپتون.

چندین راه مختلف برای مشاهده آمار کرنرهای این تیم‌ها و در نتیجه چندین روش برای بررسی اینکه کدام تیم کم‌کارآمدترین یا کم‌اثرترین است، وجود دارد.

به عنوان مثال، اورتون تنها ۲۲ کرنر داشته است، دومین کمترین در لیگ بعد از لستر (۱۶)، اما تنها دو تیم وجود دارند که نسبت بالاتری از کرنرهای آنها به شوت منجر شده است نسبت به ۵۰ درصد آنها. و آنها در لیگ برای xG پس از کرنرها، با ۱.۲۴ در رتبه هشتم قرار دارند. xG به ازای هر کرنر آنها ۰.۰۵۶ است که سومین بالاترین در بین تمام تیم‌های لیگ برتر است.

بنابراین، از این نظر که آنها فرصت‌های زیادی را از کرنرهای اندک ایجاد می‌کنند، اما هنوز حتی یک بار هم دروازه را باز نکرده‌اند، تیم شن دایچ را می‌توان کم‌کارآمدترین تیم نامید.

سپس بورنموث وجود دارد که در این فصل پنجمین کرنرهای بیشترین در لیگ برتر را داشته است (۴۸)، اما آنها تنها ۱۶ شوت پس از کرنرها داشته‌اند و هنوز از فرصت‌هایی به ارزش ۱.۵۹ xG گل نزده‌اند.

تنها سه تیم در این فصل شوت‌های بیشتری از موقعیت‌های کرنر نسبت به فولهام (۲۰) داشته‌اند، اما تیم مارکو سیلوا هنوز از یک کرنر گل نزده است. آنها نسبت بیشتری از کرنرهای خود را به عنوان بیرون‌چرخ (۶۱.۸ درصد) نسبت به هر تیم دیگری در لیگ گرفته‌اند، بنابراین با توجه به موفقیت آرسنال با تاکتیک مخالف، شاید این نقطه خوبی برای سیلوا برای شروع رسیدگی به این مشکل باشد؟

در همین حال، ساوتهمپتون برخلاف لستر و ایپسویچ، دو تیم صعود کرده ذکر شده در بالا، از کرنرها بیشترین استفاده را نمی‌کنند، با تنها شش شوت پس از ۳۱ کرنر خود. نرخ ۱۹.۳ درصد کرنرهای آنها که به موقعیت منجر می‌شود، به طور چشمگیری پایین‌ترین نرخ در لیگ برتر این فصل است. با توجه به اینکه بازی مالکانه ساوتهمپتون تاکنون برای آنها کار نمی‌کند، ممکن است این ایده باشد که آنها شروع به تمرکز بیشتر روی ضربات ایستگاهی کنند.

در همین حال، لیورپول ممکن است یک گل تنها از کرنرهای خود به ثمر رسانده باشد، اما آنها پایین‌ترین xG به ازای هر کرنر در کل لیگ را دارند، با فرصت‌هایی به ارزش تنها ۰.۷۶ xG از ۴۹ کرنر خود. با نرخ فقط ۰.۰۱۶ xG به ازای هر کرنر، آنها از این نظر کم‌کارآمدترین تیم هستند.

نیمی از تیم‌های لیگ برتر در این فصل از کرنر گل دریافت نکرده‌اند، اما رکورد ناتینگهام فارست برجسته است. آنها با ۴۵ کرنر روبرو شده‌اند - ششمین بیشترین در لیگ برتر این فصل - اما از این کرنرها تنها ۰.۷ xG به ثمر رسانده‌اند، با نرخ ۰.۰۱۶ xG به ازای هر کرنر، کمترین در لیگ. برای تیمی که به حریفان خود مالکیت و قلمرو زیادی می‌دهد و بنابراین با کرنرهای دفاعی زیادی روبرو می‌شود، فارست فرصت‌های کمی با کیفیت را دریافت می‌کند.

در همین حال، نیوکاسل با کرنرهای بیشتری (۴۸ کرنر) روبرو شده است، اما تنها ۱۱ مورد از آنها به شوت منجر شده است. با تولید شوت از تنها ۲۲.۹ درصد کرنرهای دفاعی نیوکاسل توسط حریفان، آنها بهترین رکورد در این زمینه را دارند.

برایتون - شاید تعجب‌آور باشد - در اینجا درست پشت سر نیوکاسل قرار دارد، با ۲۳.۱ درصد از کرنرهایی که آنها دریافت می‌کنند به شوت منجر می‌شود. در مجموع، تنها شش مورد از ۲۶ کرنری که آنها دریافت کرده‌اند به موقعیت حریف منجر شده است، که مجموعاً ۰.۵۳ xG است. با توجه به این اعداد و این واقعیت که تنها منچستر سیتی (۲۱) کرنرهای کمتری نسبت به تیم فابیان هورزلر (۲۶) دریافت کرده است، منطقی است که آنها یکی از ۱۰ تیمی هستند که هنوز گلی دریافت نکرده‌اند؛ سیتی، از سوی دیگر، یک گل از ۲۱ کرنری که با آنها روبرو شده است، دریافت کرده است.

۱۰ تیم که هنوز گلی از کرنر در این فصل دریافت نکرده‌اند، نیوکاسل، فارست، برایتون، برنتفورد، ایپسویچ، کریستال پالاس، چلسی، استون ویلا و لیورپول هستند.

در انتهای دیگر مقیاس، ولوز و ساوتهمپتون بیشترین گل از کرنرها را دریافت کرده‌اند، هر کدام چهار گل دریافت کرده‌اند.

شاید تعجب نکنید اگر بخوانید که بوکایو ساکا در لیگ برتر از همه جلوتر است. با سه کرنر که به گل منجر شده است، او از همه موثرتر است. به طرز شگفت‌انگیزی، مجموع او نه تنها به تعداد بیشتری کرنر منجر به گل نسبت به هر بازیکن دیگری می‌شود، بلکه همچنین بیش از هر تیم دیگری است.

ساکا همچنین در این فصل بیشترین پاس گل مستقیم از کرنرها را نسبت به هر بازیکن دیگری دارد (۲)، و زمانی که لیگ برتر تصمیم گرفت گل سوم آرسنال مقابل لستر یک گل خودی اندیدی بود تا یک ضربه تروسارد، یک پاس گل دیگر از او سلب شد. xG کلی آرسنال از کرنرهای ساکا در این فصل (۲.۵۳) نیز بسیار بالاتر از هر کس دیگری در لیگ است.

او فقط کرنرهای آرسنال را از سمت راست می‌زند زیرا آرتتا می‌خواهد کرنرهای درون‌چرخ از هر دو طرف داشته باشد، به این معنی که پنج بازیکن کرنرهای بیشتری نسبت به او زده‌اند، اما او در کرنرهایی که گل تولید می‌کنند پیشرو است. این عدد نهایی حداقل بخشی به دلیل یک بازیکنی است که در بخش بعدی به او خواهیم رسید.

تنها دو بازیکن دیگر بیش از یک کرنر خود را در این فصل به گل تبدیل کرده‌اند: لیف دیویس و کریستین اریکسن که اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

۲۷ کرنر دیویس، فرصت‌هایی به ارزش تنها ۰.۴۹ xG برای ایپسویچ ایجاد کرده است، اما دو مورد از شوت‌های آنها گل شده است. در همین حال، اریکسن، که طرفداران تاتنهام بخشی به دلیل سرعت ضربه‌اش به اولین نفر در کرنر او را به یاد می‌آورند، ۱۹ کرنر برای منچستر یونایتد در این دوره گرفته است، علی‌رغم اینکه تنها ۲۶۱ دقیقه بازی کرده است و از آنها لذت زیادی برده است. او هر ۱۳ دقیقه یک کرنر می‌زند - بیشترین بار در بین تمام بازیکنان لیگ برتر که حداقل ۹۰ دقیقه در این فصل بازی کرده‌اند، بنابراین شاید تعجب‌آور نباشد که کرنرهای او دو گل تولید کرده است.

در همین حال، آندریاس پریرا از فولهام، بیش از هر بازیکن دیگری در لیگ برتر این فصل کرنر زده است (۳۴)، و این کرنرها ۲۰ شوت تولید کرده‌اند، اما هیچ یک از آنها به گل منجر نشده است.

گابریل، مدافع میانی آرسنال، با هفت کرنر، بیش از هر بازیکن دیگری در لیگ برتر این فصل با کرنرهای بیشتری که به داخل محوطه جریمه کراس شده است، روبرو شده است، که شش مورد از آنها توسط ساکا کراس شده است، از جمله هر دو گل او. در این فصل در لیگ برتر تنها هفت گل از اولین تماس پس از کرنر توسط هر کسی به ثمر رسیده است و دو گل از آنها متعلق به گابریل است.

ایتان پینوک از برنتفورد، کریستین رومرو از تاتنهام، ووت فاس از لستر، آمادو اونانا از استون ویلا و کریس وود از ناتینگهام فارست، پنج بازیکن دیگر هستند که در این فصل از اولین لمس پس از کرنر گلزنی کرده‌اند.

اما تنها گابریل شوت‌های بیشتری از چنین موقعیت‌هایی نسبت به رودریگو مونیز از فولهام داشته است، که پنج تلاش از اولین تماس پس از کرنر کراس شده داشته است، اما او هنوز از هیچ یک از آنها گل نزده است.

جیمز تارکوفسکی و دومینیک کالورت لوین از اورتون، هر کدام با پنج کرنر حمله روبرو شده‌اند - یا ۲۲.۷ درصد از ۲۲ کرنر آنها، که بالاترین نسبت از مجموع کرنرهای هر تیمی است که توسط هر کسی در لیگ برتر این فصل ملاقات شده است.

گلزنی از کرنرها به وضوح مهم است، اما دور نگه داشتن توپ از دروازه خود نیز به همان اندازه حیاتی است. جیکوب گریوز از ایپسویچ، یوکیناری سوگاوارا از ساوتهمپتون و مدس هرمانسن، دروازه‌بان لستر، در راه برنده شدن در اولین تماس در بیشترین کرنرهای دفاعی این فصل، با هفت مورد پیشرو هستند.

با این حال، اعداد کای هاورتز، مهاجم آرسنال، احتمالاً چشمگیرتر هستند، با توجه به اینکه او اولین تماس را در بالاترین نسبت کرنرهای دفاعی روبرو شده، با ۲۰.۷ درصد برنده شده است. به عبارت دیگر، او به تنهایی در هر پنج کرنر دفاعی یک پاکسازی انجام می‌دهد.

هنگامی که آخرین بار در آگوست ۲۰۲۳ به این اعداد نگاه کردیم - درست پس از اینکه هاورتز برای آرسنال قرارداد بست - توانایی او در کرنرهای دفاعی را به عنوان بخشی از دلیل هزینه زیاد برای او برجسته کردیم. او در طول زمان خود در شمال لندن همچنان استفاده خود را در کمک به پاکسازی ضربات ایستگاهی نشان داده است.

بنابراین، شما آن را دارید. یک راهنمای جامع در مورد اینکه هر تیم لیگ برتر چقدر از کرنرها استفاده می‌کند. کسانی که تاکنون شانس زیادی نداشته‌اند ممکن است بخواهند ایده‌های خود را تغییر دهند و تعداد کلی کرنرهای منجر به گل را به سطح معمول خود برسانند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۷/۲۷ ۱۵:۳۶
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۵۵ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
بورنموث
بورنموث
2 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - دین کورت
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
شاختار دونتسک
شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
پرستون - آرسنال
لیگ کاپ
۱۴۰۳/۸/۹ ۲۳:۱۵
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰
چلسی - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۲۰ ۲۰:۰۰
آرسنال - ناتینگهام فارست
لیگ برتر
۱۴۰۳/۹/۳ ۱۸:۳۰