loading
در حال بررسی درخواست شما
برترین مدافعان میانی تاریخ آرسنال در لیگ برتر
برترین مدافعان میانی تاریخ آرسنال در لیگ برتر

برترین مدافعان میانی تاریخ آرسنال در لیگ برتر

آرسنال همیشه خانه‌ی برخی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر بوده و جای تعجب ندارد که با تکیه بر آن‌ها به موفقیت‌های باورنکردنی دست پیدا کرده است – که مهم‌ترین آن‌ها فصل رویایی بدون شکست است. شاگردان میکل آرتتا امیدوارند به مانند تیم‌های قبلی توپچی‌ها به زودی قهرمان لیگ شوند و این بدون شک با تکیه بر زوج قدرتمند ویلیام سالیبا و گابریل به دست خواهد آمد.

اما این زوج بلند قامت در تاریخ باشگاه در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرند؟ با توجه به اینکه چندین مدافع برای کسب عنوان بهترین مدافع میانی تاریخ باشگاه رقابت می‌کنند، در اینجا نگاهی به برترین مدافعان میانی آرسنال در دوران لیگ برتر می‌اندازیم.

۹. توماس فرمالن

اگر توماس فرمالن به عنوان یک مدافع باکلاس که مهارت‌هایش در آژاکس صیقل داده شده بود، جذب شد، آنگاه گلزنی‌های درخشان او در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی دوران حضورش در آرسنال، تعجب همگان را برانگیخت. ملی‌پوش سابق بلژیک پای چپِ فوق‌العاده‌ای داشت که علاوه بر مفید بودن در بازیسازی از عقب، با پیشروی‌هایش می‌توانست ضربات دیدنی از راه دور بزند.

در حالی که دوران حرفه‌ای او در امارات شاید درخشان‌ترین نبود – مصدومیت‌ها نقش اساسی در نداشتن ثبات و ریتم بازی او داشتند – فرمالن قطعا یکی از بهترین مدافعان میانی‌ای بود که توپچی‌ها در سال‌های ابتدایی حضور در ورزشگاه جدید در اختیار داشتند.

۸. لاورن کوشیلنی

لاورن کوشیلنی، یکی از باثبات‌ترین بازیکنان دوران امارات، تحولی مثال‌زدنی داشت. او از مدافع پرخاشگری که اغلب در جایگاه مناسب قرار نمی‌گرفت، به یک مدافع میانی خونسرد و سرعتی تبدیل شد. این بازیکن فرانسوی حتی به افتخار کاپیتانی آرسنال نائل آمد و در جریان پیروزی دراماتیک مقابل هال سیتی در فینال جام حذفی، با به ثمر رساندن گل تساوی، به پایان دوران بدون جام توپچی‌ها زیر نظر آرسن ونگر کمک کرد.

آخرین فصل حضور کوشیلنی در باشگاه با اونای امری همراه بود. او با فداکاری و بازی کردن حتی با مصدومیت، آرسنال را به فینال لیگ اروپا رساند اما نتوانست مانع از شکست مقابل چلسی شود.

۷. گابریل ماگالائس

می‌توان گفت گابریل ماگالائس یکی از کم‌ارزش‌یابی‌شده‌ترین بازیکنان تیم فعلی آرسنال است و این موضوع گویای این واقعیت است که توپچی‌های شمال لندن از زمانی که میکل آرتتا او را پس از چند هفته ابتدایی فصل لیگ برتر به تیم بازگرداند، بسیار مستحکم‌تر به نظر می‌رسند – نکته‌ای که گری نویل، کارشناس اسکای اسپورت، بر آن تأکید کرد.

گابریل از زمان انتقالش از لیل در لیگ یک فرانسه، باارزش ظاهر شده است و می‌توان او را یکی از رهبران بااخلاق خط دفاعی دانست. در حالی که هم‌تیمی او در خط دفاعی بیشتر مورد تحسین قرار می‌گیرد، هواداران آرسنال قطعاً قدر مدافع برزیلی خود را می‌دانند. قدرت سرزنی او باعث شده تا به بهترین گلزن مدافع لیگ برتر از زمان ورودش تبدیل شود و با ضربه سرهای محکم از روی ضربات ایستگاهی، خودی نشان داده است. در فصلی که آرسنال از روی این موقعیت‌ها بسیار مسلط به نظر می‌رسد، گابریل نقش مهمی ایفا کرده است.

۶. مارتین کیون

مارتین کیون، که شاید بیشتر توسط جامعه‌ی گسترده‌تر لیگ برتر به عنوان ستاره‌ای از آرسنال شناخته می‌شود که پس از پنالتی از دست‌رفته‌ی رود فان نیستلروی در آن رویارویی فراموش‌نشدنی در اولدترافورد مقابل منچستریونایتد، با او وارد درگیری لفظی شد، بیش از یک بازیکن سرسخت بود. ملی‌پوش سابق انگلیس هرگز به اندازه‌ی برخی از هم‌دوره‌ای‌هایش مورد علاقه‌ی هواداران قرار نگرفت، اما همیشه چهره‌ای قابل اعتماد و جان‌سختی بود که آرسن ونگر در مواقع لزوم می‌توانست روی او حساب باز کند. و این فقط توانایی‌های دفاعی او نبود که باعث شگفتی سرمربی فرانسوی مشهور شد.

آرسن ونگر در مورد او می‌گوید: ''اولین چیزی که متوجه شدم این بود که در باشگاهی خاص با کلاس، سنت و تمایل به عملکردی فراتر از حد متوسط حضور دارم. چیزی که کشف کردم این بود که ایده‌ی اشتباهی در مورد بازیکنان داشتم – آدامز، کیون، دیکسون، وینتربرن و غیره. فکر می‌کردم توانایی محدودی دارند اما متوجه شدم که بسیار بهتر از چیزی هستند که انتظار داشتم. بنابراین فکر کردم می‌توانم با آن‌ها فوتبال زیبایی بازی کنم.''

۵. پر مرتساکر

پر مرتساکر، آلمانی "دوست‌داشتنی" با جثه‌ای درشت، در تابستان ۲۰۱۱ با هدف بازسازی آرسنال، پس از خروج ناامیدکننده بازیکنانی مثل سسک فابرگاس و سمیر نصری، به این تیم پیوست. این مدافع میانی بلندقامت به سرعت به بازیکن محبوب هواداران تبدیل شد، به خصوص با به ثمر رساندن یک ضربه سر تماشایی مقابل تاتنهام که جایگاه او را در دل هواداران آرسنال محکم کرد. مرتساکر که نیمی از یکی از بهترین زوج‌های خط دفاعی آرسنال در سال‌های اخیر را در کنار لوران کوشیلنی تشکیل می‌داد، با جایگیری هوشمندانه و دفاع جنگنده، کمبود سرعت خود را جبران کرد.

عملکرد او در پیروزی مقابل چلسی در فینال جام حذفی ۲۰۱۷، بدون شک بهترین لحظه‌اش با پیراهن آرسنال بود. مرتساکر در طول فصل لیگ برتر به ندرت به میدان رفته بود اما در آن بازی، در کنار راب هولدینگ، خط دفاعی را به خوبی رهبری کرد و دیگو کاستا و چلسی را خاموش نگه داشت. نمایش او در آن بازی به قدری درخشان بود که هواداران لقب "فینال مرتساکر" را به آن مسابقه دادند.

۴. کولو توره

کولو توره یکی از درخشان‌ترین خریدهای دوران لیگ برتر، با تحولش از بازیکنی نسبتاً ناشناخته به یک بازیکن شکست ناپذیر، بار دیگر ثابت کرد که آرسن ونگر در بازار نقل و انتقالات جادو می‌کرد. ترکیب سرعت و قدرت این بازیکن ساحل عاجی، او را حتی در اوایل دهه ۲۰۰۰ به یک مدافع میانی مدرن تبدیل کرده بود. توره در سال‌های پایانی حضورش در باشگاه حتی بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو بست. هرچند با انتقال به منچسترسیتی پرخرج، رابطه‌اش با هواداران آرسنال کمی شکرآب شد، اما تأثیری که او به خصوص در دوران حضورش در هایبری برای توپچی‌ها گذاشت، غیرقابل انکار است.

۳. ویلیام سالیبا

ویلیام سالیبا که تنها پس از یک فصل کامل بازی در آرسنال به رتبه‌ی سوم این لیست رسیده است، نشان‌دهنده‌ی کیفیت فوق‌العاده‌ی او به عنوان یک مدافع است. ملی‌پوش فرانسوی به سرعت به باثبات‌ترین مدافع میانی دوران امارات تبدیل شده است و تنها کافی‌ست به صحنه‌ی مهار کامل ارلینگ هالند توسط او در جریان پیروزی ۱-۰ مقابل منچسترسیتی در اوایل فصل ۲۰۲۳/۲۴ نگاه کنید تا متوجه این لقب شایسته‌ی او بشوید.

اهمیت فوق‌العاده‌ی او به حدی است که با مصدومیتش در بازی لیگ اروپا مقابل اسپورتینگ، روند قهرمانی آرسنال در فصل گذشته به کلی متزلزل شد. اغراق نیست اگر بگوییم او بار دیگر برای امیدهای توپچی‌ها به کسب جام در پایان فصل، حیاتی خواهد بود. با توجه به شروع سالیبا در آرسنال، بعید نیست او به زودی در این فهرست صعود کند.

۲. سول کمپل

اگر بدشانسی در پاریس رخ نمی‌داد، سول کمپل به عنوان مردی که گل قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان مقابل بارسلونا را به ثمر رسانده بود، در تاریخ آرسنال جاودانه می‌شد. شاید جام اروپایی در کارنامه‌ی این مدافع میانی نباشد، اما او به عنوان عضوی از تیم شکست ناپذیران و کسی که با یک انتقال آزاد، رقیب سرسخت تاتنهام را ترک کرد تا به این باشگاه بپیوندد، به عنوان اسطوره‌ای از آرسنال شناخته می‌شود. و هنگامی که به صحبت‌های آرسن ونگر درباره‌ی او در کنفرانس مطبوعاتی معارفه‌اش نگاه می‌کنید، کاملاً متوجه می‌شوید که چرا توپچی‌ها این انتقال را به عنوان یک موفقیت بزرگ در نظر می‌گرفتند.

آرسن ونگر در مورد سول کمپل: ''به من بارها گفته شد که باید خط دفاعی‌ام را تقویت کنم. سعی کردم او را به اینجا بیاورم چون او بهترین است. بعد از صحبت با او، احساس کردم که او بازیکن بسیار جاه‌طلبی است که می‌خواهد پیشرفت کند و در سطح بالا بازی کند. این موضوع مرا متقاعد کرد که او بازیکن مناسبی برای ماست.''

۱. تونی آدامز

آقای آرسنال. آیا نیاز به توضیح بیشتر است؟ تونی آدامز نه تنها به عنوان بهترین مدافع تاریخ آرسنال شناخته می‌شود، بلکه در میان برترین مدافعان لیگ برتر نیز قرار دارد. آدامز که کل دوران ۱۹ ساله بازیگری‌اش را در آرسنال سپری کرد، در سن ۲۱ سالگی کاپیتان باشگاه شد و تا زمان بازنشستگی‌اش، به مدت ۱۴ سال بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت. این ستاره‌ی سابق تیم ملی انگلیس، علاوه بر کسب چندین جام قهرمانی، افتخار و دستاورد ویژه‌ای را نیز به دست آورد: قهرمانی لیگ در سه دهه‌ی مختلف، یعنی ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰.

همانند تیری آنری و آرسن ونگر، اسطوره باشگاه آرسنال مجسمه‌ی اختصاصی خود را در بیرون از امارات دارد و این موضوع نشان‌دهنده‌ی میزان احترام و جایگاه ویژه‌ی او در میان هواداران آرسنال است. با قرار گرفتن در تالار مشاهیر لیگ برتر، جایگاه آدامز در تاریخ فوتبال تثبیت شده است و قرار گرفتن او در صدر این لیست نیز کاملاً  قابل درک است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۴ ۲۰:۰۹
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : GivemeSport
بازدید: ۱۵۰ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰