loading
در حال بررسی درخواست شما
چرا آرسنال می‌تواند مقابل منچسترسیتی ثابت کند که این فصل متفاوت است؟
چرا آرسنال می‌تواند مقابل منچسترسیتی ثابت کند که این فصل متفاوت است؟

چرا آرسنال می‌تواند مقابل منچسترسیتی ثابت کند که این فصل متفاوت است؟

با اینکه هنوز یک ماه و نیم به پایان فصل ۲۰۲۳/۲۴ لیگ برتر باقی مانده، اما به سختی می‌توان این حس را نادیده گرفت که برای آرسنال و آرزوهایشان برای پایان دادن به طلسم قهرمانی نزدیک به ۲۰ ساله، همه چیز به این آخر هفته بستگی دارد.

سفر روز یکشنبه به منچستر سیتی همیشه یک بازی بزرگ خواهد بود، دیداری با پتانسیل تبدیل شدن به یک جدال نفس‌گیر بین دو تیم برتر جهان. اما روایت کورس قهرمانی لیگ برتر به طور نگران‌کننده‌ای بر این بازی سایه افکنده است، به ویژه برای آرسنال که همه چیز را باید ثابت کند.

از دید بسیاری، آن‌ها هنوز در ظاهر همان تیمی هستند که فصل گذشته با از دست دادن امتیازهای حساس، قهرمانی را از دست دادند. آن‌ها در حالی که هشت امتیاز با صدر جدول فاصله داشتند، در هفته‌های پایانی لیگ فرو ریختند. شاگردان آرتتا در فصل ۲۰۲۲/۲۳ بیشترین زمان را (۲۴۸ روز) در صدر جدول لیگ برتر گذراندند، رکوردی که در تاریخ لیگ برتر هیچ تیمی به آن دست نیافته اما قهرمان نشده باشد.

شکست سنگین ۴-۱ در همین ورزشگاه در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۳، عملا سقوط آرسنال را تکمیل کرد؛ سقوطی که با مصدومیت ویلیام سالیبا در جریان بازی لیگ اروپا در ماه مارس ۲۰۲۳ آغاز شد.

باخت در آن دیدار چندان هم دور از انتظار نبود؛ آرسنال سابقه‌ی وحشتناکی در ورزشگاه اتحاد دارد و از ژانویه ۲۰۱۵ تا به حال موفق به کسب هیچ بردی در هیچ رقابتی در این ورزشگاه نشده است. در واقع، از زمان مالکیت شیخ منصور بر باشگاه در سال ۲۰۰۸، آن‌ها تنها دو بار توانسته‌اند در خانه‌ی سیتی به پیروزی برسند.

این آمار تا حد زیادی توضیح می‌دهد که چرا با وجود صدرنشینی در جدول، شانس قهرمانی آرسنال طبق ابرکامپیوتر اپتا، به طور قابل توجهی کمتر از سیتی و لیورپول است.

جدول لیگ برتر در بالا، احتمال زنده‌ی پایان فصل هر تیم در هر رتبه را – همانطور که توسط ابرکامپیوتر اپتا محاسبه شده است – نشان می‌دهد. قبل از بازی یکشنبه، به احتمال زیاد آرسنال فصل را در رتبه‌ی سوم به پایان خواهد رساند.

یک‌طرفه بودن این دیدار، همراه با کم بودن جای اشتباه در کورس قهرمانی، اهمیت و ضرورت بازی یکشنبه را برای آرسنال برجسته می‌کند؛ برد در این دیدار نه تنها ضربه مهلکی به قهرمانی سیتی خواهد زد، بلکه بر یک مانع روانی طاقت‌فرسا نیز غلبه خواهد کرد.

و دلایل زیادی برای خوش‌بینی برای آرتتا و تیمش وجود دارد، تیمی که نسبت به همین موقع در سال گذشته، کامل‌تر، از نظر روحی سرسخت‌تر و مقاوم‌تر به نظر می‌رسد. همچنین منصفانه است که بگوییم آن‌ها در زمان مناسب به فرم ایده‌آل رسیده‌اند.

شاید بتوان گفت که رسیدن به «زمان مناسب» تا حدودی دلبخواهی است و در حال حاضر مفهوم مشخصی ندارد. تنها در پایان فصل است که می‌توانیم در این مورد به طور قطعی صحبت کنیم. اما یکی از انتقاداتی که در فصل ۲۰۲۲/۲۳ به طور مداوم به آرسنال وارد می‌شد این بود که به اوج خود خیلی زود رسیدند.

آن‌ها از همان ابتدای فصل درخشان بودند و تنها در ۱۶ بازی قبل از سال جدید، دو بار امتیاز از دست دادند. کسب یک امتیاز از سه بازی در ماه فوریه روند آن‌ها را مختل کرد، اما این اتفاق با هفت برد متوالی در لیگ برتر دنبال شد.

سپس اتفاقاتی رخ داد که به قیمت قهرمانی اولین قهرمانی لیگ از زمان شکست‌ناپذیران در فصل ۲۰۰۳/۰۴ تمام شد. در ۱۰ بازی پایانی لیگ برتر در فصل ۲۰۲۲/۲۳، آن‌ها تنها ۱۵ امتیاز کسب کردند و به سیتی اجازه دادند برای سومین بار متوالی قهرمان شوند.

این فصل اما الگوی متفاوتی را دنبال کرده است. در حالی که به طور قطع نمی‌توان گفت در نیم‌فصل اول بد بودند، اما آرسنال در ۴ بازی از ۱۱ بازی ابتدایی خود به برتری نرسیدند و سپس دوره‌ی نه‌چندان خوبی در کریسمس را با تنها یک برد در ۵ بازی و متحمل شدن سه شکست پشت سر گذاشتند.

این شاید به نظر روشی عجیب برای خوش‌بینی به یک تیم باشد، اما نکته اینجاست که آن‌ها احتمالا افت خود در طول فصل را پشت سر گذاشته‌اند و واکنش فوق‌العاده‌ای به آن نشان داده‌اند، که این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد با بهترین فرم در لیگ برتر، وارد دوره‌ی سرنوشت‌ساز پایانی فصل شوند.

با شروع سال ۲۰۲۴ با هشت برد متوالی در لیگ برتر، آن‌ها به خوبی می‌توانند هر کسی را متقاعد کنند که در حال حاضر بهترین تیم لیگ هستند. هر یک از سه تیم دیگری که در لیگ برتر به این رکورد دست یافته‌اند (منچستریونایتد در ۲۰۰۹، لیورپول در ۲۰۲۰ و منچسترسیتی در ۲۰۲۱) در نهایت قهرمان شده‌اند.

بدیهی است که این بدان معنا نیست که یک تیم نمی‌تواند در یک فصل بیش از یک دوره دشوار را تجربه کند. ممکن است دوباره مصدومیت بازیکن کلیدی کار آن‌ها را مختل کند. اما عملکرد آن‌ها در لیگ، نشانه‌های هشداردهنده کمی داشته است. حتی در برد ۲-۱ مقابل برنتفورد که با گل دقایق پایانی کای هاورتز به دست آمد، می‌توان گفت گل خورده‌ی آن‌ها یک اتفاق عجیب و غریب بود.

قهرمانی آن‌ها بر پایه‌ی خط دفاعی درخشان ساخته شده است و این احتمالا عامل تعیین‌کننده‌ای خواهد بود اگر آرتتا بتواند آن‌ها را به سمت شکوه هدایت کند.

آرسنال در این فصل با تنها ۱۹.۷ گل خورده‌ی تخمینی (xG) روبرو شده است که به راحتی بهترین آمار در بین تیم‌های لیگ برتر است و سیتی با ۲۷.۸ xGA در رتبه دوم قرار دارد. این نشان می‌دهد که توپچی‌ها در مقایسه با سایر تیم‌های لیگ برتر در این فصل، به طور قابل توجهی در محدود کردن موقعیت‌های باکیفیت حریفان خود بهتر عمل می‌کنند و این گواهی بر قدرت دفاعی آن‌هاست.

اما قدرت آن‌ها بسیار فراتر از عملکرد خط دفاعی در کارهای ساده‌ی دفاعی است. آرسنال از تاکتیک پرس شدید استفاده می‌کند و با ۴۴۶ بار پرس، بیشترین تعداد پرس در بین تیم‌های لیگ برتری را در این فصل از آن خود کرده‌اند. علاوه بر این، ۵۴ بار قطع توپ منجر به شوت (بازپس‌گیری توپ در فاصله‌ی ۴۰ متری دروازه‌ی حریف) آن‌ها، بالاترین آمار در لیگ است و ۲۰ درصد از مجموع ۲۷۰ قطع توپ آن‌ها را تشکیل می‌دهد. هیچ تیم دیگری در لیگ در تبدیل کردن چنین موقعیت‌هایی به فرصت شوت، به کارآمدی آرسنال نمی‌رسد.

این موارد همگی به کنترلی که آن‌ها روی حریفان خود دارند، کمک می‌کند. حریفانی که اگر حتی نتوانند وارد زمینه‌ی آرسنال شوند، به سختی می‌توانند گل بزنند. نمودار زیر نشان می‌دهد که آن‌ها در سراسر زمین چقدر مسلط هستند و این تسلط به نوبه‌ی خود، تهدید هجومی حریفان را محدود می‌کند.

البته که داشتن خط دفاعی عالی که حول محور زوج مدافعان مرکزی درخشان شکل گرفته، یک امتیاز مثبت است و گابریل ماگالائس و سالیبا یکی از قابل اعتمادترین زوج‌های دفاعی اروپا را تشکیل می‌دهند. اگر آرسنال مدافعان مرکزی ضعیف‌تری در اختیار داشت، آمار گل خورده‌ی تخمینی (xGA) آن‌ها به این شکل پایین نمی‌بود، همانطور که در فصل گذشته ثابت شد.

پیش از مصدومیت کمر سالیبا مقابل اسپورتینگ لیسبون که در نهایت او را تا پایان فصل ۲۰۲۲/۲۳ از میادین دور نگه داشت، آرسنال به‌طور میانگین در هر بازی ۰.۹۸ گل خورده‌ی تخمینی داشت که تنها بعد از سیتی (۰.۸۱) در رتبه دوم قرار می‌گرفت. اما در هفته‌های پایانی لیگ، زمانی که این مدافع غایب بود، xGA آرسنال به ۱.۴۴ گل در هر بازی افزایش یافت که تنها برای رتبه‌ی ششم کافی بود. در حالی که شاید این آمار نگران‌کننده به نظر نرسد، اما نشان می‌دهد که چگونه تیم دچار بی‌ثباتی شد و در کورس قهرمانی مقابل منچسترسیتی بی‌رحمِ پپ گواردیولا، جای هیچ‌گونه اشتباهی وجود ندارد.

در حالی که سالیبا ۱۱ بازی را از دست داد، آرسنال ۱۸ گل دریافت کرد؛ در ۲۷ بازی قبلی، آن‌ها تنها ۷ گل بیشتر (۲۵ گل) دریافت کرده بودند.

در فصل ۲۰۰۳/۰۴، آمار xGA آرسنال با ۰.۷ بسیار بهتر از سایر تیم‌ها است، که نشانه‌ی خوبی به حساب می‌آید. داشتن یک خط دفاعی مستحکم، تضمینی برای موفقیت هیچ تیمی نیست، اما تیم‌های قهرمان اغلب بر اساس خطوط پشتی‌ای قدرتمند ساخته می‌شوند و جالب است که بدانید هفت تیم از ۱۰ قهرمان لیگ برتر در ۱۰ فصل گذشته، پایین‌ترین آمار xGA را در همان فصل به ثبت رسانده‌اند.

همچنین این استدلال وجود دارد که گل‌های فراوان آرسنال از ابتدای سال، با آمار xGA آن‌ها مرتبط است. نمودار xG متحرک که در زیر می‌بینید، نشان می‌دهد که آن‌ها از زمان بهبود عملکرد دفاعی، از نظر تهاجمی هم در خطرناک‌ترین حالت خود قرار دارند.

با این حال، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد آرسنال برخلاف فصل ۲۰۲۲/۲۳ که در اواخر فصل افت کرد، امسال در زمان کاملاً مناسبی به فرم ایده‌آل خود دست یافته است. البته، برنامه‌ی بازی‌های باقی‌مانده‌ی آن‌ها احتمالاً سخت‌تر از سیتی و لیورپول است و هیچ تضمینی وجود ندارد که بازیکنی به اهمیت سالیبا دوباره دچار مصدومیت جدی نشود، اما آن‌ها با بهترین شانس در سال‌های اخیر برای شکست دادن سیتی در ورزشگاه اتحاد به مصاف این تیم خواهند رفت.

با وجود این، خوش‌بینی به تنهایی نمی‌تواند ضامن قهرمانی باشد. آرسنال باید ثابت کند که این بار شرایط متفاوت است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۱ ۱۲:۲۱
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۸۱ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰