loading
در حال بررسی درخواست شما
آرسنال چگونه با شروع برد در سال ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی کرد
آرسنال چگونه با شروع برد در سال ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی کرد

آرسنال چگونه با شروع برد در سال ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی کرد

میکل آرتتا کاملا حق داشت که آخرین بازی سال ۲۰۲۳ آرسنال را به عنوان «بدترین بازی فصل» توصیف کند.

در یک بعدازظهر «واقعا سخت» و «غم‌انگیز» در کنار رودخانه تایمز، آرسنال در کرافن کوتیج با نتیجه ۲-۱ مغلوب فولام شد. توپچی‌ها که در روز کریسمس در صدر جدول لیگ برتر قرار داشتند، سال جدید را در رده چهارم به پایان رساندند.

با وجود ناامیدی، آرتتا با نگاهی به آینده، امیدواری داد. سرمربی آرسنال تاکید کرد: «اگر مثل ۱۹ بازی دیگر بازی کنیم، در صدر خواهیم بود. اگر مثل امروز بازی کنیم، به هیچ جا نمی‌رسیم.»

تیم آرتتا فراتر از بازیابی فرم خود عمل کرده است و با بهترین عملکرد خود در فصل به سال ۲۰۲۴ قدم گذاشته است. برتری ۵-۰ مقابل برنلی در روز شنبه، پنجمین پیروزی متوالی آرسنال در لیگ برتر برای شروع سال جدید بود - بهترین شروع لیگ برتر در هر سال تقویمی در کل تاریخ باشگاه.

در اینجا چگونگی کنار زدن ابر تیره‌ای که در پایان سال گذشته بر سر تیم آویزان بود، توسط آرسنال شرح داده شده است.

استراحت و تجدید قوا

آرسنال سال ۲۰۲۴ را با شکست مقابل لیورپول در مرحله سوم جام حذفی آغاز کرد، اما جوانه‌های سبز پیشرفت از همان‌جا قابل مشاهده بودند. آرتتا پس از دیدن خلق موقعیت‌های فراوان توسط تیمش، تنها کسی نبود که معتقد بود آرسنال از نظر «استحقاق» تیم بهتر میدان بود.

با این حال، اردوی تمرینی یک هفته‌ای در آب و هوای گرم پس از آن، فرصتی مناسب برای استراحت و تجدید قوا فراهم کرد. به‌ویژه برای بوكایو ساكا این تعطیلات بسیار مفید بود.

این ملی‌پوش پرکار انگلیسی پس از بازگشت توپچی‌ها به میادین با پیروزی ۵-۰ مقابل کریستال پالاس اعتراف کرد: «راستش را بخواهید به این [استراحت] نیاز داشتم. این تعطیلات در زمان درستی اتفاق افتاد. همه ما برای فشار آوردن تا پایان فصل گرسنه هستیم.»

ساکا در طول روند پیروزی‌های آرسنال، ۶ گل به ثمر رساند، به اندازه‌ای که در پنج ماه اول فصل لیگ برتر توانسته بود به ثمر برساند. در حالی که حجم نمونه‌ی کم، هرگونه نتیجه‌گیری قطعی را محدود می‌کند، xG ساکا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. این وینگر باانگیزه به لطف رویکرد ساده‌تر، ضربات و لمس‌های بیشتری در محوطه‌ی جریمه‌ی حریف داشته است.

آرتتا اصرار داشته است که ساکا باید بتواند در یک فصل تا ۷۰ بازی را شروع کند، اما این بازیکن ۲۲ ساله و بااستقامت، به وضوح از برنامه‌ی سبک‌تر آرسنال بهره برده است. پنج برد متوالی تیم در ۴۰ روز به دست آمده است. آرسنال در ۴۰ روز قبل از شروع این روند، ده بازی را در برنامه‌ی خود جای داده بود.

بازگشت بازی‌های وسط هفته با مرحله‌ی حذفی لیگ قهرمانان اروپا همراه خواهد بود، اما با حذف آرسنال از هر دو جام داخلی، آن‌ها باید تا پایان فصل برنامه‌ی نسبتاً سبکی داشته باشند.

شروع طوفانی

آرسنال تا دسامبر موفق نشده بود در هیچ‌یک از بازی‌های لیگ برتر در ۱۵ دقیقه‌ی ابتدایی گلزنی کند. با رویارویی با خطوط دفاعی فشرده‌تر و محتاط‌تری که از قدرت هجومی آرسنال بیم داشتند، بازی‌ها به طور اجتناب‌ناپذیری به یک کشمکش تبدیل می‌شد تا اینکه یا توپچی‌ها قفل دروازه حریف را باز می‌کردند یا در ضدحمله غافلگیر می‌شدند.

آرتتا در اواخر نوامبر به مشکلات آرسنال در زمانی که بازی مساوی و شرایط پیچیده است اشاره کرد.

او گفت: «شرایط بازی چیز مهمی است. سال گذشته گل‌های زیادی در دقایق ابتدایی بازی به ثمر رساندیم و سپس بازی شکل متفاوتی به خود می‌گرفت. حریف بازتر می‌شد، مجبور به انجام کارهای بیشتری می‌شد و ما نمی‌توانستیم به اندازه‌ی کافی این کار را انجام دهیم.»

اما دیگر اوضاع این‌گونه نیست.

آرسنال مقابل پالاس، لیورپول و برنلی، پیش از رسیدن به دقیقه‌ی ۱۵ گلزنی کرد و حریف را مجبور به خروج از لاک دفاعی‌شان کرد. در هر سه بازی، توپچی‌ها به طور کامل از فضای جدید ایجاد شده بین خطوط دفاعی استفاده کردند.

مارتین اودگارد تنها پس از چهار دقیقه با یک شوت محکم آرسنال را مقابل برنلی پیش انداخت.

آرتتا خاطرنشان کرد: «ما توانستیم در اوایل بازی آن‌ها را باز کنیم. بدیهی است که این کار بازی را کمی راحت‌تر کرد.»

برتری در ضربات ایستگاهی

در اوایل این ماه، آرسنال برای باز کردن قفل دروازه وستهم در ورزشگاه لندن به ۳۲ دقیقه زمان نیاز داشت، اما گل ویلیام سالیبا از یک مسیر آشنا به ثمر رسید.

توپچی‌ها از زمان جذب نیکولاس ژاور، مربی متخصص ضربات ایستگاهی در تابستان ۲۰۲۱، در این ضربات درخشیده‌اند. آن‌ها در این فصل با ۱۶ گل از ضربات ایستگاهی و همچنین ۸ پنالتی که بالاترین آمار لیگ است، بی‌رقیب ظاهر شده‌اند.

مهم‌تر اینکه، این حرکات با دقت طراحی شده، در سه مورد از پنج بازی لیگ برتر امسال، گل اول حیاتی را برای آرسنال به ارمغان آورده است. با شکسته شدن قفل دروازه با ضربات ایستگاهی، توپچی‌ها توانسته‌اند از فشار روانی رها شوند و مجموع امتیاز ۲۱-۲ را به دست آورند. آرسنال در سال جاری تاکنون در سه بازی موفق شده پنج گل یا بیشتر به ثمر برساند، در حالی که در کل سال ۲۰۲۳ تنها به این تعداد در دو بازی دست یافته بود.

شماره نه منعطف

احترام عمیق آرتتا به گابریل ژسوس تضمین می‌کند که او هر زمان که کاملاً آماده باشد، بازی را آغاز خواهد کرد. سال را به همین شکل شروع کردیم، با گلزنی هوشمندانه این بازیکن برزیلی که تکلیف سفر به سیتی گراوند ناتینگهام فارست در ژانویه را مشخص کرد - نزدیک‌ترین بازی آرسنال در این دوره.

با این حال، سابقه مصدومیت ژسوس، آرتتا را مجبور به استفاده از گزینه‌های دیگری کرده است. آرتتا به جای روی آوردن به جانشین آشکار خود در ترکیب آرسنال، یعنی ادی انکتیا، کای هاورتز و لئاندرو تروسارد را در خط میانی به کار گرفته است. هر دو بازیکن بیشتر به عنوان یک هافبک تهاجمی دوم در کنار اودگارد عمل کرده‌اند تا یک شماره نه تمام عیار.

یورگن کلوپ، با وجود رویارویی با این رویکرد در جام حذفی، با حرکات گریزپای هاورتز در بازی مقابل آرسنال در امارات در ماه فوریه گیج شد. بازیکن آلمانی و اودگارد با همکاری هم، خط دفاعی مهمان را برای گل اول ساکا در یک پیروزی شایسته، پاره پاره کردند.

تروسارد در دو هفته گذشته نقش سیال را پر کرده است و با امتناع از چسبیدن به یک موقعیت ثابت، خطوط دفاعی وستهم و برنلی را سردرگم کرده است. تروسارد با وجود اینکه تقریباً به اندازه یک سوم میانی زمین در محوطه جریمه صاحب توپ می‌شود، در سال ۲۰۲۴ چهار گل به ثمر رسانده است.

همه چیز از روزهای تاریک دسامبر بسیار دور به نظر می‌رسد، اما آرتتا مصمم بود که این روند پیروزی را فراتر از پنج بازی تمدید کند.

او قبل از هشدار گفت: «ما اکنون در جریان هستیم و باید آن را حفظ کنیم.»

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۴۰
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : 90Min
بازدید: ۱۴۵ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰