loading
در حال بررسی درخواست شما
مارتینلی در زمان مناسب شکوفا شده است
مارتینلی در زمان مناسب شکوفا شده است

مارتینلی در زمان مناسب شکوفا شده است

از سه هفته قبل که مارتینلی به‌عنوان یار تعویضی مقابل نیوکاسل به ترکیب بازگشت، فرم خوبش مصادف با کنار گذاشته شدن اوبامیانگ از ترکیب تیم شده است و عملکردش بازی به بازی بهتر می‌شود. از همان بازی مقابل نیوکاسل تا امروز، مهاجم برزیلی توانسته در شش بازی متوالی (که در پنج تای آن از ابتدا در ترکیب قرار گرفته است) ۶ گل و ٢ پاس گل به ثبت برساند، و به آرسنال برای بازگشت به جمع چهار تیم بالای جدول کمک بسیاری کند.
 
همانند فصل گذشته، تعداد دقایق حضور در زمین به چالشی جدی برای مارتینلی تبدیل شده بود.
 
سال گذشته پس از بازگشت از یک مصدومیت زانو نسبتا طولانی در همین مقاطع از فصل، فرصت‌های زیادی برای او برای حضور در ترکیب اصلی ایجاد نشد. پس از آن هم با تیم‌ملی برزیل به المپیک ژاپن اعزام شد و با یک مدال طلا به اردوی آرسنال بازگشت و سپس در همان هفته ابتدایی حضورش در لندن در بازی افتتاحیه فصل مقابل برنتفورد به میدان رفت.
 
مهاجم بیست ساله هفته بعدش نیز در بازی مقابل چلسی در ترکیب اصلی قرار گرفت، اما بین بازی چلسی و بازی مقابل نیوکاسل که به آن اشاره کردیم، به یک نیمکت‌نشین صرف تبدیل شده بود و در این بازه جمعا یازده دقیقه برای آرسنال به بازی کرده بود. شرایطی که کاملا با امروزش متفاوت بود.
 
آرتتا پس پیروزی ۴-١ در الند رود درمورد مارتینلی گفت: «ما هر روز بازیکن را رصد می‌کنیم و می‌دانیم بازیکن باید کجا قرار بگیرد تا عملکرد مناسب و پایداری را در طول فصل از خود نشان دهد. زمانی که احساس کردیم موقعیت مناسبش فرا رسیده از گابی بیشتر و بیشتر استفاده کردیم.»
 
او ادامه داد: «فشار گذاشتن بر روی بازیکن منطقی نیست، حتی اگر نظر دیگران این باشد که باید چنین تصمیمی اتخاذ شود، چرا که برای پیشرفت بازیکن مفید نخواهد بود. در پایان، باید از بازیکن محافظت کرده و در بهترین شرایط به پیشرفتش کمک کنیم. قضاوت ما بر اساس چیزیست که هر روز رصد می‌کنیم و از این نظر بسیار از او و عملکردش رضایت دارم.»
 
صحبت‌ها درمورد زمان آمادگی حضور بازیکنان جوان آرسنال در میدان صرفا به مارتینلی محدود نمی‌شود. بوکایو ساکا و امیل اسمیت رو که در بازی مقابل لیدز و نوریچ نیز موفق گل‌زنی شدند جزو بازیکنان جوانی هستند که برای حضورشان در ترکیب اصلی با احتیاط رفتار شد.
 
عملکرد اخیر مارتینلی بار را از روی دوش هم‌تیمی‌های جوانش سبک کرده و مثلا امیل اسمیت که درگیر یک مصدومیت جزئی از ناحیه کشاله ران شده بود توانست مقابل اورتون و ساوتهمپتون استراحت کند. آرتتا نیز در چهار بازی پیاپی لیگ برتری یک ترکیب مشابه را به میدان فرستاد که چنین اتفاقی برای اولین بار از فصل ٢٠١۴/١۵ رخ داده است، و در این مدت اسمیت رو توانسته تاثیر به‌سزایی بعد از ورودش به زمین از روی نیمکت داشت باشد.
 
در اواخر فصل گذشته، مارتینلی برای حضور در ترکیب باید به اوبامیانگ و پپه رقابت می‌کرد. او توانست با عملکرد چشمگیرش مقابل نیوکاسل و شفیلد نظرها را به خود جلب کند اما همچنان هم‌تیمی‌های باتجربه‌ترش در پایان فصل جایگاه ثابت را در اختیار داشتند. حالا آن دو جایگاه‌شان را از دست داده‌اند و بازی‌خوانی و تطبیق‌پذیری این مهاجم جوان به او اجازه داده که جایگاه خود در ترکیب را ثابت کند.
 
آرتتا درمورد او می‌گوید: «بازی‌خوانی مارتینلی در این مدت پیشرفت بسیار زیادی داشته است، چرا که انرژی، روحیه و تعهدش همانی است که همیشه بوده. جنبه‌های دیگری از بازی وجود دارند که باید در آن‌ها بهتر شود، و باید روندش را در زمینه‌هایی که در آن‌ها فوق‌العاده است حفظ کند.»
 
در تمام بازی‌های چند وقت گذشته او در نقش‌های متعهدی به‌کار گرفته شده است. در مقابل نیوکاسل در سمت راست بازی کرد. او از کناره‌ها استارت‌های ناگهانی به سمت محوطه جریمه می‌زد و با همین رویکرد موفق به گل‌زنی شد. یا در بازی خارج از خانه مقابل منچستریونایتد همچنان در کناره‌ها توپ‌گیری می‌کرد تا اودگارد را در فضای مناسب صاحب توپ کند و با همین طرح تونستیم گل تساوی را به‌ثمر برسانیم.
 
وقتی در سمت چپ به‌کار گرفته شد، به‌واسطه نقش جدید لاکازت به‌عنوان مهاجم نوکی که از محوطه خارج می‌شود و در میانه زمین کمک می‌کند، مارتینلی می‌توانست نقش مرکزی‌تری در محوطه جریمه داسته باشد، که این نقشه در گل‌زنی‌های اودگارد مقابل اورتون و ساوتهمپتون نقش مهمی داشت. این رویکرد به ایجاد فضای مناسب برای گل‌زنی او در مقابل وستهم و لیدز هم کمک فراوانی کرد.
 
حالا که مارتینلی در بازی بدون توپ پیشرفت بسیار زیادی داشته، آرسنال صاحب یک مهاجم پخته و درعین‌حال بسیار جوان شده است. آرتتا در این مورد گفت که او باید هنگام بازی بهتر از «دنده‌ها» استفاده کند و صرفا به سرعتش متکی نباشد، که گرفتگی عضلانی او در بازی مقابل وستهم تاحدی نشان از همچین کیفیتی در بازی او داشت، هرچند این نکته بدین معنی نیست که سرعت او ویژگی کم اهمیتی است و در ایجاد خطر برای حریف بی‌تأثیر است.
 
عملکرد مارتینلی در پرس کردن پیش از دیدار مقابل لیدز، به‌طور میانگین ٢٠.٢ اقدام به پرس به‌ازای نود دقیقه بوده است که از این حیث او را بالاتر از ٨٣ درصد مهاجمان لیگ برتر قرار می‌دهد. او به‌ازای هر نود دقیقه نیز ١.٢ قطع توپ داشته که بالاتر از ٧٩ درصد مهاجمان لیگ است. همچنین میانگین پیروزی در ١.۶ دوئل‌های هوایی‌ او را از نود درصد بازیکنان هم‌پستش بالاتر قرار می‌دهد.
 
او در بازی مقابل لیدز در الند رود نیز نبردهای زیادی به کودی درامه بیست ساله داشت که به‌واسطه مصدومیت‌های فراوان در لیدز اولین بازی لیگ برتری‌اش را انجام می‌داد. مارتینلی در زمان عدم مالکیت توپ به‌خوبی این مدافع راست را تعقیب می‌کرد تا مانع از ارسال‌هاش روی محوطه جریمه بشود.
 
مارتینلی دو گل ارزشمند در این بازی به‌ثمر رساند تا سه یه امتیاز ارزشمند دیگری برای آرسنال به ثبت برسد. اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده او را در نحوه زدن ضربات آخر مشهود است.
 
او بعد از زدن گل اول تلاش کرد که مطابق حرکتش در بازی مقابل وستهم و لایی‌ای که به توماس سوچک انداخت، در اینجا نیز لب خط دریبلینگ مناسبی داشته باشد که موفقیت‌آمیز نبود و با تمسخر توسط هواداران لیدز همراه شد، که دوازده دقیقه بیشتر به طول نینجامید که مارتینلی با زدن گل دوم، پاسخ محکمی با گذاشتن دست‌هایش کنار گوش‌هایش به هواداران لیدز یونایتد داد.
 
تمرکز این فصل آرسنال به‌عنوان یک تیم، بازی کردن برای آینده است. همانطور که همه امید داریم، مارتینلی یکی از بازیکنانی است که می‌تواند بار تیم را در آینده به دوش بکشد و نشانه‌هایش در همین نقطه از فصل مشهود است.
 
به‌قلم: آرت دو روشه
برگردان: سپهر بهارلوئی

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۶
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : theathletic.com
بازدید: ۵۹۸ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا - آلیانز آرنا
۱۴۰۳/۱/۲۹ ۲۲:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
0 - 2
آستون ویلا
آستون ویلا
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۱/۲۶ ۱۹:۰۰