loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال برنلی و آرسنال
پیش بازی جدال برنلی و آرسنال

پیش بازی جدال برنلی و آرسنال

آرسنال با پیروزی ارزشمند مقابل لیورپول و تحقیر وستهم در بازی گذشته، حالا می‌خواهد یک هشدار دیگر به مدعیان لیگ برتر بدهد. شاگردان میکل آرتتا شنبه پیش با نتیجه ۳-۱ بر قرمزهای یورگن کلوپ غلبه کردند و سپس یک‌شنبه‌ی گذشته در استادیوم لندن، وستهم را با شکست ۶-۰ بدرقه کردند. این پیروزی، درخشان‌ترین برد خارج از خانه‌ی توپچی‌ها در تاریخ لیگ برتر را رقم زد و اولین برد با اختلاف ۶ گل آن‌ها از دسامبر ۱۹۳۵ مقابل استون ویلا (۷-۱) را تکرار کرد. این برد، آرسنال را با دو امتیاز اختلاف نسبت به لیورپول صدرنشین و به طور مشترک با منچسترسیتی در جایگاه دوم (با یک بازی کمتر) در جدول لیگ برتر پس از پایان هفته‌ی ۲۵ قرار داد.

دکلان رایس در مقابل تیم سابق خود یک گل زد و برای دو گل دیگر پاس گل داد، در حالی که بوکایو ساکا (۲ گل)، ویلیام سالیبا، گابریل ماگالائس و لئاندرو تروسارد نیز در آن بازی طوفانی در لندن گلزنی کردند. پیروزی در استادیوم لندن نشان داد که آرسنال همچنان روی ضربات ایستگاهی قدرتمند است. آن‌ها در این فصل، بیشترین تعداد گل از روی کرنر را در لیگ برتر به ثمر رسانده‌اند (۱۱ گل) و سه گل آخر آن‌ها همگی با ضربات سر مدافعان میانی (دو گل از گابریل و یک گل از سالیبا) زده شده است.

بوکایو ساکا با دو گلی که آخر هفته‌ی گذشته به ثمر رساند، با سن ۲۲ سال و ۱۵۹ روز به پنجمین بازیکن جوان تاریخ آرسنال تبدیل شد که به رکورد ۵۰ گل برای این باشگاه رسیده است. او از ابتدای فصل ۲۲-۲۰۲۱ تا به حال، در مجموع ۷۰ گل و پاس‌گل (۴۰ گل و ۳۰ پاس‌گل) داشته است و تنها مهاجم لیورپول، محمد صلاح، توانسته در همین مدت در لیگ برتر به چنین آماری برسد.

اگرچه ساکا در استادیوم لندن نقش زیادی در گلزنی‌های خودش داشت، اما نباید از پاس‌های گل مارتین اودگارد هم غافل شد. او دو پاس‌گل داد و تنها برونو فرناندز از منچستریونایتد بوده که در این فصل در لیگ برتر فرصت‌های بیشتری برای گلزنی ساخته است (هر کدام ۶۱).

مارتین اودگارد در لیگ برتر به طور میانگین هر ۳۷ دقیقه برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت گل ایجاد کرده است. از زمان جمع‌آوری اطلاعات توسط Opta از فصل ۲۰۰۳/۰۴، تنها دو بازیکن آرسنال (با حداقل ۹۰ دقیقه بازی) نسبت به اودگارد موقعیت‌های بیشتری ساخته‌اند: مسوت اوزیل (۲۷ دقیقه) و سسک فابرگاس (۳۲ دقیقه).

اخبار مصدومان

علاوه بر خط حمله‌ی قدرتمندِ آرتتا، ممکن است با بازگشت تعدادی از ستارگان غایب، ترکیب اصلی توپچی‌ها در بازی شنبه تقویت شود. گابریل ژسوس، فابیو ویرا، تاکهیرو تومیاسو، امیل اسمیت رو و الکساندر زینچنکو هر کدام می‌توانند به ترکیب برگردند، اگرچه یورین تیمبر و توماس پارتی همچنان مصدوم هستند.

اما در طرف مقابل، وینسنت کمپانی، سرمربی برنلیِ بحران‌زده که در جایگاه نوزدهم جدول و با ۷ امتیاز اختلاف نسبت به منطقه‌ی امن و لوتون تاون در رده هفدهم قرار دارد، نگران بازگشت سریع تیمش به دسته پایین است. (لوتون یک بازی کمتر هم انجام داده است.)

برنلی که شنبه‌ی گذشته ۳-۱ به لیورپول در آنفیلد باخت، بعد از اینکه دارا اوشی گل دیوگو ژوتا را جبران کرد، در نیمه دوم تسلیم گل‌های لوییس دیاز و داروین نونیز شد. این شکست باعث شد تا کلاف‌های سرخ در ۲۴ بازی این فصل لیگ برتر، پنجاهمین گل خورده‌ی خود را ثبت کنند. این بدترین عملکرد آن‌ها از نظر دریافت گل در یک فصل بعد از فصل ۱۹۳۲/۳۳ (۵۰ گل خورده در ۲۳ بازی دسته دوم) و بدترین رکورد گل خورده در بالاترین سطح انگلیس از فصل ۱۹۲۹/۳۰ (۵۰ گل خورده در ۲۴ بازی) محسوب می‌شود.

در حالی که عملکرد اوشی مقابل لیورپول مثبت بود، نگرانی‌های برنلی بیشتر شده است، چرا که به جز مهاجمان لایل فاستر (۷ گل) و زکی امبونی (۵ گل)، هیچ بازیکن دیگری به اندازه‌ی مدافع ایرلندی در گل‌های تیم کمپانی تاثیر نداشته است (۱ گل و ۳ پاس گل).

متاسفانه برای کمپانی، اخبار مصدومیت هم چندان خوشایند نیستند. فاستر احتمالا به دلیل یک ضربه به بازی نخواهد رسید، در حالی که غیبت جردن بایر، لوکا کولئوشو و ناتان ردموند همچنان ادامه دارد. با این حال، چارلی تیلور، مدافع باتجربه‌ی انگلیسی، با پشت سر گذاشتن مصدومیت شانه، ممکن است با گذراندن تست آمادگی در لحظات آخر به ترکیب برگردد. کمپانی پس از دریافت کارت زرد در بازی با لیورپول، محروم است و نمی‌تواند از کنار زمین تیم را هدایت کند.

نتایج رودررو

برنلی در ۱۷ بازی اخیر خود در لیگ برتر مقابل آرسنال، تنها یک پیروزی (۴ تساوی و ۱۲ شکست) کسب کرده است و آخرین برد آن‌ها به دسامبر ۲۰۲۰ در امارات برمی‌گردد.

کلاف‌های سرخ در این ۱۷ بازی مقابل آرسنال، تنها ۹ گل به ثمر رسانده‌اند و هرگز نتوانسته‌اند در یک بازی، بیش از یک گل به توپچی‌ها بزنند. این بدترین آمار گلزنی یک تیم مقابل تیم دیگر در تاریخ لیگ برتر بدون ثبت حتی یک بازی با دو گل یا بیشتر است.

شاگردان کمپانی در بازی رفت این فصل نیز ۳-۱ مغلوب آرسنال شدند، در حالی که تروسارد ابتدا برای توپچی‌ها گل زد و سالبیا و زینچنکو پس از پاسخ گل براونهیل، تیر خلاص را زدند.

در حالی که برنلی آماری ناامیدکننده در مقابل توپچی‌ها دارد، شاگردان میکل آرتتا نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای در خارج از خانه مقابل این تیم داشته‌اند. آن‌ها در ۱۰ بازی لیگ برتر اخیر خارج از خانه مقابل برنلی، شکست نخورده‌اند (۵ برد و ۵ تساوی). جالب است بدانید از این ۱۰ بازی، ۸ مسابقه در لیگ برتر بوده است. این آمار فوق‌العاده، آرسنال را تنها بعد از چلسی قرار می‌دهد که هیچوقت در بازی‌های خارج از خانه مقابل تیمی در لیگ برتر شکست نخورده است! (آبی‌های لندن ۹ بار مقابل برنلی خارج از خانه بازی کرده‌اند بدون اینکه باختی داشته باشند.)

فرم اخیر

آرسنال در سال ۲۰۲۴، یکی از تنها دو تیمی است که در لیگ برتر ۱۰۰٪ امتیاز کسب کرده است. آن‌ها با شکست دادن وستهم، لیورپول، ناتینگهام فارست و کریستال پالاس، در هر چهار بازی خود پیروز شده‌اند و در مجموع ۱۶ گل به ثمر رسانده‌اند. این فقط دومین بار است که آن‌ها در یک سال، چهار بازی اول لیگ را با برد پشت سر می‌گذارند (بار اول ۱۹۳۵)؛ اما تا به حال هرگز موفق نشده‌اند که پنج بازی ابتدایی سال را در لیگ برتر پیروز باشند.

توپچی‌ها در سال ۲۰۲۴، در دو بازی مقابل کریستال پالاس (۵-۰) و وستهام (۶-۰) موفق شده‌اند حداقل ۵ گل به ثمر برسانند؛ این تعداد با کل بازی‌هایی که در کل سال ۲۰۲۳ در لیگ برتر موفق به زدن بیش از ۵ گل در آن‌ها شدند (دو بار در ۴۲ بازی)، برابری می‌کند. آن‌ها از سال ۲۰۱۸ (سه بار) به بعد، در هیچ سالی در سه بازی، بیش از ۵ گل نزده بودند.

در نقطه مقابل شرایط ایده‌آل آرسنال، برنلی تنها موفق به کسب ۵ امتیاز از ۱۲ بازی خانگی خود در لیگ برتر این فصل شده است (۱ برد، ۲ مساوی و ۹ باخت) که بدترین آمار در بین تمامی تیم‌هاست. ضعیف‌ترین عملکرد خانگی یک تیم در تاریخ لیگ برتر که منجر به ۱۰ شکست تا این مقطع از فصل شده، به ۱۳ بازی برمی‌گردد که این رکورد متعلق به ۴ تیم مختلف است: ساندرلند (۲۰۰۵/۰۶)، هادرسفیلد تاون (۲۰۱۸/۱۹)، شفیلد یونایتد (۲۰۲۰/۲۱) و واتفورد (۲۰۲۱/۲۲).

شاگردان کمپانی همچنین در این فصل هنوز مقابل هیچ تیمی که در نیمه بالایی جدول قرار گرفته، موفق به کسب پیروزی در لیگ برتر نشده‌اند. آن‌ها از ۹ بازی خود مقابل تیم‌های حاضر در جمع ۱۰ تیم برتر جدول پیش از آغاز بازی، ۱ تساوی و ۸ شکست با مجموع دریافت ۲۴ گل داشته‌اند.

پیشبینی

ابرکامپیوتر Opta، آرسنال را در تورف‌مور با اختلاف زیادی به عنوان گزینه برنده می‌شناسد. توپچی‌ها در ۱۰ هزار شبیه‌سازی پیش از بازی ۵۶.۰٪ شانس پیروزی دارند، در حالی که احتمال برد برنلی تنها ۱۸.۳٪ است.

بر اساس این محاسبات، تساوی برای شاگردان کمپانی نتیجه محتمل‌تری به نظر می‌رسد. آن‌ها ۲۵.۷٪ شانس کسب امتیاز دارند، اما با توجه به شرایط دو تیم در جدول، تساوی برای هیچ‌کدام مفید نخواهد بود.

با وجود عملکرد درخشان آرسنال در سال جدید، شانس قهرمانی آن‌ها فقط ۹.۴٪ است – که پشت سر منچسترسیتی (۶۶.۲٪) و لیورپول (۲۴.۲٪) قرار می‌گیرد. در سوی دیگر، بر اساس شبیه‌سازی‌های پایان فصل، تنها شفیلد یونایتد (۹۷.۹٪) نسبت به برنلی (۹۵.۷٪) شانس بیشتری برای سقوط دارد. در این مدل، برنلی از لوتون تاون (۴۷.۳٪)، ناتینگهام فارست (۲۹.۲٪) و اورتون (۱۷.۲٪) جلوتر است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ ۱۴:۴۰
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۳۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰