loading
در حال بررسی درخواست شما
پیش بازی جدال منچستر سیتی و آرسنال
پیش بازی جدال منچستر سیتی و آرسنال

پیش بازی جدال منچستر سیتی و آرسنال

یکشنبه‌ی پیش رو، شاهد رویارویی حساس و سرنوشت‌سازی در لیگ برتر بین مدعیان قهرمانی، منچسترسیتی و آرسنال، در ورزشگاه اتحاد خواهیم بود. در این دیدار، میکل آرتتا به مصاف استاد سابق خود پپ گواردیولا می‌رود و این جدال ممکن است تیم قهرمان فصل جاری را مشخص کند.

آرسنال که در طول وقفه بازی‌های ملی صدرنشین لیگ بود، با تفاضل گل نسبت به لیورپول و تنها با یک امتیاز بیشتر از مدافع عنوان قهرمانی، منچسترسیتی، وارد این هفته از مسابقات می‌شود.

این جایگاه در صدر جدول، به لطف کسب هشت پیروزی متوالی در لیگ برتر توسط شاگردان آرتتا به دست آمده است. آن‌ها همچنین پس از پیروزی در ضربات پنالتی مقابل پورتو در اوایل این ماه، برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کردند.

آرسنال در آخرین دیدار خود در لیگ نیز با نتیجه ۲-۱ مقابل برنتفورد به برتری رسید، هرچند این پیروزی با کمی تردید همراه بود. زیرا گل برتری توسط کای هاورتز در دقیقه ۸۶ در ورزشگاه امارات به ثمر رسید، جایی که پیش از آن یوان ویسا گل دکلان رایس را پاسخ داده بود.

کای هاورتز با گلزنی در چهار بازی اخیر خود در لیگ برتر (مقابل برنتفورد، شفیلدیونایتد، نیوکاسل و برنلی) به تنها بازیکن آلمانی تاریخ لیگ برتر تبدیل شده است که در چهار مسابقه‌ی متوالی موفق به گلزنی شده است.

آخرین بازیکن آرسنال که در اولین فصل حضور خود در این باشگاه توانسته بود در پنج بازی متوالی گلزنی کند، تیری آنری بود (هفت گل در فصل ۱۹۹۹/۲۰۰۰). با این حال، آرتتا می‌تواند به مارتین اودگارد و بوکایو ساکا نیز تکیه کند، که در این فصل از لیگ برتر، ۳۴ موقعیت برای یکدیگر ساخته‌اند؛ آماری که بالاتر از هر زوج دیگری در لیگ است.

با این حال، ساکا به دلیل مصدومیت همسترینگ اردوی تیم ملی انگلیس را زودتر ترک کرد و این موضوع باعث نگرانی آرسنال شده است، چرا که ممکن است ستاره جوان آن‌ها در ترکیب یکشنبه شب حضور نداشته باشد. همین مشکل برای گابریل ماگالائس و گابریل مارتینلی نیز وجود دارد، هرچند داوید رایا، دروازه‌بان تیم، پس از غیبت در بازی برابر برنتفورد به دلیل توافقات قرضی با باشگاه مادر، به طور قطع به ترکیب باز خواهد گشت.

یورین تیمبر تنها غایب بلندمدت دیگر آرتتا است، در حالی که گواردیولا نگران وضعیت مدافع میانی قدرتمند خود، جان استونز است که در تساوی ۲-۲ انگلیس مقابل بلژیک در روز سه‌شنبه، زمین مسابقه را به دلیل مصدومیت به طور زودهنگام ترک کرد. در اخبار مثبت‌تر برای منچسترسیتی، مانوئل آکانجی و کوین دی بروینه هر دو می‌توانند برای آخر هفته آماده شوند، در حالی که بازگشت ماتئوس نونیس به احتمال زیاد زودتر از موعد خواهد بود.

بازگشت دبروینه، آخرین چیزی است که آرسنال آرزویش را دارد، چرا که این هافبک بلژیکی در تمامی رقابت‌ها بیشترین تعداد گل (هشت گل) را برای سیتی مقابل توپچی‌ها به ثمر رسانده است. او همچنین پنج پاس گل مقابل شاگردان آرتتا داده است و تنها در مقابل ساوتهمپتون (۱۵ – ۵ گل، ۱۰ پاس گل) نقش پررنگ‌تری در گل‌های تیمش داشته است.

آخرین دیدار تیم گواردیولا در لیگ برتر به دهم مارس برمی‌گردد، جایی که گل هوشمندانه‌ی جان استونز از روی ضربه ایستگاهی با گل الکسیس مک آلیستر پاسخ داده شد تا بازی با نتیجه‌ی ۱-۱ مقابل مدعیان دیگر قهرمانی، لیورپول، در آنفیلد به اتمام برسد. پس از آن، سیتی با درخشش برناردو سیلوا که دو گل در پیروزی ۲-۰ مقابل نیوکاسل در مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی به ثمر رساند، به مرحله‌ی نیمه‌نهایی جام حذفی (جایی که با چلسی روبرو خواهند شد) راه پیدا کرد.

با وجود این‌که یک نبرد سرنوشت‌ساز در اتحاد در انتظار است، هر دو تیم با دقت بازی لیورپول مقابل برایتون که زودتر در همان روز برگزار می‌شود را زیر نظر خواهند داشت، چرا که تیم یورگن کلوپ فرصت بازگشت به صدر، حداقل به طور موقت، را دارد.

بازی‌های رودررو

در ۱۳ بازی آخر لیگ برتر، سیتی ۱۲ بار مقابل آرسنال به پیروزی رسیده است. با این حال، تنها استثنا، شکست ۱-۰ در امارات در دیدار رفت این فصل بود، جایی که ضربه‌ی دقیقه آخری گابریل مارتینلی با تغییر مسیر، نتیجه‌ی بازی را رقم زد.

آرسنال همچنین در هفت دیدار آخر خارج از خانه‌ی خود در لیگ برتر مقابل منچسترسیتی شکست خورده است. آخرین باری که آن‌ها در لیگ چنین رکورد ضعیفی در خارج از خانه داشتند، مقابل لیدز یونایتد بود که بین سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۸، هشت باخت متوالی را تجربه کردند.

با این وجود، آرسنال پس از پیروزی در اکتبر مقابل شاگردان گواردیولا در این فصل، به دنبال تکرار دبل کردن منچسترسیتی در لیگ برتر برای اولین بار از فصل ۲۰۰۷/۰۸ خواهد بود.

اگر بخواهیم به عقب‌تر برگردیم، آخرین باری که آرسنال موفق به دبل کردن مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر شد، به فصل ۲۰۰۱/۰۲ و مقابل رقیب سرسخت سیتی، منچستریونایتد، برمی‌گردد.

فرم اخیر

هیچ تیمی از حضور در ورزشگاه اتحاد لذت نمی‌برد، چرا که سیتی در ۳۸ بازی خانگی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده است (۳۳ برد و ۵ مساوی). این روند، باخت ۲-۱ مقابل برنتفورد در نوامبر ۲۰۲۲ را به دنبال داشت.

این رکورد، دومین طولانی‌ترین دوره‌ی شکست‌ناپذیری خانگی در تاریخ منچسترسیتی به شمار می‌رود. رکورد قبلی با ۴۲ بازی بین دسامبر ۱۹۱۹ تا نوامبر ۱۹۲۱ ثبت شده است. ضمن اینکه آن‌ها در ۵۷ بازی خانگی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها موفق به گلزنی شده‌اند که طولانی‌ترین دوره‌ی گلزنی خانگی در تاریخ باشگاه است.

آخرین تیم لیگ برتری که موفق به گلزنی در بازی‌های خانگی بیشتری به صورت متوالی شده است، منچستریونایتد بود (با ۶۱ بازی بین سپتامبر ۲۰۱۰ تا نوامبر ۲۰۱۲). هرچند آرسنال نیز با کسب ۸ پیروزی متوالی در لیگ برتر و به ثمر رساندن ۳۳ گل و دریافت تنها ۴ گل، در فرم گلزنی فوق‌العاده‌ای قرار دارد.

توپچی‌ها در طول یک فصل از رقابت‌ها، سه بار موفق به ثبت ۹ پیروزی یا بیشتر متوالی شده‌اند که هر سه بار، در دوران قهرمانی‌شان رقم خورده است (۱۰ برد در ۱۹۹۷/۹۸، ۱۳ برد در ۲۰۰۱/۰۲ و ۹ برد در ۲۰۰۳/۰۴). آیا آن‌ها می‌توانند دوباره این کار را تکرار کنند؟

پیش‌بینی

با وجود جایگاه‌های متفاوت این دو تیم در جدول، ابررایانه‌ی اپتا، منچسترسیتی را با قدرت بیشتری برای این بازی پیش‌بینی می‌کند. طبق شبیه‌سازی‌های انجام‌شده‌ی پیش از مسابقه بر روی ۱۰,۰۰۰ نتیجه‌ی احتمالی، تیم میزبان با ۵۳٪ شانس پیروزی روبرو است.

بر اساس همین مدل مبتنی بر داده‌ها، احتمال برد آرسنال تنها ۲۱.۲٪ است. این موضوع نشان می‌دهد که نتیجه‌ی مساوی با احتمال ۲۵.۸٪ محتمل‌تر است، هرچند چنین نتیجه‌ای می‌تواند مسیر را برای لیورپولِ تیم دوم جدول هموار کند.

شاگردان آرتتا با وجود صدرنشینی، در شبیه‌سازی‌های پایان فصل اپتا، تنها ۱۷.۸٪ شانس قهرمانی دارند. این رقم در مقایسه با تیم‌های مدعیان قهرمانی، منچسترسیتی (۴۷.۱٪) و لیورپول (۳۵.۱٪) بسیار پایین‌تر است. البته، این پیش‌بینی‌ها می‌توانند بعد از بازی روز یکشنبه به طور چشمگیری تغییر کنند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱/۱۱ ۱۷:۳۴
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Opta Analyst
بازدید: ۱۶۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰