loading
در حال بررسی درخواست شما
چهار نکته کلیدی از پیروزی آرسنال مقابل نیوکاسل
چهار نکته کلیدی از پیروزی آرسنال مقابل نیوکاسل

چهار نکته کلیدی از پیروزی آرسنال مقابل نیوکاسل

ادی هاو سرمربی نیوکاسل بعد از باخت سنگین تیمش مقابل آرسنال در شنبه شب، به صراحت گفت: "آنها خوب بازی کردند، ما ضعیف بازی کردیم."

اشتباه تینو لیورامنتو در دفع توپ که باعث شد گل به خودی توسط اسون بوتمن در دقیقه ۲۰ به ثبت برسد، تنها نتیجه تسلط مطلق آرسنال در ابتدای بازی بود. کای هاورتز به سرعت برتری آرسنال را دو برابر کرد و در نیمه دوم، بوکایو ساکا و یاکوب کیویور کار را تمام کردند.

جو ویلوک، محصول آکادمی هِیل اِند، در دقایق پایانی برای نیوکاسل گلزنی کرد، اما این گل هم نتوانست آه سرد هاو را متوقف کند: "ما افتضاح بودیم."

در این شب که آرسنال به طور کامل بازی را در دست داشت، چند نکته کلیدی قابل برداشت است:

انتقام، انگیزه‌ای قدرتمند

شاید حافظه هواداران فوتبال کوتاه باشد، اما بازیکنان به راحتی اتفاقات، به خصوص بی عدالتی های ادعایی را فراموش نمی‌کنند.

اولین شکست لیگ این فصل آرسنال، باخت نزدیک ۱-۰ خارج از خانه مقابل نیوکاسل بود که با گل جنجالی آنتونی گوردون رقم خورد. کاپیتان آرسنال، مارتین اودگارد، پس از پیروزی روز شنبه، بدون هیچ اشاره‌ای به آن بازی در ماه نوامبر، آن را به عنوان منبع "انگیزه مضاعف" ذکر کرد.

او با پوزخندی گفت: "آتشی درون ما شعله‌ور بود."

هیچ چیز ساختگی در مورد شکست آرسنال در لیگ قهرمانان مقابل پورتو در روز چهارشنبه وجود نداشت (به جز عملکرد درخشان داوید رایا)، اما توپچی‌ها با انگیزه جبران اشتباهات به مصاف نیوکاسل رفتند.

میکل آرتتا که از واکنش قاطع تیمش به وجد آمده بود، گفت: "از لحظه‌ای که در پورتو بودیم، می‌توانستم احساس کنم که برای این بازی آماده هستیم. ما بازی روز بعد را می‌خواستیم، زیرا می‌توانستیم عملکرد بسیار بهتری داشته باشیم."

در حالی که آرسنال مقابل پورتو حتی یک شوت در چارچوب نداشت و هم توسط میزبان باهوش خود گیج شده بود و هم به دلیل تردیدهای خودشان با مشکل مواجه شد، اما در این بازی دروازه نیوکاسل را به توپ بستند.

آرتتا با بیخیالی شانه بالا انداخت و گفت: "در ورزش، اتفاقات می‌افتد، بنابراین باید از آنها درس بگیرید. اگر سه روز برای خودتان غصه بخورید، چه اتفاقی می‌افتد؟"

جورجینیو، معمار پیروزی آرسنال

آرتتا معمولاً تصمیمات انتخاب بازیکن زیادی در هر هفته ندارد، اما جورجینیو یکی از معدود بازیکنانی است که می‌تواند به ترکیب اصلی راه پیدا کند.

این بازیکن ۳۲ ساله در سفر آرسنال به پورتو در اواسط هفته روی نیمکت نشست و همین امر باعث شد بن وایت از دفاع راست به خط هافبک مرکزی بیاید و دکلان رایس وظیفه رد شدن از سد دفاعی حریف را بر عهده بگیرد. جورجینیو پس از ورود به زمین در ۲۰ دقیقه پایانی نتوانست به ریتم بازی برسد، اما بار دیگر ثابت کرد که در این فصل چقدر می‌تواند از همان سوت اول بازی تاثیرگذار باشد.

جورجینیو که در عین حفظ خونسردی، پرسینگ خشمگین تیم را نیز هدایت می‌کرد، در مرکز زمین جادوگرانه ظاهر شد. همین اتفاق در بازی قبلی او، پیروزی قاطع ۳-۱ آرسنال مقابل لیورپول در اوایل این ماه نیز رخ داد.

جورجینیو با قرار گرفتن در پایه خط میانی به رایس اجازه می‌دهد تا به جلوتر حرکت کند، همان مسافت زیاد را پوشش دهد اما نزدیکتر به دروازه. آرسنال تنها در نیمه اول ۱۱ بار در یک سوم دفاعی نیوکاسل توپ را به سرقت برد.

در این مقطع از دوران حرفه‌ای خود، جورجینیو نمی‌تواند در هر بازی به میدان برود، اما توانایی او در پاسخ دادن به ندای تیم مورد توجه قرار گرفته است. سرمربی آرسنال بار دیگر تاکید کرد: "او امروز فوق‌العاده بود."

ساکا در سطحی بالاتر از بقیه

«بدون شرح»، ساکا با پوزخندی از پاسخ دادن به بحث خسته‌کننده «بازیکن جهانی» بودن یا نبودن طفره رفت. (او به وضوح در سطح جهانی قرار دارد.)

تینو لیورامنتو قطعا گواه بر کیفیت ماندگار ساکا است. بعد از چندین بازی ناامیدکننده، هاو به درخواست‌های فزاینده برای بیرون کشیدن دن برن سنگین از زیر آتش پاسخ مثبت داد. با این حال، لیورامنتو جوان‌تر و سریع‌تر نیز در برابر تلاش‌های ساکا برای یارگیری دچار مشکل شد.

از زمان تعطیلات زمستانی که آرتتا مجبور شد به شاگرد ستاره خود استراحت بدهد، این بازیکن ۲۲ ساله با انرژی مضاعف وارد سال جدید شده است. شوت زیبای ساکا که بعد از یک بازگشت کوتاه مدت نیوکاسل در ابتدای نیمه دوم کار را تمام کرد، هفتمین گل او در پنج بازی بود. آخرین بازیکن انگلیسی که توانست در پنج بازی متوالی لیگ برتر برای توپچی‌ها گلزنی کند، یان رایت در سال ۱۹۹۴ بود - هفت سال قبل از به دنیا آمدن ساکا.

رویکرد کمی مینیمالیستی‌تر و ساده‌تر، عامل اصلی موفقیت ساکا بوده است - حرکات نمایشی کمتر، شوت بیشتر. لیورامنتو قبل از اینکه هاو با هدف نجات دادن این بازیکن جوان از درد بیشتر به سراغ برن برود، ۷۲ دقیقه توسط ساکا عذاب داده شد.

پایه های محکم، زیربنای همه چیز

آغاز خیره کننده آرسنال در سال جدید، به طور غیرقابل اجتنابی توجه همه را به خود جلب کرده است. توپچی ها در سال ۲۰۲۴، ۲۵ گل در لیگ به ثمر رسانده‌اند - در حالی که منچستریونایتد در کل فصل فقط ۳۶ گل زده است.

با این حال، عزم راسخ دفاعی که در طول فصل جاری وجود داشته است به همان اندازه مهم بوده است. آرسنال در طول ۴۵ دقیقه اول به نیوکاسل اجازه نداد حتی یک شوت در چارچوب داشته باشد - اولین باری که در یک دهه گذشته، نیوکاسل تا پایان نیمه اول هیچ تلاشی برای گلزنی نداشته است.

این چیزی جدید نیست. آرسنال در بازی های سال ۲۰۲۴، موقعیت هایی به ارزش ۲.۲ گل مورد انتظار (xG) را به حریفان داده است. در همین بازه زمانی، سیتی بهترین رکورد دفاعی لیگ را دارد، اما ۷.۰ xG را از دست داده است.

با بسته بودن دروازه، آرسنال اعتماد به نفس کافی برای به ثمر رساندن گل اول حیاتی را دارد - که روز شنبه یک بار دیگر از روی یک ضربه ایستگاهی به دست آمد. از اولین روز سال ۲۰۲۲، آرسنال تنها یک بازی لیگ برتر را باخته است که در آن پیش افتاده بود.

آرتتا بعد از بازی با خوشحالی گفت: "ما در یک موقعیت خوب هستیم. همه چیز رو به راه است." اما یک خط دفاعی مستحکم تضمین می‌کند که حتی زمانی که حمله خیلی روان نیست، آرسنال در هر بازی حرفی برای گفتن داشته باشد.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۷ ۱۲:۲۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : 90Min
بازدید: ۲۲۱ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰