loading
در حال بررسی درخواست شما
دلایلی که آرتتا روی تغییر پست شماره ٩ چلسی به ٨ آرسنال حساب باز کرده است
دلایلی که آرتتا روی تغییر پست شماره ٩ چلسی به ٨ آرسنال حساب باز کرده است

دلایلی که آرتتا روی تغییر پست شماره ٩ چلسی به ٨ آرسنال حساب باز کرده است

آرسنال متقاعد شده است که جایگزین گرانيت ژاکا در خط میانی را پیدا کرده است؛ او بازیکنی است که بخش بزرگی از فصل گذشته را در پست شماره ٩ برای چلسی به میدان رفته است. کای هاورتز با مبلغی بیش‌از ۶۵ میلیون پوند از غرب به شمال لندن نقل مکان کرد، و این مبلغ با آن‌چه سه سال پیش چلسی برای جذب او به لورکوزن پرداخته بود فاصله چندانی ندارد.

میراثی که او در استمفوردبریج به‌جای گذاشت بسیار عجیب است؛ به‌ثمر رساندن گل پیروزی‌بخش لیگ قهرمانان اروپای ٢٠٢١ و جام باشگاه‌های جهان ٢٠٢٢، و درعین‌حال ناکامی در مقاطع مختلفی به‌عنوان مهاجم نوک چلسی، زیر نظر توماس توخل، گراهام پاتر و فرانک لمپارد.

هرچند میکل آرتتا شیفته‌ی استعداد چشمگیر اوست، درست همانطور که مالک اسبق چلسی، رومن آبراموویچ در تابستان ٢٠٢٠ بود، و آرسنال برای جذب او در چلسی مبلغ قابل توجهی را هزینه کرده است.

این یک معامله‌ی برد-برد است؛ تاد بولی و کلییرلیک کپیتال همان اول مشخص کردند که هاورتز یا باید با کاهش دادن دستمزدش قرارداد خود را تمدید کند، یا پیشنهاداتی که در پنجره تابستانی برای او ارائه می‌شود را جدی بگیرد. توافق برسر فروش هاورتز پیش از ٣٠ ژوئن نیز بدین معنا بود که رقم انتقال او در حساب‌های فصل ٢٠٢٢/٢٣ درج شده و بخش مناسبی از هزینه‌های بزرگ صورت گرفته توسط مدیریت چلسی در دو پنجره قبل نیز جبران شود.

رئال مادرید و بایرن مونیخ هردو به جذب این بازیکن علاقه‌مند بودند، اما به‌هیچ‌وجه به رقم درخواستی چلسی برای این بازیکن نزدیک نشدند.. آرسنال چنین کاری را انجام داد، و این نگرش که او در سیستم به‌خصوص آرتتا نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد تاثیر مهمی در عزم آرسنال برای انجام شدن این توافق برجای گذاشت.

سرمربی اسپانیایی از نظر شخصیت و سبک مربی‌گری فردی بسیار جذاب است و این باور وجود دارد که هاورتز در یک استراتژی مالکانه مانند آن‌چه در آرسنال وجود دارد شکوفا خواهد شد. این به آرسنال کمک می‌کند که فصل آینده نیز سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست بیاورد (چلسی پس از حضور در رتبه دوازدهم در فصل گذشته در هیچ رقابت اروپایی حضور نخواهد داشت)، و حالا هاورتز برای باشگاهی به میدان خواهد رفت که می‌خواهد به‌مانند فصل گذشته در رقابت قهرمانی لیگ برتر مدعی باشد.

هاورتز قرار است در خط میانی در پست هشت سمت چپ به‌کار گرفته شود، و این پست به او این آزادی را می‌دهد تا بازی را در یک سوم پایانی پیوند داده و از خط میانی به حملات بپیوندد، و روی توپ‌های دوم و سوم خود را به محوطه جریمه برساند. این درحالیست‌که اولکساندر زینچنکو یا کیران تیرنی از دفاع چپ به هافبک میانی می روند تا جای خالی او را در میانه میدان پر کنند.

ما در آستانه ورود به فاز سوم سیر تکاملی هاورتز هستیم، و این‌که چه عملکردی از او در این پست شاهد باشیم در آینده به در قضاوت درمورد موفقیت یا ناکامی آرسنال و چلسی در این انتقال کمک خواهد کرد.

آگوست ۲۰۲۱، هاورتز در این مورد به اتلتیک گفته است: «من کم و بیش یک بازیکن خط میانی هستم که دوست دارد وارد محوطه جریمه شود.»

تقریبا از همان زمانی که توخل، مربی وقت چلسی اعتماد خود را به تیمو ورنر و روملو لوکاکو به‌عنوان مهاجم نوک تیم از دست داد، هاورتز به‌ناچار در این پست به‌کار گرفته شد.

هاورتز که حالا قرار بود هر هفته با مدافعان میانی تنومند و فیزیکی لیگ برتر بجنگد و اغلب توپ را پشت به دروازه دریافت کند، به ندرت می‌توانست از پشت محوطه به سمت دروازه حریف هجوم ببرد و در پستی که در لورکوزن درخشیده بود ایفای نقش کند.
تصاویر زیر به تحول بنیادینی که هاورتز پس از انتقال خود به لیگ برتر تجربه کرده است اشاره می‌کند.

در ابتدا، وضعیت جایگاهی که او اکثر دقایق لیگ خود را در طول چهار فصل با لورکوزن در زمین گذراند را شاهد هستیم:

سپس، آمار او در دوران حضورش در لیگ برتر را مشاهده می‌کنیم:

مشخص است که هاورتز در مقاطعی زیر بار سنگین گل‌زنی که در خط حمله سردرگم چلسی بردوش او گذاشته شده لنگ زده است. در فصل ٢٠٢٢/٢٣ لیگ برتر، هیچ بازیکنی به‌اندازه کای هاورتز عملکردی پایین‌تر از امید گل [اکس‌جی] تولید شده‌اش نداشته است. هرچند نباید فراموش کرد که عملکرد فصل گذشته هاورتز، یک وضعیت خلاف قاعده در دوران حرفه‌ای این بازیکن حساب می‌شود، و او در دو فصل پایانی خود در لورکوزن عملکردی بالاتر از امید گلش به‌ثبت رسانده است:

در معدود بازی‌هایی که به‌عنوان مهاجم هدف برای چلسی به میدان نرفته است، هاورتز همان ویژگی‌هایی که در آلمان به‌واسطه‌اش نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود از خود به نمایش گذاشت.

بهترین عملکرد او در فصل گذشته به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان در اوایل مارس در مقابل دورتموند بازمی‌گردد، جایی که در سیستم ٣-۴-٣ در پست شماره ده پشت سر رحیم استرلینگ بازی کرد.


این همان نقشی است که به او در پایان فصل ۲۰۱۸/۱۹ در لورکوزن تحت هدایت پیتر بوس داده شد، که هاورتز موفق شد در هفت بازی پایانی هفت گل به ثمر رساند، تا به لورکوزن برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر بوندسلیگا و صعود به لیگ قهرمانان اروپا کمک کند. این پربارترین فصل هاورتز تا این لحظه است، که موفق شد با ۱۷ گل (سه پنالتی) به‌عنوان بهترین گل‌زن لورکوزن فصل را به پایان برساند؛ این درحالیست که هاورتز در طول آن فصل فقط سه شوت و دو گل از درون محوطه شش قدم به‌ثبت رساند.

هاورتز علیرغم قامت ۱۸۶ سانتی متری خود، در طیف شماره ۹ ها، به قطب کاذب آن نزدیک‌تر است. توخل در طول ۱۹ ماه حضورش برروی نیمکت چلسی، هموطنش را یک بازیکن «بی‌نظیر» و «هایبرید» توصیف کرد؛ چیزی بین شماره ۹ و شماره ۱۰. توخل در فوریه ۲۰۲۱، مدت کوتاهی پس از جانشینی لمپارد، گفت: «هاورتز در محوطه جریمه بسیار راحت است. او در بالای زمین بسیار مسلط، و در ضربات سر بسیار خوب بوده، و زمان‌بندی مناسبی برای رسیدن به محوطه جریمه دارد؛ او در داخل و خارج از محوطه جریمه خونسردی بالایی داشته و مهاجمی تمام‌کننده است.»

با حضور در پست‌های میانی، هاورتز قادر خواهد بود تا همانطور که در آن خبره است، به نیم‌فضاها هجوم برده و اغلب زمان بازی را رو به دروازه قرار داشته باشد.

فصل گذشته، تنها ارلینگ هالندِ اعجاب‌انگیز (با ۳۴۹ مرتبه،) عملکرد بهتری در زمینه هجوم از خارج محوطه جریمه به درون آن نسبت به هاورتز (۳۳۴ مرتبه) به‌ثبت رسانده است. و طبق آمار اوپتا، در زمینه استارت‌های بدون توپ در زمان مالکیت تیم خودی به‌جهت دریافت پاس یا ایجاد فضا، هاورتز با ۱۰۷۰ استارت، پشت سر سون هیونگ مین تاتنهام با ۱۰۹۳ مرتبه،‌ در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

این ویژگی او بُعد تازه‌ای به کیفیت تهاجمی تیم افزوده و حتی اگر درنهایت پای خودش به گل باز نشود، با این استارت‌ها برای خود و هم‌تیمی‌هایش فضاسازی می‌کند.

بهترین نمود این ویژگی او، گلی است که در ماه مارس مقابل لسترسیتی به ثمر رساند، که با زمان‌بندی مناسب برای فرار از آفساید توانست با ضربه چیپ دروازه دنی وارد را بگشاید (هرچند با ۲۸ مرتبه، بعد از جیمی واردی، بیشترین آمار ثبت آفساید را در فصل گذشته به خود اختصاص داد):


در فضل پیش از آن، هاورتز یک گل مشابه دیگر در مقابل نیوکاسل، روی پاس زیبایی که جورجینیو در فضای پشت سر مدافعان ارسال کرده کرده بود به‌ثمر رساند، که هاورتز در نقطه کور دن برن توپ را برداشت و با یک ضربه فنی دروازه دوبراوکا را گشود:

باید توجه داشت که بهترین هجوم‌های هاورتز از فضایی با عمق بیشتر صورت می‌گیرد، و این امر به افزایش طولی بودن بازی آرسنال کمک خواهد کرد.

البته که برجسته‌ترین گل هاورتز در این زمینه، در بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۰/۲۱ در مقابل منچسترسیتی به‌ثمر رسید:

در‌حالی‌که روی کاغذ، آرسنال در فصل گذشته با آرایش ۳-۳-۴ صف‌آرایی می‌کرد، اما در فاز هجومی معمولاً مدافع چپ، زینچنکو یا تیرنی، در خط میانی به توماس پارتی اضافه می‌شد و برای دو شماره هشت آزاد تیم فرصت پیش‌روی در نیم‌فضاها را به‌وجود می‌آورد. این پست، جایگاهی مشابه آن‌چه هاورتز در بازی مقابل دورتموند یا آن‌چه در لورکوزن از او می‌دیدیم برایش فراهم خواهد کرد.

اساساً، این به هاورتز اجازه می‌دهد تا از عقب‌تر به سمت نیم‌فضاهایی می‌تواند درآن‌ها صاحب توپ شود حرکت کند. علاقه او به پا به توپ بودن به‌عنوان یک شماره ۹ مشکل‌آفرین می‌شود، چرا که مدافعان را فشرد نگه می‌دارد، درحالی‌که این سبک بازی او در پست شماره ۸ برای تیم آرتتا بسیار مناسب خواهد بود. یک ویژگی خلاقانه دیگر در سبک بازی هاورتز وجود دارد که گاهی نادیده گرفته می‌شود؛ او در فصل گذشته بیشترین خلق موقعیت برای شوت‌زنی را در بین بازیکنان چلسی در لیگ برتر به‌ثبت رساند (۵۴).

هاورتز می تواند در هر یک از پست‌های تهاجمی در خط میانی برای آرسنال بازی کند؛ او مانند ژاکا و مارتین اودگارد چپ پا است، و به راحتی می‌توان تصور کرد که از سمت چپ توپ را به‌سمت محوطه کات‌بک کند، همان شگردی که تیم آرتتا فصل گذشته بارها از آن استفاده می‌کرد و به همین روش مارتین اودگارد در بازی مقابل چلسی در ماه می در خانه دوبار موفق به گل‌زنی شد.

حرکات بدون توپ هاورتز می‌تواند در پست شماره هشت در فاز تهاجمی فوق‌العاده باشد. همان‌گونه که ژاکا در این پست زیر نظر آرتتا شکوفا شد و با هجوم‌های دیرهنگام خود به محوطه یا به‌طور مستقیم روی گل‌ها تاثیر می‌گذاشت یا فضای مناسبی برای وینگر چپ تیم، که عموما مارتینلی بود، ایجاد می‌کرد.

همچنین این واقعیت وجود دارد که بسیاری از بهترین موقعیت‌ها برای هاورتز در چلسی از جناح راست به‌شکل ارسال، کات‌بک یا پاس‌های در عمق در محوطه جریمه ایجاد شده است. تصور این‌که اودگارد و بوکایو ساکا با همکاری یکدیگر یک پکیج باکیفیت از انواع موقعیت‌ها را برای او فراهم کنند، دشوار نیست:

سوال بزرگ این است که آیا هاورتز می تواند نقش های دفاعی ژاکا را در خط میانی تکرار کند یا خیر. این احتمالاً چالش برانگیزترین جنبه این جایگزینی میان این دو بازیکن است، اما تمایل این بازیکن ۲۴ ساله برای بازی بدون توپ هرگز در چلسی مورد تردید نبود. پس از انتقال دائمی او به خط حمله، توخل به «حجم عظیمی» اشاره کرد که او در پرسینگ برای تیم به ارمغان می‌آورد.

شاید در نگاه اول تغییر پست او از مهاجم نوک به هافبک میانی دشوار به‌نظر برسد، اما او قرار است ترند کنونی فوتبال در پست چهار سه سه، که مهاجم نوک یا وینگرهای به هافبک تهاجمی تبدیل می‌شوند را دنبال کند.

جولینتون در نیوکاسل نماد این تغییر فاز در بازی است، اما از نمونه‌های موفق دیگر می‌توان به هاروی الیوت در لیورپول (که پیش از آن الکس اوکسلید-چمبرلین انجامش می‌داد) و الکس ایووبی برای اورتون اشاره کرد. همچنین، پاتریک ویرا در دوران حضورش در کریستال پالاس این کار را با ابرچی ازه و مایکل اولیس در امتحان کرد و پپ گواردیولا نیز در منچسترسیتی در این نقش را با فیل فودن امتحان کرده است.

علاوه بر این، شواهد قانع‌کننده‌ای در وجود دارد که نشان بدهد هاورتز قرار است در پستی برای آرسنال به میدان برود که همیشه در دوران حرفه‌ای خود انتظارش را می‌کشید.

هاورتز به‌مانند داوید لوییز و ویلیان، در انتقالی مستقیم از چلسی به آرسنال آمد، اما برخلاف آن‌ها، سال‌های طولانی‌ای را پیش‌روی خود در فوتبال حرفه‌ای می‌بیند.

این عاملی است که تاد بولی و کلیرلیک را برای فروش او دچار تردید کرده بود و همچنین عاملی است که در ذهن هواداران چلسی که هنوز شیفته استعداد هاورتز هستند باقی خواهد ماند. این احتمال وجود دارد که یک محیط فوتبالی متفاوت و مطلوب‌تر از نظر فردی بتواند زوایای جدیدی را در بازی او ایجاد کند، و تماشای این روند با پیراهن آرسنال برای کسانی که خاطرات خوبی از او در استمفورد بریج دارند، بسیار دلخراش خواهد بود.

درنهایت، به‌نظر نمی‌رسد چلسی از فروش هاورتز به آرسنال ناراضی باشد، خصوصا این‌که رقم انتقال ۶۷.۵ میلیون پوندی در مقایسه با عملکرد او در سه فصل حضورش در استمفورد بریج بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد، و دست‌مزد او خارج از چارچوب حقوقی بولی برای چلسی به‌شمار می‌رفت.

درواقع آرسنال این رقم را برای بازیکنی که هاورتز بالقوه می‌تواند به آن تبدیل شود پرداخت کرده است. درعین‌حال که مهارت‌های متنوع هاورتز او را قادر می‌سازد تا به‌عنوان شماره ۹ کاذب و پست‌های دیگر خط تهاجمی به‌کار گرفته شود و فضایی برای لئاندرو تروسارد، که در ژانویه فصل گذشته به تیم اضافه شده بود در خط میانی باز کند. درمجموع این هزینه بالا به‌مثابه قماری بود که برروی استعداد این بازیکن آلمانی صورت گرفته است.

آیا هاورتز به یک سوپراستار تبدیل خواهد شد؟ بدون شک پاسخ این پرسش را در پایان این فصل خواهیم گرفت.
 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۷
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: نقل و انتقالات
منبع : The Athletic
بازدید: ۸۱۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰