loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2009/10
مروری بر فصل 2009/10

مروری بر فصل ۲۰۰۹/۱۰

فصل 2009/10 صد و پانزدهمین فصل در تاریخ باشگاه فوتبال آرسنال بود. این فصل در 1 ژوئیه 2009 آغاز شد و در 30 ژوئن 2010 با مسابقات بین آگوست و می به پایان رسید. این باشگاه لیگ برتر را با 11 امتیاز کمتر از چلسی قهرمان، در رده سوم به پایان رساند. در جام های داخلی، آرسنال در دور چهارم جام حذفی مقابل استوک و پنجمین دور جام اتحادیه مقابل منچسترسیتی حذف شد. آنها نتوانستند از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا عبور کنند و مغلوب بارسلونا شدند.

نقل و انتقالات

آرسنال در تابستان یک خرید خارجی انجام داد، توماس ورمالن از آژاکس در قراردادی که 10 میلیون پوند تخمین زده می‌شود. چندین بازیکن از جمله آمائوری بیشوف که در سال 2008 به تیم ملحق شد و اکثریت فوتبال خود را در تیم ذخیره‌ها بازی کرد و روی فونته بازیکن آزاد شدند. امانوئل آدبایور با مبلغ 25 میلیون پوند به منچسترسیتی فروخته شد و کولو توره هم به او پیوست و به همکاری هفت ساله خود با آرسنال پایان داد.

بازیکن سابق سول کمپل، در پنجره نقل و انتقالات زمستانی در حالی که بازیکن آزاد بود دوباره به باشگاه ملحق شد. ونگر که او را برای تقویت گزینه های دفاعی تیم به خدمت گرفت، گفت: "او نگرش فوق العاده و آمادگی جسمانی خوبی دارد. البته او جوان ترین نیست اما در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. او هنوز هم می‌تواند در لیگ برتر بازی کند.'' تعدادی از بازیکنان در طول فصل برای زمان بازی بیشتر و پیشرفت حرفه‌ای قرض داده شدند. وویچک شزنی در نوامبر 2009 به برنتفورد پیوست و تا پایان فصل در این تیم ماند، در حالی که در پنجره ژانویه جک ویلشر و فیلیپ سندروس به ترتیب به بولتون و اورتون رفتند.

پیش فصل

آرسنال در بازی های دوستانه پیش فصل به مصاف بارنت، اس سی کلمبیا، زومباتلی، هانوفر و والنسیا رفت. در جام امارات هم آرسنال بعد از مصاف با اتلتیکو مادرید و رنجرز قهرمان این جام شد.

لیگ برتر

آگوست تا اکتبر

رقابت های لیگ برای آرسنال با سفر به گودیسون پارک برای رویارویی با اورتون در 15 اوت 2009 آغاز شد. دنیلسون دقیقه 26 گل ابتدایی را به ثمر رساند و ورمالن یازده دقیقه بعد برتری آرسنال را دو برابر کرد. گالاس سومین گل تیم میهمان را قبل از پایان نیمه اول به ثمر رساند. فابرگاس در نیمه دوم دو گل به ثمر رساند و ادواردو تعویضی گل ششم آرسنال را به ثمر رساند، قبل از اینکه ساها در وقت های تلف شده برای اورتون گلزنی کند. هفته بعد آبو دیابی دو گل به ثمر رساند و آرسنال 4-1 پورتموث را شکست داد.

آرسنال سپس برای بازی با مدافع عنوان قهرمانی منچستریونایتد به اولدترافورد سفر کرد. گل آرشاوین در دقیقه 40 باعث شد آرسنال پیش بیفتد، اما مانوئل آلمونیا در نیمه دوم با خطا بر روی وین رونی در محوطه جریمه یک پنالتی به یونایتد اهدا کرد. رونی ضربه پنالتی را به گل تبدیل کرد تا بازی به تساوی برسد، قبل از اینکه دیابی از روی یک ضربه ایستگاهی توپ را با ضربه سر وارد دروازه خودی کند. در اواخر بازی، ونگر به دلیل لگد زدن به بطری آب پس از اینکه گل تساوی فن پرسی به درستی مردود اعلام شد، به سکوها فرستاده شد. او احساس کرد که این شکست یک شکست "ناشایست" است و به انتقاد از تاکتیک های حریفان خود ادامه داد: "من دیده ام که بازیکنی بدون دریافت کارت زرد 20 خطا انجام داده است."

آرسنال به دلیل بازی های ملی، دو هفته بازی نکرد. در از سرگیری فوتبال باشگاهی، آنها به مصاف منچسترسیتی رفتند. در ورزشگاه سیتی، آرسنال برای دومین بازی متوالی در لیگ شکست خورد، این بار با اختلاف دو گل. آدبایور به تیم سابقش گل زد و با دویدن به سمت هواداران آرسنال و جشن گرفتن جلوی آنها جنجال به پا کرد.

در خانه، آرسنال با پیروزی 4-0 مقابل ویگان پاسخ داد و تک گل فن پرسی برای شکست فولام در خارج از خانه در دیدار پایانی این تیم در سپتامبر کافی بود. عملکرد ویتو مانونه مورد تحسین قرار گرفت. او به جای آلمونیا مصدوم درون دروازه ایستاد. پس از 6 بازی، آرسنال 12 امتیاز کسب کرد و در رده پنجم ایستاد و یک بازی کمتر از هر یک از تیم های چهار تیم برتر انجام داد. دیدار مقابل بلکبرن در استادیوم امارات در اوایل اکتبر مصادف با شروع سیزدهمین سال حضور ونگر در این باشگاه بود. شش بازیکن مختلف (ورمالن، فن پرسی، آرشاوین، فابرگاس، والکات و بنتنر) در برد 6-2 تیم گلزنی کردند. آرسنال در خانه بیرمنگام را 3-1 شکست داد و در 25 اکتبر 2009 دو گل از وستهم در تساوی 2-2 دریافت کرد.

آخرین بازی آرسنال در ماه اکتبر، دربی شمال لندن مقابل تاتنهام بود. فن پرسی گل ابتدایی را در دقیقه 42 به ثمر رساند، قبل از اینکه فابرگاس بلافاصله گل بعدی را به ثمر برساند، او توپ را از همان ابتدای بازی به دست آورد و از کنار خط دفاعی تاتنهام گذشت و سپس دروازه هورلیو گومز را باز کرد. فن پرسی در نیمه دوم گل سوم آرسنال را به ثمر رساند و پیروزی 3-0 آرسنال را به رده سوم رساند، با پنج امتیاز کمتر از چلسی در رتبه اول که یک بازی بیشتر انجام داده بود.

نوامبر تا ژانویه

اولین بازی آرسنال در ماه نوامبر برابر ولورهمپتون در استادیوم مولینکس بود. این تیم با پیروزی 4-1 به رتبه دوم صعود کرد. ونگر در مورد اینکه آیا تیمش می‌تواند به یکصد گل در لیگ برسد تردید داشت، اما از تعداد گل‌های آرسنال که 36 گل در 11 بازی به ثمر رسانده بسیار خوشحال بود. پس از تعطیلات فیفادی، آرسنال در ورزشگاه لایت به مصاف ساندرلند رفت. ادواردو جانشین فن پرسی شد که در حین بازی برای هلند مصدوم شده بود. گل دارن بنت در دقیقه 71 پیروزی را برای ساندرلند به ارمغان آورد و اولین تیمی بود که مانع از گلزنی آرسنال در یک بازی لیگ شد. با شکست منچستریونایتد مقابل اورتون، آرسنال با سه امتیاز اختلاف در رده سوم جدول لیگ برتر قرار گرفت.

در 29 نوامبر 2009، آرسنال در خانه مقابل چلسی صدرنشین 3-0 شکست خورد. دیدیه دروگبا دو گل در این بازی به ثمر رساند. وقتی از ونگر پرسیده شد که آیا شانس قهرمانی آرسنال به پایان رسیده است یا خیر، ونگر پاسخ داد: "تمام نشده است و من بر اساس آنچه از چلسی دیده‌ام، معتقدم که این تیم می‌تواند امتیاز از دست دهد." دسامبر شاهد پیروزی آرسنال در پنج بازی از شش بازی لیگ بود. آرشاوین و آرون رمزی هر کدام در خانه مقابل استوک گلزنی کردند و در ادامه تیم لیورپول را در آنفیلد شکست داد، ورزشگاهی که در پنج سال اخیر بدون برد بودیم. این پیروزی به صحبت های ونگر در نیمه اول نسبت داده شد، جایی که او به شکلی نامشخص بر سر بازیکنانش فریاد زد و پس از عملکرد ضعیف آنها در نیمه اول گفت که آنها "صلاحیت پوشیدن پیراهن تیم را ندارند".

سپس آرسنال مقابل برنلی با تساوی 1-1 متوقف شد که به این معنی بود که آنها در رده سوم باقی ماندند و فاصله بین آنها و چلسی افزایش یافت. دنیلسون، ادواردو و دیابی در پیروزی 3-0 مقابل هال سیتی گلزنی کردند. یک روز بعد از باکسینگ دی، آرسنال با همان نتیجه استون ویلا را شکست داد. فابرگاس از روی نیمکت به بازی آمد و دو بار گلزنی کرد. کاپیتان آرسنال با این حال در دقایق پایانی بازی مصدوم شد و بازی بعدی مقابل پورتموث را از دست داد. با این وجود، این تیم یک پیروزی 4-1 را به ثبت رساند تا با یک بازی کمتر، چهار امتیاز از چلسی صدرنشین عقب باشد.

در بازی مقابل اورتون توماس روسیچکی در وقت های تلف شده گلزنی کرد تا اولین پیروزی اورتون در 14 سال گذشته مقابل آرسنال رخ ندهد. آرسنال سپس پشت سر هم با بولتون روبرو شد. بازی خانگی در ابتدا در 6 ژانویه 2010 به دلیل برف سنگین لغو شد. در ورزشگاه ریباک، گل‌های فابرگاس و فران مریدا باعث شد که میهمان در اولین بازی اوون کویل در هدایت بولتون، پیروز شوند. در بازی برگشت، سه روز بعد، آرسنال دوباره پیروز شد تا به رده اول بازگردد، این بار با نتیجه 4-2. ماندن آنها در صدر جدول کوتاه بود و پس از آن که در میانه هفته مقابل استون ویلا به بن بست رسیدند، در حالی که چلسی بیرمنگام را شکست داد، به رده سوم سقوط کردند. بهترین موقعیت های آرسنال در این مسابقه در نیمه اول رقم خورد که فابرگاس و روسیچکی ضرباتشان به تیرک دروازه برخورد کرد.

پایان ژانویه دیدار با منچستریونایتد در ورزشگاه امارات را به همراه داشت. ونگر این بازی را فرصتی برای آرسنال توصیف کرد تا ثابت کند که از نظر ذهنی برای رقابت قهرمانی آماده است، اما تیمش توسط میهمانان شکست خورد که باعث تشویق طرفداران بعد از سوت پایان بازی شد. نانی درست پس از نیم ساعت دروازه را باز کرد و چهار دقیقه بعد در یک ضدحمله رونی گل دوم را به ثمر رساند. پارک جی سونگ در نیمه دوم گل سوم را برای یونایتد به ثمر رساند، قبل از اینکه ورمالن در اواخر بازی گلزنی و نتیجه را 3-1 کرد. با این شکست، آرسنال با 14 بازی باقی مانده، با 5 امتیاز کمتر از چلسی صدرنشین، همچنان در رده سوم قرار گرفت.

فوریه تا می

فرم ضعیف آرسنال در برابر مدعیان قهرمانی ادامه داشت. در استمفوردبریج آنها نتوانستند از چلسی که در سی دقیقه ابتدایی 2-0 جلو افتاد، برتری پیدا کنند. آرسنال در اواسط هفته با پیروزی مقابل لیورپول به مسیر پیروزی بازگشت و سپس دو گل برای شکست ساندرلند به ثمر رساند. در استادیوم بریتانیا، آرسنال در برابر استوک یک کامبک را رقم زد اما برد آنها تحت الشعاع مصدومیت رمزی قرار گرفت. این هافبک در پی تکل رایان شاوکراوس، پای راستش شکست که بلافاصله از زمین اخراج شد. پیروزی مقابل برنلی در بازی بعدی به دست آمد.

این تیم به لطف گل دیرهنگام بنتنر مقابل هال سیتی سه امتیاز را به دست آورد و بالاتر از منچستریونایتد به رده دوم جدول رسید. ونگر مخالف بود که تیمش می‌تواند عنوان قهرمانی را پس از شکست وستهم و صعود به صدر جدول کسب کند. این ششمین برد متوالی آنها در لیگ بود که با پنالتی اواخر بازی فابرگاس به دست آمد. آنها بدون ورمالن به بیرمنگام سفر کردند زیرا این مدافع مقابل وستهم اخراج شده بود. آرسنال نتوانست برتری خود را مقابل بیرمنگام حفظ کند، زیرا خطای آلمونیا باعث شد که گل تساوی در وقت های تلف شده توسط کوین فیلیپس به ثمر برسد. با شش بازی باقی مانده، آرسنال با سه امتیاز کمتر از چلسی و چهار امتیاز کمتر از منچستریونایتد، در رده سوم ایستاد.

در خانه مقابل ولورهمپتون، بنتنر در وقت های تلف شده گل پیروزی را به ثمر رساند. در دربی شمال لندن، تاتنهام آرسنال را در وایت هارت لین شکست داد تا اولین برد خود را در لیگ مقابل تیم ونگر از نوامبر 1999 به ثبت برساند. دنی رز در اولین بازی خود با یک ضربه والی 30 یاردی دروازه را باز کرد و گرت بیل در دقایق نیمه دوم برتری میزبان را دو برابر کرد. بنتنر در پنج دقیقه باقی مانده از زمان عادی گل زد اما بازی با نتیجه 2-1 به سود تاتنهام به پایان رسید و آرسنال شش امتیاز با چلسی در صدر جدول فاصله داشت. آرسنال در بازی بعدی در حالی که تا ده دقیقه پایانی با دو گل از ویگان پیش بود، در نهایت 3-2 شکست خورد. ونگر از عملکرد آرسنال چنان خشمگین شد که به اتوبوس تیم دستور داد بازیکنانش را در ایستگاه راه‌آهن ویگان رها کند و به آنها گفت که خود را به خانه برسانند.

با پایان تلاش آرسنال برای کسب عنوان قهرمانی، این تیم مقابل منچسترسیتی به تساوی بدون گل دست یافت و سپس در اوایل ماه می مقابل بلکبرن شکست خورد. آرسنال در روز پایانی با شکست دادن فولام در خانه با چهار گل به مقام سوم دست یافت. در پایان فصل آرسنال جایزه بازی جوانمردانه لیگ برتر را دریافت کرد.

جام حذفی

آرسنال در دور سوم جام حذفی وارد جام شد که در آن خارج از خانه به مصاف تیم لیگ برتری وستهم رفت. آنها یک گل به ثمر رساندند تا رقبای لندنی خود را شکست دهند و به مرحله بعد صعود کنند، اما در دور بعد مقابل استوک، جایی که یک تیم ضعیف در 20 دقیقه پایانی شکست خورد، از آن خارج شدند. ونگر در دفاع از تیم انتخابی خود به رسانه‌ها خاطرنشان کرد: 10 مصدوم داشتیم و برنامه بسیار سختی پیش رو داشتیم.

جام اتحادیه

آرسنال در مرحله سوم جام اتحادیه به مصاف وست بروم رفت. با اخراج جروم توماس، تیم جوان آرسنال با میانگین 20 سال سن توانست با دو گل میهمان را شکست دهد تا صعود کند. در این رقابت‌ها یک نمایش قوی مقابل لیورپول دنبال شد، اما منچسترسیتی آنها را در مرحله یک چهارم نهایی با سه گل شکست داد.

لیگ قهرمانان اروپا

با توجه به اینکه آرسنال در فصل قبل در لیگ چهارم شد، این باشگاه برای اطمینان از صعود به مرحله گروهی در مرحله مقدماتی مقابل سلتیک بازی کرد. در بازی اول در سلتیک پارک، آرسنال با گلزنی ویلیام گالاس و گل به خودی گری کالدول با دست پر به خانه برگشت. آرسنال یک هفته بعد در بازی برگشت سلتیک را 3-1 شکست داد. این بازی بدون بحث نبود زیرا بازیکنان سلتیک ادواردو را به شیرجه زدن برای بردن تیمش متهم کردند که منجر به گل اول شد. یوفا این مهاجم را متهم کرد و او را برای دو جلسه محروم کرد زیرا او به دلیل فریب داور مجرم شناخته شد. آرسنال درخواست تجدید نظر داد و این محرومیت در تاریخ دیگری لغو شد.

مرحله گروهی

آرسنال همراه با المپیاکوس یونان، استاندارد لیژ بلژیک و آلکمار قهرمان هلند، در گروه H قرار گرفت. این تیم در شب اول رقابت‌ها مقابل استاندارد لیژ کامبک زد و بعد از اینکه در پنج دقیقه اول دو بار گل خورد، در نهایت با نتیجه 3-2 پیروز شد. گل تعیین کننده ادواردو، که 9 دقیقه مانده به پایان بازی به ثمر رسید، پنجمین فصل در 6 فصل قبلی را رقم زد که آرسنال کار خود را در این رقابت‌ها با پیروزی آغاز کرده است.

گل های دیرهنگام فن پرسی و آرشاوین باعث شد تا آرسنال المپیاکوس را با نتیجه 2-0 در خانه شکست دهد، اما این تیم پس از دریافت یک گل در وقت های تلف شده برای تساوی 1-1 مقابل آلکمار، نتوانست به سومین برد متوالی برسد. در بازی برگشت که در روز چهارم برگزار شد، فابرگاس دو گل در برد 4-1 آرسنال به ثمر رساند که این تیم را 10 امتیازی کرد. پیروزی در برابر استاندارد لیژ، صعود به مرحله حذفی را با یک بازی باقی مانده تضمین کرد. آن بازی مقابل المپیاکوس بود که ونگر تغییراتی را در اولین ترکیب خود ایجاد کرد. آرسنال در ورزشگاه کارایسکاکیس با نتیجه 1-0 شکست خورد.

مرحله یک هشتم نهایی

آرسنال در مرحله حذفی به مصاف پورتو رفت. در بازی اول در ورزشگاه دراگائو، گل به خودی لوکاس فابیانسکی، پورتو را به برتری رساند، اما سول کمپل هفت دقیقه بعد با ضربه سر، گل مهمی را برای آرسنال به ثمر رساند. رادامل فالکائو برتری پورتو را در نیمه دوم بازگرداند و بازی 2-1 به سود آنها به پایان رسید. در ورزشگاه امارات، آرسنال برتری اندک پورتو را با دو گل بنتنر در 25 دقیقه ابتدایی از بین برد. نصری و ابوئه قبل از اینکه بنتنر یک پنالتی را به گل تبدیل کند تا هت تریک کند، گل های دیگری به ثمر رساندند.

مرحله یک چهارم نهایی

در مرحله یک چهارم نهایی، آرسنال به مصاف بارسلونا رفت که بازگشت تیری آنری کاپیتان سابق باشگاه را رقم زد. بارسلونا بر روند بازی مسلط بود، اما تا نیمه دوم راهی برای عبور از دفاع آرسنال پیدا نکرد. زلاتان ابراهیموویچ از خروج آلمونیا از محوطه جریمه و هجوم به سمت او استفاده کرد و توپ را از روی سر وی وارد دروازه کرد. ابراهیموویچ برتری بارسلونا را دو برابر کرد که ونگر با آوردن والکات به آن پاسخ داد. این مهاجم با سرعت و شتاب خود تأثیر فوری گذاشت و ویکتور والدز را مغلوب کرد. کارلس پویول، مدافع بارسلونا با خطا روی فابرگاس در محوطه جریمه، از زمین اخراج شد و کاپیتان آرسنال پنالتی را به گل تساوی تبدیل کرد.

والکات، که پپ گواردیولا، سرمربی بارسلونا او را بزرگ‌ترین تهدید آرسنال توصیف کرد، در ترکیب اصلی برای بازی برگشت قرار گرفت و بنتنر را در موقعیت گلزنی قرار داد. این شادی کوتاه بود زیرا مسی در عرض چند دقیقه گل مساوی را به ثمر رساند و او سه گل دیگر به بارسلونا اضافه کرد تا در مجموع 6-3 به پیروزی برسند. ونگر پس از آن از مسی تمجید کرد و به خبرنگاران گفت: ''ما مقابل تیمی شکست خوردیم که بهتر از ماست و بهترین بازیکن جهان را دارد. وقتی مسی در حال فرار است، غیرقابل توقف است. او تنها بازیکنی است که می تواند با چنین سرعتی مسیر را تغییر دهد."

آرسنال در فصل 2009/10 در مجموع از 41 بازیکن مختلف استفاده کرد و 20 گلزن مختلف داشت. همچنین چهار نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. این اولین فصلی بود که تیم با ترکیب 4-3-3 به میدان رفت. سانیا در 44 بازی به میدان رفت، بیشترین تعداد بین بازیکنان آرسنال در این دوره. این تیم در مجموع 115 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند. فابرگاس با 19 گل که 15 گل آن در لیگ به ثمر رسید، بیشترین گل را به ثمر رساند. ورمالن تنها بازیکن آرسنال بود که در کل فصل اخراج شد.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۳/۶ ۱۶:۵۴
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۵۵۱ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰