loading
در حال بررسی درخواست شما
آیا ساکا همان مهاجمی است که بیست گل برای آرسنال به‌ثمر رسانده و جام را برای تیم به ارمغان می‌آورد؟
آیا ساکا همان مهاجمی است که بیست گل برای آرسنال به‌ثمر رسانده و جام را برای تیم به ارمغان می‌آورد؟

آیا ساکا همان مهاجمی است که بیست گل برای آرسنال به‌ثمر رسانده و جام را برای تیم به ارمغان می‌آورد؟

آیا این فصل، فصل انفجار بوکایو ساکا است؟

گل پیروزی‌بخش ساکا مقابل ولوز، آشنا، تا حدی قابل پیش‌بینی، و با این حال کاملاً غیرقابل توقف بود. هواداران آرسنال به نشانه قدردانی از او، به پا خاستند؛ ساکا دیگر پسر طلایی آن‌ها نبود، بلکه صرفاً یک ستاره بود.

بعد از گل اول آرسنال، نشانه‌هایی مبنی بر افزایش اعتماد به نفس ولوز دیده می‌شد. آرسنال نیمه دوم را اندکی سست آغاز کرد و مردان گَری اُنیل آماده بهره‌برداری از این موقعیت بودند. و سپس ساکا کار خود را انجام داد؛ یک دریبل سریع از کنار رایان آیت‌نوری، و یک شوت محکم که از کنار دستان ژوزه سا عبور کرد.

آیت‌نوری بدون شک می‌دانست که ساکا قصد چه کاری را دارد. اما جلوگیری از آن موضوع دیگری است. میکل آرتتا گفت: «بازیکنان خوب، همیشه همین‌طور هستند. مثلا درمورد لیونل مسی، من می‌دانم که او می‌خواهد چه حرکتی انجام دهد و توپ را در کجا قرار دهد، اما او همیشه این کار را می‌کند. شما نمی‌توانید او را متوقف کنید. این کیفیت بازیکنان است.»

آرتتا با نام آوردن از مسی به نظر می‌رسید که بیشتر خواسته باشد یک نام شناخته شده را به زبان بیاورد، تا اینکه بخواهد مقایسه سنگینی بین ساکا و مسی انجام دهد. ذکر نام آرین روبن یا روبین فان پرسی ممکن است همان هدف را داشته باشد، یعنی بازیکنان چپ پا با مهارت برش زدن به داخل محوطه جریمه و گل‌زنی. اما با این وجود، احساسی وجود دارد که ساکا ممکن است در آستانه رسیدن به سطح جدیدی، به ویژه در مقابل دروازه باشد.

لزوماً برای قهرمانی در لیگ به یک گلزن پرکار نیاز نیست، اما داده‌ها نشان می‌دهند که  وجود چنین بازیکنی کمک می‌کند. در ۱۵ فصل گذشته، تنها سه بار تیمی بدون اینکه بازیکنی حداقل ۲۰ گل به ثمر برساند، قهرمان لیگ برتر شده است.

فرض بر این است که این گل‌ها باید از یک مهاجم مرکزی به دست بیاید - و بحث بر سر این است که آیا آرسنال به اندازه کافی در این پست قدرت آتش دارد یا نه - اما از بین همه بازیکنان آرسنال که کاندید عبور از این سد هستند، ساکا مطمئناً به آن نزدیک‌تر است. محمد صلاح نشان داده است که گل‌های قهرمانی لزوماً نباید از یک مهاجم مرکزی باشد.

ساکا فصل گذشته را با ۱۶ گل در لیگ به پایان رساند و نسبت به آمار قبلی ۱۴ و ۱۱ گله خود بهبود یافت. سال به سال، پیشرفت ثابتی از او دیده‌ایم. در سه هفته آینده، ساکا ۲۳ ساله می‌شود.

این پنجاه و نهمین گل ساکا برای آرسنال بود. این عدد در اینجا معنای خاصی داشت؛ ۵۹، تعداد گل‌هایی بود که توسط کوین کمپبل به ثمر رسیده است، بازیکتی که زندگی و یاد او در یک ادای احترام پیش از بازی به طور احساسی گرامی داشته شد. کمپبل در سیستم صوتی ورزشگاه به عنوان «افسانه آرسنال» توصیف شد. قهرمانی‌های ساکا به این معنی است که او در راه رسیدن به این جایگاه قرار دارد.

پس از ۸۰ دقیقه، ساکا با لئاندرو تروسارد تعویض شد. برای سرعت بخشیدن در انجام تعویض، از سمت مقابل نیمکت زمین را ترک کرد. نتیجه این کار، یک دور افتخاری مقابل تماشاگران بود.

ساکا هرگز هنگام ترک زمین به نظر آزادانه حرکت نمی‌کند. سبک بازی او همیشه منجر به ضربات می‌شود. توانایی ساکا در تحمل این ضربات و همچنان ارائه عملکرد خوب، نشانه دیگری از یک بازیکن نخبه است.

در این مورد، سهم ساکا با توجه به پیش‌فصل کوتاه او، حتی چشمگیرتر بود. یک ماه پیش، او در فینال مسابقات قهرمانی اروپا بازی می‌کرد. او تنها دو هفته پیش به تمرینات بازگشت. این بازیکنی است که هنوز در حال پیدا کردن ریتم خود است، و با این حال همچنان تفاوت‌ها را در بازی‌ رقم می‌زند.

آرتتا در مورد ساکا، دکلان رایس و داوید رایا، فینالیست‌های یورو ۲۰۲۴، گفت: «من تعجب نکردم. این همان ذهنیتی بود که آن‌ها بلافاصله پس از بازی آخر داشتند. آن‌ها گفتند: 'من آماده بازی اول خواهم بود'.

«من بعد از تابستان با آن‌ها صحبت کردم و سعی کردم یک برنامه تنظیم کنم. آن‌ها می‌خواستند زود برگردند و این‌جا باشند. آن‌ها در حال آماده شدن بودند حتی زمانی که در تعطیلات بودند. این ذهنیتی است که ما نیاز داریم. اگر بازیکنان این کار را انجام دهند، این روحیه در تیم رشد خواهد کرد و آن‌ها سطح را ارتقا خواهند داد.»

رایا با دفع ضربه سر یورگن استراند لارسن در نیمه اول، سهم قابل توجهی در نتیجه پایانی داشت. از طرف دیگر، رایس آن‌قدر پرتلاش ظاهر شد که دچار گرفتگی عضلانی شد.

در این شرایط، تشویق تماشاچیانی که برای تحسین او ایستاده بودند، می‌توانست درد و رنج ساکا را تسکین دهد. آن‌ها تشخیص دادند که مهارت فردی او آن‌ها را از احتمال یک پایان اعصاب‌خردکن نجات داده است.

کای هاورتز ممکن است دیگر مدعی بزرگ آرسنال برای رسیدن به مرز ۲۰ گل باشد. فصل گذشته، او با وجود اینکه بیشتر نیمه اول فصل را به عنوان هافبک مرکزی بازی می‌کرد، در ۳۷ بازی لیگ به ۱۳ گل رسید. او که این فصل را به عنوان مهاجم آغاز کرد، با یک گل کلاسیک مهاجم مرکزی به کار خود پایان داد. پرش و ضربه سر او، ارسال وسوسه‌انگیز ساکا را به گل تبدیل کرد.

این جنبه دیگری از بازی ساکا است؛ خلاقیت او. او یک پاسور قابل اعتماد است و در دو فصل اخیر لیگ برتر مجموعاً ۲۰ پاس گل به‌ثبت رسانده است.

ساکا بعد از بازی در اینستاگرام گفت: «ما برگشته‌ایم.» او برگشته است. و آرسنال از این بابت سپاسگزار است.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۵/۳۱ ۰۵:۰۱
به قلم سپهر بهارلویی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : The Athletic
بازدید: ۱۴۲ بار
اشتراک‌گذاری
بازی قبلی آرسنال
بورنموث
بورنموث
2 - 0
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - دین کورت
۱۴۰۳/۷/۲۸ ۲۰:۰۰
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
شاختار دونتسک
شاختار دونتسک
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۸/۱ ۲۲:۳۰
آرسنال - لیورپول
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۶ ۲۰:۰۰
پرستون - آرسنال
لیگ کاپ
۱۴۰۳/۸/۹ ۲۳:۱۵
نیوکاسل - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۱۲ ۱۶:۰۰
اینترمیلان - آرسنال
لیگ قهرمانان اروپا
۱۴۰۳/۸/۱۶ ۲۳:۳۰
چلسی - آرسنال
لیگ برتر
۱۴۰۳/۸/۲۰ ۲۰:۰۰
آرسنال - ناتینگهام فارست
لیگ برتر
۱۴۰۳/۹/۳ ۱۸:۳۰