loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر دوران حضور اوبامیانگ در آرسنال
مروری بر دوران حضور اوبامیانگ در آرسنال

مروری بر دوران حضور اوبامیانگ در آرسنال

اوبامیانگ در لاوال فرانسه به دنیا آمد. او پسر پیر اوبامیانگ بازیکن سابق تیم ملی گابن و برادر ناتنی کوچکتر کاتیلینا و ویلی است که هر دو برای تیم های جوانان میلان بازی کرده‌اند.
 
مادرش اسپانیایی است. او با Alysha Behague ازدواج کرده است، این زوج دو پسر به نام‌های Curtys و Pierre دارند.
 
او به چند زبان مسلط است و به فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی صحبت می‌کند.
 
پیر امریک اوبامیانگ، ملی‌پوش گابنی، دوران حرفه‌ای باشگاهی خود را با بازی در باشگاه ایتالیایی آث میلان آغاز کرد، اما هرگز برای این باشگاه به میدان نرفت، زیرا او در یک سری دوره‌های قرضی در فرانسه به فوتبالش ادامه داد.
 
او در سال 2011 به سنت اتین نقل مکان کرد. در آنجا او یک عنوان قهرمانی در جام حذفی را به دست آورد و در سال 2013 به بوروسیا دورتموند پیوست. در آلمان، اوبامیانگ به عنوان بهترین گلزن لیگ در فصل 2016/17 دست یافت و جام حذفی را به دست آورد. او همچنین ششمین گلزن برتر تاریخ باشگاه است.
 
در سال 2018، اوبامیانگ با امضای قراردادی به ارزش 56 میلیون پوند (60 میلیون یورو) به آرسنال پیوست که رکورد نقل و انتقالات باشگاه در آن زمان بود که او را به گران‌ترین بازیکن گابنی در تمام دوران تبدیل کرد. با آرسنال، او یک جام حذفی و سوپرکاپ به دست آورد و به عنوان بهترین گلزن مشترک لیگ برتر در فصل 2018/19 شناخته شد.
 
 
اوبامیانگ بهترین گلزن تاریخ گابن است. او اولین بازی خود را برای بزرگسالان گابن در سال 2009 در سن 19 سالگی انجام داد و در چهار تورنمنت جام ملت های آفریقا و همچنین بازی های المپیک تابستانی 2012 حضور داشت. در سال 2016، اوبامیانگ به عنوان بهترین بازیکن سال آفریقا انتخاب شد. اولین بازیکن گابنی و دومین بازیکن متولد اروپا که برنده این جایزه شده است.
 
2017/18 : اولین فصل
 
در 3 فوریه، اوبامیانگ اولین بازی خود را برای آرسنال در برابر اورتون در لیگ برتر انجام داد و در پیروزی خانگی 5-1 گل چهارم تیم را با یک ضربه چیپ به ثمر رساند. اوبامیانگ پس از از دست دادن مسابقات لیگ اروپا به دلیل حضور در مسابقات لیگ قهرمانان با پیراهن دورتموند، اولین گل خارج از خانه خود را برای این باشگاه در شکست 2-1 خارج از خانه مقابل برایتون به ثبت رساند.
 
اوبامیانگ اولین پاس گل خود را برای هنریک مخیتاریان در پیروزی 3-0 مقابل واتفورد به ثبت رساند. اوبامیانگ همچنین گل دوم توپچی‌ها را به ثمر رساند.
 
اوبامیانگ با دو گل در پیروزی خانگی 3-0 آرسنال مقابل استوک، فرم خوب گلزنی خود را حفظ کرد. گل های اوبامیانگ در برابر استوک (که یکی از آنها اولین پنالتی تبدیل شده او برای باشگاه نیز بود) او را به اولین بازیکنی تبدیل کرد که در شش بازی اول خود برای این باشگاه پنج بار گلزنی کرده است. او دومین بریس خود را برای آرسنال، در آخرین بازی خانگی آرسن ونگر مقابل برنلی به ثمر رساند.
 
اوبامیانگ با به ثمر رساندن تنها گل در پیروزی 1-0 آرسنال در خارج از خانه مقابل هادرزفیلد گلزنی را ادامه داد. اوبامیانگ فصل را با ده گل و چهار پاس گل در سیزده بازی لیگ برتر به پایان رساند و آخرین گلزن آرسنال زیر نظر آرسن ونگر بود.
 
 
2018/19 : کفش طلای لیگ برتر
 
اوبامیانگ اولین گل خود در فصل جدید را در پیروزی 3-2 خارج از خانه مقابل کاردیف در 2 سپتامبر 2018 به ثمر رساند. ضربه اوبامیانگ از خارج از محوطه جریمه به 76 گل متوالی او از داخل محوطه در فوتبال باشگاهی پایان داد و همچنین صد و پنجاهمین گل او در بازی های لیگ بود. اوبامیانگ اولین بازی اروپایی خود را برای آرسنال در پیروزی خانگی 4-2 مقابل ورسکلا با زدن دو گل انجام داد. گل‌های اوبامیانگ به این معنی بود که او در 10 بازی برای آرسنال در ورزشگاه امارات به طور مستقیم در 12 گل نقش داشته است.
 
تا اکتبر 2018، اوبامیانگ از زمان پیوستن به آرسنال در ماه فوریه، 16 گل در بازی های لیگ برتر به ثمر رساند. طبق آمار Opta، او به ازای هر 104.6 دقیقه یک گل در لیگ برتر به ثمر رسانده بود که رکورد بهترین نسبت به ازای هر گل در تاریخ لیگ برتر (حداقل 10 گل) را به نام خود ثبت کرد.
 
اوبامیانگ به اولین بازیکنی تبدیل شد که در آن فصل در لیگ برتر به 10 گل رسید، پس از یک گل در پیروزی 4-2 آرسنال مقابل تاتنهام در دربی شمال لندن در 2 دسامبر. اوبامیانگ گل ابتدایی توپچی ها را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و در نیمه دوم هم دروازه هوگو لوریس را باز کرد. گل چهارم آرسنال هم با پاس گل اوبامیانگ توسط لوکاس توریرا به ثمر رسید که نخستین گلش برای این باشگاه بود. این پیروزی باعث شد که آرسنال با تفاضل گل بهتر نسبت به تاتنهام در جدول لیگ برتر بالاتر از آن‌ها قرار بگیرد.
 
اوبامیانگ اولین هت تریک خود را برای آرسنال در پیروزی 4-2 این باشگاه مقابل والنسیا در 9 مه 2019 به ثبت رساند. گل دوم توپچی‌ها هم با پاس گل اوبامیانگ و گلزنی لاکازت به ثمر رسید. هت تریک اوبامیانگ به این معنی بود که آرسنال به فینال لیگ اروپا صعود کرده و به دومین فینال اروپایی باشگاه در سیزده سال اخیر دست یافته است. همچنین او را به اولین بازیکن آرسنال تبدیل کرد که در نیمه نهایی یک رقابت اروپایی هت تریک کرده است.
 
اوبامیانگ فصل را با دو گل در برد 3-1 خارج از خانه مقابل برنلی به پایان رساند و با 22 گل کفش طلای لیگ برتر را به طور مشترک با محمد صلاح و سادیو مانه به دست آورد.
 
او 90 دقیقه کامل را در شکست 4-1 آرسنال مقابل چلسی در فینال لیگ اروپا بازی کرد و نتوانست تأثیر قابل توجهی بگذارد و این نتیجه به این معنی بود که آرسنال از راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا باز ماند.
 
 
2019/20 و 2020/21 : قهرمانی در جام حذفی
 
در 11 آگوست 2019، اوبامیانگ اولین گل فصل خود و آرسنال را در پیروزی 1-0 مقابل نیوکاسل در سنت جیمز پارک به ثمر رساند. اوبامیانگ اولین گل خانگی خود را در بازی بعدی آرسنال به ثمر رساند، پیروزی 2-1 مقابل برنلی در 17 اوت. اوبامیانگ اولین گل اروپایی خود در این فصل را در 19 سپتامبر در مقابل فرانکفورت در لیگ اروپا به ثمر رساند.
 
پنج گل اوبامیانگ در ماه سپتامبر، شامل گل تساوی مقابل تاتنهام و منچستریونایتد و پیروزی مقابل استون ویلا، باعث شد که او به عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ برتر انتخاب شود.
 
در 5 نوامبر 2019، پس از اینکه گرانیت ژاکا به دلیل واکنشش نسبت به هو شدن از سوی هواداران در جریان بازی مقابل کریستال پالاس، کاپیتانی آرسنال را از دست داد، اونای امری تایید کرد که اوبامیانگ به عنوان کاپیتان جدید باشگاه انتخاب شده است.
 
در 1 دسامبر، پس از اخراج امری، اوبامیانگ هر دو گل را در تساوی 2-2 آرسنال مقابل نوریچ در اولین بازی فردی لیونگبرگ به عنوان سرمربی موقت، به ثمر رساند.
 
اوبامیانگ در تساوی 1-1 آرسنال مقابل کریستال پالاس در 11 ژانویه 2020 گلزنی کرد، اما همچنین به دلیل یک خطای خشن از بازی اخراج شد. اوبامیانگ ابتدا یک کارت زرد از پل تیرنی دریافت کرد، اما این کارت در نهایت توسط VAR به کارت قرمز تبدیل شد که منجر به اولین کارت قرمز اوبامیانگ با پیراهن آرسنال شد و به این معنی بود که مهاجم آرسنال سه بازی بعدی برابر شفیلدیونایتد، چلسی و بورنموث را از دست داده است.
 
در 27 فوریه، در بازی دور یک شانزدهم لیگ اروپا مقابل المپیاکوس، ضربه قیچی اوبامیانگ در وقت اضافه به تیمش اجازه داد تا بازی را به تساوی بکشاند و در مجموع دو بازی از حریفش پیش بیفتد. با این حال، پس از گل دقیقه 119 توسط المپیاکوس که به معنای خروج آرسنال از این رقابت ها بود، اوبامیانگ یک موقعیت عالی گلزنی را از فاصله 5 متری در آخرین ثانیه های مسابقه از دست داد که می توانست تیمش را به دور بعدی برساند.
 
پس از حذف آرسنال، اوبامیانگ عذرخواهی کرد و بابت از دست دادن موقعیت خود ابراز تاسف کرد و گفت: "احساس بسیار بدی دارم. ممکن است این اتفاق بیفتد اما نمی دانم چگونه این شانس را از دست دادم. خسته بودم، مصدومیتی داشتم اما این بهانه ای نیست.''
 
 
پس از از سرگیری لیگ در پی همه گیری کووید-19، اوبامیانگ در سه بازی اول لیگ برتر پس از شروع مجدد برای آرسنال گلی یا پاس گلی نداد، اما در نهایت در 1 ژوئیه در پیروزی 4-0 مقابل نوریچ دو گل به ثمر رساند. اولین گل اوبامیانگ پنجاهمین گل او در لیگ برای آرسنال بود که او را به سریعترین بازیکنی تبدیل کرد که به 50 گل برای این باشگاه در دوران لیگ برتر می‌رسد و تنها در 79 بازی در لیگ به این شاهکار دست یافت، یعنی چهار بازی سریعتر از تیری آنری و همچنین پس از اندی کول، آلن شیرر، رود فن نیستلروی، فرناندو تورس و محمد صلاح به ششمین بازیکن سریع تبدیل شد که به رکورد 50 گل در لیگ برتر دست می‌یابد. او فصل را با 22 گل و یک گل کمتر از جیمی واردی، برنده کفش طلا، به پایان رساند.
 
در 18 جولای، اوبامیانگ در نیمه نهایی جام حذفی مقابل مدافع عنوان قهرمانی منچسترسیتی، هر دو گل را در برد 2-0 برای آرسنال به ثمر رساند و آنها را به فینال فرستاد. در 1 آگوست، او یک پنالتی را به گل تبدیل کرد و گل پیروزی را در فینال به ثمر رساند تا آرسنال 2-1 چلسی را شکست دهد و اوبامیانگ اولین جام خود را با این باشگاه برنده شود و اولین آفریقایی شد که به عنوان کاپیتان جام حذفی را بالای سر می‌برد.
 
 
در 29 آگوست 2020، اوبامیانگ پس از پایان بازی با تساوی 1-1، گلی را در زمان عادی بازی و پنجمین و آخرین ضربه را در ضربات پنالتی مقابل لیورپول در کامیونتی شیلد به ثمر رساند.
 
 
در 12 سپتامبر، او در اولین بازی لیگ فصل جدید گل سوم آرسنال را در پیروزی 3-0 خارج از خانه مقابل فولام به ثمر رساند. در 15 سپتامبر، اوبامیانگ یک قرارداد سه ساله جدید با آرسنال امضا کرد. در 1 نوامبر، او یک پنالتی را در برد 1-0 خارج از خانه مقابل منچستریونایتد به ثمر رساند تا آرسنال اولین برد خود را در لیگ برتر در اولدترافورد از سال 2006 به ارمغان آورد.
 
اوبامیانگ دو گل برای آرسنال در پیروزی 3-0 مقابل نیوکاسل در 18 ژانویه 2021 به ثمر رساند. با این حال، او در سه مسابقه بعدی باشگاه بازی نکرد تا به مادر بیمار خود رسیدگی کند. در 14 فوریه، اوبامیانگ اولین هت تریک خود در لیگ برتر را در پیروزی 4-2 مقابل لیدز به ثبت رساند تا او را به 200 گل در پنج لیگ معتبر اروپایی رساند.
 
در 25 فوریه، او دو گل مقابل بنفیکا در برد 3-2 به ثمر رساند تا در جمع 16 تیم نهایی لیگ اروپا حضور داشته باشند. در 14 مارس، اوبامیانگ در دربی شمال لندن مقابل تاتنهام به دلایل انضباطی از ترکیب اصلی کنار گذاشته شد. در هفته شانزدهم فصل 2021/22، اوبامیانگ از ترکیب تیم برای بازی آرسنال مقابل ساوتهمپتون کنار گذاشته شد و میکل آرتتا باز هم دلایل انضباطی را ذکر کرد. سه روز بعد، بازوبند کاپیتانی از اوبامیانگ گرفته شد.
 
در نهایت در تاریخ 31 ژانویه 2022 اوبامیانگ به صورت رایگان از آرسنال جدا و به بارسلونا پیوست.
 
 
عملکرد پیر امریک اوبامیانگ در دوران حضورش در آرسنال :
 
لیگ برتر : 128 بازی - 68 گل - 16 پاس گل
 
لیگ اروپا : 26 بازی - 14 گل - 4 پاس گل
 
جام حذفی : 4 بازی - 6 گل
 
جام اتحادیه : 4 بازی - 3 گل - 1 پاس گل
 
سوپرکاپ : 1 بازی - 1 گل
 
مجموع : 163 بازی - 92 گل - 21 پاس گل
 
افتخارات تیمی :
یک جام حذفی
یک کامیونتی شیلد
 
افتخارات فردی :
بهترین بازیکن آرسنال در فصل 2019/20
کفش طلای لیگ برتر در فصل 2018/19
حضور در تیم منتخب لیگ برتر در فصل 2019/20
حضور در تیم منتخب لیگ اروپا در فصل 2018/19
بازیکن ماه لیگ برتر در اکتبر 2018 و سپتامبر 2019
 
 
عملکرد اوبامیانگ به تفکیک سال‌ها :
 
》2017/18 : 14 بازی - 10 گل - 4 پاس گل
 
》2018/19 : 51 بازی - 31 گل - 8 پاس گل
 
》2019/20 : 44 بازی - 29 گل - 3 پاس گل
 
》2020/21 : 39 بازی - 15 گل - 4 پاس گل
 
》2021/22 : 15 بازی - 7 گل - 2 پاس گل
 
 
آمار و ارقامی جالب از اوبامیانگ در دوران حضورش در آرسنال :
 
اولین بازی : 3 فوریه 2018 مقابل اورتون
 
آخرین بازی : 6 دسامبر 2021 مقابل اورتون
 
اولین گل : 3 فوریه 2018 مقابل اورتون
 
آخرین گل : 22 اکتبر 2021 مقابل استون ویلا
 
اولین پاس گل : 11 مارس 2018 مقابل واتفورد
 
آخرین پاس گل : 22 اکتبر 2021 مقابل استون ویلا
 
بیشترین بازی مقابل : منچسترسیتی - 10
 
بیشترین پیروزی مقابل : نیوکاسل - 8
 
بیشترین تساوی مقابل : کریستال پالاس - 5
 
بیشترین شکست مقابل : منچسترسیتی - 9
 
بیشترین گل مقابل : برنلی - 8
 
بیشترین پاس گل مقابل : نیوکاسل و وستهم - 3
 
بیشتر از همه با ژاکا در یک بازی همبازی بود : 125 بازی
 
بیشتر از همه با گوندوغان در یک مسابقه رودررو شد : 10 بازی
 
گل‌ها به تفکیک نیمه‌ها :
نیمه اول : 38
نیمه دوم : 52
وقت اضافه : 2
 
92 گل خودش رو در 68 بازی به ثمر رساند :
3 بار هت‌تریک
18 بار بریس
47 بار تک گل
 
در 68 بازی که موفق به گلزنی شد آرسنال 47 پیروزی، 14 تساوی و 7 شکست رو تجربه کرد و در 28 بازی گل پیروزی بخش رو به ثمر رسوند
 
بهترین عملکرد در یک بازی : هت تریک مقابل والنسیا، لیدز و وست بروم
 
15 بار پشت ضربه پنالتی ایستاد و 5 پنالتی رو از دست داد
 
10 کارت زرد و یک کارت قرمز از داوران دریافت کرد
 
مجموعاً 106 روز رو مصدوم بود و 21 بازی رو از دست داد
 
در آرسنال با 4 سرمربی مختلف کار کرد :
آرسن ونگر : 14 بازی
اونای امری : 67 بازی
فردی لیونبرگ : 6 بازی
میکل آرتتا : 76 بازی
 
 
92 گل اوبامیانگ با پیراهن آرسنال در برابر این تیم‌ها به ثمر رسید :
 
8 گل : برنلی
 
6 گل : واتفورد و نیوکاسل
 
5 گل : نوریچ
 
4 گل : اورتون، لسترسیتی، تاتنهام، کریستال پالاس، فولام، منچستریونایتد و والنسیا
 
3 گل : برایتون، بورنموث، چلسی، لیدز و وست بروم
 
2 گل : استون ویلا، ساوتهمپتون، استوک، کاردیف، منچسترسیتی، ورسکلا، رن، فرانکفورت و بنفیکا
 
1 گل : هادرزفیلد، ولورهمپتون، وستهم، لیورپول، المپیاکوس و راپیدوین
 
 
منابع : سایت های ویکی‌پدیا و ترنسفرمارکت

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع :
بازدید: ۸۴۰ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰