loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 1999/2000
مروری بر فصل 1999/2000

مروری بر فصل ۱۹۹۹/۲۰۰۰

فصل 1999/2000 صد و دومین فصل فوتبال رقابتی بود که توسط آرسنال انجام شد. این باشگاه با 18 امتیاز کمتر از منچستریونایتد، فصل را به پایان رساند. آرسنال در ضربات پنالتی از هر دو رقابت‌های حذفی خارج شد (توسط لسترسیتی در دور چهارم جام حذفی و در همان مرحله از جام اتحادیه توسط میدلزبورو). آرسنال برای دومین فصل متوالی نتوانست از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا عبور کند. با این حال، کسب مقام سوم، آن‌ها را به جام یوفا برد. آرسنال در نهایت به فینال رسید تا با گالاتاسرای در کپنهاگ دیدار کند. این مسابقه تحت الشعاع درگیری بین هر دو دسته از هواداران قرار گرفت. آرسنال پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی 4-1 شکست خورد.
 
عملکردهای متناقض در لیگ، به ویژه خارج از خانه، باعث شد که آرسنال هرگز تهدیدی جدی برای منچستریونایتد، قهرمان لیگ، ایجاد نکند. پاتریک ویرا، اواخر پاییز پس از درگیری با بازیکن وستهم، نیل روداک، از بازی محروم شد. در ماه اکتبر، آرسنال به طور قابل توجهی در برابر چلسی یک کامبک را انجام داد و نوانکو کانو در 15 دقیقه پایانی بازی هت تریک کرد. هشت برد متوالی بین مارس و می، آرسنال را از رتبه پنجم به دوم رساند و این تیم با 73 امتیاز فصل را به پایان رساند.
 
در شروع فصل 1999-2000، آرسنال به حمایت طولانی مدت خود از JVC پایان داد. باشگاه قراردادی سه ساله با SEGA به عنوان جایگزین به ارزش 10 میلیون پوند امضا کرد. نام SEGA Dreamcast روی کیت خانگی وجود داشت، در حالی که SEGA روی کیت دوم و زرد رنگ دوخته شده بود.
 
 
ورودی ها :
 
تیری آنری - یوونتوس
داور شوکر - رئال مادرید
اولگ لوژنی - دیناموکیف
سیلوینیو - کورینتیانس
استفان مالز - مونیخ 1860
 
خروجی ها :
 
نیکلاس آنلکا - رئال مادرید
استیو بولد - ساندرلند
لوییز بوامورته - ساوتهمپتون
کابا دیاوارا - مارسی
 
 
سوپرکاپ
 
چریتی شیلد 1999 بین منچستریونایتد و آرسنال در استادیوم ومبلی در 1 اوت برگزار شد. منچستریونایتد هفت دقیقه مانده به پایان نیمه اول پیش افتاد اما گل های دیرهنگام کانو و ری پارلور باعث پیروزی آرسنال در این مسابقه شد. ونگر معتقد بود که این نتیجه نشان می دهد که تیمش "برای فصل آماده است" و فکر می‌کند "...از نظر روانی مهم است که یونایتد را شکست دهیم، به خصوص پس از عملکرد عالی که آنها داشته‌اند".
 
 
لیگ برتر
 
آگوست تا اکتبر
 
آرسنال لیگ را با بازی خانگی مقابل لسترسیتی آغاز کرد. آنری به همراه اورمارس و آپسون بازی را از روی نیمکت آغاز کرد، در حالی که شوکر هم غایب بود. پس از یک نیمه آرام، لستر گل ابتدایی را به ثمر رساند. دنیس برکمپ در دقیقه 65 بازی را برای آرسنال به تساوی کشاند و با پایان یافتن زمان، تیم میزبان در شرایطی غیرمنتظره گل برتری را به ثمر رساند. فرانک سینکلر، مدافع لستر، پس از ناتوانی لستر در ضربه کرنر، توپ را با ضربه سر به پشت دروازه تیمش فرستاد. سه روز بعد، امانوئل پتی و برکمپ در پیروزی آرسنال مقابل دربی کانتی گلزنی کردند. عملکرد تیم توسط ونگر "بیشتر انعطاف پذیر تا درخشان" توصیف شد. آرسنال در 14 اوت 1999 با ساندرلند تازه صعود کرده به تساوی 0-0 رسید، در مسابقه ای که پتی و برکمپ هر دو دچار مصدومیت شدند. یک هفته پس از اینکه این تیم در هایبوری مقابل منچستریونایتد قرار گرفت. این بازی به‌عنوان «اولین مسابقه تعاملی زنده دنیا» نام‌گذاری شد که به بینندگان Sky Digital امکان دسترسی به آمار و زوایای دوربین جایگزین را می‌دهد. روی کین، هافبک یونایتد دو گل به ثمر رساند تا برتری دقیقه 41 آرسنال را برگرداند و اولین شکست تیم میزبان از دسامبر 1997 را به ارمغان آورد. آرسنال سه روز بعد بهبود یافت و برادفورد سیتی را دو بر صفر شکست داد، اما در آخرین بازی خود در آنفیلد به لیورپول باخت.
 
 
سپتامبر شاهد پیروزی آرسنال در تمام بازی های لیگ بود. شوکر در خانه مقابل استون ویلا اولین گل های خود را برای این باشگاه به ثمر رساند و مورد تمجید ونگر سرمربی خود قرار گرفت: "او فقط وسواس گلزنی دارد. شما احساس می کنید وقتی درون محوطه است به هدف می زند." در بازی خارج از خانه مقابل ساوتهمپتون، آنری اولین گل خود را برای آرسنال به ثمر رساند. این بازیکن به عنوان بازیکن تعویضی، توپ را از تونی آدامز دریافت کرد و در فاصله 20 یاردی پشت به دروازه، چرخید و توپ را از کنار گلر پل جونز عبور داد. آنری بعداً اعتراف کرد که شکست او در گلزنی برای آرسنال قبل از آن باعث سرافکندگی او شده است: "گل امروز برای من بسیار مهم بود. من حداقل 14 یا 15 موقعیت را برای آرسنال از دست داده بودم و اعتماد به نفسم پایین بود." کانو تنها گل دیدار مقابل واتفورد را به ثمر رساند که آرسنال را با دو امتیاز کمتر از صدرنشین منچستریونایتد در رده سوم قرار داد.
 
 
آرسنال در هفته اول اکتبر به مصاف وستهم رفت. دیکسون، وینتربرن و اورمارس استراحت داشتند و اولگ لوژنی، سلیوینیو و داور شوکر جایگزین شدند. علیرغم تسلط آرسنال بر بازی، پائولو دی کانیو، مهاجم وستهم، در هر نیمه گلزنی کرد تا تیمش در این مسابقه پیروز شود. پاتریک ویرا در جریان بازی به دلیل خطا روی دی کانیو اخراج شد. بلافاصله پس از آن درگیری بین بازیکن و نیل راداک رخ داد. ویرا متعاقباً متهم شد، شش مسابقه محروم شد و توسط اتحادیه فوتبال 45 هزار پوند جریمه شد. شوکر در 16 اکتبر 1999 در هایبوری دو بار مقابل اورتون گل زد. آرسنال سپس به استمفوردبریج رفت تا با چلسی روبرو شود. به نظر می‌رسید که گل های توره آندره فلو و دن پترسکیو باعث پیروزی تیم میزبان شده باشد، قبل از اینکه کانو در فاصله 15 دقیقه هت تریک کند. شوکر، هم تیمی کانو، گل سوم را "زیبا" توصیف کرد، در حالی که برکمپ اضافه کرد: "مهارت هایی که او به دست آورده، حرکاتی که انجام می‌دهد، چیزی است که دوست دارید تماشا کنید و از آن یاد بگیرید. من او را در تمرین تماشا می‌کنم و این باعث خوشحالی است." این ماه با تساوی بدون گل در خانه مقابل نیوکاسل به پایان رسید که آرسنال را با سه امتیاز کمتر از لیدز، صدرنشین لیگ، چهارم کرد.
 
 
نوامبر تا فوریه
 
اولین بازی ماه نوامبر آرسنال دربی شمال لندن مقابل تاتنهام بود. پس از 20 دقیقه، تاتنهام با گل های استفن ایورسن و تیم شروود 2-0 پیش بود. ویرا با ضربه سر برای آرسنال گل زد، اما هیچ گل دیگری در بازی وجود نداشت. در نیمه دوم، لیونبرگ و کیون در وقت های تلف شده از زمین اخراج شدند تا آرسنال 9 نفره بازی را به پایان برساند. این تیم با پیروزی 5-1 مقابل میدلزبورو به این دیدار پاسخ داد که در آن اورمارس سه گل به ثمر رساند. آرسنال سپس در 28 نوامبر 1999 دربی کانتی را شکست داد. آنها ماه را در رتبه سوم، سه امتیاز کمتر از لیدز صدر جدولی به پایان رساندند.
 
 
ژیل گریماندی، دیکسون و اورمارس در پیروزی آرسنال مقابل لسترسیتی در اوایل دسامبر، هر کدام یک گل به ثمر رساندند. متیو آپسون پس از آسیب دیدگی زانو مجبور شد قبل از نیم ساعت از زمین خارج شود. آرسنال در 18 دسامبر 1999 مقابل ویمبلدون به تساوی رسید. گل نیمه دوم آنری باعث خنثی شدن گل ویمبلدون شد. سانتر مارکوس گیل به کارل کورت برخورد کرد که ضربه او به پای چپ الکس منینگر برخورد کرد و به داخل دروازه رفت. فرم ضعیف در کریسمس ادامه یافت. آرسنال 3-2 به کاونتری در روز باکسینگ دی باخت. راب هیوز از روزنامه تایمز به نگرانی های خود در مورد خط دفاعی آرسنال اشاره کرد که: " آن‌ها فصل گذشته 17 گل دریافت کردند، اما اکنون، در نیمه راه، 20 گل دریافت کرده‌اند" ویرا برای بازی در مقابل صدرنشین لیگ، لیدز، که هشت امتیاز جلوتر از آرسنال بود، بازگشت. ونگر خط دفاع را تغییر داد، دیکسون و وینتربرن را به جای لوژنی و سیلوینیو کنار گذاشت، در حالی که گریماندی جایگزین کیون شد که مصدوم بود. لیونبرگ و آنری برای آرسنال در پیروزی 2-0 گلزنی کردند تا تیم در پایان سال 1999 سوم شود. آدامز پس از بازی با لیدز عنوان کرد که بی‌تجربه بودن و ترکیب کم تیم حریف شانس آن‌ها را برای قهرمانی در لیگ به خطر می‌اندازد: "آنها همچنان در جام یوفا و جام حذفی نیز حضور دارند. بنابراین به فوریه که می‌رسد، آنها این فشار را احساس خواهند کرد و تا زمانی که آن دوران نگذرانی نمی‌دانی چگونه است.''
 
 
در 3 ژانویه 2000، آرسنال با شفیلد ونزدی در هیلزبورو بازی کرد و با تساوی 1-1 متوقف شد. دو نگرانی برای آرسنال، آسیب دیدگی مچ پا اوورمارس در طول مسابقه و غیبت کانو بود که به نمایندگی از کشورش در جام ملت‌های آفریقا حضور داشت. آرسنال یک پیروزی 4-1 را در برابر ساندرلند ثبت کرد تا همراه با منچستریونایتد در رده دوم قرار گیرد. اولین بازی مقابل آرسنال در اولدترافورد در 24 ژانویه 2000 بود. آرسنال بازی را بهتر آغاز کرد و با عملکرد خوب لیونبرگ، پس از 11 دقیقه 1-0 پیش افتاد. یونایتد در حالی که بازی ادامه داشت، "تازه تر" به نظر می رسید و تدی شرینگهام تعویضی، در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند.
 
در ماه فوریه چالش قهرمانی آرسنال با شکست های متوالی بدتر شد. اولین شکست در Valley Parade، در شهر برادفورد رقم خورد. مهاجم برادفورد دین ساندرز در دقیقه 57 گل برتری بازی را به ثمر رساند که پنجمین شکست آرسنال در 12 بازی خارج از خانه لیگ را رقم زد. سپس تیم یک هفته بعد در خانه به لیورپول باخت و به رتبه سوم رسید. این ماه با پیروزی 3-1 مقابل ساوتهمپتون به پایان رسید که در آن برکمپ و کانو به ترکیب اصلی بازگشتند.
 
 
مارس تا مه
 
گل دیرهنگام دیکسون باعث شد آرسنال یک امتیاز در برابر استون ویلا در 5 مارس 2000 کسب کند. تیم بدون آدامز، کیون و اورمارس، یک هفته بعد به میدلزبورو باخت. ونگر پس از آن پذیرفت که تیمش هزینه شرکت در مسابقات اروپایی را پرداخت کرده است، زیرا زمان کافی برای ریکاوری نداشته است. ما فقط دو روز و نیم فرصت داشتیم، که کافی نیست، به خصوص زمانی که شما در سفر هستید". آرسنال یک هفته بعد تاتنهام را شکست داد. آنری، گریماندی و کانو هر کدام در پیروزی 3-0 آرسنال مقابل کاونتری گلزنی کردند. پس از 30 بازی، آرسنال در جایگاه چهارم قرار داشت، دو امتیاز کمتر از لیورپول در رتبه سوم و 13 امتیاز کمتر از منچستریونایتد صدرنشین.
 
با وجود ده نفره بازی کردن مقابل ویمبلدون پس از اخراج لوژنی، آرسنال رقبای لندنی خود را سه بر یک شکست داد. قبل از بازی خارج از خانه مقابل لیدز در 16 آوریل 2000، هر دو باشگاه یک دقیقه سکوت به احترام دو هوادار لیدز که در استانبول به قتل رسیدند، انجام دادند. سپس ونگر و بازیکنانش دسته‌های گل را به همتایان خود اهدا کردند. آرسنال در دقیقه 21 پیش افتاد. آنری، جاناتان وودگیت را با سرعت بالا شکست داد و بیستمین گل فصل خود را به ثمر رساند. گل‌های بعدی توسط کیون، کانو و اورمارس منجر به پیروزی 4-0 شد و آرسنال را بالاتر از لیدز با تفاضل گل بهتر به رتبه سوم رساند. آرسنال واتفورد را شکست داد و با پیروزی 1-0 مقابل اورتون به پایان قدرتمند خود در فصل ادامه داد تا به مقام دوم برسد. ونگر معتقد بود منچستریونایتد که در آوریل قهرمانی خود را حفظ کرد، از سازماندهی لیگ به نفع آنها سود برده است: "آنها تعطیلات زمستانی داشتند. آن‌ها در جام حذفی بازی نکردند. همه اینها اشتباه بود. استراحت برای آن‌ها خوب بود زیرا در همان زمان ما امتیازات را کم کردیم و تیم های دیگر هم همینطور''
 
 
پتی گل دقیقه 90 را برای آرسنال مقابل وستهم به ثمر رساند و پیروزی بعدی مقابل چلسی باعث شد که آرسنال در رده دوم قرار گیرد، زیرا لیدز و لیورپول نتوانستند در بازی های خود پیروز شوند. آرسنال در برابر شفیلد ونزدی به تساوی 3-3 رسید که باعث سقوط حریف به دسته پایین‌تر شد. آرسنال رقابت های لیگ را مقابل نیوکاسل در سنت جیمز پارک پایان داد. ونگر به چند بازیکن تیم اصلی استراحت داد تا هفته بعد فینال جام یوفا 2000 را در اولویت قرار دهد. آرسنال 4-2 شکست خورد و آلن شیرر مهاجم نیوکاسل سیصدمین گل دوران حرفه ای خود را به ثمر رساند.
 
تیری آنری با 17 گل در رده پنجم جدول آقای گلی و دنیس برکمپ با 9 پاس گل در رده چهارم برترین پاسورهای لیگ قرار گرفتند. ضمن اینکه آنری در ماه آوریل بهترین بازیکن لیگ شناخته شد. پاتریک ویرا هم در تیم منتخب فصل قرار گرفت.
 
 
جام حذفی
 
آرسنال با توجه به جایگاهش در لیگ برتر در دور سوم وارد این رقابت ها شد. بازی ابتدایی آنها یک برد 3-1 مقابل بلکپول دسته دومی بود، جایی که گریماندی، آدامز و اورمارس گل‌ها را به ثمر رساندند. در دور چهارم، آرسنال در هایبوری به مصاف لسترسیتی رفت. مسابقه بدون گل به پایان رسید، به این معنی که یک بازی مجدد در خیابان فیلبرت باید برگزار شود. در حالی که هیچ یک از دو تیم نتوانستند در 90 دقیقه و وقت اضافه گلزنی کنند، بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. پگی آرفکساد، دروازه بان لستر، ضربات پنالتی دیکسون و گریماندی را مهار کرد تا به تیمش کمک کند تا پیروز شود. ونگر گفت که از باخت "ناراحت" است و افزود: "مهمترین چیز لیگ است و ما باید روی آن تمرکز کنیم."
 
 
جام اتحادیه
 
آرسنال به همراه سایر باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های اروپایی از دور سوم جام اتحادیه به این مسابقات اضافه شدند. این تیم در 11 اکتبر 1999 برای رویارویی با تیم لیگ دسته اولی پرستون نورث اند قرعه کشی شد. کانو و استفان مالز هر کدام یک گل به ثمر رساندند تا اطمینان حاصل شود که آرسنال به دور چهارم صعود می‌کند، جایی که آنها خارج از خانه با میدلزبرو بازی کردند. این تیم پس از تساوی در ضربات پنالتی از دور مسابقات خارج شد.
 
 
لیگ قهرمانان اروپا
 
کسب مقام دوم لیگ برتر در فصل قبل، جواز حضور آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا را تضمین کرد. برای دومین فصل متوالی، آرسنال بازی های خانگی خود را در ورزشگاه ومبلی انجام داد. این باشگاه در گروه B، همراه با فیورنتینا، بارسلونا و AIK سوئد حضور داشت. در بازی نخست مقابل فیورنتینا، آرسنال مالکیت توپ را در اختیار داشت و موقعیت‌های بهتری برای بازی ایجاد کرد، اما پس از از دست دادن پنالتی دیرهنگام کانو، بیش از یک امتیاز کسب نکرد. این تیم یک هفته بعد AIK را در ومبلی شکست داد و با بارسلونا در نیوکمپ به تساوی رسید. در دور برگشت، بارسلونا آرسنال را 4-2 شکست داد و توسط فیورنتینا هم شکست خوردند. گابریل باتیستوتا تنها گل این مسابقه را به ثمر رساند. اورمارس در آخرین بازی گروهی آرسنال در خارج از خانه مقابل AIK دو گل به ثمر رساند.
 
 
جام یوفا
 
از آنجایی که آرسنال در گروه خود در لیگ قهرمانان اروپا سوم شد، وارد جام یوفا شد. ونگر گفت که با توجه به ضعیف بودن تیم های جام یوفا نسبت به لیگ قهرمانان، قصد دارد مسابقات را جدی بگیرد. آرسنال بازی های خانگی خود را به جای ومبلی در هایبوری انجام داد.
 
دور سوم
 
آرسنال مقابل نانت فرانسه قرار گرفت و بازی رفت را 3-0 برد. وینتربرن یکی از این سه گل را به ثمر رساند. این تیم بازی برگشت را 3-3 مساوی کرد، اگرچه برای صعود آنها در مجموع کافی بود.
 
دور چهارم
 
در خانه دپورتیوو لاکرونیا، آرسنال در دقیقه 5 توسط دیکسون دروازه را باز کرد و گل های بعدی آنری، کانو و برکمپ تضمین کرد که این اولین پیروزی باشگاه مقابل حریف اسپانیایی در اروپا بود. اگرچه این تیم در بازی دوم شکست خورد اما آرسنال در مجموع 6-3 پیروز شد.
 
یک چهارم نهایی
 
در مقابل وردربرمن، آرسنال بازی اول را 2-0 با گل های آنری و لیونبرگ برد و پارلور در بازی برگشت هت تریک کرد.
 
نیمه نهایی
 
آرسنال در نیمه نهایی با باشگاه لنس فرانسه روبرو شد و بازی اول را با یک گل انفرادی که برکمپ در دقیقه دوم به ثمر رساند برنده شد. پیروزی در بازی برگشت باعث شد تا به فینال برسیم. ونگر پس از آن اظهار داشت: "مردم می‌گویند ما نباید به این رقابت‌ها می‌آمدیم، اما ما به این آسانی به فینال نرسیدیم؛ ما 14 بازی انجام داده‌ایم تا به اینجا برسیم."
 
فینال
 
در بازی فینال مقابل گالاتاسرای در کپنهاگ، پس از چاقو خوردن یک هوادار آرسنال، درگیری بین هواداران بریتانیایی و ترک در میدان شهرداری شهر رخ داد. این حادثه که رسانه ها آن را «نبرد کپنهاگ» نامیدند، منجر به مجروح شدن 19 غیرنظامی و دستگیری 60 نفر شد. مسابقه به خودی خود یک ماجرای کم رنگ بود. هیچ یک از دو تیم پس از 90 دقیقه گلی به ثمر نرساندند و در وقت‌های اضافه گئورگه حاجی از بازی اخراج شد. در ضربات پنالتی آرسنال پس از اینکه شوکر و پاتریک ویرا ضربات پنالتی خود را از دست دادند، شکست خورد.
 
 
آمار و ارقام
 
آرسنال در مجموع از 32 بازیکن در طول فصل 1999/2000 استفاده کرد و 15 گلزن مختلف داشت. همچنین شش نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. کانو در 50 بازی حضور داشت در حالی که ویرا بیشترین حضور در ترکیب اصلی آرسنال را داشت.
 
این تیم در مجموع 106 گل در تمام رقابت ها به ثمر رساند. برترین گلزن آنری با 26 گل و پس از آن کانو با 17 گل قرار داشتند. شش بازیکن آرسنال در طول فصل اخراج شدند: ویرا، کیون، آنری، گریماندی (دوبار) و لوژنی.
 

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۴:۰۲
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: لیگ برتر انگلستان
منبع : Wikipedia
بازدید: ۱,۳۲۷ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰