loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2003/04
مروری بر فصل 2003/04

مروری بر فصل ۲۰۰۳/۰۴

فصل 2003/04 صد و ششمین فصل در تاریخ باشگاه فوتبال آرسنال بود. این باشگاه عنوان قهرمانی رقابت های لیگ برتر را بدون حتی یک شکست به پایان رساند با رکورد 26 برد و 12 تساوی. آرسنال در نیمه نهایی جام حذفی و جام اتحادیه به ترتیب مقابل منچستریونایتد و میدلزبورو حذف شد و در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی از دور مسابقات کنار رفت.

شروع قدرتمند باعث شد آرسنال پس از چهار بازی در صدر جدول لیگ باشد. تساوی این تیم مقابل منچستریونایتد در ماه سپتامبر، اتفاق ناخوشایندی را بین هر دو باشگاه رقم زد: اتحادیه فوتبال چندین بازیکن آرسنال را به دلیل نقش داشتن در نزاع دسته جمعی که پس از بازی رخ داد، جریمه کردند. در ماه نوامبر، آرسنال با یک گل دیناموکیف را شکست داد و به طرز چشمگیرتری 5 گل مقابل اینترمیلان در سن سیرو به ثمر رساند - دو نتیجه که شروعی برای شروع مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بود. در آغاز سال، این تیم در 9 بازی متوالی لیگ پیروز شد تا جایگاه اول را تثبیت کند. در هفته اول آوریل، آنها از جام حذفی و لیگ قهرمانان حذف شدند، اما در پایان ماه با تساوی 2-2 مقابل تاتنهام، مقام خود را به عنوان قهرمان لیگ تضمین کردند.

نقل و انتقالات

فعالیت نقل و انتقالات آرسنال در تابستان با توجه به محدودیت های مالی که با پروژه ورزشگاه جدید این باشگاه به وجود آمد، نسبتاً آرام بود. این باشگاه توانست هسته اصلی تیم خود را حفظ کند و قراردادهای جدیدی با پت ویرا و رابرت پیرس امضا کرد. ینس لمن جایگزین دیوید سیمن شد که به منچسترسیتی پیوسته بود. اولگ لوژنی، مدافع اوکراینی با انتقالی آزاد با پیوستن به ولورهمپتون به 4 سال همکاری خود با این باشگاه پایان داد. فرانسیس جفرز که فرصت های محدودی در تیم اصلی پیدا کرد، به صورت قرضی یک فصل به باشگاه سابق خود اورتون پیوست. جیووانی فن برونکهورست با قراردادی مشابه به بارسلونا نقل مکان کرد تا در پایان فصل یک انتقال دائمی داشته باشد. چندین بازیکن جوان، از جمله گائل کلیشی از کان خریداری شدند. در ژانویه 2004، آرسنال خوزه آنتونیو ریس مهاجم اسپانیایی را از سویا به خدمت گرفت.

لباس باشگاه نسبت به فصل قبل بدون تغییر باقی ماند. یک پیراهن قرمز با آستین، شورت و جوراب سفید. کیت جدید خارج از خانه، یک پیراهن با سیستم عامل زرد با یقه آبی و کوتاه، بر اساس نوار آرسنال که در فینال جام حذفی سال 1979 پوشیده شده بود، ساخته شد.

سوپرکاپ

کامیونتی شیلد 2003، بین منچستریونایتد و آرسنال در ورزشگاه میلنیوم کاردیف در 10 اوت برگزار شد. آرسنال در پی قهرمانی در جام حذفی در فصل گذشته در این مسابقه شرکت کرد، در حالی که منچستریونایتد قهرمان لیگ شده بود. لمن اولین بازی خود را برای آرسنال انجام داد و توره همچنان با کمپل در مرکز خط دفاع شریک بود. یونایتد در دقیقه 15 توسط میکل سیلوستره پیش افتاد، اما آنری خیلی زود از روی یک ضربه ایستگاهی برای آرسنال گل تساوی را به ثمر رساند. جفرز در نیمه دوم به دلیل خطا بر روی فیل نویل از زمین اخراج شد و گل دیگری به ثمر نرسید تا نتیجه مسابقه با ضربات پنالتی مشخص شود. تیم هاوارد، ضربات پنالتی فن برونکهورست و پیرس را مهار کرد و یونایتد در ضربات پنالتی بازی را 4-3 برد. ونگر به حضور کم تماشاگران آرسنال پس از بازی اشاره کرد و گفت که این بدان معناست که "اشتهای کمتر و کمتری" برای قهرمانی در این جام وجود دارد. او از شروع فصل لیگ در شنبه بعد ناراضی بود: "ترجیح می دادم دو هفته دیگر فرصت داشتم، به خصوص برای بازیکنان فرانسوی که در جام کنفدراسیون ها حضور داشتند. ما مطمئناً به اندازه منچستریونایتد آماده نبودیم."



لیگ برتر

آگوست تا اکتبر

آرسنال در هفته اول فصل در هایبری میزبان اورتون بود. سول کمپل در دقیقه 25 به دلیل خطا روی توماس گراوسن، از بازی اخراج شد. آرسنال، علیرغم ضعف تیمش، بعد از 58 دقیقه دو گل پیش افتاد، قبل از اینکه توماژ رادزینسکی در اواخر وقت برای میهمان گلزنی کند. یک هفته پس از آن بازی، سفر به استادیوم ریورساید برای رویارویی با میدلزبرو با پیروزی 4-0 به پایان رسید. سه گل اول که توسط آنری، گیلبرتو و ویلتورد به ثمر رسید، همگی در نیمه اول به ثمر رسید. سه روز بعد، کمپل و آنری گلزنی کردند تا استون ویلا با دو گل شکست بخورد. آرسنال شروع عالی خود را در فصل با پیروزی خارج از خانه مقابل منچسترسیتی در 31 اوت 2003 ادامه داد. با محرومیت کمپل، مارتین کیون با توره در مرکز خط دفاعی شریک شد. اگرچه آرسنال ابتدا گل به خودی را دریافت کرد - یک گل به خودی "کمیک" توسط لاورن - و به گفته مت دیکینسون، روزنامه نگار، "بدترین 45 دقیقه ای را که هر یک از هوادارانش می توانند به خاطر بسپارند" را انجام داد، اما ویلتورد در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند و فردی لیونبرگ گل برتری را به ثمر رساند. چهار پیروزی متوالی، آرسنال را با سه امتیاز اختلاف نسبت به منچستریونایتد در رده اول نگه داشت.

به دلیل بازی های بین المللی، آرسنال دو هفته بازی نکرد. در از سرگیری فوتبال باشگاهی، آن‌ها در خانه با پورتموث تازه صعود کرده روبرو شدند. تدی شرینگهام تیم میهمان را شایسته برتری کرد، قبل از اینکه آرسنال یک پنالتی دریافت کند که پیرس در محوطه جریمه توسط دژان استفانوویچ سرنگون شد. آنری گل زد و اگرچه عملکرد آن‌ها در نیمه دوم به طرز محسوسی بهبود یافت، بازی با تساوی به پایان رسید. هری ردنپ، سرمربی پورتموث پس از بازی از تصمیم پنالتی شاکی بود و می‌گفت پیرس برای شیرجه باید کارت زرد بگیرد. خود این بازیکن اتهامات مبنی بر فریب داور را رد کرد و گفت: "من شیرجه نرفتم و کلاهبردار نیستم. این شیوه بازی من نیست."

یک هفته بعد، آرسنال به دیدار منچستریونایتد در اولدترافورد رفت. با تصمیم ونگر ری پارلور و لیونبرگ به پیرس و ویلتورد ترجیح داده شدند. کمپل به دلیل از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌اش سفر نکرد. در دقیقه 80، ویرا به دلیل دریافت دومین کارت زرد از زمین اخراج شد. او سعی کرد رود فن نیستلروی را آسیب بزند که توسط داور استیو بنت مشاهده شد. با نتیجه 0-0، یونایتد در دقیقه 90 صاحب یک پنالتی شد، اما ضربه پنالتی فن نیستلروی به تیر دروازه برخورد کرد. بعد از سوت پایان بازی، فن نیستلروی توسط چند بازیکن آرسنال احاطه شد که به درگیری بین دو تیم منجر شد. شش تن از بازیکنان آرسنال (اشلی کول، لاورن، کیون، پارلور، لمن و ویرا) بعداً توسط اتحادیه فوتبال به رفتار نادرست متهم شدند، در حالی که باشگاه 175 هزار پوند جریمه شد، که بزرگترین جریمه‌ای است که تاکنون به یک باشگاه داده شده است. لاورن چهار بازی محروم شد، در حالی که ویرا و پارلور یک بازی محروم شدند.



آرسنال در بازی بعدی خود با سه گل نیوکاسل را شکست داد. ویرا در جریان بازی دچار مصدومیت شد. این باعث شد که او به مدت دو ماه خارج از تیم باشد. آرسنال سپس در آخر هفته اول اکتبر در آنفیلد به مصاف لیورپول رفت. در غیاب ویرا، پارلور به عنوان کاپیتان حضور داشت، در حالی که کمپل جایگزین کیون در دفاع شد. آلیادایر در خط حمله در کنار آنری حاضر بود. آرسنال در دقیقه 11 یک گل را به ثمر رساند، اما سامی هیپیا گل تساوی را به ثمر رساند. پیرس در نیمه دوم گل برتری را به ثمر رساند که برتری تیم را در صدر جدول حفظ کرد.

یک بازی سخت مقابل چلسی در خانه، در نیمه دوم با خطای کارلو کودیچینی حل شد که آنری هفتمین گل خود را در لیگ در 9 بازی به ثمر رساند. هر دو تیم تا آن مرحله از نظر امتیازی در صدر جدول و بدون شکست بودند.

آرسنال اکتبر را با تساوی 1-1 مقابل چارلتون به پایان رساند. پس از 10 بازی، آرسنال 24 امتیاز کسب کرده بود. امتیاز کسب شده مقابل چارلتون برای این تیم کافی بود تا به صدر بازگردد، جایی که چلسی آن را اشغال کرده بود.

نوامبر تا دسامبر

آرسنال نوامبر را با سفر به الند رود برای رویارویی با لیدز آغاز کرد. هیچ تغییری در تیم از بازی با چارلتون وجود نداشت. برای لیدز، پنانت پس از اعطای مجوز توسط ونگر، مقابل باشگاه سابقش بازی کرد. پیروزی 4-1 آرسنال تکرار نتیجه فصل گذشته بود.

توجه به زودی به دربی شمال لندن معطوف شد، جایی که آرسنال در 8 نوامبر 2003 با تاتنهام بازی کرد. کانو در ترکیب اصلی قرار گرفت تا با آنری زوج خط حمله شود، زیرا ویلتورد به دلیل مصدومیت از ناحیه ساق پا از ترکیب کنار گذاشته شد. آرسنال یک گل زودهنگام دریافت کرد، اما آن‌ها دو گل دیرهنگام را به ثمر رساندند. این نتیجه باعث شد آرسنال با 4 امتیاز اختلاف در رتبه نخست قرار گیرد، البته موقتاً زیرا پیروزی چلسی در خانه مقابل نیوکاسل 24 ساعت بعد فاصله آن‌ها را به یک امتیاز کاهش داد.

آرسنال به دلیل بازی‌های فیفادی، دو هفته دیگر بازی نکرد. بعد از ازسرگیری فوتبال باشگاهی، آن‌ها خارج از خانه به مصاف بیرمنگام رفتند. با شروع محرومیت ها و مصدومیت بازیکنان تیم اصلی، ونگر مجبور شد تغییراتی را در تیمش لحاظ کند. کلیشی اولین بازی خود را به طور کامل انجام داد و پاسکال سیگان اولین شروع فصل خود را با همکاری کمپل انجام داد. لیونبرگ تنها بعد از چهار دقیقه آرسنال را پیش انداخت. گل های برکمپ و پیرس تضمین کرد که تیم سومین بازی متوالی خود را در ماه نوامبر پیروز شود. آرسنال با افزایش رکورد شکست ناپذیری خود از ابتدای فصل به 13 بازی در لیگ، رکورد جدیدی در لیگ برتر ثبت کرد. آن‌ها سپس توسط فولام با تساوی بدون گل متوقف شدند و اولین تیمی شد که آرسنال را از گلزنی در 46 بازی لیگ در هایبری محروم کرد. پیروزی 1-0 چلسی مقابل منچستریونایتد باعث شد که آرسنال در آخرین روز نوامبر به رده دوم سقوط کند.

دو امتیاز دیگر در بازی بعدی آرسنال، خارج از خانه مقابل لسترسیتی در آخر هفته اول دسامبر، از دست رفت. آنری و کاپیتان ویرا در تیم اصلی غایب بودند. آرسنال در یک ساعت با ضربه سر گیلبرتو پیش افتاد، اما گل تساوی را در وقت های تلف شده دریافت کرد. چیزی که اوضاع را بدتر کرد اخراج کول به دلیل تکل دو پا روی بن تاچر بود. او در نتیجه سه بازی بعدی تیم را از دست داد. ونگر پس از آن گفت: "به نظر می‌رسید که اشلی می خواست توپ را بگیرد اما این یک تکل دو پا بود که خیلی بلند بود، این خطا کارت قرمز داشت و ما باید آن را بپذیریم." یک گل از برکمپ باعث شد آرسنال در هفته بعد در خانه مقابل بلکبرن با نتیجه 1-0 پیروز شود. شکست چلسی یک روز قبل به این معنی بود که برد برای آرسنال کافی بود تا آن‌ها را به صدر بازگرداند، یک امتیاز بیشتر از منچستریونایتد که اکنون در رده دوم قرار داشت.

آرسنال سپس در 20 دسامبر 2003 به ورزشگاه ریباک رفت تا با بولتون بازی کند. اگرچه آن‌ها دوباره فقط یک امتیاز گرفتند، اما ونگر معتقد بود که این یک امتیاز حیاتی بود. در باکسینگ دی، آنری دو گل برای آرسنال در پیروزی 3-0 مقابل ولورهمپتون به ثمر رساند. سه روز بعد، تیم با ساوتهمپتون بازی کرد. تنها گل بازی در نیمه اول به ثمر رسید. این برد به این معنی بود که آرسنال نیمی از فصل را بدون باخت پشت سر گذاشته بود و طبق گزارش تایمز، این تیم شروع به ایجاد هاله ای از شکست ناپذیری کرده بود. آرسنال با 45 امتیاز از 19 بازی، سال تقویمی را در رده دوم به پایان رساند. آنها یک امتیاز از منچستریونایتد صدرنشین و سه امتیاز از چلسی عقب بودند.

ژانویه تا فوریه

در 7 ژانویه 2004، آرسنال در گودیسون پارک به مصاف اورتون رفت. ونگر تغییرات زیادی ایجاد کرد: سیگان در دفاع مرکزی فراخوانده شد، که به این معنی بود که توره به سمت راست منتقل شد و لاورن کنار گذاشته شد، در حالی که پارلور به جای گیلبرتو در خط میانی شروع به کار کرد. کانو در نیمه اول به آرسنال برتری داده بود اما رادزینسکی در پانزده دقیقه مانده به پایان بازی، گل تساوی دیرهنگام را برای اورتون به ثمر رساند. پیروزی منچستریونایتد برابر بولتون در همان شب، برتری در صدر را به سه امتیاز افزایش داد. سه روز پس از بازی مقابل اورتون، آرسنال میزبان میدلزبورو بود و نمایشی را به نمایش گذاشت که ونگر آن را یکی از بهترین های فصل توصیف کرد: "ما به بازی طبیعی خود ادامه دادیم و می‌توانستیم گل های بیشتری بزنیم." برد 4-1 به معنای بازگشت آرسنال به صدر جدول بود، البته بر اساس حروف الفبا، زیرا امتیازات، تفاضل گل و گل های زده شده با منچستریونایتد یکسان بود. یک هفته بعد، آرسنال، استون ویلا را با دو گل آنری شکست داد. پس از 22 بازی انجام شده، آرسنال با دو امتیاز اختلاف نسبت به منچستریونایتد در رده اول قرار گرفت.

آرسنال در ماه فوریه بدون شکست باقی ماند و در هر پنج بازی پیروز شد. در بازی خانگی مقابل منچسترسیتی، ریس اولین بازی خود را برای این باشگاه انجام داد و در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی به میدان رفت. آرسنال در 7 فوریه 2004 یک برد خارج از خانه مقابل ولورهمپتون ثبت کرد، بیست و چهارمین بازی لیگ خود، که رکورد باشگاهی در بازی های بدون باخت از ابتدای فصل (در ابتدا در اختیار تیم جورج گراهام 1990/91) بود. آنری سه روز بعد مقابل ساوتهمپتون به یک رکورد رسید و صدمین و صدویکمین گل خود را در لیگ برتر به ثمر رساند. این پیروزی باعث شد آرسنال در صدر جدول با پنج امتیاز اختلاف حضور داشته باشد، اگرچه آنها یک بازی بیشتر از منچستریونایتد انجام داده بودند.

بازی مقابل چلسی شاهد بازگشت آنری بود. او در پیروزی دور پنجم جام حذفی آرسنال مقابل همان حریف غایب بود. آرسنال بعد از 27 ثانیه یک گل خورده بود، اما با گل تساوی در دقیقه 15 پاسخ داد. گل برتری شش دقیقه بعد به دست آمد: سالیوان کرنر ارسالی توسط آنری را اشتباه ارزیابی کرد که به ادو اجازه داد تا به دروازه خالی شوت کند. برتری آرسنال اکنون 7 امتیاز بود.

بازی آخر ماه برابر چارلتون در هایبری بود. آرسنال در چهار دقیقه ابتدایی دو گل به ثمر رساند. این تیم پس از 27 بازی در رده اول ایستاد و 67 امتیاز کسب کرد. آنها با چلسی و منچستریونایتد 9 امتیاز اختلاف داشتند.

مارچ تا می

آرسنال فرم خوب خود را در ماه مارچ حفظ کرد. آنری و پیرس در پیروزی مقابل بلکبرن گلزنی کردند. این یک بازی نه چندان جالب از سوی صدرنشینان لیگ بود که "...یادآور این اصل قدیمی بود که قهرمانی‌ها توسط تیم هایی به دست می‌آید که حتی در زمانی که خوب بازی نمی‌کنند هم امتیاز بگیرند." آرسنال سپس در خانه با بولتون بازی کرد. ونگر یک تغییر نسبت به بازی قبلی انجام داد؛ برکمپ در ابتدا جایگزین ریس شد. شرایط بد باعث شد تا بازی 15 دقیقه به تاخیر بیفتد، تقریباً به همان میزانی که پیرس برای زدن گل اول آرسنال صبر کرد. در دقیقه 24، نتیجه 2-0 شد. اگرچه عملکرد بولتون پس از گلزنی درست قبل از نیمه بهتر شد، اما نتیجه نهمین برد متوالی در لیگ برای آرسنال بود و آن‌ها را با 9 امتیاز اختلاف در صدر حفظ کرد.

دیدار مقابل منچستریونایتد در 28 مارس 2004 آزمون سختی را برای آرسنال فراهم کرد - این اولین دیدار هر دو باشگاه پس از شکست در اولدترافورد بود. کول که در بازی میان هفته لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی مصدوم شد، با کلیشی در ترکیب اصلی جابجا شد، در حالی که ریس به برکمپ ترجیح داده شد. آنری با یک ضربه از راه دور آرسنال را پیش انداخت. در پنج دقیقه مانده به پایان بازی، لوئیس ساها خط دفاع آرسنال را دور زد و گل تساوی را برای منچستریونایتد به ثمر رساند. تساوی برای سر الکس فرگوسن خوب نبود، او پس از آن شانس قهرمانی را برای تیمش از دست رفته خواند "آنها (آرسنال) اکنون به قهرمانی در لیگ ادامه خواهند داد، من مطمئن هستم. آن‌ها عالی بازی می‌کنند." آرسنال رکورد جدیدی در تاریخ لیگ با 30 بازی بدون باخت از ابتدای فصل ثبت کرد که در ابتدا در اختیار لیدز و لیورپول بود. آن‌ها در پایان ماه مارس در رده اول باقی ماندند و با هشت بازی باقی مانده، 7 امتیاز بیشتر از چلسی داشتند.



پس از حذف از دو جام در فاصله یک هفته، آرسنال در روز جمعه در هایبری به مصاف لیورپول رفت. هیپیا پس از 5 دقیقه دروازه میهمان را باز کرد و علیرغم گل تساوی آنری درست پس از نیم ساعت، لیورپول دوباره قبل از نیمه دوم پیش افتاد. آرسنال با زدن دو گل در یک دقیقه پاسخ داد. این مهاجم پس از کار خوب برکمپ در دقیقه 78 هت تریک خود را تکمیل کرد. جرارد هولیه، سرمربی لیورپول پس از بازی، آرسنال را به یک "حیوان زخمی" تشبیه کرد و معتقد بود آنری "مردی بود که تفاوت را ایجاد کرد".

آرسنال در روز دوشنبه با نیوکاسل به تساوی بدون گل دست یافت و پنج روز بعد به مصاف لیدز رفت. در شبی که آنری چهار گل به ثمر رساند و توسط مربی‌اش به عنوان "بهترین مهاجم جهان" توصیف شد.

از آنجایی که چلسی نتوانست در دو بازی بعدی خود حداکثر امتیاز را به دست آورد، آرسنال قبل از بازی خارج از خانه مقابل تاتنهام می‌دانست که یک تساوی قهرمانی آن‌ها را تضمین می‌کند. کول پس از اینکه در بازی با لیدز به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا تعویض شده بود، برای دربی بازگشت. زمانی که ویرا یک حرکت ضد حمله را تمام کرد، آرسنال زودهنگام پیش افتاد. ده دقیقه مانده به وقت استراحت، آرسنال گل دوم را به ثمر رساند. تاتنهام در نیمه دوم پاسخ داد و دو گل به ثمر رساند اما مانع از آن نشد که بازیکنان آرسنال در پایان بازی در مقابل هوادارانشان در وایت هارت لین جشن قهرمانی بگیرند. این دومین باری بود که این باشگاه در زمین رقبای خود قهرمان لیگ شد: اولین بار در سال 1971 بود.

در ماه می، تساوی های پی در پی در خانه برابر بیرمنگام و پورتموث باعث شد آرسنال از 36 بازی، 84 امتیاز کسب کند. ریس تک گل بازی مقابل فولام را بر روی اشتباه ادوین فن درسار به ثمر رساند. آخرین بازی آرسنال در لیگ برابر لسترسیتی بود. آن‌ها گل ابتدایی را دریافت کردند، اما در نیمه دوم با گل های آنری و ویرا، بازی را تغییر دادند. با 26 برد، 12 تساوی و بدون شکست، این تیم پس از پرستون نورث اند در فصل 1888/89 به اولین تیمی تبدیل شد که یک فصل لیگ را بدون شکست پشت سر می‌گذارد.

آرسنال در لیگ برتر آن فصل، بیشترین برد (26)، کمترین شکست (0)، بیشترین گل زده (73) و کمترین گل خورده (26) را به ثبت رساند.

آنری با 30 گل کفش طلای لیگ برتر را به دست آورد و پیرس با 8 پاس گل بهترین پاسور آرسنال در لیگ برتر شناخته شد. شش بازیکن آرسنال در تیم منتخب فصل لیگ برتر قرار گرفتند (لاورن، کول، کمپل، ویرا، پیرس و آنری).

سه بازیکن آرسنال جایزه بهترین بازیکن ماه لیگ برتر را دریافت کردند - آنری دو بار در ژانویه و آوریل 2004، و برکمپ و ادو در فوریه 2004 پس از اینکه داوران "احساس کردند که اگر ما یک جایزه مشترک بدهیم مناسب‌تر است" این افتخار را به اشتراک گذاشتند. ونگر در آگوست 2003 و فوریه 2004 بهترین مربی ماه لیگ برتر شد.

برای قدردانی از موفقیت تیم، ونگر جایزه بهترین مربی سال را دریافت کرد. سخنگوی هیئت جوایز در مورد این تصمیم گفت: "آرسن ونگر بسیار شایسته این جایزه است و تیمش را به کتاب های تاریخ فرستاده است. آرسنال در طول فصل فوتبال هجومی هیجان انگیزی را به نمایش گذاشت و بدون شکست آن را به پایان رسانده است که ممکن است شاهکاری باشد که تا 100 سال دیگر هم تکرار نشود." آنری برای دومین فصل متوالی جایزه بهترین بازیکن سال PFA را توسط همتایانش و بهترین فوتبالیست سال FWA توسط نویسندگان فوتبال دریافت کرد. او در هر دو جایزه بهترین بازیکن سال فیفا و توپ طلا در رده دوم قرار گرفت.

اگرچه تیم آرسنال در رقابت های جام حذفی ناموفق بود، اما تسلط آنها در لیگ توسط بسیاری از مفسران به عنوان یک دستاورد مستقل در نظر گرفته شد. آنها لقب "شکست ناپذیران" را به دست آوردند، بسیار شبیه به تیم پرستون نورث اند که در اولین فصل لیگ فوتبال شکست نخورده بود. پس از پایان فصل، لیگ برتر یک جام طلایی به باشگاه اعطا شد و آنها 49 بازی شکست ناپذیر باقی ماندند و رکورد جدیدی را ثبت کردند. در سال 2012، تیم آرسنال در فصل 2003/04 برنده جایزه "بهترین تیم" در جوایز 20 فصل لیگ برتر شد.


یک روز پس از بازی لسترسیتی، آرسنال جام لیگ برتر را در اتوبوسی روباز در مقابل بیش از 250 هزار هوادار به نمایش گذاشت. رژه پیروزی از هایبری آغاز شد و در تالار شهر ایسلینگتون به پایان رسید. ویرا در بالکن تالار شهر خطاب به جمعیت گفت: "فصل فوق‌العاده‌ای بود. ما به چیزی باورنکردنی دست یافتیم اما بدون شما هواداران نمی‌توانستیم آن را انجام دهیم." دیوید دین در مصاحبه‌ای با BBC افزود: "ما شاهد ساختن تاریخ بوده‌ایم و اگر دوباره این اتفاق بیفتد شگفت زده می‌شوم. تماشای آرسنال در این فصل یک امتیاز بود."

دستاورد آرسنال در پشت سر گذاشتن یک فصل بدون شکست، مورد تمجید دست اندرکاران فوتبال قرار گرفت. درک شاو، رئیس باشگاه پرستون به آن‌ها تبریک گفت زیرا آن‌ها با رکورد باشگاهش در تکمیل یک فصل از لیگ بدون شکست، که 115 سال قبل ثبت شده بود، برابری کردند. روبرتو کارلوس برزیلی سبک بازی آرسنال را به "فوتبال سامبا" تشبیه کرد در حالی که میشل پلاتینی "استعداد و روحیه عالی" تیم را تحسین کرد. جورج گراهام، سرمربی سابق آرسنال، این موفقیت را به پیشرفت‌های دفاعی نسبت داد، زیرا اشتباهات فصل قبل گران تمام شده بود و آلن اسمیت، مهاجم سابق این تیم احساس می‌کرد که این تیم "مطمئناً بهترین تیمی است که هایبری تا به حال به خود دیده است".


جام حذفی

آرسنال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی وارد این مسابقات شد. این تیم از زمان باخت 2-1 مقابل لیورپول در فینال جام حذفی 2001، در 14 بازی در جام حذفی شکست نخورده بود و قصد داشت برای سومین فصل متوالی در این رقابت ها قهرمان شود، رکوردی که آخرین بار توسط بلکبرن از سال 1884 تا 1886 به دست آمد. جام حذفی در لیست اولویت های ونگر قرار نداشت - "[لیگ برتر] و لیگ قهرمانان مهمتر هستند"، اما او تصریح کرد که این هرگز به این معنا نیست که آرسنال قصد دارد رقابت را نادیده بگیرد: "شما هر چقدر می‌توانید برنده می‌شوید و تا آنجا پیش می‌روید. تو می‌توانی."

آرسنال در دور سوم به مصاف لیدز رفت. این بازی در آخر هفته اول ژانویه برگزار شد. ونگر شش تغییر در تیمی که در بازی مقابل ساوتهمپتون در لیگ داشت، انجام داد، از جمله اشلی کول که پس از گذراندن سه جلسه محرومیت خود، جایگزین کلیشی در دفاع چپ شد. پس از هشت دقیقه، لیدز پیش افتاد که دفع توپ لمن به مارک ویدوکا برخورد کرد و وارد دروازه شد. آرسنال توسط آنری که ارسال لیونبرگ از سمت راست را روی یک ضربه والی به گل تبدیل کرد، به گل تساوی رسید. گل های ادو، پیرس و توره، سومین شکست متوالی 4-1 را برای لیدز در مقابل آرسنال در الند رود به ارمغان آورد. برکمپ در خانه مقابل میدلزبورو در دور چهارم، دروازه این تیم را باز کرد. ژوزف دزیره جاب چهار دقیقه بعد برای تیم میهمان گل تساوی را به ثمر رساند، اما لیونبرگ با یک شوت بیرون از محوطه جریمه، برتری آرسنال را تثبیت کرد و گل دوم خودش را مستقیماً از روی کرنر به ثمر رساند. جورج بواتنگ در دقیقه 86 از زمین اخراج شد و دیوید بنتلی تعویضی گل چهارم را برای آرسنال به ثمر رساند و در آخرین دقیقه بازی توپ را از روی دستان شوارتزر عبور داد.

در دور پنجم، آرسنال در هایبوری به مصاف چلسی رفت. پنج دقیقه مانده به پایان نیمه اول، آدریان موتو چلسی را با یک ضربه از فاصله 20 یاردی پیش انداخت. ریس که به جای آنری در ترکیب یازده نفر ابتدایی به میدان رفته بود، از راه دور دروازه را باز کرد تا بازی مساوی شود. او دومین گل خود را هم به ثمر رساند که گل برتری مسابقه بود. در مرحله یک چهارم نهایی در 6 مارس 2004، آرسنال در فراتون پارک به مصاف پورتموث رفت. بریس آنری و لیونبرگ و تک گل توره باعث شد تا تیم به چهار تیم پایانی رقابت‌ها راه پیدا کند.

منچستریونایتد حریف آرسنال برای نیمه نهایی بود که این بازی در 3 آوریل 2004 در ویلا پارک برگزار شد. هر دو تیم یکشنبه گذشته در لیگ به تساوی رضایت داده بودند، اما با توجه به اینکه این بازی برای حضور در فینال بود، ریسک بالایی داشت. ونگر با توجه به فشردگی بازی های آتی تیم به آنری استراحت داد. اگرچه آرسنال بهتر از یونایتد شروع کرد، اما این پل اسکولز بود که تنها گل بازی را به ثمر رساند و صعود آنها به فینال را تضمین کرد.


جام اتحادیه

آرسنال در مرحله سوم جام اتحادیه به مصاف روترهام رفت. فابرگاس اولین بازی خود را در سن 16 سال و 177 روز انجام داد تا جوان‌ترین بازیکن تاریخ آرسنال شود. آرسنال در دقیقه 11 با گل آلیادایر پیش افتاد، اما گل تساوی را در واپسین دقایق بازی دریافت کرد. مایک پولیت، دروازه بان روترهام به دلیل دست زدن به توپ در خارج از محوطه جریمه از بازی اخراج شد. از آنجایی که گل دیگری وجود نداشت، برنده بازی در ضربات پنالتی مشخص شد که آرسنال 9-8 پیروز شد. حریف بعدی ولورهمپتون بود که در دور چهارم با نتیجه 5-1 مقابل آرسنال شکست خورد. ویرا که به دلیل مصدومیت در ماه های سپتامبر و اکتبر غایب بود، به تیم بازگشت و 90 دقیقه بازی کامل را انجام داد.

در دور پنجم، آرسنال برای بازی با وست بروم به هاوثورنز رفت. ونگر در کنار بازیکنان جوان، بازیکنان باتجربه ای را نیز به تیم اضافه کرد و پارلور، ادو، کانو و کیون همگی در آن دیدار حضور داشتند. آرسنال در دقیقه 25 توسط کانو به برتری رسید. آلیادایر گل دوم آرسنال را در این دیدار پس از دفع ضعیف هولت به ثمر رساند.

آرسنال در نیمه نهایی مقابل میدلزبورو از رقابت ها کنار رفت. در هایبری، محل بازی اول، جونینیو تنها گل بازی را به ثمر رساند. کار آرسنال برای صعود پس از اخراج کیون در بازی برگشت دشوار شد و گلزنی بودوین زندن برای میدلزبورو، کار را سخت‌تر هم کرد. اگرچه ادو گل تساوی را به ثمر رساند، اما گل به خودی ریس باعث پیروزی میدلزبورو شد. ونگر درباره این نتیجه گفت: "فکر نمی‌کنم ما مستحق شکست بودیم، حتی زمانی که 10 نفره بودیم، بازی را اداره می‌کردیم."

لیگ قهرمانان اروپا

مرحله گروهی

آرسنال در گروه B با تیم های اینترمیلان، لوکوموتیو مسکو و دیناموکیف همگروه شد. ونگر معتقد بود که سفر به اروپای شرقی شانس تیمش برای قهرمانی در لیگ برتر را تهدید می‌کند: "سایر تیم‌های انگلیسی گروه‌های راحت‌تری نسبت به ما دارند. رفتن به روسیه و اوکراین سخت است. گاهی اوقات بازیکنان در بازی‌هایی که بعد از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شود، هزینه بالایی می‌پردازند."

آرسنال بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا را با شکست 3-0 مقابل اینترمیلان آغاز کرد. گل‌های خولیو کروز، اندی فن در میده و اوبافمی مارتینز در نیمه اول، روند شش بازی خانگی آرسنال بدون برد در این رقابت‌ها را افزایش داد. این تیم بدون کمپل و ویرا در خارج از خانه مقابل لوکوموتیو مسکو یک تساوی کسب کرد اما در انتهای گروه باقی ماند. آرسنال در اواخر اکتبر به دیناموکیف باخت. تصمیم ونگر برای تغییر از ترکیب 4-4-2 مورد علاقه خود باعث شد که تیم ضعیف‌تر از حد معمول بازی کند. کول گل پیروزی را در بازی برگشت در هایبری به ثمر رساند.

این تیم در نیمه دوم بازی مقابل اینترمیلان چهار گل به ثمر رساند و 5-1 پیروز شد. آرسنال 2-0 مقابل لوکوموتیو مسکو پیروز شد و در صدر گروه B قرار گرفت. اخراج ژاکوب لکگتو در دقیقه هشتم به این معنی بود که تیم میهمان در ادامه بازی ده نفره بازی کردند.

یک هشتم نهایی

آرسنال در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل سلتاویگو قرار گرفت و بازی رفت در بالایدوس برگزار شد. اگرچه آنها دو گل از ضربات ایستگاهی دریافت کردند، اما آرسنال سه بار برای پیروزی در بازی گلزنی کرد که این تیم را با توجه به قانون گل های خارج از خانه در موقعیت مطلوبی قرار داد. پیروزی آنها با نتیجه 2-0 در 10 مارس 2004 صعود آن‌ها را تضمین کرد. آنری هر دو گل را برای این تیم به ثمر رساند.

یک چهارم نهایی

در مرحله یک چهارم نهایی، آرسنال با چلسی دیدار کرد. قرعه کشی نایب رئیس باشگاه دیوید دین را ناامید کرد: "یکی از لذت های بازی در اروپا بازی با تیم های خارج از کشور است." بازی اول که در استمفورد بریج برگزار شد با گلزنی گودیانسن و پیرس با تساوی به پایان رسید. آرسنال نتوانست از اخراج مارسل دسایی در نیمه دوم استفاده کند، اما ونگر احساس کرد که تیمش در موقعیت خوبی برای پیشرفت قرار دارد: "هدف اصلی ما پیروزی در هایبوری خواهد بود و می دانیم که می توانیم این کار را انجام دهیم."

آنری که برای بازی نیمه نهایی جام حذفی استراحت کرده بود، در بازی برگشت در کنار ریس بازی را شروع کرد. این ریس بود که آرسنال را در وقت های پایانی نیمه اول پیش انداخت، اما فرانک لمپارد در دقیقه 51 بازی را برای چلسی به تساوی کشاند. در حالی که سه دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود، وین بریج گلزنی کرد تا آرسنال را از دور رقابت ها حذف کند.


آمار و ارقام

آرسنال در مجموع از 34 بازیکن در طول فصل 04-2003 استفاده کرد و 15 گلزن مختلف وجود داشت. همچنین سه نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. توره در 55 بازی به میدان رفت - بیشترین تعداد بازی بین بازیکنان آرسنال در این فصل و لمن در تمام 38 بازی لیگ در ترکیب حضور داشت.

این تیم در مجموع 114 گل در تمام مسابقات به ثمر رساند. بهترین گلزن آرسنال برای سومین سال متوالی تیری آنری بود که در 51 بازی 39 گل به ثمر رساند و پیرس با 19 گل در رتبه بعدی قرار گرفت. سه گل آرسنال در این فصل (آنری مقابل منچسترسیتی و لیورپول، ویرا مقابل تاتنهام) توسط بینندگان ITV's The Premiership در فهرست نهایی گل فصل قرار گرفتند. پنج بازیکن آرسنال در طول فصل اخراج شدند: جفرز، ویرا، کمپبل، کول و کیون.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۸ ۱۳:۳۷
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۱,۰۵۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰