loading
در حال بررسی درخواست شما
سول کمپل - یهودا
سول کمپل - یهودا

سول کمپل - یهودا

سول کمپل متولد 18 سپتامبر 1974

کمپبل که در شرق لندن از والدین جامائیکایی متولد شد، کار خود را در دسامبر 1992 با تاتنهام آغاز کرد. او 9 سال را در تاتنهام گذراند و 10 گل در 255 بازی به ثمر رساند و کاپیتان تیم تا پیروزی در فینال جام اتحادیه 1999 مقابل لسترسیتی بود.

در سال 2001، او با انتقالی آزاد به آرسنال پیوست، و در نتیجه در میان هواداران تاتنهام، چهره ای منفور باقی ماند. او در پنج سال و 195 بازی خود در آرسنال، دو قهرمانی لیگ برتر و دو قهرمانی جام حذفی کسب کرد و عضوی از تیم شکست ناپذیرها در فصل 04-2003 لیگ برتر بود. او تنها گل آرسنال را در شکست 2-1 مقابل بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 به ثمر رساند.

در آگوست 2006 با انتقالی آزاد به پورتموث پیوست. سه سال حضور او در این باشگاه شامل کاپیتانی آنها تا پیروزی در فینال جام حذفی 2008 بود. در پایان فصل 2008/09، او حرکت غافلگیرکننده ای را انجام داد و سه سطح از فوتبال انگلیس پایین آمد و با انتقالی آزاد به تیم ناتس کانتی در لیگ دو پیوست. او در سپتامبر 2009 با توافق دوجانبه باشگاه را ترک کرد و تنها یک بازی برای این باشگاه انجام داد. سال بعد، او قبل از پایان کار خود در نیوکاسل، بازگشت کوتاهی به آرسنال داشت.

کمپل که قبلاً برای تیم زیر 21 سال انگلیس و تیم B انگلیس بازی کرده بود، اولین بازی از 73 بازی کامل خود را برای انگلیس در سن 21 سالگی انجام داد. در ماه مه 1998، کمپل با 23 سال و 248 روز، پس از بابی مور دومین کاپیتان جوان انگلیس در آن زمان شد. در سال 2006، او تنها بازیکنی شد که در شش تورنمنت مهم متوالی برای انگلیس شرکت کرد. مسابقات جام ملت های اروپا 1996، 2000 و 2004 و جام های جهانی فوتبال 1998، 2002 و 2006.

او در مسابقات جام جهانی 2002 و یورو 2004 در تیم منتخب جام قرار گرفت. از دیگر افتخارات این بازیکن می‌توان به حضور در تیم منتخب سال PFA سه بار در سال های 1999، 2003 و 2004 اشاره کرد. در فوریه 2015، کمپل جاه طلبی خود را برای نامزدی حزب محافظه کار برای شهردار لندن در انتخابات 2016 اعلام کرد، اما او در فهرست نهایی قرار نگرفت.

اوایل زندگی

کمپبل در پلیستو لندن از پدر و مادر جامائیکایی‌ به دنیا آمد. او کوچکترین فرزند از دوازده فرزند خانواده بود که نه نفر از آنها پسر بودند. پدرش کارگر راه آهن و مادرش کارگر کارخانه فورد بود. با وجود اینکه کمپل در یک محله خشن در خانواده ای فقیر بزرگ شد، به دلیل سخت گیری والدینش از زندگی جنایتکارانه دور شد. کمپل در مدرسه ابتدایی پورتوی در پلیستو لندن تحصیل کرد و تحصیلات متوسطه را در مدرسه جامعه لیستر در پلیستو لندن گذراند.

تاتنهام

پس از تجربه خود در وستهم، کمپبل تمایلی به پیوستن به برنامه جوانان یک باشگاه حرفه‌ای دیگر نداشت، اما پس از دو ماه با اصرار لن چیزیرایت، پیشاهنگ ارشد تاتنهام، در نهایت به تیم جوانان تاتنهام پیوست. کمپل اولین بازی خود را برای اسپرز در 5 دسامبر 1992 در مقابل چلسی در وایت هارت لین انجام داد و پس از وارد شدن به عنوان یار تعویضی، تک گل تیمش را در شکست 2-1 به ثمر رساند. کمپل در فصل 1998/99 کاپیتان تیمش شد تا در فینال جام اتحادیه مقابل لسترسیتی به پیروزی برسد. این باعث شد که او اولین کاپیتان سیاه پوستی باشد که یک جام مهم را در ورزشگاه ومبلی بالای سر می‌برد. عدم پیشرفت باشگاه در لیگ، رابطه ضعیف او با مدیران و عدم حمایت باشگاه در جریان پرونده درگیری‌اش در بازی مقابل دربی کانتی باعث شد تا کمپل از تاتنهام ناامید شود.

او آخرین حضور خود را برای این باشگاه در شکست نیمه نهایی جام حذفی مقابل آرسنال در فصل 2000/01 در اولدترافورد انجام داد. در تابستان 2001، قرارداد کمپل به پایان رسید. چندین باشگاه بزرگ قاره برای جذب او ابراز علاقه کردند، اما او در انتقالی آزاد به آرسنال - بزرگترین رقیب تاتنهام - پیوست. برخی از هواداران اسپرز به کمپل لقب "یهودا" داده اند. سال ها بعد، خشم هواداران اسپرز همچنان ادامه داشت. در ژانویه 2009، چهار هوادار تاتنهام پس از خواندن یک آهنگ توهین‌آمیز حاوی زبان ناشایست (با محتوای همجنس‌گرا هراسی که برخی ناظران آن را نژادپرستانه تعبیر کردند) به مدت سه سال از حضور در هر زمین فوتبال در انگلستان و ولز محروم شدند.

آرسنال

آرسن ونگر بعدها گفت که او کمپل را به خدمت گرفت زیرا متوجه شد که وقتی مقابل او بازی می‌کند، مهاجمانش نمی‌توانند مانند سایر بازیکنان از او عبور کنند و "انگار او نابود نشدنی بود، چنین قدرتی از او سرایت کرد."

او اولین بازی خود را برای توپچی ها در 18 آگوست انجام داد - روز افتتاحیه فصل 02-2001 لیگ برتر، در پیروزی 4-0 مقابل میدلزبورو در استادیوم ریورساید.

در طول فصل، تونی آدامز (که در پایان فصل بازنشسته شد) یا مارتین کیون در خط دفاعی شریک کمپل شدند. او در جریان تساوی 1-1 در 17 نوامبر به وایت هارت لین بازگشت و با وجود اینکه خوب بازی کرد، از دیدن برادر بزرگترش تونی در میان هواداران اسپرز شوکه شد و هواداران در زمین به کمپل توهین می‌کردند.

کمپل بلافاصله با آرسنال به موفقیت دست یافت، زیرا او مدال های قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را به دست آورد و آرسنال در اولین فصل حضور کمپل در هایبری موفق به کسب دوگانه شد. در فینال جام حذفی در استادیوم میلنیوم در 4 می، او در کنار آدامز بازی کرد و تیم در پیروزی 2-0 مقابل چلسی دروازه خود را بسته نگه داشت. چهار روز بعد، آنها با پیروزی 1-0 مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد قهرمان لیگ شدند.

فصل 2002/03 شاهد خروج آرسنال از لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی بود، اما همچنان در مسیر حفظ دبل با رسیدن به فینال جام حذفی باقی ماند. با این حال، پس از اینکه داور مارک هالسی به دلیل ضربه آرنج او به اوله گونار سولسشر، به او کارت قرمز مستقیم داد، او بازی پایان فصل را از دست داد.

باشگاه برای تعلیق درخواست تجدید نظر کرد اما موفق نشد و او فینال جام حذفی را از دست داد اما آرسنال برای حفظ جام، ساوتهمپتون را شکست داد، اگرچه آنها لیگ را در رتبه دوم به پایان رساندند. در پایان فصل وی در تیم سال PFA در کنار هم تیمی هایش لاورن، اشلی کول، پاتریک ویرا، رابرت پیرس و تیری آنری قرار گرفت.

فصل بعد، 2003/04، به عنوان "فصل شکست ناپذیران" شناخته می‌شود زیرا کمپل شراکت جدیدی با کولو توره ایجاد کرد و این زوج نقش مهمی در کمک به آرسنال برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر بدون حتی یک باخت داشتند. این عنوان با تساوی 2-2 با تاتنهام در وایت هارت لین در 25 آوریل تضمین شد. او برای سومین بار در دوران حرفه‌ای خود در کنار هم تیمی هایش، لاورن، کول، ویرا، پیرس و آنری در تیم منتخب سال PFA قرار گرفت.

کمپل شروع فصل 2004/05 را به دلیل آسیب دیدگی زانو از دست داد و به همین دلیل پیروزی سوپرجام در سال 2004 برابر منچستریونایتد را از دست داد. روند شکست ناپذیری به رکورد 49 بازی ادامه داد تا اینکه منچستریونایتد در 24 اکتبر در اولدترافورد آنها را 2-0 شکست داد، در مسابقه‌ای که به "نبرد بوفه" معروف شد. داور مایک رایلی پس از اینکه کمپل وین رونی را به چالش کشید، یک پنالتی اعلام کرد، اگرچه کمپل معتقد است که این مهاجم جوان شیرجه زده است.

در اواخر فصل، ونگر شروع به بازی با کولو توره و یکی از بین پاسکال سیگان و فیلیپ سندروس در دفاع مرکزی کرد و کمپل نیمکت نشین شد. آرسنال دوباره در لیگ دوم شد و در فینال جام حذفی منچستر یونایتد را شکست داد، اگرچه کمپل در این مسابقه استفاده نشده بود.

در فصل 2005/06، کمپبل هم به دلیل مصدومیت و هم از دست دادن فرمش کمتر به میدان رفت. در شکست خانگی 3-2 آرسنال مقابل وستهام در 1 فوریه، کمپبل تا حد زیادی مقصر دو گل اول وستهم بود و سپس به درخواست خودش در نیمه دوم تعویض شد. او به طور غیرمعمولی ورزشگاه را ترک کرد و برای تماشای نیمه دوم نماند. رابرت پیرس اظهار داشت که کمپبل با "نگرانی بزرگ" در رابطه با زندگی خصوصی خود مواجه بود و کمپل برای چندین روز هیچ تماسی با باشگاه نداشت. او کشور را ترک کرد و یک هفته را با یکی از دوستانش در بروکسل گذراند و زندگی خود را بازتاب داد. او در 6 فوریه تمرینات خود را با هم تیمی هایش از سر گرفت.

کمپل در 25 آوریل در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل ویارئال در اسپانیا به بازی برگشت، جایی که تساوی 0-0 توپچی ها را به فینال رساند. در فینال مقابل بارسلونا در استادیوم دو فرانس پاریس، کمپل گل ابتدایی را به ثمر رساند، با ضربه سر از روی یک ضربه ایستگاهی که آنری ارسال کرده بود. با این حال، آرسنال ده نفره در ادامه با نتیجه 2-1 شکست خورد، اگرچه کمپل حداقل در بهترین عملکرد دفاعی هر تیمی در تاریخ این رقابت‌ها حضور داشت و حریفان در ده بازی متوالی موفق به گلزنی مقابل آرسنال نشدند.

کمپل همچنین در کنار تدی شرینگهام، استیو مک منمن، استیون جرارد، فرانک لمپارد و وین رونی، به عنوان یکی از شش انگلیسی که در فینال لیگ قهرمانان اروپا گل زده‌اند، قرار گرفت. در ژوئیه 2006، کمپبل با رضایت دوجانبه آرسنال را ترک کرد تا به دنبال "یک چالش جدید" باشد.

پورتموث

باشگاه ایتالیایی یوونتوس به کمپل پیشنهاد داد، اما دیدیه دشان، سرمربی وقت یوونتوس، در نهایت به مذاکرات پایان داد. سپس کمپل پیشنهاد فنرباغچه را رد کرد. در عوض، او در انگلستان ماند و به باشگاه پورتموث پیوست و در آگوست 2006 قراردادی دو ساله امضا کرد. دوران او در پومپی به خوبی شروع شد، زیرا او همکاری موفقی در مرکز دفاع با لینوی پریموس ایجاد کرد و به باشگاه کمک کرد تا پنج بار متوالی کلین شیت کند.

او اولین گل خود را برای این باشگاه در پیروزی 3-1 مقابل شفیلد یونایتد در 23 دسامبر به ثمر رساند. او به عنوان کاپیتان فصل 08-2007 توسط هری ردنپ انتخاب شد و قرارداد دو ساله جدیدی با باشگاه امضا کرد. او در فینال جام حذفی 2008 کاپیتان این باشگاه بود تا در ورزشگاه ومبلی با نتیجه 1-0 برابر کاردیف به پیروزی برسد. باشگاه دچار مشکلات مالی شدیدی شد و ردنپ استعفا داد، اما کمپل ماند و به باشگاه کمک کرد تا در فصل 09-2008 از سقوط اجتناب کنند.

ناتس کانتی

کمپبل در آگوست 2009 قراردادی 5 ساله با تیم ناتس کانتی در لیگ دو امضا کرد. او اولین بازی خود را برای کانتی در شکست 2-1 مقابل مورکامب در کریستی پارک در 19 سپتامبر انجام داد. او سه روز بعد از باشگاه جدا شد و قراردادش با توافق دوجانبه در 24 سپتامبر لغو شد.

بازگشت به آرسنال

کمپبل در اواسط اکتبر 2009 تمرینات خود را با آرسنال آغاز کرد تا آمادگی خود را قبل از پنجره نقل و انتقالات ژانویه حفظ کند. در 15 ژانویه، او دوباره با باشگاه قرارداد امضا کرد و اعلام شد که او پیراهن شماره 31 را بر تن خواهد کرد.

9 روز بعد، او دومین بازی خود را برای توپچی‌ها در شکست جام حذفی مقابل استوک انجام داد. در 18 فوریه، او اولین گل خود را در دومین دوره حضورش در باشگاه با ضربه سر مقابل پورتو در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند. به دلیل مصدومیت توماس ورمالن و ویلیام گالاس در پایان فصل، او در اغلب مسابقات برای آرسنال به میدان رفت.

نیوکاسل

در جولای 2010، پس از رد پیشنهاد قرارداد دو ساله با باشگاه سلتیک اسکاتلند، کمپل با قراردادی یک ساله به نیوکاسل پیوست. او اولین بازی خود را برای سرخابی ها در پیروزی در جام اتحادیه مقابل چلسی در 22 سپتامبر انجام داد. در مه 2011، آلن پاردیو اعلام کرد که کمپل بازیکن آزاد است، پس از اینکه باشگاه تصمیم گرفت قرارداد او را تمدید نکند. کمپل یک سال بعد در می 2012 از فوتبال خداحافظی کرد.

حرفه مربی‌گری

در 30 ژانویه 2017، پس از منصوب شدن دنیس لارنس به عنوان مربی تیم ملی ترینیداد و توباگو، کمپل به عنوان دستیار سرمربی انتخاب شد.

مکلسفیلد تاون

کمپبل در تاریخ 27 نوامبر 2018 به عنوان سرمربی مکلسفیلد تاون منصوب شد که در آن زمان در رده آخر لیگ دو قرار داشت و پنج امتیاز از نقطه امن فاصله داشت. تحت هدایت کمپل، مکلسفیلد در رده بیست و دوم لیگ دو قرار گرفت و سه امتیاز بالاتر از دو رده آخر سقوط قرار گرفت. آنها در آخرین روز فصل با تساوی 1-1 مقابل کمبریج یونایتد در لیگ ماندنی شدند. او در 30 بازی خود به عنوان سرمربی، 8 برد و 12 تساوی به دست آورد. در 15 آگوست 2019 اعلام شد که کمپل با توافق دوجانبه باشگاه را ترک خواهد کرد که از نظر مالی مشکل دارد.

ساوتند یونایتد

در 22 اکتبر 2019، کمپبل به عنوان مدیر باشگاه ساوتند یونایتد در لیگ یک منصوب شد. کمپل قبل از اینکه هدایت اولین بازی خود را برعهده بگیرد (شکست خانگی 3-1 مقابل ایپسویچ تاون) شاهد شکست 7-1 تیم جدیدش مقابل دانکاستر روورز بود. در 18 ژانویه 2020، ساوتند دومین بازی خود را زیر نظر کمپل با پیروزی 2-1 خارج از خانه مقابل آکرینگتون برد، که اولین برد باشگاه در لیگ از سپتامبر 2019 بود. در ژوئن 2020، فصل به دلیل همه‌گیری COVID-19 در انگلیس زود به پایان رسید. در آن زمان ساوتند با 19 امتیاز در رتبه یکی مانده به آخر لیگ یک قرار داشت. پس از تصمیم برای عدم شروع مجدد فصل، ساوتند به لیگ دو سقوط کرد. کمپل در 30 ژوئن 2020 باشگاه را ترک کرد.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۱۳ ۲۱:۰۶
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۵۹۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر سیتی
منچستر سیتی
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - ورزشگاه اتحاد
۱۴۰۳/۱/۱۲ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
1 - 0
پورتو
پورتو
لیگ قهرمانان اروپا - استادیوم امارات
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۰