loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2000/01
مروری بر فصل 2000/01

مروری بر فصل ۲۰۰۰/۰۱

فصل 2000/01 صد و سومین فصل فوتبال رقابتی بود که توسط آرسنال انجام شد. این باشگاه با 10 امتیاز کمتر از منچستریونایتد، در رده دوم، لیگ برتر را به پایان رساند. آرسنال در سال 2001 به فینال جام حذفی در استادیوم میلنیوم کاردیف رسید. علی‌رغم تسلط بر لیورپول، آنها دو گل دیرهنگام دریافت کردند که هر دو توسط مایکل اوون به ثمر رسید. در اروپا، آرسنال برای اولین بار از سال 1972 به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت، اما با قانون گل های خارج از خانه توسط فینالیست نهایی والنسیا حذف شد.
 
پاتریک ویرا در دو بازی اول فصل آرسنال در لیگ از زمین اخراج شد، اگرچه تیم در غیاب او به خوبی کنار آمد و در ماه های سپتامبر و اکتبر بدون شکست ماند. آرسنال تا ماه نوامبر از مرحله بعدی لیگ قهرمانان اروپا عبور کرد، اما همچنان در خارج از خانه در لیگ برتر به عملکرد ناهماهنگی ادامه داد. آنها در مقابل اورتون، لیدز و لیورپول در عرض یک ماه شکست خوردند. شکست 6-1 مقابل منچستریونایتد در فوریه باعث شد ونگر شانس خود را برای قهرمانی در لیگ رد کند. این تیم با 70 امتیاز، سه امتیاز کمتر از فصل قبل در رده دوم قرار گرفت.
 
35 بازیکن مختلف به نمایندگی از باشگاه در چهار رقابت حضور داشتند و 17 گلزن مختلف وجود داشت. تیری آنری بهترین گلزن آرسنال در فصل 2000/01 بود. او در 53 بازی 22 گل به ثمر رساند.
 
 
ورودی ها :
 
رابرت پیرس - مارسی
سیلوین ویلتورد - بوردو
لاورن - مایورکا
فرانسیس جفرز - اورتون
ادو گاسپار - کورینتیانس
 
خروجی ها :
 
مارک اورمارس - بارسلونا
امانوئل پتی - بارسلونا
نایجل وینتربرن - وستهم
داور شوکر - وستهم
استفان هیوز - اورتون
 
 
لیگ برتر
 
آگوست تا اکتبر
 
آرسنال فصل را خارج از خانه مقابل ساندرلند در 19 آگوست 2000 آغاز کرد. ضربه سر نیمه دوم نایل کوین برای کسب پیروزی تیم میزبان کافی بود، در مسابقه ای که آرسنال فرصت های زیادی را هدر داد. پاتریک ویرا به دلیل ضربه زدن با ساعد خود به سمت دارن ویلیامز اخراج شد و ونگر با داور چهارم پل تیلور در تونل استادیوم درگیر شد. ویرا برای دومین بازی متوالی از زمین اخراج شد و لیورپول هم با اخراج گری مک آلیستر و دیتمار هامان 9 نفره به بازی ادامه داد. در آخرین بازی ویرا قبل از محرومیت پنج‌گانه‌اش، او دو گل مقابل چارلتون در هایبوری در برد 5-3 به ثمر رساند. آرسنال یک امتیاز خارج از خانه مقابل چلسی در هفته اول سپتامبر به دست آورد و در برابر بردفورد سیتی 1-1 مساوی کرد. اگرچه این تیم کاونتری را 2-1 شکست داد، اما آن‌ها به گل دیرهنگام دنیس برکمپ برای تساوی در برابر ایپسویچ تاون نیاز داشتند.
 
یک گل "دیدنی" توسط آنری در برابر منچستریونایتد در 1 اکتبر 2000 باعث شد اولین شکست فصل قهرمان لیگ را رقم بزنند. این بازیکن فرانسوی پس از دریافت پاس ژیل گریماندی در دقیقه 30 به گل رسید. او پشت به دروازه، توپ را به سمت بالا حرکت داد و سپس توپ را از روی دست‌های فابیان بارتز عبور داد. آنری گل پیروزی مقابل استون ویلا را در هفته بعد به ثمر رساند و یک پیروزی بیشتر در لیگ، خارج از خانه مقابل وستهم، آرسنال را با منچستریونایتد هم امتیاز قرار داد. این ماه با پیروزی 5-0 مقابل منچسترسیتی به پایان رسید.
 
 
نوامبر تا فوریه
 
پنالتی که آنری در برابر میدلزبرو به ثمر رساند، پنجمین برد متوالی در لیگ را برای آرسنال تضمین کرد. آن‌ها در برابر دربی کانتی به بن بست رسیدند. آرسنال بعد از شکست مقابل اورتون، در دومین بازی متوالی در لیگ مقابل لیدز شکست خورد که ضربه آزاد اولیویه داکورت از کنار دستان الکس منینگر عبور کرد و به تور چسبید. پیروزی مقابل ساوتهمپتون قبل از پیروزی 5-0 در خانه مقابل نیوکاسل بود که در آن ری پارلور هت تریک کرد.
 
 
دوره کریسمس با تساوی 1-1 در برابر تاتنهام آغاز شد. شکست 4-0 خارج از خانه مقابل لیورپول باعث نگرانی ونگر شد، که کمبود گلزنی را مشکل‌ساز دانست: "این مشکل ما در تمام فصل بوده است. ما به ندرت در یک مسابقه دو گل می‌زنیم، و این زندگی را بسیار دشوار می‌کند." آنری یک هت تریک در برد 6-1 در خانه مقابل لسترسیتی در باکسینگ دی به ثمر رساند. تساوی مقابل ساندرلند، که در نیمه اول با نتیجه 2-0 پیش بود به این معنی بود که آرسنال سال تقویمی را در رده دوم، هشت امتیاز کمتر از منچستریونایتد به پایان رساند.
 
چارلتون در روز سال نو اولین پیروزی خود را در برابر آرسنال در 44 سال گذشته به ثبت رساند. جاناتان یوهانسون در نیمه اول گل پیروزی را به ثمر رساند. تساوی های پشت سر هم، ابتدا مقابل چلسی و سپس لسترسیتی، پیش از پیروزی 2-0 مقابل برادفورد سیتی بود. برکمپ گل پیروزی را مقابل کاونتری به ثمر رساند. این اولین برد خارج از خانه باشگاه از نوامبر بود. پیروزی 1-0 در خانه مقابل ایپسویچ تاون در 10 فوریه 2001 باعث شد این باشگاه پنج امتیاز از لیورپول فاصله داشته باشد.
 
آرسنال در اولدترافورد به مصاف منچستریونایتد رفت و به یک برد نیاز داشت تا شانس قهرمانی در لیگ را داشته باشد. دوایت یورک در دقیقه دوم برای تیم میزبان گلزنی کرد و آنری گل تساوی را به ثمر رساند. آن‌ها در عرض 60 ثانیه، گل برتری را به ثمر رساندند، قبل از اینکه روی کین، اوله گونار سولسشر و تدی شرینگهام هر کدام گلزنی کنند، دوایت یورک هت تریک خود را تکمیل کرد تا باخت 6-1 را رقم بزنند؛ بزرگترین شکست آرسنال در لیگ برتر. ونگر گفت: "ما خیلی ساده لوح بودیم و آزادی زیادی به یونایتد دادیم. هیچکس ارتباط برقرار نکرد."
 
 
مارس تا می
 
ویلتورد در پیروزی 3-0 آرسنال مقابل وستهم در 3 مارس 2001 هت تریک کرد. تساوی بدون گل در استون ویلا با پیروزی 2-0 مقابل تاتنهام دنبال شد. هر دو باشگاه قبل از بازی یک دقیقه به احترام دیوید روکاسل، هافبک سابق آرسنال، که در سن 33 سالگی درگذشت، سکوت کردند. آرسنال برای سفر به منچسترسیتی به چند بازیکن اصلی استراحت داد و بازی را 4-0 برد. با این حال، شکست به میدلزبورو سه روز پس از واگذاری قهرمانی لیگ به منچستریونایتد، برای سومین فصل متوالی ونگر را مورد انتقاد قرار داد. ونگر انتقادات در مورد عملکرد تیم در لیگ را رد کرد و گفت: "این فقط مسئولیت آرسنال نیست که منچستریونایتد را زیر فشار قرار دهد. 10 تا 15 تیم با کیفیت وجود دارد."
 
 
پس از خروج از لیگ قهرمانان اروپا در اواسط هفته، آرسنال در 21 آوریل 2001 اورتون را 4-1 شکست داد. آن‌ها با یک پیروزی دیگر، این بار خارج از خانه مقابل دربی کانتی، با چهار امتیاز اختلاف در رتبه دوم قرار گرفتند. ویلتورد گل پیروزی مقابل لیدز را به ثمر رساند تا جایگاه آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا را تضمین کند. آرسنال در بازی پایانی لیگ مقابل ساوتهمپتون قرار گرفت و با گل دقایق پایانی 3-2 بازی را واگذار کرد.
 
تیری آنری با 17 گل و 9 پاس گل هم در رده سوم جدول گلزنان و پاسورهای لیگ برتر قرار گرفت. آرسن ونگر مربی ماه اکتبر لیگ شناخته شد و پاتریک ویرا بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انتخاب شد. سیلوینیو، ویرا و آنری هم در تیم منتخب فصل قرار گرفتند.
 
 
جام حذفی
 
آرسنال در مرحله سوم جام حذفی به عنوان یک باشگاه لیگ برتری خداحافظی کرد. بازی ابتدایی آنها پیروزی 1-0 مقابل کارلایل یونایتد بود. ویلتورد در دقیقه 22 گل پیروزی را به ثمر رساند. در لوفتوس رود، برد 6-0 خارج از خانه مقابل کوئینز پارک رنجرز در دور چهارم نشان دهنده «بهترین برد ونگر به عنوان سرمربی آرسنال» و بهترین برد خارج از خانه باشگاه در جام حذفی در طول 64 سال بود. ویلتورد که بازی مقابل چلسی را به عنوان بازیکن تعویضی آغاز کرد، از روی نیمکت آمد تا در نیمه دوم دو گل به ثمر برساند و آرسنال را به مرحله یک چهارم نهایی بفرستد، جایی که آن‌ها از یک برد راحت مقابل بلکبرن دسته اولی لذت بردند. آرسنال در نیمه نهایی برابر تاتنهام قرار گرفت و این رقبای آن‌ها بودند که در دقیقه 14 پیش افتادند. ویرا گل تساوی را به ثمر رساند. "پیرس، پارلور و ویلتورد به هدر دادن فرصت ها ادامه دادند". در حالی که 17 دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود، پیرس گل زد تا آرسنال را به فینال برساند.
 
فینال
 
در فینال مقابل لیورپول، که در استادیوم میلنیوم در کاردیف انجام شد، آرسنال عملکرد بهتری را در بین دو تیم آغاز کرد. در دقیقه 72، آرسنال پیش افتاد، زمانی که همکاری پیرس با لیونگبرگ به گل اول آرسنال تبدیل شد. لیورپول 9 دقیقه بعد با ضربه ایستگاهی گری مک آلیستر بازی را به تساوی کشاند. اوون در دقیقه 88 گلزنی کرد و از آدامز و دیکسون پیشی گرفت و توپ را به گوشه سمت راست پایین دروازه شلیک کرد. این شکست ونگر را وادار کرد تا قبول کند که باید بازیکنان جدیدی در پنجره نقل و انتقالات وارد باشگاه شوند.
 
 
جام اتحادیه
 
آرسنال همراه با سایر باشگاه‌هایی که در اروپا بازی می‌کنند، در دور سوم وارد جام اتحادیه شدند، جایی که در خانه مقابل ایپسویچ تاون شکست خوردند. علیرغم برتری نسبی، آرسنال با نتیجه 2-1 مغلوب شد. گل پیروزی توسط جیمز اسکوکرافت تعویضی به ثمر رسید.
 
لیگ قهرمانان اروپا
 
مرحله گروهی اول
 
آرسنال در سه بازی اول خود در گروه B، مقابل اسپارتاپراگ، شاختاردونتسک و لاتزیو پیروز شد. این باشگاه با تساوی 1-1 خارج از خانه مقابل لاتزیو، قبل از پیروزی مقابل اسپارتاپراگ و شکست مقابل شاختاردونتسک، به مرحله گروهی اول با 13 امتیاز پایان داد تا به مرحله گروهی دوم صعود کند. آرسنال به دلیل عملکرد بهتر در بازی رودررو مقابل لاتزیو در صدر جدول گروه B قرار گرفت.
 
مرحله گروهی دوم
 
آرسنال در بازی نخست خود در برابر اسپارتاک مسکو با نتیجه 4-1 تسلیم شد، که بزرگترین باختی بود که در 18 سال اخیر به باشگاه وارد شده است. این تیم در 5 دسامبر 2000 مقابل بایرن مونیخ در هایبوری پیش افتاد، قبل از پیروزی 1-0 در خانه لیون تا آرزوهای خود را برای راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی حفظ کنند. در بازی معکوس، گل تساوی توسط ادمیلسون در آخرین دقیقه زمان بازی، منجر شد تا ونگر از خستگی و غیبت کاپیتان آدامز ناراحت شود. آرسنال با یک گل انفرادی اسپارتاک مسکو را شکست داد و علیرغم باخت به بایرن مونیخ در 14 مارس 2001، تساوی لیون مقابل اسپارتاک مسکو باعث شد که آرسنال با قانون بازی رودررو به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد.
 
یک چهارم نهایی
 
آرسنال به مصاف والنسیا رفت و در بازی اول با گل های آنری و پارلور 2-1 در هایبری پیروز شد. با این حال، تیم در استادیوم مستایا 1-0 شکست خورد و با قانون گل زده در خانه حریف حذف شد.
 
 

 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۴:۱۳
به قلم آرمان امیراحمدی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۵۵۰ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
5 - 0
چلسی
چلسی
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۴ ۲۲:۳۰