loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل 2002/03
مروری بر فصل 2002/03

مروری بر فصل ۲۰۰۲/۰۳

فصل 2002/03 صد و پنجمین فصل فوتبال رقابتی بود که توسط آرسنال انجام شد. این باشگاه از عنوان قهرمانی‌اش در جام حذفی دفاع کرد، موفقیتی که آخرین بار توسط تاتنهام در سال 1982 به دست آمده بود، اما در لیگ برتر نایب قهرمان شد. در لیگ قهرمانان اروپا، شکست مقابل والنسیا در مرحله گروهی دوم باعث شد که آرسنال برای دومین سال متوالی در همان دور رقابت‌ها را ترک کند.

در لیگ، پیروزی 4-1 مقابل لیدز در سپتامبر به معنای شکستن رکورد گلزنی در بازی های متوالی (47) و بازی های خارج از خانه بدون شکست (22) بود.

ورودی ها :

گیلبرتو سیلوا - اتلتیکو مینیرو
پاسکال سیگان - لیل
رامی شعبان - یورگاردن

خروجی ها :

تونی آدامز - بازنشسته
لی دیکسون - بازنشسته
ریچارد رایت - اورتون
متئو آپسون - بیرمنگام
الکس مانینگر - اسپانیول

سوپرکاپ

آرسنال به عنوان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی در سال 2002، در کامیونتی شیلد به مصاف نایب قهرمان فصل قبل، لیورپول رفت. گیلبرتو که اولین بازی خود را برای آرسنال در نیمه دوم به عنوان بازیکن تعویضی انجام داده بود، گل پیروزی را به ثمر رساند، در مسابقه‌ای که تیم موقعیت های متعددی را از دست داد.

لیگ برتر

آگوست تا اکتبر

آرسنال فصل را با پیروزی 2-0 خانگی مقابل بیرمنگام آغاز کرد. گل های آنری و ویلتورد، تعداد بردهای متوالی باشگاه را به 14 مسابقه افزایش داد؛ یک رکورد جدید در لیگ برتر. گل تساوی دیرهنگام توسط ویلتورد در بازی بعدی مقابل وستهم باعث شد آرسنال یک امتیاز کسب کند، در حالی که با دو گل عقب افتاده بود. سه روز بعد، پیروزی 5-2 مقابل وست بروم، آرسنال را به صدر جدول رساند. اگرچه آن‌ها در استمفوردبریج به تساوی مقابل چلسی رسیدند و کاپیتان ویرا را با اخراج از دست دادند، اما پیروزی مقابل منچسترسیتی باعث شد که آرسنال بالاتر از تاتنهام در صدر جدول قرار گیرد. برد 3-0 مقابل چارلتون در 15 سپتامبر، صدرنشینی را تثبیت کرد. کانو در دیدار مقابل بولتون موفق به گلزنی شد تا آرسنال یازدهمین بازی خانگی متوالی خود را پیروز شود.

در الندرود، لیدز میزبان آرسنال بود. گل های کولو توره و آنری و دو گل از کانو باعث شد آرسنال رکورد 22 بازی خارج از خانه بدون شکست ناتینگهام فارست را از بین ببرد و در 47 بازی متوالی لیگ گلزنی کند و رکورد چسترفیلد تاون را بشکند. ونگر این عملکرد را تحسین کرد و اضافه کرد که خاطرات تیم آژاکس در دهه 1970 را تداعی می کند. تری ونبلز، سرمربی لیدز با این نظر موافق است: "منچستریونایتد برای 10 سال استثنایی بوده است، اما من چیزی به این خوبی ندیده ام."

آرسنال ماه اکتبر را با پیروزی 3-1 مقابل ساندرلند آغاز کرد و رکورد 30 بازی بدون شکست منچستریونایتد در لیگ برتر را شکست. با این حال، آن‌ها اولین شکست خود را در فصل مقابل اورتون متحمل شدند. وین رونی نوجوان در آخرین دقیقه بازی از راه دور گلزنی کرد. ونگر در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی از این مهاجم تمجید کرد: "در آن سن، رونی در حال حاضر یک فوتبالیست کامل است. او بهترین بازیکن انگلیسی زیر 20 سال است که از زمان آمدنم به اینجا [در سال 1996] دیده ام." در بازی بعدی مقابل بلکبرن علیرغم تسلط بر بازی (27 شوت، 14 شوت در چارچوب)، آرسنال 2-1 شکست خورد. گل پیروزی را دوایت یورک در نیمه دوم به ثمر رساند. این سومین شکست متوالی این تیم در تمامی رقابت‌ها بود که بدترین روند آن‌ها از نوامبر 2000 تاکنون بود و لیورپول را با چهار امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار داد.

نوامبر تا فوریه

گل به خودی استیو مارلت باعث شد آرسنال یک برد بسیار ارزشمند را در برابر فولام به دست بیاورد. یک برد 1-0 دیگر، این بار مقابل نیوکاسل، آرسنال را با یک امتیاز کمتر از لیورپول صدرنشین در جایگاه دوم قرار داد. برای بازگشت به صدر جدول آرسنال تاتنهام را 3-0 شکست داد که گل آنری به عنوان گل فصل انتخاب شد.

در استادیوم سنت مری، آرسنال 3-2 مقابل ساوتهمپتون شکست خورد. جیمز بیتی دو بار در برابر مدافعان آرسنال گلزنی کرد که برای اولین بار از می 2001 بود که آرسنال سه گل در یک بازی دریافت می‌کرد. سول کمپل در این مسابقه اخراج شده بود و برای یک بازی دیگر مقابل منچستریونایتد محروم شد. آرسنال این ماه را با پیروزی 3-1 مقابل استون ویلا به پایان رساند. رابرت پیرس برای دومین بازی متوالی در لیگ گلزنی کرد و آنری دو گل دیگر به ثمر رساند.

آرسنال در 7 دسامبر 2002 در اولدترافورد به مصاف منچستریونایتد رفت. تیم میزبان هفته گذشته لیورپول، رقیبش برای قهرمانی را شکست داده بود. منچستر یونایتد در دقیقه 21 بر روی دفع ضعیف سیگان به گل رسید. رامی شعبان، گلر آرسنال، قبل از شروع نیمه دوم، به دلیل کشیدگی عضله ران تعویض شد و جای خود را به استوارت تیلور داد، کسی که 15 دقیقه قبل از سوت پایان از جلوگیری گل دوم توسط پل اسکولز عاجز بود. تساوی 1-1 مقابل تاتنهام با پیروزی مقابل میدلزبورو ادامه یافت. یک گل از کمپل و پیرس به این معنی بود که آرسنال در کریسمس در صدر جدول حضور داشت. در روز باکسینگ دی، آرسنال 2-1 وست بروم را شکست داد. با انجام این کار، آنها برتری خود را در صدر جدول به چهار امتیاز افزایش دادند. سه روز بعد، با تساوی مقابل لیورپول اختلاف آرسنال با تیم دوم به پنج امتیاز افزایش یافت.

علیرغم دریافت دو گل دیرهنگام مقابل چلسی، آرسنال با یک گل انفرادی در روز سال نو پیروز شد تا برتری خود را حفظ کند. دو گل از آنری در برابر بیرمنگام، مجموع گل‌های او را برای باشگاه به 100 گل در تمام رقابت‌ها رساند. آنری در 19 ژانویه 2003 مقابل وستهم هت تریک کرد، اما تیم علیرغم عملکرد خوب در لیورپول به تساوی رسید. در دقیقه 90 امیل هسکی با ضربه سر توپ را وارد دروازه کرد و برای تیم میزبان گلزنی کرد. در 1 فوریه 2003، پیرس یک گل دیرهنگام در مقابل فولام به ثمر رساند و اختلاف امتیاز آرسنال را به شش امتیاز در صدر رساند. به دنبال آن تساوی 1-1 مقابل نیوکاسل انجام شد. سر بابی رابسون پس از بازی از داور نیل بری به خاطر تصمیمش برای اخراج لورن رابرت و نقش دنیس برکمپ در اخراج انتقاد کرد. آرسنال در آخرین سفر خود به مین رود در 22 فوریه 2003 منچستر سیتی را 5-1 شکست داد. چهار گل اول، همگی قبل از نیم ساعت اول بازی به ثمر رسید.

مارچ تا می

در 2 مارچ 2003، آرسنال با برتری 2-0 مقابل چارلتون، اختلافی 8 امتیازی در صدر جدول ایجاد کرد. با وجود اینکه منچستریونایتد یک بازی کمتر انجام داده بود. پس از اینکه آرسنال اولین شکست خود را در سال 2003 در برابر بلکبرن متحمل شد، این فاصله به دو امتیاز کاهش یافت. زمانی که آرسنال در 23 مارچ 2003 با اورتون بازی کرد، آن‌ها پایین‌تر از منچستریونایتد در جدول قرار داشتند. یک گل توسط ویرا باعث شد تیم یک بار دیگر دو امتیاز در صدر فاصله بگیرد.

گل به خودی که توره به ثمر رساند باعث شد بازی با استون ویلا با تساوی به پایان برسد تا آرسنال با تفاضل گل بهتر در جایگاه اول قرار داشته باشد. آرسنال در خانه مقابل یونایتد به تساوی 2-2 رسید. کمپل به دلیل زدن آرنج به اوله گونار سولسشر از بازی اخراج شد و بقیه فصل محروم شد، در حالی که ویرا با مصدومیت لنگ لنگان بازی را ترک کرد. اگرچه این نتیجه به منچستریونایتد کمک کرد تا به صدر بازگردد، اما آن‌ها یک بازی بیشتر از آرسنال انجام داده بودند.

آرسنال در بازی بعدی خود مقابل میدلزبرو پیروز شد، اما در بازی بعدی در ده دقیقه، برتری دو گل خارج از خانه مقابل بولتون را از دست داد. نتیجه، "یک ضربه بزرگ" برای امیدهای قهرمانی آرسنال و بدین معنا بود که قهرمانی اکنون در اختیار منچستریونایتد است.

با پیروزی 4-1 منچستریونایتد مقابل چارلتون در هفته سی و هفتم، آرسنال نیاز به یک برد در برابر لیدز برای بازگرداندن امید داشت. گل دقیقه 88 مارک ویدوکا بقای لیدز در لیگ برتر و قهرمانی منچستریونایتد را تضمین کرد.

ونگر اعلام کرد: ''مطمئناً ما می‌خواهیم قهرمان لیگ شویم، اما فکر می‌کنم سخت‌ترین کار برای باشگاه این است که ثابت قدم باشد و ما به‌طور قابل توجهی ثابت بوده‌ایم. ما در فینال جام حذفی هستیم. ما لیگ را به تیمی می‌بازیم که هر سال 50 درصد پول بیشتری خرج می‌کند - سال گذشته وقتی قهرمانی را از دست دادند، یک بازیکن را به قیمت 30 میلیون پوند خریدند. سال آینده هم همین کار را می‌کنند و ما فقط برای جنگیدن با آنها معجزه کرده‌ایم.''

آرسنال در دو بازی آخر خود در لیگ، مقابل ساوتهمپتون، جایی که پیرس و جرمین پنانت هر دو هت تریک کردند و ساندرلند پیروز شد و فصل را با 78 امتیاز به پایان رساند.

جام حذفی

آرسنال در دور سوم وارد این رقابت‌ها شد. آن‌ها در 4 ژانویه 2003 با نتیجه 2-0 مقابل آکسفورد یونایتد برنده شدند. برکمپ صدمین گل خود را برای باشگاه به ثمر رساند و یک گل به خودی توسط اسکات مک نیون، صعود به دور بعدی را تضمین کرد. آرسنال با تیم غیر لیگی فارنبرو تاون روبرو شد، بازی به دلیل نگرانی‌ها در مورد ایمنی از زمین فارنبرو در جاده چری‌وود به هایبوری تغییر مکان داد. آرسنال با گل کمپل در دقیقه 19 پیش افتاد و پس از اخراج کریستین لی، فارنبرو 10 نفره به بازی ادامه داد. فرانسیس جفرز قبل از اینکه راکی ​​باپتیست تسلی بخشد، دو بار گل زد، لاورن و برکمپ هم هر کدام در 15 دقیقه پایانی گلزنی کردند تا آرسنال با نتیجه 5-1 پیروز شود.

بازی دور پنجم آرسنال در خارج از خانه مقابل منچستریونایتد در 16 فوریه 2003 برگزار شد. پس از اینکه گیگز فرصت گلزنی مقابل دروازه خالی را از دست داد، ادو از طریق یک ضربه ایستگاهی که با برخورد به دیوید بکهام منحرف شده بود، گل اول را به ثمر رساند. ویلتورد گل دوم را در دقیقه 52 به ثمر رساند. وی روی پاس ادو، توپ را از کنار فابین بارتز عبور داد. در دور ششم، آرسنال در خانه مقابل چلسی تساوی 2-2 رسید. جان تری، تیمش را با ضربه سر از روی یک ضربه ایستگاهی پیش انداخت تا اینکه آرسنال از طریق جفرز و آنری پاسخ داد. فرانک لمپارد گل تساوی دیرهنگام را برای تیم مهمان به ثمر رساند. این نتیجه به این معنی بود که بازی باید در استمفوردبریج تکرار می‌شد. گل به خودی تری و گل ویلتورد در فاصله 7 دقیقه باعث شد آرسنال مقابل چلسی پیش بیفتد. علیرغم اینکه سیگان اخراج شد و تری با ضربه سر گلزنی کرد، تیم میهمان گل سوم را توسط لاورن به ثمر رساند تا از صعود به نیمه نهایی اطمینان حاصل کند. در نیمه نهایی مقابل شفیلد یونایتد در 13 آوریل 2003 در اولدترافورد، لیونبرگ گل پیروزی را به ثمر رساند تا به آرسنال کمک کند تا سومین حضور متوالی خود در فینال جام حذفی را به دست آورد. این مسابقه برای سیمن به یادگار ماند، او در هزارمین حضور خود در دوران فوتبالی‌اش با یک سیو دیرهنگام مانع از گل تساوی شفیلد یونایتد شد.

در فینال جام حذفی مقابل ساوتهمپتون، گل پیرس که در نیمه اول به ثمر رسید کافی بود تا اطمینان حاصل شود که آرسنال نهمین جام حذفی خود را برده و به اولین تیمی تبدیل شود که در بیش از 20 سال اخیر از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرده است.

جام اتحادیه

آرسنال به همراه سایر باشگاه‌هایی که در رقابت‌های اروپایی حضور داشتند، از دور سوم به این رقابت‌ها اضافه شدند، جایی که در خانه مقابل ساندرلند متوقف شد. اگرچه آرسنال در نیمه اول با دو گل جلو افتاد، اما ساندرلند در 15 دقیقه سه بار گلزنی کرد تا پنجمین شکست ونگر در شش بازی اخیر رقم بخورد.

لیگ قهرمانان اروپا

مرحله گروهی

آرسنال در گروه A، به همراه بوروسیا دورتموند، آیندهوون و اوسر فرانسه قرار گرفت. یک شوت منحرف شده توسط برکمپ و یک ضد حمله، که توسط لیونگبرگ در بازگشت از مصدومیت به پایان رسید، شروعی عالی را برای آرسنال در مرحله گروهی، در خانه بوروسیا دورتموند، به ارمغان آورد. در استادیوم فیلیپس، آرسنال نمایشی چشمگیر در برابر آیندهوون ارائه داد و 4-0 پیروز شد. این اولین پیروزی آن‌ها در خارج از خانه در رقابت‌های اروپایی در 19 ماه اخیر بود و این مسابقه یک رکورد جدید اروپایی را به نام خود ثبت کرد، زیرا گیلبرتو با گلزنی در ثانیه 20.07، سریعترین گل مسابقات را به ثمر رساند.

در مقابل اوسر، گیلبرتو برای دومین بازی متوالی گلزنی کرد و آرسنال را به 9 امتیاز رساند، اما گل‌های اولیویه کاپو و خلیلو فادیگا در بازی برگشت، اولین شکست آرسنال در لیگ قهرمانان را رقم زد. علیرغم برتری مقابل بوروسیا دورتموند در بازی پنجم، آرسنال دو گل دریافت کرد تا با نتیجه 2-1 شکست بخورد. چهارمین شکست متوالی نشان‌دهنده بدترین عملکرد باشگاه در 19 سال گذشته بود، اما با شکست اوسر مقابل آیندهوون، صعود آرسنال به دور بعدی قطعی شد. آن‌ها با تساوی 0-0 مقابل آیندهوون به کار خود در این دور پایان دادند.

مرحله گروهی دوم

آنری اولین هت تریک خود را در اروپا برای آرسنال در برابر رم در 27 نوامبر 2002 به ثبت رساند. در ادامه آرسنال چهار تساوی متوالی کسب کرد، سه تساوی در خانه مقابل رم، والنسیا و آژاکس. آرسنال برای صعود به مرحله حذفی فقط به یک تساوی نیاز داشت، اما در مقابل والنسیا در مستایا شکست خورد.

آرسنال در مجموع از 30 بازیکن در طول فصل 03-2002 استفاده کرد و 17 گلزن مختلف داشت. همچنین دو نفر از اعضای تیم بودند که در تیم اصلی حضور نداشتند. آنری در 55 بازی حضور داشت که در سه تای آن‌ها به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت.

این تیم در مجموع 112 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رساند. بهترین گلزن آنری با 32 گل بود و پیرس با 16 گل در رتبه بعدی قرار گرفت. چهار بازیکن آرسنال در طول فصل اخراج شدند: ویرا، سیگان، کمپل (دوبار) و توره.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۴ ۱۷:۱۲
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۱,۱۱۸ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰