loading
در حال بررسی درخواست شما
مروری بر فصل  2001/02
مروری بر فصل  2001/02

مروری بر فصل ۲۰۰۱/۰۲

فصل 2001/02 صد و چهارمین فصل فوتبال رقابتی بود که توسط آرسنال انجام شد. پس از پایان فصل قبل به عنوان فینالیست جام حذفی و نایب قهرمان لیگ، آرسنال در این فصل دوگانه داخلی را به دست آورد. دومین دوگانه آن‌ها در طول چهار سال و سومین در مجموع. آرسنال با اختلاف هفت امتیازی لیگ برتر را به دست آورد، خارج از خانه شکست نخورد و موفق شد در هر بازی لیگ گلزنی کند. آن‌ها فقط سه بار در این فصل شکست خوردند که همه آنها در خانه بود. در استادیوم میلنیوم، آرسنال 2-0 چلسی را شکست داد و فینال جام حذفی را برد. با این حال، در اروپا، آن‌ها عملکرد ضعیفی داشتند زیرا در مرحله گروهی دوم لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند.

ورودی ها :

سول کمپل - تاتنهام
جیووانی فن برونکهورست - رنجرز
کولو توره - میموساس
ریچارد رایت - ایپسویچ
یونیچی ایناموتو - گامبا اوزاکا

خروجی ها :
نلسون ویواس - اینتر میلان
سیلوینیو - سلتاویگو
استفان مالز - کایزرسلاترن
گای دمل - دورتموند

لیگ برتر

آگوست تا اکتبر

رقابت های لیگ برتر برای آرسنال در 18 آگوست 2001 با یک بازی خارج از خانه در میدلزبورو آغاز شد. تیری آنری گل افتتاحیه را در دقیقه 43 به ثمر رساند، قبل از اینکه هم تیمی اش ری پارلور در نیمه دوم به دلیل دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شود. علی‌رغم یک یار کمتر، آرسنال یک پنالتی دیرهنگام کسب کرد. اوگو ایهیوگو بر روی اشلی کول خطای پنالتی انجام داد که متعاقباً اخراج هم شد. پنالتی توسط رابرت پیرس به گل تبدیل شد و دنیس برکمپ، بازیکن تعویضی، دو گل در دو دقیقه به ثمر رساند که در نهایت آرسنال با نتیجه 4-0 پیروز شد. در خانه مقابل لیدز، آرسنال بر روی ضربه ایستگاهی یان هارت عقب افتاد، اگرچه سیلوین ویلتورد لحظاتی بعد گل مساوی را به ثمر رساند، اما مارک ویدوکا در نیمه دوم پاس هری کیول را گرفت و از قدرت خود برای شکست دادن تونی آدامز و گلزنی برای میهمان استفاده کرد. با وجود اخراج دنی میلز و لی بویر در دقایق 79 و 87 آرسنال نتوانست لیدز 9 نفره را شکست دهد. گل‌های لیونبرگ، ویلتورد، آنری و کانو در برابر لسترسیتی، آرسنال را به جایگاه سوم رساند، یک امتیاز کمتر از اورتون و لیدز که در صدر جدول حضور داشتند.

این تیم تنها توانست در 8 سپتامبر 2001 برابر چلسی به تساوی دست یابد. پیروزی 3-1 مقابل فولام باعث شد آرسنال برای اولین بار در لیگ به صدر جدول برسد. در مقابل بولتون، آرسنال پس از مردود شدن گل فرانسیس جفرز توسط مایکل ریکتز، با تساوی 1-1 متوقف شد. فصل با پیروزی 2-0 در خانه دربی کانتی، جایی که آنری دو گل به ثمر رساند، با یک نتیجه مشابه در مقابل ساوتهمپتون در ورزشگاه جدید سنت مری ادامه یافت. در خانه مقابل بلکبرن، کیت گیلسپی، هافبک میهمان، بلکبرن را پیش انداخت و 7 دقیقه بعد پیرس بازی را مساوی کرد و برکمپ آرسنال را پیش انداخت. یک اشتباه از لاورن به دیوید دان فرصت داد تا "از فاصله 25 یاردی" شلیک کند و گل بزند. گل آنری به نظر باعث پیروزی آرسنال شده بود اما دیوید دان دروازه خالی آرسنال را باز کرد. اگرچه ونگر از تساوی ناامید شد، اما او اعلام کرد: "آنچه برای همه مثبت است این است که منچستریونایتد نیز امتیازات را از دست می‌دهد. اما ما باید این واقعیت را که در خانه گل دریافت می‌کنیم را اصلاح کنیم." اکتبر پایان یافت. با تساوی مقابل ساندرلند، جایی که بازیکن سابق آرسنال استفان شوارتز برای تیم میزبان گل تساوی را به ثمر رساند و پاتریک ویرا یک پنالتی را از دست داد.

نوامبر تا فوریه

اولین بازی ماه نوامبر آرسنال در خانه مقابل چارلتون بود. این تیم در 20 دقیقه چهار گل دریافت کرد تا با این باخت (4-2) بزرگترین شکست خانگی باشگاه در لیگ زیر نظر ونگر رقم بخورد. بازی خارج از خانه مقابل تاتنهام با توجه به انتقال سول کمپل به آرسنال با حواشی زیادی دنبال شد. گل دقیقه 81 پیرس، آرسنال را به برتری رساند اما گوستاوو پویت در آخرین دقایق بازی را به تساوی کشاند. آرسنال سپس با منچستریونایتد مدافع عنوان قهرمانی روبرو شد و علیرغم اینکه در دقیقه 14 با گل پل اسکولز از حریف عقب افتاد، لیونبرگ گل تساوی را برای آن‌ها به ثمر رساند. آرسنال در نیمه دوم بهتر کار کرد و با اشتباه فابین بارتز و دو گل تیری آنری در 10 دقیقه پایانی پیروز شد. آنری و ونگر هر دو از دروازه بان حریف دفاع کردند و هم تیمی سابق او در تیم ملی گفت: "البته خوشحال بودم که گل ها را به ثمر رساندم اما عجیب بود. او دوست خوب من است و من برای او متاسفم''

آرسنال در 1 دسامبر 2001 ایپسویچ تاون را شکست داد و باشگاه را در رده دوم جدول لیگ قرار داد. یک هفته بعد تیم با استون ویلا بازی داشت. گل‌های پل مرسون، هافبک سابق آرسنال و استیو استون، به مهمان برتری داد، اما آرسنال در نیمه دوم با تک گل ویلتورد و بریس آنری کامبک زد. این تیم در برابر وستهم 1-1 مساوی کرد و در خانه به نیوکاسل باخت. آرسنال کریسمس را با بازی در برابر لیورپول و در غیاب ویرا آغاز کرد. مایکل اوون فکر می‌کرد که صدمین گل خود را برای لیورپول به ثمر رسانده است که اشلی کول به صورت آکروباتیک توپ را از روی خط دروازه برگشت داد. جانشین ویرا، جیووانی فن برونکهورست در دقیقه 35 از زمین اخراج شد. آرسنال اولین گل مسابقه را به ثمر رساند؛ یک پنالتی که آنری به ثمر رساند. در ادامه لیونبرگ برای آرسنال و یاری لیتمانن برای لیورپول موفق به گلزنی شدند تا آرسنال برای اولین بار در دوران آرسن ونگر در آنفیلد پیروز شود. در روز باکسینگ دی، آرسنال یک برد در برابر چلسی به ثبت رساند و دو روز بعد، سه امتیاز در خانه مقابل میدلزبورو، به لطف ضربه سر اشلی کول، به دست آورد.

در اولین بازی لیگ در سال 2002، آرسنال در هایبوری میزبان لیورپول بود. لیورپول شش دقیقه پس از اینکه لیونبرگ به آرسنال برتری داد، گل تساوی را به ثمر رساند. پس از دومین تساوی متوالی در لیگ، این بار خارج از خانه مقابل لیدز، ابتکار عمل به دست منچستریونایتد افتاد. با این حال، بعد از نتایج دیگر رقیبان که به نفع آرسنال تمام شد، باشگاه پس از پیروزی 3-1 مقابل لسترسیتی، در رتبه دوم جدول قرار گرفت. پیروزی خارج از خانه مقابل بلکبرن، آخرین بازی در ماه ژانویه بود.

گل تساوی جو تسم برای ساوتهمپتون باعث شد که میهمان در 2 فوریه 2002 در مقابل آرسنال یک امتیاز کسب کند. این آخرین باری بود که آن‌ها در طول فصل امتیاز از دست دادند. ویلتورد گل پیروزی مقابل اورتون را به ثمر رساند و آرسنال پس از پیروزی 4-1 خانگی مقابل فولام به رده دوم بازگشت.

مارس تا می

آرسنال در 2 مارس 2002 با نتیجه 2-0 مقابل نیوکاسل پیروز شد. گل ابتدایی که توسط برکمپ به ثمر رسید، به عنوان گل فصل لیگ برتر شناخته شد. آرسنال سه روز بعد به صدر جدول رفت و دربی کانتی را با یک بر صفر شکست داد. آن‌ها شب بعد توسط منچستریونایتد به رده دوم فرستاده شدند، البته با یک بازی کمتر. عملکرد الهام‌بخش پیرس در برابر استون ویلا در 17 مارس 3 امتیاز را برای آرسنال به همراه داشت. این پیروزی های متوالی مقابل ساندرلند ادامه یافت، جایی که هر سه گل آرسنال در نیمه اول به ثمر رسید.

آنری در مقابل چارلتون یک گل زد تا آرسنال را به جایگاه اول برگرداند. آن‌ها سپس در 6 آوریل 2002 با تاتنهام بازی کردند و در نیمه اول با گل لیونبرگ پیش افتادند. تدی شرینگهام برای تاتنهام از روی نقطه پنالتی گل تساوی را به ثمر رساند. دین ریچاردز بر روی آنری خطا کرد تا داور یک پنالتی به سود آرسنال اعلام کند. با توجه به اینکه آنری در صحنه پنالتی مصدوم شده بود و ادو و برکمپ نیز تعویض شده بودند، لاورن جلو آمد تا این مسئولیت را بر عهده بگیرد و گل برتری را به ثمر برساند. پیروزی در برابر ایپسویچ تاون و وستهم، جایی که لیونبرگ و کانو گلزنی کردند به این معنی بود که آرسنال دو برد تا کسب عنوان قهرمانی فاصله داشت. این تیم بولتون را در استادیوم ریباک شکست داد، که از نظر ریاضی شانس لیورپول برای قهرمانی در لیگ را از بین برد و به این معنی بود که منچستریونایتد باید در بازی بعدی آرسنال را شکست دهد تا شانس حفظ آن را داشته باشد. رود فن نیستلروی به طور شگفت انگیزی روی نیمکت تیم سر الکس فرگوسن قرار گرفت و آرسنال آدامز و آنری را در ترکیب نداشت. ویلتورد پس از تحمل فشار از سوی تیم میزبان در نیمه اول، در نیمه دوم برای آرسنال گلزنی کرد. این برد برای دومین بار در چهار فصل اخیر، دبل را تضمین کرد و این نتیجه به این معنی بود که تیم در تمام فصل خارج از خانه شکست نخورده بود و با به ثمر رساندن چهار گل مقابل اورتون در روز پایانی، به اولین تیمی تبدیل شد که در تمام بازی های یک فصل از لیگ برتر گلزنی کرده است.

در پایان فصل آرسن ونگر و فردی لیونبرگ به ترتیب جایزه بهترین مربی و بازیکن فصل را دریافت کردند. لیونبرگ در پنج بازی از هشت بازی آخر آرسنال در لیگ گلزنی کرد و همچنین گل دوم در فینال جام حذفی را به ثمر رساند. رابرت پیرس جایزه بهترین بازیکن فصل را از نگاه نویسندگان دریافت کرد. او دریافت این جایزه را "افتخار بزرگی" دانست و افزود: "این روزها با مصدومیت من سخت گذشت، اما این موضوع باعث شد که بتوانم به آن لبخند بزنم."
برکمپ برای گل خود در برابر نیوکاسل جایزه گل فصل را دریافت کرد. آنری با زدن 24 گل، کفش طلای لیگ برتر را به دست آورد و پیرس با 15 پاس گل بهترین پاسور لیگ شناخته شد.
ضمن اینکه ونگر در ماه آوریل به عنوان مربی ماه و برکمپ و لیونبرگ به ترتیب در ماه های مارس و آوریل به عنوان بازیکن ماه لیگ برتر انتخاب شدند. در پایان فصل، پیرس به همراه ویرا و آنری در تیم منتخب فصل قرار گرفت.

جام حذفی

آرسنال در مرحله سوم جام حذفی به مصاف واتفورد دسته اولی رفت. آن‌ها در دقیقه هشتم پیش افتادند، جایی که بازی خوب کانو به آنری اجازه داد تا گلر را دور بزند و توپ را به تور بچسباند. دو دقیقه بعد برتری دو برابر شد. کانو دوباره آنری را پیدا کرد و او توپ را برای لیونگبرگ فرستاد تا دروازه باز شود. نوئل-ویلیامز با پاس عرضی گری فیسکن توپ را با ضربه سر وارد کرد. آرسنال پس از هدر دادن فرصت‌های متعدد برای افزایش برتری خود، گل های سوم و چهارم را توسط کانو و برکمپ در اواخر بازی به ثمر رساند. آرسنال در دور بعد با لیورپول، قهرمان جام حذفی سال گذشته روبرو شد که در فینال جام حذفی سال 2001 مقابل آنها شکست خورده بود. گل انفرادی برکمپ در دقیقه 27 برای صعود آرسنال کافی بود، در یک مسابقه جنجالی که مارتین کیون، برکمپ و جیمی کاراگر از لیورپول به فاصله ده دقیقه از بازی اخراج شدند. در برابر گیلینگهام در دور پنجم، آرسنال دو بار برتری خود را از دست داد، اما نهایتا 5-2 پیروز شد.

آرسنال در 9 مارس 2002، در دور ششم مقابل نیوکاسل بازی کرد. زمان بازی، تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های تلویزیونی، ونگر را خشمگین کرد و او تهدید کرد که تیم ضعیف‌شده را به میدان می‌فرستد تا پیشرفت آن‌ها در لیگ قهرمانان اروپا را در اولویت قرار دهد. این دومین دیدار دو تیم در یک هفته بود و در حالی که بازی با تساوی به پایان رسید، قرار شد دو هفته بعد بازی تکرار شود. آرسنال 3-0 پیروز شد، اما مهمتر از آن پیرس را از دست داد، که از بازی خارج شد و متعاقباً به دلیل آسیب دیدگی رباط داخلی زانو تا پایان فصل از بازی‌ها کنار رفت. یک گل به خودی توسط جیانلوکا فستا از میدلزبورو، بر روی ضربه ایستگاهی آنری در نیمه نهایی کافی بود تا آرسنال را به پانزدهمین فینال جام حذفی بفرستد.

فینال

آرسنال در 4 می 2002 به مصاف چلسی رفت. جیمی فلوید هاسلبینک و گرام لو ساکس به بازی رسیدند و در تیم اصلی قرار گرفتند. جان تری به دلیل بیماری بر روی نیمکت حضور داشت. در دقیقه 70 آرسنال پیش افتاد. ده دقیقه بعد، لیونبرگ برتری را افزایش داد و آرسنال قهرمان این جام شد. ونگر از عملکرد تیم راضی بود و افزود: "ما سال گذشته بسیار ناامید بودیم. ما قدرت زیادی برای بازگشت به اینجا نشان دادیم - لیورپول و نیوکاسل را در راه شکست دادیم."

جام اتحادیه

آرسنال در دور سوم جام اتحادیه در هایبوری به مصاف منچستریونایتد رفت. هر دو تیم به چند بازیکن خود استراحت دادند و آرسنال بود که با هت تریک ویلتورد به برتری رسید. پیروزی 2-0 در برابر تیم دسته اولی گریمزبی تاون، که لیورپول را در دور قبل حذف کرد، آرسنال را به مرحله بعدی رساند. آن‌ها در 11 دسامبر 2001 با نتیجه 4-0 به بلکبرن باختند. ونگر این شکست را نادیده گرفت و پیشنهاد کرد که یک جایگاه در اروپا که به برنده این رقابت داده می‌شود را باید به لیگ برتر اختصاص دهند.

لیگ قهرمانان اروپا

صعود آرسنال به لیگ قهرمانان اروپا به عنوان نایب قهرمان لیگ در فصل قبل تضمین شد. این باشگاه در گروه B، همراه با شالکه، پاناتینایکوس و مایورکا قرار گرفت. در بازی اول مقابل مایورکا در 11 سپتامبر 2001، کول یک کارت قرمز مستقیم دریافت کرد، زیرا او آلبرت لوکه را در محوطه جریمه سرنگون کرد. ویسنته انگونگا از روی نقطه پنالتی گل پیروزی را به ثمر رساند. لیگ قهرمانان با پیروزی 3-2 مقابل شالکه، جایی که آنری دو گل به ثمر رساند و به دنبال آن شکست خارج از خانه مقابل پاناتینایکوس ادامه یافت. در بازی برگشت، آرسنال به پیروزی 2-1 دست یافت و با پیروزی 3-1 مقابل مایورکا، راهیابی خود به مرحله دوم گروهی را تضمین کرد. ونگر تیمی متشکل از بازیکنان ذخیره را در برابر شالکه به میدان فرستاد که نتیجه‌اش شکست 3-1 بود.

دور دوم گروهی

گل های نیمه اول روی ماکای و دیگو تریستان، باعث شکست آرسنال در اولین بازی گروهی مقابل دپورتیوو لاکرونیا شد. این تیم با پیروزی 3-1 مقابل قهرمان ایتالیا، یوونتوس به این دیدار پاسخ داد. گل دوم لیونبرگ در این مسابقه و گل سوم آرسنال شامل یک "تکه مهارت فردی شگفت انگیز" توسط برکمپ بود. چیزی که به نظر می‌رسید یک پیروزی گرانبها در مقابل بایر لورکوزن در بای آرنا باشد، زیرا آرسنال در بیشتر نیمه دوم 10 نفره بود، اما اولف کرشتن در وقت های تلف شده گل دقیقه 56 پیرس را خنثی کرد. علیرغم پیروزی در بازی برگشت، شکست خانگی مقابل دپورتیوو لاکرونیا و خارج از خانه مقابل یوونتوس باعث شد آرسنال با هفت امتیاز در گروه سوم شود.

در پایان فصل، کاپیتان باشگاه، تونی آدامز، بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد.

در این فصل 33 بازیکن با پیراهن آرسنال به میدان رفتند و 15 بازیکن موفق به گلزنی شدند. ویرا و ویلتورد با حضور در 54 بازی رکورددار بودند و آنری با 32 گل در تمامی مسابقات بهترین گلزن تیم بود.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱/۳۱ ۱۹:۱۹
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Wikipedia
بازدید: ۶۸۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
VS
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
3 - 0
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰