loading
در حال بررسی درخواست شما
چرا انتقال کای هاورتز به آرسنال منطقی است؟
چرا انتقال کای هاورتز به آرسنال منطقی است؟

چرا انتقال کای هاورتز به آرسنال منطقی است؟

آرسنال می‌خواهد کای هاورتز را جذب کند و همچنین کای هاورتز نیز به دنبال پیوستن به آرسنال است.

این که بفهمیم چرا هافبک آلمانی علاقه‌مند به جدایی از چلسی در فصل گذشته بود آسان است، اما به نظر می‌رسد حداقل بین عموم مردم واضح نیست که چرا آرسنال به او علاقه‌مند است.

پس از سه سال حضور در استمفوردبریج، ارزیابی میراث هاورتز در چلسی دشوار است. اگر قصد دارد آبی ها را ترک کند، با رکورد 32 گل و 12 پاس گل از 139 بازی، از باشگاه چلسی جدا خواهد شد. برخی از نکات برجسته وجود دارد، به ویژه گل های منجر به برد در فینال لیگ قهرمانان 2021 و فینال جام باشگاه های جهان 2022.

با وجود این لحظات بزرگ، قطعاً حس می‌شود که در چلسی به آن سطحی که بعد از نشان دادن عملکرد بسیار قابل توجه از خود در بایرلورکوزن پیش‌بینی شده بود، نرسیده است.

با توجه به مبلغ گزارش شده 65 میلیون پوند، امضای هاورتز برای آرسنال هم چندان ارزان قیمت نیست. اگر احتمال خرید دکلن رایس را فراموش کنیم، آوردن هاورتز به این قیمت، دومین خرید گران قیمت آرسنال در تاریخ باشگاه خواهد بود. همچنین، این پول به رقیب مستقیم آرسنال برای جذب سایر بازیکنان، یعنی مویزس کایسدو، کمک مالی می‌کند - بازیکنی که خود آرسنال برای جذب او تلاش کرده است.

علاوه بر آن، شاید مبهم‌ترین بخش انتقال هاورتز، ابهام در مورد بهترین پستش در بازی باشد. کاملاً واضح نیست که در کدام موقعیت بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. آیا شماره ۹ است، همانطور که چلسی او را بیشتر در این پست به کار برده است؟ یا بیشتر شماره ۱۰ است، نقشی که در آلمان شکوفا شده است؟

به جای اینکه بپرسیم هاورتز در کدام پست بازی خواهد کرد، باید بپرسیم که آیا با استراتژی و سبک بازی کلی تیم سازگار است یا خیر؟ ارزیابی توانایی های فردی و موقعیت مورد علاقه او اهمیت دارد، اما همچنین باید توجه کرد که چگونه می‌تواند به تاکتیک‌ها و فرم‌ تیم کمک کند. 

ساخت ترکیب برای تیم‌های بزرگ دیگر مسئله تشکیل تیم قوی‌تر از نظر بازیکنان اصلی نیست. بلکه به "تشکیل تیم با قوی‌ترین گروه بازیکنان ممکن" تبدیل شده است. با ورود آرسنال به لیگ قهرمانان اروپا در فصل بعد، برنامه بازی بسیار سختی پیش روی آن‌ها خواهد بود و اگر سقوط آن‌ها در فصل ۲۰۲۲-۲۳ چیزی را نشان داد، آن این بود که میکل آرتتا عمق کافی در ترکیب تیم نداشت تا با منچسترسیتی تا آخرین لحظه در مبارزه برای قهرمانی لیگ برتر باشد.

انتقال بازیکنانی مانند هاورتز، سریعا استاندارد تیم آرسنال را ارتقا می‌دهد. اگر منچسترسیتی چیزی را نشان داده باشد، آن این است که برای ساخت یک تیم قدرتمند، نه تنها نیاز به یک ترکیب اصلی عالی دارید، بلکه نیاز به نیمکتی در تیم دارید که به اندازه بازیکنان ترکیب اصلی قوی باشند. چنین چیزی باعث می‌شود که چند پست بودن هاورتز به تیم آرسنال کمک کند.

کای هاورتز

اما به هر حال به این سوال بپردازیم. او در چه پستی برای آرسنال بازی می کند؟

هاورتز در بیشتر زمانش در چلسی به عنوان شماره ۹ بازی کرده و در سه فصل گذشته، ۶۵ درصد از کل دقایق بازی را در این پست گذرانده است. بازی در این پست به نفع او نبوده، به عنوان مثال شاخص خروجی خام نشان می‌دهد که به ازای میانگین 0.39 گل مورد انتظار تنها 0.29 گل واقعی در هر 90 دقیقه بازی برای چلسی به ثمر رسانده است. اما این نوع آمار، نشان دهنده عدم توانایی به عنوان یک گلزن در تیم نیست.

اما همین مسئله مشکل بود. هاورتز برای باشگاه چلسی به عنوان یک مهاجم مستقیم بازی کرده است، که هیچ وقت در این پست بازی نکرده بود، مسئولیت‌های تهاجمی زیادی را به دوش کای قرار دادند. به دلیل عدم وجود گزینه های جایگزین های تهاجمی، فرانک لمپارد، توماس توخل، گراهام پاتر و سپس دوباره لمپارد، تقریباً مجبور به بازی گرفتن از هاورتز به عنوان مهاجم بودند. تیمو ورنر هم نتوانست بازی خوبی ارائه دهد. روملو لوکاکو هم موفق نبود. آرماندو بروخا مشکلات زیادی در آمادگی بدنی داشت. و در مورد پیر امریک اوبامیانگ بهتر است خیلی صحبت نشود.

هاورتز درباره خودش می‌گوید که "بیشتر یک هافبک هستم، اما دوست دارم وارد محوطه جریمه هم بشوم". در عمل، او بیشتر به عنوان یک مهاجم نه چندان مستقیم، بلکه به عنوان یک مهاجم 9 کاذب معرفی می‌شود. یعنی توانایی و حرکات هاورتز بیشتر معرف یک مهاجم 9 کاذب است تا یک مهاجم واقعی.

می‌توانید تصور کنید که این سناریو برای آرسنال نیز رخ می‌دهد، هاورتز به عقب می آید و به روند تیم کمک می کند و از مهارت‌های فنی خود برای پاس دادن توپ به وینگرهای سریع و پر انرژی مانند بوکایو ساکا و گابریل مارتینلی استفاده می‌کند.

یا شاید آرتتا راهی بیابد تا او را به عنوان مهاجم دوم در نقشی که در بایر لورکوزن شکوفا شد، جای دهد.

در واقع، آرتتا حتی ممکن است هاورتز را به عنوان یکی از شماره هشت های تیم خود در میان زمین مورد استفاده قرار دهد. نکته این است که مهارت‌های فنی هاورتز به او این امکان را می‌دهد که در نقش‌های مختلفی در سراسر زمین بازی کند. نقش‌هایی مانند نقش مهاجم مستقیم، 9 کاذب و یا شماره هشت در وسط زمین.

هر جایی که از این بازیکن، بازی گرفتن، راحتی هاورتز در کنترل توپ و توانایی ارتباط برقرار کردن با بازیکنان اطرافش، یکی از نقاط قوت اوست. فقط دو بازیکن که به عنوان مهاجم اصلی بازی کرده‌اند (هری کین و لئوناردو تروسارد) در فصل گذشته بیشتر از هاورتز با ۳۳ فرصت در بازی‌هایی که دفاع حریف بسته بوده ایجاد کردند. همچنین تنها سه بازیکن (دنی ولبک، خولیان آلوارز و روبرتو فیرمینو) آمار بهتری در دقت پاس زیر فشار حریف نسبت به هاورتز با نرخ دقت پاس ۷۸.۱٪ دارند اما همچنان قابلیت پاس دادن به بازیکنان خودی پشت خط دفاع حریف را در فضای بسته را دارد.

با ارتفاع ۶ فوت و ۲ اینچ، هاورتز می تواند آنچه که اکنون تیم آرسنال ندارد را به مهاجمان اضافه کند یعنی تهدید دروازه حریفان با ضربه سر. هاورتز شاید یک مهاجم هدف کلاسیک نباشد، اما قدرت و قد او اجازه می‌دهد تا در دوئل های هوایی برنده شود و بازیکنان دیگر را به چالش بکشد. به عنوان مثال، فقط سه بازیکن (توماس سوچک ۱۱۴، ایوان تونی ۱۰۹ و الکساندر میتروویچ ۱۰۰) در فصل گذشته در لیگ برتر بیشتر از هاورتز (۷۹) در دوئل های هوایی برنده شده‌اند. درصد موفقیت هاورتز با ۵۷.۲٪ بیشتر از تمامی آن‌ها بوده است.

شاید بهترین کار هاورتز بدون توپ باشد. هاورتز حرکت بسیار عالی دارد، آگاهی محیطی بسیار خوبی نسبت به فضاها دارد و قادر است به بهترین شکل ممکن در زمان مناسب به سمت محوطه جریمه حریف حرکت کند تا به پاس گل یا گل برسد. می‌تواند با استفاده از حرکات خود به سانترها برسد یا از توپ های برگشتی بیشترین بهره را ببرد.

در طول حضور هاورتز در باشگاه بایرلورکوزن آلمان، احساس می‌شد که او بازی را با گل‌های تکراری خودش شروع می‌کند. به عبارت دیگر، به طور مداوم در جای مناسب قرار می‌گرفت و با حرکت‌های خوب خود، به راحتی از دفاع حریف عبور کرده و گلزنی می‌کرد. این نشان می‌دهد که هاورتز قادر است به صورت پیوسته و مداوم در جای مناسب قرار بگیرد و به طور مداوم فضای خالی را پیدا کند.

در زمان حضور در باشگاه لورکوزن، این تیم به طور مداوم به یکی از کانال‌های دفاعی حریف حمله می‌کرد.

هاورتز

هاورتز نیز در این بازی‌ها با استفاده از حرکات خود، به راحتی فضای خالی را پیدا می کرد و با ورود به محوطه جریمه حریف، با استفاده از تاخیری که به حمله اضافه میشد موفق به گلزنی می شود.

هاورتز

در گلی که هاورتز در بازی مقابل ماینتس زده است، او قبل از اینکه یولیان برانت توپ را لمس کند، در حال خواستن توپ از هم تیمیش بود. همه میدانستند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

هاورتز

سرعت هاورتز بهش اجازه می‌دهد تا به شکلی سریع از دفاع حریف بگذرد و در فضای خالی محوطه جریمه به شکلی کارآمد قرار بگیرد تا به گل برسد.

هاورتز

هاورتز هنوز هم در باشگاه چلسی، حرکاتی را که قبلا در لورکوزن نشان داده بود، به نمایش گذاشته. حتی در فصل گذشته نیز، او با حرکات در فضای خالی، به شکلی مؤثری به نیمه میدان حریف نفوذ کرده و به گلزنی‌های مهمی دست یافته است. 

در فصل گذشته، هاورتز در بین بازیکنان لیگ برتر انگلیس در بسیاری از آمارهای مربوط به حرکت بدنی و دویدن در رده دو یا سه ابتدایی قرار داشت. به عنوان مثال، در آمار حرکات با توپ و بدون توپ به شکلی مؤثر عمل کرده و حتی در آمار حرکاتی که بازیکنان دیگر به او پاس دادند، در رده بالایی از بازیکنان جدول قرار گرفته است.

هاورتز
می‌توان به راحتی تصور کرد که هاورتز با حرکت‌های خود، از فضای خالی به شکلی مؤثر استفاده کند و با ورود به محوطه جریمه حریف، به گل برسد. اگر هاورتز به همراه بازیکنانی مثل ساکا یا مارتینلی در یک تیم بازی کند، می‌توان انتظار داشت پاس های رو به عقب این بازیکنان را به سرانجام برساند.

در خارج از بحث حمله نیز، هاورتز به آرتتا یک راه مؤثر برای پرس کردن از بالا ارائه می‌دهد. در فصل گذشته، فقط کانور گلگر ور با ۲۷ پرس در هر ۹۰ دقیقه، بیشتر از هاورتز با ۲۶.۷ پرس در هر ۹۰ دقیقه در بین بازیکنان چلسی بود. در صورت محدود کردن لیست به مهاجمان، فقط ارلینگ هالند و دومینیک سولانکه با بیشترین پرس در هر بازی در یک سوم نهایی زمین حریف آمار بهتری از این بازیکن آلمانی دارند.

در مورد سن هاورتز هنوز هم چیزی گفته نشده. او به تازگی ۲۴ ساله شده و این به معنای ادامه دادن استراتژی آرسنال برای خرید بازیکنان جوان در زمانی است که آن‌ها به بهترین سنین سال‌های حرفه‌ای خود نزدیک می‌شوند. هاورتز به عنوان یک بازیکن جوان و با استعداد، پتانسیل بالایی برای بهبود و پیشرفت دارد و می‌تواند به عنوان یکی از پایه‌های تیم آینده آرسنال شناخته شود.

بازیکنان ۲۴ ساله ملی پوش با تجربه بازی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا به راحتی در بازار قابل دسترسی نیستند. زمانی که این بازیکنان در دسترس هستند، شما باید سریعاً و با تصمیم‌گیری درست عمل کنید. به نظر می‌رسد که آرسنال در حال این کار است و با خرید هاورتز به دنبال بهبود ترکیب خود و افزایش کیفیت بازیکنانش می باشد. 
 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۴/۱ ۱۲:۳۶
به قلم میلاد بهرام
دسته‌بندی: مقاله
منبع : theanalyst.com
بازدید: ۱,۳۲۴ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰